DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Bagare

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door Bagare »

En een mooie kans voor Arrow Classic Rock om ook weer landelijk in de ether te gaan uitzenden lijkt mij...hoop ik...
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Madurodam FM schreef: 09 mei 2020 10:24
Meer ruimte betekend niet automatisch ook meer variatie. Er zullen inderdaad stations zijn die hun bitrate omhoog willen krikken waardoor er minder ruimte beschikbaar is op de mux. En partijen als Talpa of DPG zullen ook hier weer hun uiterste best gaan doen om de concurrentie buiten de deur te houden door zoveel mogelijk ruimte te bezetten.
Het zou dezelfde truc zijn die "Hilversum" tot pak weg 1989 uithaalde om commerciële omroep buiten de deur te houden.(Denk nog maar eens aan de FM frequentie die Radio 538 via een rechtszaak in handen kreeg. De publieke omroep schreeuwde moord en brand over een "dekkingsgat", terwijl het barstte van de dubbele dekkingen.)

Aan de andere kant: er mag best nog wel wat gebeuren aan de DAB+ geluidskwaliteit. Liever niet "proppen" zoals dat in het VK is gebeurd. Daar was/is het DAB signaal haast nog slechter dan dat op de Middengolf.

We zullen zien. Een heel landelijk net erbij is op zich de moeite waard.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

DX'r schreef: 09 mei 2020 00:10
WinnaarRadioring2023 schreef: 08 mei 2020 20:00 Benieuwd hoeveel radiostations hier aan mee gaan doen.
De zgn. tweede kanaal stations op 11C gaan daarheen zodat de huidige hun audio kunnen opkrikken en daarnaast komen er div qmusic stations en aantal extra van talpa erop en dan hebben we weer 18 nutteloze radiostations erbij zonder enige vorm van diversiteit -smok
Laten we nou eerst afwachten ipv dingen uit de duim zuigen.
Hoort-u-mij

Satfreak13 schreef: 09 mei 2020 12:18
Madurodam FM schreef: 09 mei 2020 10:24
Meer ruimte betekend niet automatisch ook meer variatie. Er zullen inderdaad stations zijn die hun bitrate omhoog willen krikken waardoor er minder ruimte beschikbaar is op de mux. En partijen als Talpa of DPG zullen ook hier weer hun uiterste best gaan doen om de concurrentie buiten de deur te houden door zoveel mogelijk ruimte te bezetten.
Het zou dezelfde truc zijn die "Hilversum" tot pak weg 1989 uithaalde om commerciële omroep buiten de deur te houden.(Denk nog maar eens aan de FM frequentie die Radio 538 via een rechtszaak in handen kreeg. De publieke omroep schreeuwde moord en brand over een "dekkingsgat", terwijl het barstte van de dubbele dekkingen.)

Aan de andere kant: er mag best nog wel wat gebeuren aan de DAB+ geluidskwaliteit. Liever niet "proppen" zoals dat in het VK is gebeurd. Daar was/is het DAB signaal haast nog slechter dan dat op de Middengolf.

We zullen zien. Een heel landelijk net erbij is op zich de moeite waard.
Die bitrate laten ze zo, vinden ze wel prima. Alleen de zuur pruimen op dit forum vallen er over. De luisteraar niet. Meer stations, dat is waar men voor gaat.
Hoort-u-mij

WinnaarRadioring2023 schreef: 08 mei 2020 20:00 Benieuwd hoeveel radiostations hier aan mee gaan doen.
Iedereen kan mee doen. Ik vermoed dat de bestaande partijen vol in aanvraag gaan. Alleen de vraag is, of dit mag en of er regels komen mbt het aantal uit te zenden programma's.

Partijen als Arrow en kink zullen hier wel oor naar hebben. Maar kan ook een Deep.fm bedenken en soul radio.

Efteling vermoed ik niet, te smalle niet commercieel aantrekkelijke doelgroep. Internet is daar beter voor
EtherScout

Bericht door EtherScout »

De zgn. tweede kanaal stations op 11C gaan daarheen zodat de huidige hun audio kunnen opkrikken en daarnaast komen er div qmusic stations en aantal extra van talpa erop en dan hebben we weer 18 nutteloze radiostations erbij zonder enige vorm van diversiteit -smok
Het ligt aan de manier van verdelen. Als alles in één keer geveild wordt, dan heb je kans dat ze dat inderdaad gaan proberen. Als ze de boel in twee stappen gaan veilen, bijvoorbeeld in de eerste stap maximaal twee kavels per partij en daarna in de tweede stap onbeperkt, dan hebben de nieuwkomers een grotere kans. In feite doen ze dat in de lokale muxen nu op een vergelijkbare manier, zij het zonder veiling.

Aan de andere kant, zie je dat het enthousiasme voor de extra kanalen in de huidige DAB+ruimte nu ook weer niet bijster groot is, gezien de huidige invulling ervan. Maar misschien is dit schijn. Ik verwacht eigenlijk vooral Q-Music als bieder voor themakanalen.

Wat ik wel verwacht, is dat de huurders op 11C gaan bieden op een eigen kavel in laag 7, wat ruimte oplevert op 11C. Wat de vergunninghouders met die ruimte gaan doen, is afwachten. Ik vermoed dat er meer stations in 96 kb/s gaan uitzenden. Misschien dat door onderlinge ruil er nog één themakanaaltje van Talpa bijkomt, maar meer dan dat verwacht ik niet.

Mijn grote gok voor laag 7: ik verwacht de verhuizers Radio Maria, GNR, Kink, Q-Music Non-Stop en de nieuwkomers Q-Music Fout, Joe, Joe 80's, Arrow Classic Rock, ClassicNL en anderen. Maar weet ik het zeker? Nee, natuurlijk niet...
-bier
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Hoort-u-mij schreef: 09 mei 2020 12:57 Iedereen kan mee doen. Ik vermoed dat de bestaande partijen vol in aanvraag gaan. Alleen de vraag is, of dit mag en of er regels komen mbt het aantal uit te zenden programma's.

Partijen als Arrow en kink zullen hier wel oor naar hebben. Maar kan ook een Deep.fm bedenken en soul radio.

Efteling vermoed ik niet, te smalle niet commercieel aantrekkelijke doelgroep. Internet is daar beter voor
Efteling Radio zou nog best kunnen gaan werken. Er zijn heel wat kinderen in Nederland en ook steeds meer ouders met DAB+ in de (lease)auto en dat met, naar verwachting, een goede dekking van het nieuwe netwerk. Dit in tegenstelling tot de vroegere DAB+situatie van Efteling Radio met het lage aantal ontvangers in het prille begin van DAB+ op 11C en daarna met die waardeloze dekking op het netwerk van MTVNL.
DX'r

Bericht door DX'r »

Bagare schreef: 09 mei 2020 10:42 En een mooie kans voor Arrow Classic Rock om ook weer landelijk in de ether te gaan uitzenden lijkt mij...hoop ik...
Dat kost geld dus kans is nul, zelfs via lokale DAB netwerken doen ze vooralsnog niet mee.
Had verwacht dat PAKO met Arrow CR op lokale DAB zou komen, zou een mooie netwerk koppeling opleveren met 6B en 7A maar nee hoor PAKO geeft niet thuis
density1

Bericht door density1 »

Krijg het idee dat PAKO alleen maar ruimte heeft gekocht maar er niets mee gaat doen...We kennen onze pappenheimers in radioland inmiddels..

Over die diversiteit kan ik kort zijn; daar is mee geadverteerd om luisteraars aan de DAB+ te krijgen: zuivere ontvangs, en meer diversiteit was de pay-off of iets van die strekking. Dus als ze geen diversiteit geven zou dat tegen die stelling in gaan. Zo simpel is dat.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 09 mei 2020 13:40
Het ligt aan de manier van verdelen. Als alles in één keer geveild wordt, dan heb je kans dat ze dat inderdaad gaan proberen. Als ze de boel in twee stappen gaan veilen, bijvoorbeeld in de eerste stap maximaal twee kavels per partij en daarna in de tweede stap onbeperkt, dan hebben de nieuwkomers een grotere kans. In feite doen ze dat in de lokale muxen nu op een vergelijkbare manier, zij het zonder veiling.

Aan de andere kant, zie je dat het enthousiasme voor de extra kanalen in de huidige DAB+ruimte nu ook weer niet bijster groot is, gezien de huidige invulling ervan. Maar misschien is dit schijn. Ik verwacht eigenlijk vooral Q-Music als bieder voor themakanalen.

Wat ik wel verwacht, is dat de huurders op 11C gaan bieden op een eigen kavel in laag 7, wat ruimte oplevert op 11C. Wat de vergunninghouders met die ruimte gaan doen, is afwachten. Ik vermoed dat er meer stations in 96 kb/s gaan uitzenden. Misschien dat door onderlinge ruil er nog één themakanaaltje van Talpa bijkomt, maar meer dan dat verwacht ik niet.

Mijn grote gok voor laag 7: ik verwacht de verhuizers Radio Maria, GNR, Kink, Q-Music Non-Stop en de nieuwkomers Q-Music Fout, Joe, Joe 80's, Arrow Classic Rock, ClassicNL en anderen. Maar weet ik het zeker? Nee, natuurlijk niet...
-bier
Wat betreft radiostations als GNR en KINK zou me dat niet verbazen. Die moeten nu zendtijd huren bij Radiocorp of BNR. Met laag 7 kunnen ze wellicht hun eigen mux huren, waardoor ze toch net even wat onafhankelijker worden.
Hoort-u-mij

density1 schreef: 09 mei 2020 16:11 Krijg het idee dat PAKO alleen maar ruimte heeft gekocht maar er niets mee gaat doen...We kennen onze pappenheimers in radioland inmiddels..

Over die diversiteit kan ik kort zijn; daar is mee geadverteerd om luisteraars aan de DAB+ te krijgen: zuivere ontvangs, en meer diversiteit was de pay-off of iets van die strekking. Dus als ze geen diversiteit geven zou dat tegen die stelling in gaan. Zo simpel is dat.
Gekocht zit er niet bij. Er is niets eigendom geworden

Er zit verplichting tot in gebruik name op. Doet men dit niet, trekt men alles weer net zo makkelijk in
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Hoe lang krijgt PAKO Media de tijd om iets in de lucht te brengen ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Efteling Radio zou nog best kunnen gaan werken. Er zijn heel wat kinderen in Nederland en ook steeds meer ouders met DAB+ in de (lease)auto

Kinderradio is puur doelgroepradio. Het Vlaamse Studio100 heeft laten zien dat er in die doelgroep een hoop centen valt te verdienen, en ben dan ook nogsteeds verbaasd dat ze anno 2020 Radio BemBem niet terug uit de ijskast hebben getrokken. In het buitenland werkt het blijkbaar ook prima en dan met name op DAB+ (Fun Kids en Fun Kids Junior UK, Radio Teddy, KiRaKa (Die Maus), Mein Kinderradio, Radio Pitchoun). Wat mij betreft mag Efteling Kids Radio straks een mooie plek op laag 7 vullen, puur voor diversiteit en puur om met het medium radio een doelgroep te bereiken waarvan wordt beweerd dat ze geen radio meer luisteren maar enkel nog streamen. De doelgroep van Fun X heeft ook het tegendeel bewezen.
Verder mis ik een landelijke zender voor de vele Nederlanders met hun roots in het Caribisch gebied, maar ook voor de vele liefhebbers van Latin muziek (Salsa-dansscholen, festivalbezoekers Zomercarnaval, Latin Village of De Antilliaanse Feesten in Hoogstraten) een tropisch station met nieuws uit Caribisch Nederland en Suriname, zoiets als het televisiekanaal RTV7 (ze hebben tenslotte niet voor niets een R in hun naam) :lol:
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Hoort-u-mij schreef: 09 mei 2020 12:52 Die bitrate laten ze zo, vinden ze wel prima. Alleen de zuur pruimen op dit forum vallen er over. De luisteraar niet. Meer stations, dat is waar men voor gaat.
Nou, dat lijkt me wel wat boud gesteld. Er is echt wel een ondergrens. In het VK is het DAB geprop zo doorgeschoten, dat bepaalde zenders een slechtere geluidskwaliteit hebben dan een goed gemoduleerd AM signaal. En dan haak ik wel degelijk af. Ik heb graag een mooi. helder, stabiel stereosignaal in de auto.
fdboer

Bericht door fdboer »

Satfreak13 schreef: 23 mei 2020 10:45
Hoort-u-mij schreef: 09 mei 2020 12:52 Die bitrate laten ze zo, vinden ze wel prima. Alleen de zuur pruimen op dit forum vallen er over. De luisteraar niet. Meer stations, dat is waar men voor gaat.
Nou, dat lijkt me wel wat boud gesteld. Er is echt wel een ondergrens. In het VK is het DAB geprop zo doorgeschoten, dat bepaalde zenders een slechtere geluidskwaliteit hebben dan een goed gemoduleerd AM signaal. En dan haak ik wel degelijk af. Ik heb graag een mooi. helder, stabiel stereosignaal in de auto.
Dat DAB in de VK vaak beroerd klinkt is omdat ze daar nog DAB zonder de plus gebruiken. De meeste kanalen op de NL DAB zenders klinken prima op mijn hifi en in de auto.
Plaats reactie