Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

EtherScout

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door EtherScout » 08 jul 2019 16:16

Classic FM kondigt na deze zomer een terugkeer naar DAB+ aan. Op 11C is er vrijwel zeker geen plaats en al helemaal niet in een voor klassieke muziek benodigde bandbreedte. Dus wordt hieruit opgemaakt, dat het erop lijkt dat MTVNL na deze zomer om gaat naar nieuwe frequenties en dat Classic FM de eerste nieuwe klant op dit nieuwe netwerk wordt. Als dit klopt, dan gaat de herindeling ècht beginnen. Dan zijn ze op tijd klaar om de nieuwe landelijke mux vrij te maken om deze dit najaar te gaan veilen. Dan kan volgend jaar de nieuwe landelijke mux on-air komen!

Ik zou zeggen: Kink, Maria en GNR (eigen ruimte en grotere bandbreedte) en anderen als Arrow Classic Rock: grijp je kans!
-bier

http://radio.nl/818920/classic-fm-na-de-zomer-terug-op-dab

density1

Bericht door density1 » 08 jul 2019 17:56

Alleen zal die internationale coördinatie nog wel even op zich laten wachten voor dat alles aan kan. Dat duurt altijd erg lang.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 jul 2019 18:57

density1 schreef:
08 jul 2019 17:56
Alleen zal die internationale coördinatie nog wel even op zich laten wachten voor dat alles aan kan. Dat duurt altijd erg lang.
Ja, dat klopt. Daarom is er ook een Fase 1 met tijdelijke frequenties voor de betrokken partijen. Toch moet MTVNL nu om, omdat dit de ombouw voor iedereen gemakkelijker en geleidelijker maakt, zie overzicht:

1) MTVNL: via 6C oost, 7C* zuid en Groningen-Drenthe, 8C west en 9B noordwest en zuidwest* naar 7C vrijwel landelijk en 9B zuidwest. Plus 8x west extra.
2) Nieuw-landelijk: via 6x oost, 8x west, 8C zuid-Limburg en 9C* noordwest, zuidwest en zuid naar 9C landelijk.
3) Regionaal: zodra ze er klaar voor zijn, direct naar 5A* Friesland, 5B* Zuid-Holland-Zeeland, 5D** Flevoland, 6x* Groningen-Drenthe, 7x* Noord-Brabant-Limburg, 11A* Noord-Holland-Flevoland**, 11B* Overijssel en 12B* Utrecht-Gelderland.
* Definitieve frequentie.
** Het doel is Flevoland samen met Noord-Holland op 11A.

De ombouw naar definitief kan dus al voor een deel direct gebeuren. Het scheelt dat, als de coördinaties rond zijn, de netwerken niet meer helemaal omgebouwd hoeven worden. Zeker voor nieuw-landelijk is het handig om in ieder geval voor een deel op definitieve frequenties te beginnen. Daarom verwacht ik dat MTVNL eind deze zomer al omgaat. Plus dat nog langer wachten op het nieuwe landelijke pakket niet acceptabel is.

Het zou kunnen zijn, dat MTVNL of nieuw-landelijk de 8x west eerder kunnen omruilen voor de definitieve frequenties dan de 6x oost, omdat de coördinatie in regio west makkelijker zal gaan. In dat geval gaat de overstap naar de definitieve frequentie in meerdere stappen.

DX'r

Bericht door DX'r » 08 jul 2019 21:00

EtherScout schreef:
08 jul 2019 18:57
density1 schreef:
08 jul 2019 17:56
Ja, dat klopt. Daarom is er ook een Fase 1 met tijdelijke frequenties voor de betrokken partijen. Toch moet MTVNL nu om, omdat dit de ombouw voor iedereen gemakkelijker en geleidelijker maakt, zie overzicht:
1) MTVNL: via 6C oost, 7C* zuid en Groningen-Drenthe, 8C west en 9B noordwest en zuidwest* naar 7C vrijwel landelijk en 9B zuidwest. Plus 8x west extra.
2) Nieuw-landelijk: via 6x oost, 8x west, 8C zuid-Limburg en 9C* noordwest, zuidwest en zuid naar 9C landelijk.
3) Regionaal: zodra ze er klaar voor zijn, direct naar 5A* Friesland, 5B* Zuid-Holland-Zeeland, 5D** Flevoland, 6x* Groningen-Drenthe, 7x* Noord-Brabant-Limburg, 11A* Noord-Holland-Flevoland**, 11B* Overijssel en 12B* Utrecht-Gelderland.
* Definitieve frequentie.
** Het doel is Flevoland samen met Noord-Holland op 11A.
De ombouw naar definitief kan dus al voor een deel direct gebeuren. Het scheelt dat, als de coördinaties rond zijn, de netwerken niet meer helemaal omgebouwd hoeven worden. Zeker voor nieuw-landelijk is het handig om in ieder geval voor een deel op definitieve frequenties te beginnen. Daarom verwacht ik dat MTVNL eind deze zomer al omgaat. Plus dat nog langer wachten op het nieuwe landelijke pakket niet acceptabel is.
Het zou kunnen zijn, dat MTVNL of nieuw-landelijk de 8x west eerder kunnen omruilen voor de definitieve frequenties dan de 6x oost, omdat de coördinatie in regio west makkelijker zal gaan. In dat geval gaat de overstap naar de definitieve frequentie in meerdere stappen.
Ik zit nu al op het persbericht van mtvnl te wachten :lol: :)) -smok

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 jul 2019 22:39

DX'r schreef:
08 jul 2019 21:00
Ik zit nu al op het persbericht van mtvnl te wachten :lol: :)) -smok
Ik verwacht geen persbericht, waarom zouden ze die sturen? Maar als je erop wilt wachten, ga je gang. :wink:

We gaan zien wat er gebeurt. Maar als er straks eindelijk eens ècht beweging in gaat komen, ben ik blij. Hoop doet leven... :D

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 09 jul 2019 10:44

Ik probeer het te begrijpen, maar wat bedoel je in je uitleg precies met 8x west en 6x oost ? Bedoel je hiermee soms de zenders waarop de mux uitgezonden wordt ? Dus de zender in Amsterdam, Rotterdam, Rijswijk als 3x west ?

Zit namelijk een beetje voor mezelf te bekijken wat al die veranderingen op DAB+ voor effect hebben op de ontvangst van muxen uit het buitenland. Zou jammer zijn als ik straks de Vlaamse stations niet meer kan ontvangen omdat er straks in mijn buurt (Den Haag) een nieuwe mux aangezet wordt, alhoewel een leuk aanbod uit eigen land natuurlijk de voorkeur heeft :wink:
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout » 09 jul 2019 11:31

Madurodam FM schreef:
09 jul 2019 10:44
Ik probeer het te begrijpen, maar wat bedoel je in je uitleg precies met 8x west en 6x oost ? Bedoel je hiermee soms de zenders waarop de mux uitgezonden wordt ? Dus de zender in Amsterdam, Rotterdam, Rijswijk als 3x west ?

Zit namelijk een beetje voor mezelf te bekijken wat al die veranderingen op DAB+ voor effect hebben op de ontvangst van muxen uit het buitenland. Zou jammer zijn als ik straks de Vlaamse stations niet meer kan ontvangen omdat er straks in mijn buurt (Den Haag) een nieuwe mux aangezet wordt, alhoewel een leuk aanbod uit eigen land natuurlijk de voorkeur heeft :wink:
- Die 'x' kan je inderdaad lezen als 'keer', maar zo bedoel ik het niet. 8x betekent kanaal 8A, of 8B, of 8C, of 8D. Dit betekent, dat ik niet precies weet welke van de kanalen 8 er in die situatie gebruikt gaat worden.
- 'Oost' en 'west' betekent de regio, zoals die nu ook bij de bovenregionale indeling van de regionale omroepen gebruikt wordt. Nederland heeft namelijk vier keer DAB+rechten met die indeling. Dit komt, omdat deze oorspronkelijk ook geschikt waren om als heel kanaal voor TV via DVB-T in te zetten.

Over het ontvangen van Vlaanderen hoef je je alleen zorgen te maken over 11A Noord-Holland. Maar die staat nu al aan met MTVNL erop. Verder kunnen in Den Haag alleen de lokale muxen (frequenties nog niet bekend) roet in het eten gooien.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 09 jul 2019 11:42

ah super EtherScout, het is mij nu duidelijk. Inderdaad maar afwachten waarop de lokale stations straks gaan uitzenden.

doc_nl

Bericht door doc_nl » 19 jul 2019 12:21

https://www.agentschaptelecom.nl/actueel/nieuws/2019/07/19/start-aanvraagtermijn-voor-commerciele-radio
Op 3 september 2019 start de aanvraagtermijn voor de veilingprocedure van vier FM-kavels voor niet-landelijke commerciële radio met de daaraan gekoppelde vergunningen voor digitale radio (DAB+). Het gaat om een kavel met 10 Randstadfrequenties (B05), een kavel in Deventer (B28), een kavel in Oldenzaal (B29) en een kavel in Stadskanaal (B34).

Partijen kunnen hun aanvraag uiterlijk 30 september 2019 tot 16.00 uur indienen. Dit kan per aangetekende post of door persoonlijke overhandiging. Als er meerdere geldige aanvragen zijn voor een kavel, gaat Agentschap Telecom de vergunning voor dat kavel veilen.

De vergunningen voor deze kavels lopen op 31 augustus 2022 af. De start van de veiling is gepland medio december 2019.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 19 jul 2019 12:34

Benieuwd of hier nog interesse voor is, gezien de korte tijd van de vergunning van nog geen 3 jaar.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 20 jul 2019 09:12

Madurodam FM schreef:
19 jul 2019 12:34
doc_nl schreef:
19 jul 2019 12:21
https://www.agentschaptelecom.nl/actueel/nieuws/2019/07/19/start-aanvraagtermijn-voor-commerciele-radio
Op 3 september 2019 start de aanvraagtermijn voor de veilingprocedure van vier FM-kavels voor niet-landelijke commerciële radio met de daaraan gekoppelde vergunningen voor digitale radio (DAB+). Het gaat om een kavel met 10 Randstadfrequenties (B05), een kavel in Deventer (B28), een kavel in Oldenzaal (B29) en een kavel in Stadskanaal (B34).
Benieuwd of hier nog interesse voor is, gezien de korte tijd van de vergunning van nog geen 3 jaar.
Het is inderdaad nog maar de vraag of ze allemaal vergeven worden, maar als dat zo is, dan zal dat aan een bestaand station zijn. Maar dit zijn vergunningen voor de oude situatie en deze hebben dus in principe niets te maken met de aanstaande herindeling van de DAB+frequenties. Het is mogelijk, dat de regionale omroepen (waar deze vergunningen voor bedoeld zijn) voor 2022 overstappen naar de nieuwe provinciale DAB+indeling, maar dat is helaas verre van zeker. 2022 gaat er opnieuw geveild worden en gaan de regionale omroepen sowieso om naar de nieuwe DAB+indeling.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 09 aug 2019 13:12

Classic FM per 1 september terug op DAB+ via MTVNL op de randstad frequenties.
Etherscout ik vrees dat er voorlopig niets zal veranderen op DAB. Zie ook de ontwikkeling van lokale DAB+. De politiek is geheel niet geïnteresseerd in DAB en dat merken wij liefhebbers. Alles gaat nog trager als een slak. -zzz

DX'r

Bericht door DX'r » 09 aug 2019 19:25

Uncle2 schreef:
09 aug 2019 13:12
Classic FM per 1 september terug op DAB+ via MTVNL op de randstad frequenties.
Etherscout ik vrees dat er voorlopig niets zal veranderen op DAB. Zie ook de ontwikkeling van lokale DAB+. De politiek is geheel niet geïnteresseerd in DAB en dat merken wij liefhebbers. Alles gaat nog trager als een slak. -zzz
AT geeft prio aan het uitgeven van LPAM frequenties i.p.v. DAB lokaal :lol:

fredvandersteen

Bericht door fredvandersteen » 09 aug 2019 23:36

Helaas wordt alles bewust getraineerd ze zitten niet te wachten op meer en beter aanbod .
En de politiek doet eraan mee of laten zich in ieder geval misleiden.
Fred

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 10 aug 2019 10:10

fredvandersteen schreef:
09 aug 2019 23:36
Helaas wordt alles bewust getraineerd ze zitten niet te wachten op meer en beter aanbod .
En de politiek doet eraan mee of laten zich in ieder geval misleiden.
Fred
Kun je dit onderbouwen? Wie bedoel je met "ze"?

Plaats reactie