Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Madurodam FM

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door Madurodam FM » 05 apr 2019 22:34

Ons geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld maar Halleluja er is een rapport ! Volgend jaar dus een extra landelijke laag, wat misschien leuker klinkt dan het uiteindelijk gaat worden. Bestaande stations krijgen tenslotte de mogelijkheid om in betere kwaliteit te gaan uitzenden (ook logisch) waardoor er minder ruimte beschikbaar is voor nieuwkomers. We moeten het maar rustig afwachten.
Ben opzich wel tevreden met de uiteindelijke keuze voor dit plan, denk dat iedere partij hier wel iets mee kan.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 apr 2019 21:13

Ik heb het rapport en de brief aan de 2e Kamer gelezen en het lijkt erop dat er eindelijk de juiste keuzes gemaakt worden. Het rapport geeft een inkijkje in wat er zich het afgelopen jaar (en langer) heeft afgespeeld. Het lijken geen makkelijke onderhandelingen geweest te zijn, met een sleutelrol voor MTVNL.

Eindelijk is er kans dat de mogelijkheden van DAB+ dan toch echt benut kunnen gaan worden. Het gekozen Scenario 2 biedt uitzicht op één van de beste DAB+indelingen die in Nederland mogelijk zijn. Want in de brief aan de 2e Kamer staat, dat MTVNL en de regionalen inderdaad van laag gaan ruilen! Ook de tussenfase, die vanwege internationale onderhandelingen onontkoombaar is, ziet er goed uit. Technisch is het dus dik in orde. Het overzicht staat in het rapport, onder fase 2. In de tussenfase gaat MTVNL niet naar laag 4, maar naar de lege frequenties van laag 7: 6C,7C,8C,9B. Dit is heel slim, want hierdoor kan, technisch gezien, MTVNL onafhankelijk omschakelen en de regionalen daarna.

En het lijkt erop, dat MTVNL de sleutelpositie maximaal heeft uitgespeeld. En hoe! MTVNL stevent af op een verlenging, uitzicht op een bijna landelijk SFN en als klap op de vuurpijl krijgen zij er ook nog eens een dubbele dekking in de randstad bij! En dat na tien jaar in grote delen van Nederland nauwelijks tot geen dekking, weinig radiostations en een bedroevend karige geluidskwaliteit voor de stations die er wel op zitten. MTVNL maakt dan ook, geheel legaal, gebruik van de machtspositie, die een totaal onkundige overheid hen destijds met een 15(!) jaar lopende vergunning heeft gegeven. Ik vind wel dat MTVNL het nu wel moet gaan waarmaken: geef die stations nu toch eens de ruimte! Op naar die 96 kb/s!

Maar toch; ik ben erg blij met het behaalde resultaat.
- Eindelijk regioradio op provinciale muxen
- Ruimte voor publieke en particuliere (boven)lokale oproepen.
- Extra ruimte voor de landelijke commerciële omroepen.
- Een standaardbitrate van 96 kb/s.
- In het gunstigste geval zelfs nog een extra semilandelijke mux.
-bier

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 07 apr 2019 22:12

In het gunstigste geval zelfs nog een extra semilandelijke mux.
Hoe bedoel je deze EtherScout ? Is dit nog bovenop de 2e (landelijke) mux voor commerciele omroepen ?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 apr 2019 22:30

Madurodam FM schreef:
07 apr 2019 22:12
Hoe bedoel je deze EtherScout ? Is dit nog bovenop de 2e (landelijke) mux voor commerciele omroepen ?
Ja, er is een kans daarop in de eindfase en het zit zo:

De niet-DAB-gebruikers (PMSE) zenden niet met hele hoge vermogens en hoogtes. Zij hebben vooral een schoon kanaal nodig. Als schone kanalen buiten de 7 DAB-lagen om mogelijk zijn, dan zijn een deel van hoogvermogensrechten van PMSE in te zetten voor een extra niet-landelijke DAB-laag. Dit gaat onderzocht worden.

Ik schat de kans dat dit lukt in op minder dan 50%. Zie het rapport voor de details.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 08 apr 2019 10:03

density1 schreef:
05 apr 2019 19:19
We gaan het zien, maar zoals gezegd ik verwacht echt nog niets dit jaar.....
https://mediamagazine.nl/lokale-radio-k ... n-via-dab/

Toch een hoopvol bericht, al kijk ik uit welke extra zenders er op komen was namelijk op sommige lokale stations wel heel interessant. :D

MTVNL is gewoon zakelijk en best vriendelijke aan de telefoon. Het gaat hun ook om hun brood daarnaast laat het meer zien dat de overheid weer zat te slapen bij de onderhandelingen. Maar nu pakken ze het dan eindelijke goed aan.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

density1

Bericht door density1 » 08 apr 2019 10:51

Benieuwd wat er met LXClassics gaat gebeuren aangezien die ruimte huurt bij dat MTVNL.

Jarod

Bericht door Jarod » 08 apr 2019 11:57

Experimenten
Tot 1 januari 2018 zijn er gedurende anderhalf jaar diverse experimenten uitgevoerd via DAB+ voor lokale radiozenders. Agentschap Telecom besloot echter de experimenten per 1 januari te beëindigen in afwachting van een definitieve plek voor lokale radio in de ether.
Volgens mij had dat een andere reden. :))

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 apr 2019 12:55

Echtwel schreef:
08 apr 2019 10:03
MTVNL is gewoon zakelijk en best vriendelijke aan de telefoon. Het gaat hun ook om hun brood daarnaast laat het meer zien dat de overheid weer zat te slapen bij de onderhandelingen. Maar nu pakken ze het dan eindelijke goed aan.
Nee, ik heb niet het idee dat de overheid dit keer zat te slapen. De grote blunder is door hen gemaakt in 2009, toen zij MTVNL dit frequentiepakket in een 15-jarige vaste vergunning cadeau gaven. Die vergunning had tijdelijke frequenties moeten bevatten, in afwachting van een definitieve(re) indeling. In dat geval had de overheid MTVNL in 2011 kunnen laten wisselen naar 6B-7A-8A-9D, zonder dat dit door MTVNL geblokkeerd kon worden.

Dit keer heeft de overheid wel degelijk z'n best gedaan om het probleem op te lossen. MTVNL hoefde niet te bewegen; blijven zitten was voor hen ook prima. Er moest dus voor MTVNL iets tegenover staan, of de overheid zou een risicovolle en dure onteigeningsprocedure tegen MTVNL moeten beginnen. Ik vind het logisch dat zij daar niet voor gekozen hebben. Dan blijven twee opties over: MTVNL een hele grote zak geld geven, of akkoord gaan met verlengen en een extra frequentie in de Randstad. Dat laatste is veruit de voordeligste optie, dus is daarvoor gekozen. Ik sta daar ook achter.

Ik hoop alleen wel, dat MTVNL de ruimte anders gaat gebruiken. Vrijwel lege muxen met enkele programma's van 48 kb/s in EEP 3-A vind ik zonde van de ruimte. 96 kb/s geeft wel goed geluid. Doe dan zoals Norkring in België met 5A/5D doet, namelijk in EEP 1-A de ruimte gebruiken die er is, om later terug te schroeven als er meer klanten zijn. Een volle mux is immers net zo duur als een lege mux en EEP 1-A scheelt geld door lager zendvermogen. En met die dubbele dekking in de randstad is er straks ruimte zat voor fatsoenlijk geluid.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 apr 2019 13:10

density1 schreef:
08 apr 2019 10:51
Benieuwd wat er met LXClassics gaat gebeuren aangezien die ruimte huurt bij dat MTVNL.
Zolang LXClassics klant blijft, blijft het station gewoon te horen. Ook als MTVNL van frequenties verandert.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 08 apr 2019 14:02

Dank voor je uitleg EtherScout; duidelijk verhaal. In het meest gunstigste geval is er nog meer ruimte beschikbaar; zou wel fantastisch zijn.
Maar laten we komende zomer eerst maar eens de lokale stations van start gaan, kan echt niet wachten. Hoeveel vermogen krijgen deze lokale muxen ? Neem aan dat dit niet hetzelfde zal zijn als de testen die een tijd geleden plaatsvonden.

WFNX

Bericht door WFNX » 08 apr 2019 15:14

EtherScout schreef:
07 apr 2019 22:30
Madurodam FM schreef:

De niet-DAB-gebruikers (PMSE) zenden niet met hele hoge vermogens en hoogtes. Zij hebben vooral een schoon kanaal nodig. Als schone kanalen buiten de 7 DAB-lagen om mogelijk zijn, dan zijn een deel van hoogvermogensrechten van PMSE in te zetten voor een extra niet-landelijke DAB-laag. Dit gaat onderzocht worden.

Ik schat de kans dat dit lukt in op minder dan 50%. Zie het rapport voor de details.
Ik snap die semi-landelijkheid niet helemaal. Als je in het rapport kijkt op pagina 19, onder scenario b, dan wordt daar heel Nederland met verschillende kleuren ingekleurd. Dat lijkt me toch landelijke dekking, alleen MFN? Welke delen zouden er dan niet onder vallen? (In andere plaatjes wordt 'geen dekking wit gelaten, of is het wit omdat het lokale omroepen betreft). Misschien lees ik eroverheen, maar ben wel benieuwd!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 apr 2019 17:41

WFNX schreef:
08 apr 2019 15:14
EtherScout schreef:
07 apr 2019 22:30
Madurodam FM schreef:

Ik snap die semi-landelijkheid niet helemaal. Als je in het rapport kijkt op pagina 19, onder scenario b, dan wordt daar heel Nederland met verschillende kleuren ingekleurd. Dat lijkt me toch landelijke dekking, alleen MFN? Welke delen zouden er dan niet onder vallen? (In andere plaatjes wordt 'geen dekking wit gelaten, of is het wit omdat het lokale omroepen betreft). Misschien lees ik eroverheen, maar ben wel benieuwd!
Ik ben het met je eens dat het niet duidelijk is. Ik ben uitgegaan van het idee dat het realiseren van nieuwe schone kanalen in de grensgebieden een internationale uitdaging is, waardoor de kans groter is dat daar op de bestaande rechten teruggevallen moet worden. Vandaar dat ik het zo geïnterpreteerd heb. Verder van de grens moet het makkelijker zijn. Zenden zonder hoogvermogenrecht is voor PMSE sowieso geen probleem, het gaat om de schone kanalen.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 13 apr 2019 09:04

Citaat uit het deelrapport 'Eindrapportage Technische Werkgroep' bladzijde 3 en 4. Het deelrapport staat in de PDF vanaf pagina 17.
In variant A (van Scenario 2, Fase 2) zijn de rechten voor PMSE vastgelegd in een eigen laag met hoogvermogensrechten. Wanneer deze laag voor PMSE wordt ingezet, wordt er geen gebruik gemaakt van de internationale rechten om met hoog vermogen uit te zenden. Het is van belang om PMSE voldoende te beschermen tegen storing vanuit het buitenland. Door aan te sluiten bij de praktische behoeften is het in variant B mogelijk om de hoogvermogensrechten voor DAB in te zetten (buiten de 7 lagen voor omroep om) en voldoende bescherming te bieden voor PMSE. In variant B is er vanuit gegaan dat het bij internationale coördinatie lukt om voor PMSE voldoende bescherming te verkrijgen in Zuid-Nederland. In dat geval wordt het mogelijk een extra semi-landelijke dekking te maken.
Hooguit semi-landelijk dus. Hoe het kaartje geïnterpreteerd moet worden, blijft onduidelijk.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 02 mei 2019 09:39

Ik heb de rapportage nog een keertje doorgelezen en daaruit komen de volgende extra conclusies:

- MTVNL gaat eerst om.
De nieuwe indeling is pure winst voor MTVNL en zij willen daarom graag. Ook zijn twee van de indelingen in fase 1 afhankelijk van frequenties uit het huidige MTVNL-pakket. Hun nieuwe frequenties van fase 1 zijn nu al vrij. Het wachten is op juridisch-vergunningstechnische goedkeuring voor dit plan. Men hoopt dat die goedkeuring er deze zomer is.

- De landelijke partijen wachten op MTVNL en op de veiling.
Ook die veiling kost tijd, vandaar de verwachting dat dit pakket pas volgend jaar on-air komt.

- De regionalen hebben een flinke juridische puzzel.
Technisch kunnen de regionale omroepen om zodra MTVNL om is. De huidige regionale indeling is echter opgebouwd uit een flinke stapel vergunningen, die allemaal aangepast moeten worden, voordat de nieuwe freqeunties in gebruik genomen kunnen worden. Er zullen omroepen tussen zitten die hierdoor duurder uit zullen zijn. Die problemen vallen weg zodra al die vergunningen in 2022 aflopen. Vandaar dat 2022 als jaar genoemd wordt, maar het kan zijn dat zij er eerder al uitkomen.

- Landelijk gaat naar 9C, MTVNL naar 7C en 9x, plus 8x Randstad.
7C wordt letterlijk genoemd in de tekst, al staat deze niet op de kaartjes. 7C is logisch, omdat Nederland hiervoor rechten heeft in laag 3 in Groningen en Drenthe en in laag 7 in Brabant en Limburg. Hiermee zijn een groot deel van de grensgebieden al gedekt.
9C wordt genoemd in de presentatiedia's in de PDF en is te beredeneren uit de kaartjes. De indeling van fase 1 laat namelijk een gezamenlijk gebied Zeeland - Brabant - noord-Limburg zien. Dit kan alleen maar 9C uit laag 3 en 6 zijn. Van 9C heeft Nederland zo het meeste gebied langs de Belgische grens. Ruilen met Duitsland moet niet moeilijk zijn, omdat zij zelf ook met ons geruild hebben. Het recht van 9C in Friesland helpt ook mee.

maxzz

Bericht door maxzz » 02 mei 2019 12:16

Mooi voor MTVNL, maar er zijn afgelopen week wel 2 stations gestopt, die bij MTVNL zaten: Hotradio Hits en LXClassics. Ik ben benieuwd of ze misschien de prijzen omhoog gaan doen, maar het blijft wel jammer dat dit gebeurt is.
---
Ik ontvang DAB+ met een Kenwood KDC-BT73DAB

Plaats reactie