Omgeving Harderwijk ervaar ik de mindere dekking van 9c. Hilversum en Lelystad zouden dat moeten dekken maar dat lukt niet bepaald.Madurodam FM schreef: ↑15 okt 2023 11:00 Jij woont in Den Haag toch? Er zit inderdaad nog altijd een verschil in vermogen van beide netwerken. Ze komen (voor ons dan) uit dezelfde mast, die in het Beatrixkwartier, maar terwijl 11C met 1,6kW zit moet 9C het met 0,794kW doen. Een groot verschil inderdaad. Echter zit ik zo dicht bij deze toren dat de ontvangst van beide netwerken meer dan genoeg is.
DAB+ Omroepen in laag 7
Moderator: admin6
-
Re: DAB+ Omroepen in laag 7
-
De vermogens zijn natuurlijk een stuk lager t.o.v. 11CVanjeafisharder schreef: ↑15 okt 2023 12:44Omgeving Harderwijk ervaar ik de mindere dekking van 9c. Hilversum en Lelystad zouden dat moeten dekken maar dat lukt niet bepaald.Madurodam FM schreef: ↑15 okt 2023 11:00 Jij woont in Den Haag toch? Er zit inderdaad nog altijd een verschil in vermogen van beide netwerken. Ze komen (voor ons dan) uit dezelfde mast, die in het Beatrixkwartier, maar terwijl 11C met 1,6kW zit moet 9C het met 0,794kW doen. Een groot verschil inderdaad. Echter zit ik zo dicht bij deze toren dat de ontvangst van beide netwerken meer dan genoeg is.
Hilversum 10kw vs 5kw
Lelystad 10kw vs 4kw
Verder heeft 11C in Apeldoorn (Ugchelen) ook een zender die 9C niet heeft. Ik weet niet of die zender daar nog veel doet wegens de tussenliggende heuvels.
Het kan net het verschil zijn tussen net onvoldoende signaal of wel voldoende.
-
Ja, vreemd dat die zo laag liggen, het is met name indoors goed merkbaar als je 11C vergelijkt met 9C. Die laatste is niet bepaald indoor-friendly, of je moet nagenoeg naast de mast zitten. Is dus nog wel wat winst te halen uit 9C.
en toch op sommige plekken waar 11C en 9C vanaf de zelfde locatie wordt uitgezonden en 9C dus wel minder vermogen heeft..
9C niet uitvalt en 11C wel...
9C niet uitvalt en 11C wel...
-
Het is gewoon niet geweldig, je zou denken dat 9C gelijkwaardig aan 11C zou moeten zijn. Zelfs de NPO heeft een beter netwerk wat spijkerhard is geworden overal, ook indoors.
Nou, de NPO is niet overal beter geworden - in Breda Noord is het indoor nu vergelijkbaar met 11C, dus niet fantastisch. 

Ik heb sinds een week enorme uitval in een heel groot gebied op 9c in de autoradio. Echt tussen Utrecht en Amsterdam viel ie wel 50x weg. In mijn gebied Bollenstreek/Kennemerland zijn hele delen waar geen ontvangst is. Zou er iets in de synchronisatie verkeerd staan, of iets anders in de standaard gewijzigd wat mijn autoradio (2020, DS) niet fijn vindt?
Kijk even hier : https://www.broadcastpartners.nl/meldpunt-zendbereik/
Heb laatst ook een probleem gemeld met 11C in Eindhoven, kreeg snel bericht (er waren al technici onderweg).
Heb laatst ook een probleem gemeld met 11C in Eindhoven, kreeg snel bericht (er waren al technici onderweg).
Oke, thanks!glokhoff schreef: ↑13 jan 2025 16:57 Kijk even hier : https://www.broadcastpartners.nl/meldpunt-zendbereik/