Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
Madurodam FM

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door Madurodam FM » 09 aug 2018 07:27

Serieus ?! Ik snap best dat in zo''n Taskforce personen zitten die ieder hun belangen behartigen. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat slechts 1 persoon een hoop weet tegen te houden ? Ik zou dat echt een kwalijke zaak vinden. Als tijdens de gesprekken blijkt dat een partij als VCR overduidelijk z''n best doet om iedere vorm van concurrentie buiten de deur te houden verwacht ik dat de overige partijen binnen de Taskforce flink wat tegengas geven. Of is er soms een club samengesteld die aardig op 1 lijn zitten met de VCR ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Echtwel

Bericht door Echtwel » 09 aug 2018 11:56

Ik krijg steeds het idee dat DAB+ een speeltje voor de Rijken wordt , een zendertje als LX Classics krijgt ruimbaad de kleine jongens zoals de lokale omroepen mochten even "buitenspelen" met een experiment, maar zijn alweer 8 maanden uit de lucht.
Ik denk zeker dat de overheid wordt gebruikt als speelbal en dat 1 persoon de boel tegen houd (wel op een slimme manier) maar zo werk het dan hier.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 09 aug 2018 12:18

Geen idee wie er allemaal in de Taskforce DAB+ zitten, maar denk dat ze de belangen van 1 groep zijn vergeten; de Nederlandse luisteraar. Het zijn wij luisteraars die enthousiast gemaakt moeten worden gebruik te gaan maken van DAB+ en te investeren in nieuwe ontvangstapparatuur. Hoe wil je dat voor elkaar krijgen als er iemand binnen je club overduidelijk bezig is dit systeem te boycotten ?

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 09 aug 2018 15:19

Madurodam FM schreef:
08 aug 2018 14:14
Het aanbod op DAB+ is al diverser dan op FM.
DAB+ leent zich bij uitstek voor meer diversiteit dan FM, simpelweg doordat er meer ruimte beschikbaar is. Van de gevestigde orde hoeven we niets te verwachten, zij gaan vooral 'op safe' door met z'n allen in dezelfde vijver te vissen. Een Despacito, iets van Demi Lovato, een Ed Sheeran of (ik noem maar wat) Maroon 5 hoor je zowel op 538 als Sky Radio, Radio 10, Q Music, Wild Hitradio, Joy Radio of Hotradio voorbij komen.... het is in Nederland nogal een eenheidsworst aan hitjes. Dan heb je op DAB+ de mogelijkheid iets bijzonders te doen, vullen ze het alsnog aan met een Q Music Nonstop, 538 Top 40 of Sky Hits. Hoe anders gaat dat momenteel in het buitenland; op de DAB+ in bijvoorbeeld Londen of het noord-Franse Lille. Daar verbaas je jezelf serieus over het aanbod wat je kunt beluisteren. Van kinderkanalen, dance en dance-classics, Gay-radio, chill/lounge, reli, radio voor minderheden (Pools, Russisch, Arabisch, Turks, Aziatisch, etc.), Jazz, Country, praatradio, sport, Latin, noem maar op en je kunt het beluisteren.
Met het vertrek van Retro Hits, Arrow Classic Rock, Classic FM, Efteling Kids Radio of Juize zijn juist de radiostations die iets anders te bieden hadden van DAB+ verdwenen. Voor veel luisteraars die niet van de voorgekauwde hits houden is op die manier DAB+ niet aantrekkelijk genoeg om te gaan gebruiken.
Je kijkt anders wel selectief. Er is nog een hele rij van alternatieve radiostations te vinden op DAB+.

- Radio Seagull 1602
- Ujala Radio
- Amor FM
- Vahon Radio
- Groot Nieuws Radio
- Radio Maria
- LX Classics
- KBC Radio
- Team FM
- Giant FM

Misschien zenden ze niet allemaal landelijk uit, maar ze bestaan wel.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

DX'r

Bericht door DX'r » 09 aug 2018 20:40

Madurodam FM schreef:
09 aug 2018 12:18
Geen idee wie er allemaal in de Taskforce DAB+ zitten, maar denk dat ze de belangen van 1 groep zijn vergeten; de Nederlandse luisteraar. Het zijn wij luisteraars die enthousiast gemaakt moeten worden gebruik te gaan maken van DAB+ en te investeren in nieuwe ontvangstapparatuur. Hoe wil je dat voor elkaar krijgen als er iemand binnen je club overduidelijk bezig is dit systeem te boycotten ?
Omdat iedereen hem waarschijnlijk gelijk geeft want geen enkele omroep binnen de VCR wil grote concurrentie want dat gaat ten koste van hun luistercijfers en daar draait alles om, ikke ikke ikke en de luisteraars kunnen stikken.
Het was natuurlijk heel pijnlijk voor hem dat een flink aantal lokale omroepen een DAB zender voor bijna niets een kei van signaal konden neerzetten met een prachtig aanbod van stations. Dat kon hij natuurlijk niet verkroppen en heeft het omzeep geholpen.

retep

Bericht door retep » 09 aug 2018 22:29

Maar de VCR (en de NPO) heeft weinig te maken met wat er nu het plan is. die hoeven immers niet van frequentie te veranderen en kunnen blijven zitten waar ze zitten.

big T

Bericht door big T » 10 aug 2018 08:04

Jarod schreef:
07 jul 2018 14:11
Je ziet het bij het linkse NPO, bijna niemand kijkt meer.
Ben je een trol van FOX news? :))
Daar delven feiten ook het onderspit, en is wens denken waarheid.
Kenmerk is altijd, zij en wij.
Sent from my laptop using Windows

big T

Bericht door big T » 10 aug 2018 08:06

DX'r schreef:
09 aug 2018 20:40
Het was natuurlijk heel pijnlijk voor hem dat een flink aantal lokale omroepen een DAB zender voor bijna niets een kei van signaal konden neerzetten met een prachtig aanbod van stations. Dat kon hij natuurlijk niet verkroppen en heeft het omzeep geholpen.
Zo te lezen dan heb je het over Sinterklaas, die weet en heeft alles.
Maar die bestaat niet dus moet het iemand anders zijn.
De baas is Wiebes en daar is Rutte de voorzitter van.
Maar ik lees dat dat je deze niet bedoelt?
Sent from my laptop using Windows

Echtwel

Bericht door Echtwel » 10 aug 2018 08:48

Luisteraars komen als er wat leuks te bleven valt, toen de lokale omroepen er op kwamen met hun sub kanalen zijn er meer dab+radios verkocht lees het maar na, lokale omroepen draaide voor een paar honderd euro een zender in elkaar de opstellimg ant. werdt ook snel geregeld bijvoorbeeld op dezelfde lokatie als waar de fm anttenne hing. Bereikt was prima te doen en iedereen was happy , tot dat de ceo van b.p het hoorden.##...en toen werkt de vertraging techniek en de kill ingevoerd ,al snel was jut en jull de politiek en de at om, en stopten het experiment en de groei van de dabradio. ...ofwel het gaat weer om geld en macht -kots

##Bp heeft veel grote klanten die dat ook niet willen die betalen via een omweg een vermogen om de mogen zenden op dabradio en willen dus geen andere station. En eigelijk hebben ze alleen mee gedaan om hun heilige fm frequenties te mogen houden

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 10 aug 2018 10:33

Maar de VCR (en de NPO) heeft weinig te maken met wat er nu het plan is. die hoeven immers niet van frequentie te veranderen en kunnen blijven zitten waar ze zitten.
Vroeg ik mij ook al af, waarom neemt een club als VCR plaats in een Taskforce als in er in de eerste twee lagen (NPO 12C, VCR 11C) geen veranderingen plaatsvinden, maar er enkel voor laag 3 (MTVNL), laag 4 (regionaal), laag 6 (lokaal) en een nieuwe (landelijke) laag 7 dingen staan te gebeuren. Maar een beetje terugbladerend op dit forum las ik dat VCR bang is dat een eventuele nieuwe laag 7 storingen gaan veroorzaken met hun laag 2 (11C). Mooi verhaal natuurlijk, maar wij weten wel beter dat storing voor hen een compleet andere betekenis heeft.
Je kijkt anders wel selectief. Er is nog een hele rij van alternatieve radiostations te vinden op DAB+.
Uiteraard zijn er stations die 'iets anders' bieden GerJan, maar veel zijn het er niet. En wat jij al schrijft, merendeel van die 'afwijkers' zit regionaal of in geval van uitzendingen via het MTVNL netwerk bijna lokaal. De luisteraar in het hoge noorden heeft de keuze uit een drietal zenders met piratenmuziek, ik hier in Den Haag heb dan weer drie Hindoestanen. Het is hier al veel geschreven, maar met de experimenten van lokale DAB+ was tijdelijk hoorbaar wat mogelijk was qua variatie. Ik zat als ontvanger vrij gunstig waardoor ik meerdere lokale experimenten kon ontvangen en de keuze (en daar gaat het toch om) bijzonder groot was. Lokaal nieuws en informatie op de lokale omroep, piratenhits op Hitland- en Olympia Radio, Gospel op Rebecca Radio, deephouse op AMW, Italodisco op Radio Stad of drum 'n bass en reggae op Impact AM. De diversiteit moest in dit geval van de lokale zenders komen, iets wat ik als luisteraar dus eigenlijk van de landelijke zenders verwacht.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 aug 2018 10:47

De luisteraar moet op één, dat ben ik met jullie eens. Om de grote jongens mee te krijgen, moet er wel het één-en-ander veranderd worden in kosten en regelgeving. Er is op DAB+ immers ruimte zat.

Mijn idee:
- FM uit. Hierdoor verdwijnt de schaarste en verdwijnen dus ook de voordelen voor de stations die nu op FM zitten. Regelgeving als clausuleringen en regiogerichtheid kunnen hierdoor geschrapt worden. De kosten voor het toezicht kunnen hierdoor omlaag.
- 11C vrijgeven aan de huidige vergunninghouders. Stel een minimumbitrate, maar hef de overige beperkingen op. Als de dekking onvoldoende is, dan snijden de stations zichzelf in de vingers. FM is immers uit.
- Een net van muxen per provincie gaat naar de ROOS en de huidige B-vergunninghouders, 1/12 deel van een mux (96 kb/s) per station. Stel een minimumbitrate en een maximum aantal muxen per station. Reguleer de stations-IDs om ketenvorming tegen te gaan. Stel geen programma-inhoudelijke eisen. Restruimte veilen.
- Extra landelijke net naar C-vergunninghouder GNR (AM uit) en de rest veilen. 1/12 deel (96 kb/s) per station. Geen programma-inhoudelijke eisen.
- Bovenlokale net naar de lokale omroepen, 96 kb/s per station, protection level vrij te kiezen. Restruimte mag door betrokken lokalo's verhuurd/uitgeleend worden aan geïnteresseerde kleine stations en aan evenementenstations, met wel een maximum aantal muxen per station. Reguleer ook hier de stations-IDs om ketenvorming tegen te gaan.
- MTVNL mag tot 2024 een netwerk van restfrequenties blijven exploiteren voor verhuur. Na 2024 wordt dit net geveild voor een andere verhuurprovider. Een verhuurprovider biedt immers een laagdrempelige toegang tot landelijke DAB+. Stel wel een minimumbitrate per station en extra eisen om machtsmisbruik door de verhuurder te voorkomen.

DX'r

Bericht door DX'r » 10 aug 2018 14:34

big T schreef:
10 aug 2018 08:06
DX'r schreef:
09 aug 2018 20:40
Zo te lezen dan heb je het over Sinterklaas, die weet en heeft alles.
Maar die bestaat niet dus moet het iemand anders zijn.
De baas is Wiebes en daar is Rutte de voorzitter van.
Maar ik lees dat dat je deze niet bedoelt?
Klopt die bedoel ik niet :lol:

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 11 aug 2018 00:18

Madurodam FM schreef:
10 aug 2018 10:33
Uiteraard zijn er stations die 'iets anders' bieden GerJan, maar veel zijn het er niet. En wat jij al schrijft, merendeel van die 'afwijkers' zit regionaal of in geval van uitzendingen via het MTVNL netwerk bijna lokaal. De luisteraar in het hoge noorden heeft de keuze uit een drietal zenders met piratenmuziek, ik hier in Den Haag heb dan weer drie Hindoestanen. Het is hier al veel geschreven, maar met de experimenten van lokale DAB+ was tijdelijk hoorbaar wat mogelijk was qua variatie. Ik zat als ontvanger vrij gunstig waardoor ik meerdere lokale experimenten kon ontvangen en de keuze (en daar gaat het toch om) bijzonder groot was. Lokaal nieuws en informatie op de lokale omroep, piratenhits op Hitland- en Olympia Radio, Gospel op Rebecca Radio, deephouse op AMW, Italodisco op Radio Stad of drum 'n bass en reggae op Impact AM. De diversiteit moest in dit geval van de lokale zenders komen, iets wat ik als luisteraar dus eigenlijk van de landelijke zenders verwacht.
Dat klopt inderdaad, de meesten zitten regionaal. Denk dat er van dat lijstje twee zijn die landelijk zitten, Radio Maria en Groot Nieuws Radio.

In principe zijn er vele variaties mogelijk, dat ben ik met je eens. Maar is het mogelijk om een nichemarkt te bedienen via DAB+? Want daar gaat het uiteindelijk om.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 11 aug 2018 12:29

Maar is het mogelijk om een nichemarkt te bedienen via DAB+? Want daar gaat het uiteindelijk om.
Voor dat antwoord moet je kijken naar DAB+ in de landen om ons heen. Ik gaf al enkele voorbeelden van die variatie op de muxen in bijvoorbeeld Londen of noord-Frankrijk, maar ook bij onze oosterburen hebben ze meer keuze. Dan bedoel ik niet in het aantal stations, wel genre. Blijkbaar lukt het ze daar wel niet enkel mainstream maar ook voor een relatief kleine doelgroep een station aan te zetten. Weet wel dat dit soort doelgroepzenders een zeer fanatieke aanhang (oftewel zeer trouwe luisteraars) heeft. Probleem is dan ook vaak niet hoeveel luisteraars je als station weet te bereiken maar of er adverteerders zijn die interesse hebben in diezelfde doelgroep.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 12 aug 2018 14:14

Madurodam FM schreef:
11 aug 2018 12:29
Maar is het mogelijk om een nichemarkt te bedienen via DAB+? Want daar gaat het uiteindelijk om.
Voor dat antwoord moet je kijken naar DAB+ in de landen om ons heen. Ik gaf al enkele voorbeelden van die variatie op de muxen in bijvoorbeeld Londen of noord-Frankrijk, maar ook bij onze oosterburen hebben ze meer keuze. Dan bedoel ik niet in het aantal stations, wel genre. Blijkbaar lukt het ze daar wel niet enkel mainstream maar ook voor een relatief kleine doelgroep een station aan te zetten. Weet wel dat dit soort doelgroepzenders een zeer fanatieke aanhang (oftewel zeer trouwe luisteraars) heeft. Probleem is dan ook vaak niet hoeveel luisteraars je als station weet te bereiken maar of er adverteerders zijn die interesse hebben in diezelfde doelgroep.
De potentiële kopers van Albert Heijn, Kruidvat of Blokker luisteren overal naar, dus daar zal het probleem niet liggen.

De vraag is echter of Albert Heijn, Kruidvat en Blokker voldoende betalen voor jouw 25.000 vaste luisteraars om een landelijk dekkend DAB+ netwerk te kunnen exploiteren.

Ik denk dat we daar pas over kunnen oordelen als we een jaar of 10 verder zijn.

Plaats reactie