Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
GerjanOpDreef

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door GerjanOpDreef » 19 mei 2018 12:15

EtherScout schreef:
19 mei 2018 11:49
GerjanOpDreef schreef:
19 mei 2018 10:23
EtherScout schreef:
19 mei 2018 09:58
Ik denk dat het wel meevalt. Het zou bijvoorbeeld kunnen, dat de regio's Bollenstreek, Leiden en Kaag en Braassem een mux gaan delen. Dat betekent dan dat ik Radio BO, KB Radio en Unity FM op DAB+ kan ontvangen. In Leiden en Roelofarendsveen geldt dan hetzelfde. Zó groot is dat probleem toch niet?
Voor jouw als luisteraar maakt het inderdaad geen verschil. Maar ik bedoel het meer vanuit het oogpunt van de omroep. Hoewel een groter bereik in beginsel natuurlijk erg aantrekkelijk is, kost het uitzenden op DAB+ veel geld. De omroepen moeten gaan betalen voor netwerk dekking in een gebied wat niet de hunne is en waar ze zich niet op richten. Ik vraag me af of dat niet teveel van het goede is.
Als je een netwerk deelt, dan deel je ook bepaalde kosten, bijvoorbeeld de multiplexer. Daarbij maakt het niet veel uit of je voor zenders in je eigen regio betaalt voor een eigen of voor een gezamenlijke mux. Die dekking in de andere regio wordt dan door de andere omroep betaald. Misschien kan je de gezamenlijke regio's wel dekken met één gezamenlijke zender op een hoger punt, wat dan weer goedkoper kan zijn dan losse zenders voor iedere regio. Ook kan je geld terug verdienen door ruimte te verhuren aan particuliere omroepen, die misschien wel blij zijn met een groter bereik.

Het enige wat echt duurder kan worden, zijn de auteursrechten. Al is daar mogelijk nog wel een mouw aan te passen, door het feit dat je publieke omroep bent die door de overheid belangrijk gevonden wordt.
Als lokale omroepen elkaar kosteloos doorprikken is dat inderdaad een oplossing. Eventueel ruimte verkopen aan een private omroep zou inderdaad ook een goede oplossing zijn die bovendien voor de alle omroepen die deel uitmaken van het netwerk geld opleveren.

Over de auteursrechten van muziek had ik nog niet eens nagedacht, maar die kosten kunnen inderdaad aanzienlijk gaan stijgen. Ook in dat geval, omroepen zitten dan in gebieden die niet tot hun doelgroep behoren, maar ze moeten er wel voor betalen. Echter staan veel lokale omroepen er niet al te best voor, waardoor dat extra geld wel een probleem wordt.

De rijksoverheid kan dat geldprobleem echter heel simpel oplossen door gemeenten te verplichten het lokale omroepgeld aan een hun lokale omroep uit te geven. Ik kan omroepen noemen waar de subsidie in dat geval met 300% stijgt, dus dan zou dat probleem wel opgelost moeten zijn.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 jun 2018 09:16

Inmiddels is 'eind mei' alweer een week geleden, maar hebben wij nog geen resultaten kunnen lezen. Het is niet de eerste keer dat het niet opschiet. :mad: Het is al lang tijd dat er een einde komt aan de huidige halfbakken uitrol en dat DAB+ eindelijk eens z'n ware gezicht kan laten zien in Nederland!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 17 jun 2018 11:05

Er staat weer een stukje op Radio.nl, waar weer een heel klein beetje nieuws in staat. Het komt erop neer dat de resultaten nog steeds 'binnenkort' bekendgemaakt zullen worden en dat men 'er vertrouwen' in heeft, al zal de uitvoering ervan nog wel een tijd op zich laten wachten. Wat wel opvalt, is dat er voor de lokalen waarschijnlijk zo'n 50 streekmuxen komen met één hoge ±500W zendlocatie, eventueel met een enkele steunzender, per mux. Eén hoge sterke zender schijnt goedkoper te zijn dan meerdere lage kleintjes. Leuk voor de DX'ers onder ons: met een hoge antenne flink wat lokale muxen vangen wordt zo mogelijk.

DX'r

Bericht door DX'r » 17 jun 2018 14:58

EtherScout schreef:
17 jun 2018 11:05
Er staat weer een stukje op Radio.nl, waar weer een heel klein beetje nieuws in staat. Het komt erop neer dat de resultaten nog steeds 'binnenkort' bekendgemaakt zullen worden en dat men 'er vertrouwen' in heeft, al zal de uitvoering ervan nog wel een tijd op zich laten wachten. Wat wel opvalt, is dat er voor de lokalen waarschijnlijk zo'n 50 streekmuxen komen met één hoge ±500W zendlocatie, eventueel met een enkele steunzender, per mux. Eén hoge sterke zender schijnt goedkoper te zijn dan meerdere lage kleintjes. Leuk voor de DX'ers onder ons: met een hoge antenne flink wat lokale muxen vangen wordt zo mogelijk.
Juist een enorm drama voor de DX'r want ze verzieken heel VHF Band 3 met onnodig zware zenders want het had makkelijk met low power gedaan kunnen worden. Enfin er is hier maar 1 winnaar van dit plan -kots

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 17 jun 2018 17:10

Heel benieuwd hoe dit er voor met name de lokale/regionale stations uit gaat zien en hoe dit gaat uitpakken voor mij als ontvanger/luisteraar.
Want gaat het er niet een klein beetje hetzelfde uitzien als tijdens de testfase van de lokale stations, waarbij sommige muxen op dezelfde frequentie zitten en elkaar hierdoor dus wegdrukken ? In dat geval mag je blij zijn als je hooguit 5 van de 50 muxen kunt ontvangen.
Erg jammer weer dat de uitvoering van dit gehele plan weer behoorlijk op zich laat wachten.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout » 17 jun 2018 21:04

Madurodam FM schreef:
17 jun 2018 17:10
... waarbij sommige muxen op dezelfde frequentie zitten en elkaar hierdoor dus wegdrukken ? In dat geval mag je blij zijn als je hooguit 5 van de 50 muxen kunt ontvangen.
Ik zou dat in een testfase, zoals vorig jaar, juist ook gedaan hebben. Gewoon om te kijken hoe erg die storing is en wat de veilige hergebruikafstand is bij bepaalde hoogtes/vermogens. Voor de definitieve uitrol ben ik het met je eens: gebruik zo veel mogelijk verschillende frequenties en hou de hergebruikafstand zo groot mogelijk. Hergebruik is echter onvermijdelijk bij 50 muxen.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 17 jun 2018 21:08

DX'r schreef:
17 jun 2018 14:58
EtherScout schreef:
17 jun 2018 11:05
Leuk voor de DX'ers onder ons: met een hoge antenne flink wat lokale muxen vangen wordt zo mogelijk.
Juist een enorm drama voor de DX'r want ze verzieken heel VHF Band 3 met onnodig zware zenders want het had makkelijk met low power gedaan kunnen worden. Enfin er is hier maar 1 winnaar van dit plan -kots
Voor de hele lange afstand heb je gelijk. Maar ik verwacht niet dat alle kanalen gebruikt gaan worden. Er is nog niet-DAB+gebruik in band III en kanaal 13 (Scandinavië) blijft in ieder geval ongebruikt. En daarbij heb ik gemerkt dat de sterkste wint bij DAB+. Ik heb bij condities door goed richten de 9D's (ik woon er midden tussenin) uit elkaar kunnen houden. In de ene richting had ik 9D-N en in de andere richting had ik 9D-Z. :D
Laatst gewijzigd door EtherScout op 17 jun 2018 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 jul 2018 21:28

Het rapport over de herindeling is nog niet af vanwege de 'omstelkosten'. :eek: Wat is dit nu weer? Vertragingstaktieken van de gevestigde orde? De lokale omroepen zijn boos, en terecht. Kap nu eens met dat geneuzel en breng dat DAB+ nu eindelijk eens op orde. Het duurt al veel te lang!

Jarod

Bericht door Jarod » 07 jul 2018 14:11

EtherScout schreef:
06 jul 2018 21:28
Het rapport over de herindeling is nog niet af vanwege de 'omstelkosten'. :eek: Wat is dit nu weer? Vertragingstaktieken van de gevestigde orde? De lokale omroepen zijn boos, en terecht. Kap nu eens met dat geneuzel en breng dat DAB+ nu eindelijk eens op orde. Het duurt al veel te lang!
Ze dachten dat met DAB het radio landschap compleet onder 'hun' controle zou zijn.
Nu ze weten hoe makkelijk het is voor iedereen om een DAB zender on air te gooien én beter te klinken dan de grote jongens,
zal men er zoals altijd weer alles aan doen om alles tegen te houden. Bedrijfstechnisch terecht natuurlijk, maar op deze manier jaag je iedereen weg.

TV kijken doet ook al bijna niemand weer, het meeste wordt nu gestreamt/geyoutubed.
In de korte tijd dat de test zenders on air waren, was er enorm veel aandacht maar vooral werd weer duidelijk dat er veel keuze mogelijk was.
Dat willen de radio stations niet. Ze willen allemaal dezelfde deuntjes draaien, zoals de muziek hedendaags is, geen mening, maar genoeg bewijs van.
En dan de simpele reclames, die blijkbaar nog steeds werken.

De professionele hobbisten kunnen een DAB netwerk leveren voor ongeveer 10% van de prijs van de grote jongens.
Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. De wereld werkt op vraag/aanbod. De vraag is er totaal niet en als je niet gaat marketen, wordt het sowieso niets.

Lang verhaal kort: DAB (zoals het nu gaat) heeft totaal geen toekomst. Internet zal de toekomst worden, zeker als er meer en meer bandbreedte bijkomt. De audio streams blijven toch wel ongeveer dezelfde bitrate, dat is dus geen probleem.

Alles tegenhouden en dan later huilen dat niemand het meer interesseerd. Je ziet het bij het linkse NPO, bijna niemand kijkt meer.
Je ziet het bij de radio stations die alleen maar dezelfde duintjes draaien, bijna niemand luistert meer.

Bijlage:
https://www.youtube.com/watch?v=oVME_l4IwII - The TRUTH Why Modern Music Is Awful (In het Engels)

RadioRatio

Bericht door RadioRatio » 07 jul 2018 14:24

EtherScout schreef:
06 jul 2018 21:28
Lijkt mij ook niet nodig om vanwege "omstelkosten" te vertragen. Die kosten zijn wel relevant, maar die hoeven geen invloed te hebben op het bepalen en realiseren van een verbeterde indeling. Die zal voor de betreffende radio-omroepen uiteindelijk kosten besparen omdat de nieuwe indeling beter zal aansluiten op hun doelregio's. Ze hoeven dan bijvoorbeeld niet meer mee te betalen aan zenders die buiten hun regio staan zoals nu het geval is. Daarnaast krijgen ze waarschijnlijk meer capaciteit beschikbaar omdat de multiplexen dan minder vol zullen zitten.
De enige partij die ik kan bedenken voor wie er niet direct voordelen zijn is MTVNL (maar wel indirecte voordelen omdat het goed is voor DAB+ in Nederland in het algemeen waar MTVNL ook van meeprofiteert).

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 07 aug 2018 20:58

.....en we zijn inmiddels alweer een maand verder. Het gaat weer echt 'op z'n Nederlands' zullen we maar zeggen. Kijk hoe het inmiddels in rap tempo in de landen om ons heen gaat. Eerlijk is eerlijk, ook daar kwam het moeizaam op gang maar ze halen ons inmiddels links- en rechts in met de uitrol van nieuwe DAB-netwerken met een diverser aanbod.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 08 aug 2018 00:53

Het aanbod op DAB+ is al diverser dan op FM. Wat ik mij nog wel afvraag. Moet je om op DAB+ uit te zenden ook toestemming hebben van het CvdM?
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

retep

Bericht door retep » 08 aug 2018 09:47

RadioRatio schreef:
07 jul 2018 14:24

De enige partij die ik kan bedenken voor wie er niet direct voordelen zijn is MTVNL (maar wel indirecte voordelen omdat het goed is voor DAB+ in Nederland in het algemeen waar MTVNL ook van meeprofiteert).
ik denk er voor MTV nadelen aanzitten, als MTV zijn licentie inlevert in ruil voor het bovenregionale kavel, betekend er ruimte ontstaat op het nieuwe net van de regio omroepen, waar andere dan gebruik van kunnen gaan maken, waarbij het mij logisch lijkt dat die organisaties die nu van MTV huren een van de eerste zijn die interesse hebben

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 08 aug 2018 14:14

Het aanbod op DAB+ is al diverser dan op FM.
DAB+ leent zich bij uitstek voor meer diversiteit dan FM, simpelweg doordat er meer ruimte beschikbaar is. Van de gevestigde orde hoeven we niets te verwachten, zij gaan vooral 'op safe' door met z'n allen in dezelfde vijver te vissen. Een Despacito, iets van Demi Lovato, een Ed Sheeran of (ik noem maar wat) Maroon 5 hoor je zowel op 538 als Sky Radio, Radio 10, Q Music, Wild Hitradio, Joy Radio of Hotradio voorbij komen.... het is in Nederland nogal een eenheidsworst aan hitjes. Dan heb je op DAB+ de mogelijkheid iets bijzonders te doen, vullen ze het alsnog aan met een Q Music Nonstop, 538 Top 40 of Sky Hits. Hoe anders gaat dat momenteel in het buitenland; op de DAB+ in bijvoorbeeld Londen of het noord-Franse Lille. Daar verbaas je jezelf serieus over het aanbod wat je kunt beluisteren. Van kinderkanalen, dance en dance-classics, Gay-radio, chill/lounge, reli, radio voor minderheden (Pools, Russisch, Arabisch, Turks, Aziatisch, etc.), Jazz, Country, praatradio, sport, Latin, noem maar op en je kunt het beluisteren.
Met het vertrek van Retro Hits, Arrow Classic Rock, Classic FM, Efteling Kids Radio of Juize zijn juist de radiostations die iets anders te bieden hadden van DAB+ verdwenen. Voor veel luisteraars die niet van de voorgekauwde hits houden is op die manier DAB+ niet aantrekkelijk genoeg om te gaan gebruiken.

DX'r

Bericht door DX'r » 08 aug 2018 19:46

Madurodam FM schreef:
08 aug 2018 14:14
Het aanbod op DAB+ is al diverser dan op FM.
DAB+ leent zich bij uitstek voor meer diversiteit dan FM, simpelweg doordat er meer ruimte beschikbaar is. Van de gevestigde orde hoeven we niets te verwachten, zij gaan vooral 'op safe' door met z'n allen in dezelfde vijver te vissen. Een Despacito, iets van Demi Lovato, een Ed Sheeran of (ik noem maar wat) Maroon 5 hoor je zowel op 538 als Sky Radio, Radio 10, Q Music, Wild Hitradio, Joy Radio of Hotradio voorbij komen.... het is in Nederland nogal een eenheidsworst aan hitjes. Dan heb je op DAB+ de mogelijkheid iets bijzonders te doen, vullen ze het alsnog aan met een Q Music Nonstop, 538 Top 40 of Sky Hits. Hoe anders gaat dat momenteel in het buitenland; op de DAB+ in bijvoorbeeld Londen of het noord-Franse Lille. Daar verbaas je jezelf serieus over het aanbod wat je kunt beluisteren. Van kinderkanalen, dance en dance-classics, Gay-radio, chill/lounge, reli, radio voor minderheden (Pools, Russisch, Arabisch, Turks, Aziatisch, etc.), Jazz, Country, praatradio, sport, Latin, noem maar op en je kunt het beluisteren.
Met het vertrek van Retro Hits, Arrow Classic Rock, Classic FM, Efteling Kids Radio of Juize zijn juist de radiostations die iets anders te bieden hadden van DAB+ verdwenen. Voor veel luisteraars die niet van de voorgekauwde hits houden is op die manier DAB+ niet aantrekkelijk genoeg om te gaan gebruiken.
De grote jongens ook wel de VCR genaamd en mn. 1 persoon in die club houden alle 'andere' DAB activiteiten tegen door via een slinkse constructie torenhoge prijzen te vragen om op mtvnl dab te komen.
Mooi voor deze club want zo haakt iedereen af en hebben ze geen concurrentie waar ze 'last' van zouden kunnen krijgen.
Ze hopen alleen dat er genoeg piratenzenders komen want daar heeft RADIONL 'last van' dus die mogen wel, opvallend hè.
Dat persoon zat zelfs openbaar te 'zeuren' over het feit dat op de lokale DAB tests een aantal stations zaten die hij eigenlijk niet wilde hebben en toen werd AT 'bespeelt' dat er illegale zenders werden uitgezonden en opeens werden de lokale DAB vergunningen niet verlengd en was deze 'concurrentie' ook weer uit de lucht....

Plaats reactie