Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
fredvandersteen

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door fredvandersteen » 10 aug 2019 13:24

Nee dat kan ik niet en met ze bedoel ik de huidige zenders die krijgen alleen maar meer concurentie als er meer kanalen bijkomen. Ook jammer dat al sinds 2018 de lokale zenders niet meer mogen uitzenden, hier kreeg mijn inziens dab wel meerwaarde. Hopelijk doen ze nog wat aan het netwerk 11c per 1-1-20 dekking hier is erg slecht zelfs in de auto.
Maar ik ben geen deskundige alleen teleur gesteld in de ontwikkeling van dab.
Fred

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 10 aug 2019 18:12

Hier nog een teleurgestelde DAB-fan die z'n geduld behoorlijk op de proef wordt gesteld. Denk dat het uiteindelijk wel goed gaat komen, maar dan wel met de snelheid van dikke stroop. Neem een voorbeeld aan de Walen en Fransen die in een rottempo met de uitrol bezig zijn op zowel landelijk, regionaal als lokaal niveau. Nouja, voor ons over enkele weken een klein zoethoudertje door de terugkeer van Classic FM, maar veel meer dan dat zal er voorlopig niet gebeuren.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 » 10 aug 2019 19:29

Het is meer concurrentie en daar zitten de zittende partijen niet op te wachten. Alles wordt onnodig vertraagd en gerekt krijg ik wel eens het idee totdat..je er helemaal niet meer aan hoeft te beginnen want de techniek is hopeloos verouderd. De vermogens zijn nog te laag om ook binnenshuis dekking te garanderen, zeker in de buurt van elektronische apparaten kom je in een soort afgeschermde kooi waar geen signaal van buitenaf te bereiken is. De enige mogelijkheid is om DAB+ met fatsoenlijke vermogens te gaan uitzenden en meer gapfillers (steunzenders) bij te plaatsen, want dat is nu te laag/te weinig. De zendkant moet rekening gaan houden met matige ontvangers en minder goede ontvangantennes. En beseffen, dat als het ontvangsignaal te laag is, dat er dan geen ontvangst is en men overschakelt op een andere geluidsbron, zoals een CD-speler. Anders dan bij FM, waarbij bij slechtere ontvangst ruis of storing ontstaat, maar nog wel ontvangst is; schakelt DAB+ gewoon uit, als de ontvangst te slecht is.

DX'r

Bericht door DX'r » 10 aug 2019 19:34

Madurodam FM schreef:
10 aug 2019 18:12
Hier nog een teleurgestelde DAB-fan die z'n geduld behoorlijk op de proef wordt gesteld. Denk dat het uiteindelijk wel goed gaat komen, maar dan wel met de snelheid van dikke stroop. Neem een voorbeeld aan de Walen en Fransen die in een rottempo met de uitrol bezig zijn op zowel landelijk, regionaal als lokaal niveau. Nouja, voor ons over enkele weken een klein zoethoudertje door de terugkeer van Classic FM, maar veel meer dan dat zal er voorlopig niet gebeuren.
Arrow CR komt ook terug op DAB, vreemd dat ze nog steeds geen persbericht eruit hebben gedaan

density1

Bericht door density1 » 10 aug 2019 19:39

Bron? Overigens zijn er 2 Arrow's, die van Ad Ossendrijver en 1 die onder de naam mag uitzenden, arrow.nl

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 11 aug 2019 09:50

Hoe weet je zo zeker dat Arrow CR terug komt op DAB+ ? Op hun FB-pagina schreven ze nog een week geleden het volgende;

Beste radiovrienden, DAB is een rekensom. Een landelijke frequentie kost minimaal 150.000 euro per jaar. Wij hebben het afgelopen jaar van ongeveer 200 (gewaardeerde!) luisteraars de vraag gekregen of we weer op DAB kunnen uitzenden.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 11 aug 2019 10:21

Dat slechts 200 luisteraars dat verzoek hebben gedaan, zegt ook iets over hun luisterdichtheid. Arrow wordt niet eens meer met name genoemd in de luisteroverzichten.

Ik denk dat Arrow voor veel radioluisteraars onzichtbaar is geworden.

Dus misschien wel een kip-en-het-ei verhaal.

DX'r

Bericht door DX'r » 11 aug 2019 14:23

Madurodam FM schreef:
11 aug 2019 09:50
Hoe weet je zo zeker dat Arrow CR terug komt op DAB+ ? Op hun FB-pagina schreven ze nog een week geleden het volgende;

Beste radiovrienden, DAB is een rekensom. Een landelijke frequentie kost minimaal 150.000 euro per jaar. Wij hebben het afgelopen jaar van ongeveer 200 (gewaardeerde!) luisteraars de vraag gekregen of we weer op DAB kunnen uitzenden.
Als ze slim zijn via de randstad op MTV net als Classicfm maar als ze het aanpakken zoals hierboven dan is het kansloos waar ze mee bezig zijn

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 11 aug 2019 16:53

DX'r schreef:
11 aug 2019 14:23
Als ze slim zijn via de randstad op MTV net als Classicfm maar als ze het aanpakken zoals hierboven dan is het kansloos waar ze mee bezig zijn
Hoeveel eigen gezicht heeft Arrow eigenlijk nog met concurrenten als Veronica en Radio 10?

(Zelf luister ik inmiddels liever naar (oorspronkelijk Nederlandse) internetzender Nova Classic Rock vanwege de gevarieerdheid van hun playlist jaren 70-80.)

density1

Bericht door density1 » 11 aug 2019 17:04

Arrow lijkt eigenlijk veel op het Veronica van een aantal jaren terug, heel veel modern rock en de classic rock is ook eigenlijk een beetje meer van hetzelfde.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 aug 2019 22:00

Uncle2 schreef:
09 aug 2019 13:12
Classic FM per 1 september terug op DAB+ via MTVNL op de randstad frequenties.
Etherscout ik vrees dat er voorlopig niets zal veranderen op DAB. Zie ook de ontwikkeling van lokale DAB+. De politiek is geheel niet geïnteresseerd in DAB en dat merken wij liefhebbers. Alles gaat nog trager als een slak. -zzz
Het is nu nog vakantietijd, dus deze maand gaat er sowieso niets gebeuren. Ik wacht september af om te zien of je gelijk krijgt. Ik heb nog hoop.

Maar dat het traag gaat, dat ben ik met je eens.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 aug 2019 22:04

DX'r schreef:
10 aug 2019 19:34
Arrow CR komt ook terug op DAB, vreemd dat ze nog steeds geen persbericht eruit hebben gedaan
Dat zou heel mooi zijn, maar ik geloof niet dat Arrow het financieel breed heeft. Wat mij betreft is het eerst zien, dan geloven.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 12 aug 2019 09:44

EtherScout schreef:
11 aug 2019 22:04
Dat zou heel mooi zijn, maar ik geloof niet dat Arrow het financieel breed heeft. Wat mij betreft is het eerst zien, dan geloven.
Zou me zelfs niet verbazen als ze nog schulden aan het afbetalen zijn..

In ieder geval staat het volgende nog steeds op hun website:

https://www.arrow.nl/frequenties/luister-via-dab/

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 14 aug 2019 12:18

Door dit soort berichten op hun socialmedia en negatieve kijk op DAB+ zie ik Arrow absoluut niet snel terugkeren. Datzelfde gaat op voor kinderkanaal Efteling Kids Radio die er zo'n beetje hetzelfde over denken. Er zijn echter ook partijen die wel aangeven dat er juist op DAB+ veel mogelijkheden zijn. Denk aan DPG Media die in Vlaanderen al bijna 10 stations op DAB+ heeft zitten en in ons land ook vast haar onlinestation JOE de digitale ether wil inslingeren.

Feivel

Bericht door Feivel » 14 aug 2019 17:28

Vraag me echt af wie er naar DAB luistert, behalve de diehard KINK-fans..

Plaats reactie