Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

jessica

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door jessica » 14 aug 2019 18:15

Feivel schreef:
14 aug 2019 17:28
Vraag me echt af wie er naar DAB luistert, behalve de diehard KINK-fans..
Steeds meer mensen. In steeds meer auto's zit standaard DAB+ en ook steeds meer mensen luisteren het thuis om speciale zenders mee te kunnen ontvangen. Kink, Radio5 et cetera.

DX'r

Bericht door DX'r » 14 aug 2019 23:07

jessica schreef:
14 aug 2019 18:15
Feivel schreef:
Steeds meer mensen. In steeds meer auto's zit standaard DAB+ en ook steeds meer mensen luisteren het thuis om speciale zenders mee te kunnen ontvangen. Kink, Radio5 et cetera.
Bereik van bijv. 8FM is via DAB ook veel groter dan met die waardeloze FM zenders van ze

Echtwel

Bericht door Echtwel » 15 aug 2019 09:30

DX'r schreef:
14 aug 2019 23:07
jessica schreef:
14 aug 2019 18:15
Feivel schreef:
Bereik van bijv. 8FM is via DAB ook veel groter dan met die waardeloze FM zenders van ze
Kan je dit ondersteunen met cijfers of on line publicatie?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 15 aug 2019 10:25

Echtwel schreef:
15 aug 2019 09:30
Als je wist hoe DAB+ werkt, zou je die vraag niet stellen. Maar je kunt natuurlijk zelf ook even op de FM en DAB+ dekking van 8FM Googelen.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 15 aug 2019 14:38

Echtwel schreef:
DX'r schreef:
14 aug 2019 23:07
FM zit aan z'n max: veel beter dan dit gaat het niet worden. Veel stations moeten het doen met (in feite) restfrequenties, die het beoogde gebied maar beperkt dekken, als het station überhaupt al op FM zit. De lappendeken van 8FM is daar een mooi voorbeeld van. DAB+ daarentegen zit nog lang niet aan z'n max. Er is ruimte in de ether om het beoogde gebied tot in alle uithoeken perfect te dekken. Dat dat nu nog niet overal het geval is, is een keuze en geen technische beperking. Daarnaast biedt DAB+ ruimte aan (veel) meer stations dan op FM om in de ether aanwezig te zijn. Gratis, free-to-air, net als op FM en in tegenstelling tot op Internet.

DX'r

Bericht door DX'r » 16 aug 2019 11:17

Satfreak13 schreef:
15 aug 2019 10:25
Echtwel schreef:
Als je wist hoe DAB+ werkt, zou je die vraag niet stellen. Maar je kunt natuurlijk zelf ook even op de FM en DAB+ dekking van 8FM Googelen.
Inderdaad dat is ook mijn antwoord

Golfjes

Bericht door Golfjes » 20 aug 2019 17:13

Ik stel voor:

Dezelfde frequentie waarop alle provinciale omroep op te ontvangen zijn. Zo kun je alles kwijt op noem maar 6B. En op 6C zet je commerciële regionale omroepen op. Ik zie nu dat Zeeland een geheel andere frequentie heeft dan Brabant. Lijkt me inefficiënt.

retep

Bericht door retep » 20 aug 2019 18:26

dat gaat niet werken, je kunt allen de zelfde frequentie gebruiken als je in beide provincies de zelfde omroep door geeft.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 21 aug 2019 07:14

Golfjes schreef:
20 aug 2019 17:13
Ik stel voor:

Dezelfde frequentie waarop alle provinciale omroep op te ontvangen zijn. Zo kun je alles kwijt op noem maar 6B. En op 6C zet je commerciële regionale omroepen op. Ik zie nu dat Zeeland een geheel andere frequentie heeft dan Brabant. Lijkt me inefficiënt.
Nederland heeft geen rechten om op 6B en 6C uit te zenden in Zeeland. Daar komt bij dat een programma op dezelfde frequentie in dat hele gebied hetzelfde moet zijn. Het meest efficiënt is daarom een nieuwe indeling, die de provinciegrenzen volgt.

Die nieuwe indeling is er nu, door een frequentieruil met aanbieder MTVNL. Het wachten is op de omschakeling. Er komt ook een nieuw te veilen landelijke mux, die voorlopig ook met eerdere frequenties werkt.

Een procedure van internationale frequentiecoördinatie moet er in de relatief nabije toekomst voor zorgen, dat die nieuwe landelijke mux met één frequentie (9C) kan gaan werken. Ook MTVNL krijgt dan een netwerk dat vrijwel overal (m.u.v. Zeeland) dezelfde frequentie (7C) heeft.

Er komt ook nog een netwerk met vele kleine muxen voor publieke en commerciële lokale omroepen en streekomroepen. Deze starten binnenkort op tijdelijke frequenties.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 21 aug 2019 08:39

EtherScout schreef:
21 aug 2019 07:14
Golfjes schreef:
20 aug 2019 17:13
Ik stel voor:

Nederland heeft geen rechten om op 6B en 6C uit te zenden in Zeeland. Daar komt bij dat een programma op dezelfde frequentie in dat hele gebied hetzelfde moet zijn. Het meest efficiënt is daarom een nieuwe indeling, die de provinciegrenzen volgt.

Die nieuwe indeling is er nu, door een frequentieruil met aanbieder MTVNL. Het wachten is op de omschakeling. Er komt ook een nieuw te veilen landelijke mux, die voorlopig ook met eerdere frequenties werkt.

Een procedure van internationale frequentiecoördinatie moet er in de relatief nabije toekomst voor zorgen, dat die nieuwe landelijke mux met één frequentie (9C) kan gaan werken. Ook MTVNL krijgt dan een netwerk dat vrijwel overal (m.u.v. Zeeland) dezelfde frequentie (7C) heeft.

Er komt ook nog een netwerk met vele kleine muxen voor publieke en commerciële lokale omroepen en streekomroepen. Deze starten binnenkort op tijdelijke frequenties.
Etherscout: Waar haal je al die info vandaan "nieuwe indeling door een frequentieruil met MTVNL" ? Ik hoor hier niets over. De licentie loopt bij MTVNL in 2022 af dan zal het waarschijnlijk de mogelijkheid zijn de frequenties opnieuw in te delen. Dus nog 3 jaar te gaan. -+dance

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 21 aug 2019 10:58

MTV loopt in 2024 af, de rest in 2022
Lasercom, de betaalbare DAB zender

EtherScout

Bericht door EtherScout » 21 aug 2019 13:12

Uncle2 schreef:
21 aug 2019 08:39
Etherscout: Waar haal je al die info vandaan "nieuwe indeling door een frequentieruil met MTVNL" ? Ik hoor hier niets over. De licentie loopt bij MTVNL in 2022 af dan zal het waarschijnlijk de mogelijkheid zijn de frequenties opnieuw in te delen. Dus nog 3 jaar te gaan. -+dance
De diverse partijen op DAB+ zijn al jaren ontevreden over de indeling. Begin 2018 is er daarom door het ministerie van EZ een taskforce opgericht, waarin de betrokken partijen op zoek gingen naar oplossingen. Na meer dan een jaar puzzelen en vergaderen, in april dit jaar, heeft de taskforce het eindrapport uitgebracht. Meteen daarna zijn de voorbereidingen gestart om de lokale omroepen weer op DAB+ te laten uitzenden.

In het eindrapport staat alle info, inclusief kaartjes.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 21 aug 2019 13:13

radiogolfje schreef:
21 aug 2019 10:58
Klopt en dat blijft ook zo. Alleen de frequenties gaan veranderen.

DX'r

Bericht door DX'r » 21 aug 2019 21:36

EtherScout schreef:
21 aug 2019 13:13
radiogolfje schreef:
Dus de publieke regionale omroepen blijven gekoppeld aan de NLCOs op DAB en verhuizen mee naar mtvnl kanalen?
Ik dacht dat dit hele circus juist opgestart was om de p.r.omr. meer ruimte te geven op DAB en de nlcos naar kavels te brengen die meer passen bij hun fm kavels.
Dus alleen nlco naar mtvnl netwerk en op de huidige kanalen blijven de p.r.omr.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 21 aug 2019 22:36

DX'r schreef:
21 aug 2019 21:36
EtherScout schreef:
21 aug 2019 13:13
radiogolfje schreef:
Dus de publieke regionale omroepen blijven gekoppeld aan de NLCOs op DAB en verhuizen mee naar mtvnl kanalen?
Ik dacht dat dit hele circus juist opgestart was om de p.r.omr. meer ruimte te geven op DAB en de nlcos naar kavels te brengen die meer passen bij hun fm kavels.
Dus alleen nlco naar mtvnl netwerk en op de huidige kanalen blijven de p.r.omr.
Dat hoeft niet, omdat deze eisen binnen hetzelfde netwerk te realiseren zijn. Doordat de regionale omroepen van 5 grote naar 7 kleinere regio's gaan, is er meer ruimte voor de publieke omroepen (96 kb/s i.p.v. 64 kb/s) en is er tegelijk een indeling die beter bij de FM-kavels van de commerciële omroepen past. De publieke omroepen zijn provinciaal en meeste commerciële FM-kavels zijn dat min-of-meer ook. De nieuwe regio's bevatten één of twee provincies en zij volgen de provinciegrenzen. Dit scheelt aanzienlijk in het aantal stations per mux, wat ruimte maakt voor 96 kb/s per station. Ook levert de nieuwe indeling veel minder onnodige dekking buiten het richtgebied op.

MTVNL krijgt een nieuw netwerk, met uiteindelijk een bijna-landelijke SFN op 7C, m.u.v. Zeeland, waar ze een 9x*-kanaal krijgen, plus dubbele dekking in de Randstad op een 8x*-kanaal. MTVNL gaat geen regionale dingen meer doen.

* Letter nog niet bekend.

Plaats reactie