Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

terrestrial

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door terrestrial » 21 aug 2019 23:46

Satfreak13 schreef:
15 aug 2019 10:25
Echtwel schreef:
15 aug 2019 09:30
Kan je dit ondersteunen met cijfers of on line publicatie?
Als je wist hoe DAB+ werkt, zou je die vraag niet stellen. Maar je kunt natuurlijk zelf ook even op de FM en DAB+ dekking van 8FM Googelen.
Ik denk dat hij prima weet hoe DAB+ werkt alleen je hebt ontvangst bereik of hoeveel mensen bereik je daadwerkelijk met DAB+. Ik denk dat hij het laatste bedoeld. Het aantal luisteraars op DAB+ voor 8FM is waarschijnlijk maar een fractie van wat er op FM luistert.

Voorlopig wordt het nog niet veel met dat DAB+ En het schiet ook niet op, er mag dan een rapport liggen maar verder gebeurt er niks.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 22 aug 2019 14:18

Moet er nog een minister goedkeuring geven ofzo ? Want dan begrijp ik het wel, ze hebben momenteel vakantie/reces.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 22 aug 2019 14:21

Moet er nog een minister goedkeuring geven ofzo ? Want dan begrijp ik het wel, ze hebben momenteel vakantie/reces.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 sep 2019 09:56

Het wordt zo langzamerhand toch eens tijd dat er meer bekend gaat worden over de uitgifte van de lokale muxen. Iemand enig idee?

density1

Bericht door density1 » 11 sep 2019 11:12

Dat zou in de zomer helemaal goed komen...welke zomer hebben ze er niet bij verteld...

EtherScout

Bericht door EtherScout » 17 sep 2019 20:42

Er is nieuws, maar wat blijkt: alwéér drie volle maanden extra vertraging. Ik hàd het kunnen raden. En laag 7, komt die wel volgend jaar, of wordt het nóg langer wachten? Wie vertraagt de boel toch steeds? En waarom? Schiet nu eens op! DAB+ heeft nú een 21e-eeuws aanbod aan stations nodig!

Jarod

Bericht door Jarod » 18 sep 2019 04:25

De grote commerciele partijen vertragen het.
Nu kost een lokaal setje 20000 eur ongeveer, dit kan terug naar 5000 eur of minder met sponsoring.
Ook de gemeente subsidies aan stations waar niemand naar luistert zal onder de loep genomen worden. Of dit is al gebeurd.
Veel mensen zullen hun baan verliezen en net als met TV, waar al bijna niemand meer naar kijkt, zal alles gaan veranderen.

Gelukkig gaat de ontwikkeling met mobiele netwerken wel door en zal DAB spoedig overbodig worden.
Ja het zal een paar jaartjes leuk zijn, vooral om mee te spelen, maar FM zal nog langer aanblijven dan DAB in dit land.

density1

Bericht door density1 » 18 sep 2019 10:52

DAB zal nooit mainstream worden in Nederland met al die vertragingen. Verouderde techniek en in gehaald door streaming.

retep

Bericht door retep » 18 sep 2019 11:41

streaming zal nooit am/fm/dab+ vervangen, gaat niet werken als iedereen te gelijk (mobiel) wil luisteren.

density1

Bericht door density1 » 18 sep 2019 11:57

Fabeltje

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 sep 2019 13:27

Het gaat mij er niet om of mobiel* internet, nu of in de toekomst, wel of niet geschikt is voor massaal gelijkertijd gebruik. Het zou best eens kunnen van wel. Maar mobiel internet biedt geen vrije ontvangst, zoals radio-omroep via de vrije ether dat wel doet.

Vrije radio-ontvangst garandeert het volgende:

1) Gratis voor iedereen met een geschikte ontvanger.
2) Onbeperkte luisterduur.
3) Anonimiteit: het ontvangen is niet traceerbaar.
4) Inschrijven en/of abonnementen zijn niet nodig.
5) Niet persoonsgebonden: een ontvanger kan door iedereen onbeperkt gebruikt worden.

Mobiel internet voldoet niet aan de punten 1, 3, 4 en 5 en punt 2 hangt van het abonnement af. Hierdoor kàn mobiel internet nooit een volwaardige vervanger zijn voor vrije radio-ontvangst via de ether.

Analoge etherradio heeft als enorm nadeel, dat de hoeveelheid ruimte voor radiostations (zeer) beperkt is, met name als je volledig landelijke (of provinciale) dekking wilt. Digitale etherradio, mits op de juiste manier ingevoerd, lost dit probleem op. Van alle beschikbare digitale etherradiotechnieken biedt DAB+ veruit de beste kans van slagen.

* Vaste verbindingen en WiFi laat ik buiten beschouwing. Deze bieden niet de bewegingsvrijheid, die nodig is om radio luisteren overal mogelijk te maken.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 sep 2019 13:38

density1 schreef:
18 sep 2019 10:52
DAB zal nooit mainstream worden in Nederland met al die vertragingen.
Daarom is het noodzakelijk dat DAB+ nu volledig ingevoerd wordt. Dus met lokale radio, met een extra landelijke mux en met de herindeling zoals die nu op tafel ligt. Zolang het internationale coördinatieproces nog niet afgerond is, zal een aantal frequenties tijdelijk zijn. Maar ook op tijdelijke frequenties is de volledige invoering van DAB+, op een deel van de lokale muxen na, perfect mogelijk. Ik zeg: doen. Nu!
density1 schreef:
18 sep 2019 10:52
Verouderde techniek en in gehaald door streaming.
Mobiele streaming is, door het 4G/5G-abonnement dat ervoor nodig is, een abonneedienst.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 sep 2019 13:46

Jarod schreef:
18 sep 2019 04:25
De grote commerciele partijen vertragen het.

-knip- ...maar FM zal nog langer aanblijven dan DAB in dit land.
Met dergelijk ouderwets monopolistisch/protectionistisch gedrag verdienen die partijen het om keihard gepasseerd te worden. Gewoon het volledige herindelingsplan voor DAB+ helemaal uitvoeren op tijdelijke frequenties. Met onmiddellijke ingang, dus nu MTVNL en regionalen gedwongen laten wisselen, de beschikbare lokale muxen uitgeven en de plaatsen in laag 7 veilen.

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 18 sep 2019 18:46

Ben helemaal met Etherscout eens. Als FM en DAB+ er niet meer zouden zijn, zijn we helemaal overgeleverd aan de "eigenaars" van de mobiele netten. Ze kunnen ons dan iedere prijs in rekening brengen die ze willen!. Je kan dan zeggen dan pik ik dat niet, maar als dab en fm er niet meer zijn wordt het stil op je radio.
Laat Ons Luisteren!

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 19 sep 2019 07:41

Geheel met jullie eens, en de door Etherscout genoemde punten zijn voor mij nu juist de reden geweest voor aanschaf van DAB+ ontvanger en antenne. We nemen de ontvangstproblemen, geluidskwaliteit en beperkt aanbod tot op heden nog voor lief, met de stille hoop dat dit binnen enkele jaren allemaal goed komt. Maar als er inderdaad partijen zijn (zoals de VCR) die baat hebben bij het alsmaar rekken en uitstellen van meer DAB-ruimte gaat het enthousiast krijgen van de gemiddelde radioluisteraar een zware opgave worden. In Frankrijk is het ook gelukt de grote tegenhoudende partijen uiteindelijk op de knieen te krijgen, dus gaat het hier ook vast lukken ;)

Nu lees ik in het artikel dat enkel streekomroepen de mogelijkheid krijgen om per 1 januari van start te gaan, maar gaat dit dan niet op voor locale omroepen die nog niet de samenwerking met hun buren hebben opgezocht ? En voor lokale commerciele omroepen en (tot nu toe) webstations of middengolfzenders die ook een plek op DAB+ willen ?

Plaats reactie