DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

bjornboonk

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door bjornboonk »

Arno1978 schreef: 05 jun 2022 18:17 Als DAB+ toch de toekomst moet worden waarom dan niet alle zendlokaties zo aanpassen dat er overal rondom uitgezonden wordt (non-directief) i.p.v. zoals de situatie nu is met directief uitzenden. Vooral als je tegen de achterkant van een zendantenne aankijkt is de ontvangst al heel snel beperkt. Ik merk het hier al het verschil met de 6B en 11C die ik beide via de zendmast in Langerak (bij Doetinchem) ontvang (9km) van hieruit gezien zit ik aan de Noordoostkant van die zendmast. De 6B Oost-Noord zendt richting Noord uit en daarvan heb ik 100% signaal (15 v.d.15 ontvangstblokjes) terwijl de 11C VCR naar het Zuidoosten uitzendt een ik maar 60% signaal heb (8 v.d. 15 ontvangstblokjes). Reduceer het vermogen van FM ondertussen o.a. de 81 kW zenders van de NPO in Markelo en door die kosten te besparen bouw liever het DAB+ netwerk fatsoenlijk uit. MTVNL 7D en DAB+ 9C zouden eigenlijk ook een plekje moeten krijgen op de mast in Langerak want van die beide ensembles valt het signaal weg in Midden- en Zuid Achterhoek dit omdat we tegen de achterkant aankijken van de zendantennes in Markelo. Overigens de 12C die o.a. ook rondom uitzendt van de Digitenne-mast in Doetinchem komt met vol ontvangst binnen.
De 12C NPO heeft wel een aantal zenders op Non-Directief staan waarom dit bij BP 11C, 9C, Regionale niet kan? Zover kom je met die vermogens de grens toch niet over. In Lochem bijvoorbeeld komt de 800 watt van NPO 12C uit Markelo sterker door dan de 11C, 6B of 9C.
Waarom heeft 6B geen zender in Aalten? Waarom heeft 9C geen zender in Doetinchem? En een 9C of 6B zender in Ugchelen (Apeldoorn)? Ook de regio Hardenberg/Ommen/Coevorden komt er bekaaid vanaf. 12c heeft in Dedemsvaart een sterke rondstralende zender maar 6B, 11C en 9C hebben alleen zenders in Zwolle, Hoogersmilde, Markelo, Hengelo en een babyfoon zender in Emmen.

Ik heb zelf zo'n plak antenne van Aliexpress maar wat werkt dat slecht in bijv plaatsen als Zutphen en Deventer helemaal geen ontvangst. Ik heb nu de plakstrip op een magneet geplakt aangezien er lak op het metaal van de auto zit en lak weg schuren zonde vindt en er geen plek is zonder lak . Iemand tips?
fdboer

Bericht door fdboer »

bjornboonk schreef: 06 jun 2022 22:06 ...

Ik heb zelf zo'n plak antenne van Aliexpress maar wat werkt dat slecht in bijv plaatsen als Zutphen en Deventer helemaal geen ontvangst. Ik heb nu de plakstrip op een magneet geplakt aangezien er lak op het metaal van de auto zit en lak weg schuren zonde vindt en er geen plek is zonder lak . Iemand tips?
Die magneet gaat je niet helpen. Het idee achter de antenne aan de auto verbinden is dat deze als een groot aardvlak voor de antenne gaat werken, waarschijnlijk is het een 1/4 golf antennetje. Dat magneetje is waarschijnlijk veel te klein voor dat doel. Je kan nog overwegen om een stukje draad, bij voorkeur een stukje coaxkabel omdat deze betere HF eigenschappen heeft, van een schroef (grotere kans op contact met het metaal van de carrosserie) naar het massapunt van de antenne te leggen.

Of het je echt betere ontvangst gaat geven kan ik je niet garanderen. In theorie zou het kunnen helpen.
(Let op wel op dat er goed contact is, anders hebben je inspanningen waarschijnlijk weinig nut.)
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

ik heb gewoon een sprietje van Ali op de Panda en een kennis heeft t zelfde sprietje op een Corsa..

originele antennes er af nieuwe antenne er op.. kabels trekken en werkt perfectos
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

bjornboonk schreef: 06 jun 2022 22:06
Arno1978 schreef: 05 jun 2022 18:17 Als DAB+ toch de toekomst moet worden waarom dan niet alle zendlokaties zo aanpassen dat er overal rondom uitgezonden wordt (non-directief) i.p.v. zoals de situatie nu is met directief uitzenden. Vooral als je tegen de achterkant van een zendantenne aankijkt is de ontvangst al heel snel beperkt. Ik merk het hier al het verschil met de 6B en 11C die ik beide via de zendmast in Langerak (bij Doetinchem) ontvang (9km) van hieruit gezien zit ik aan de Noordoostkant van die zendmast. De 6B Oost-Noord zendt richting Noord uit en daarvan heb ik 100% signaal (15 v.d.15 ontvangstblokjes) terwijl de 11C VCR naar het Zuidoosten uitzendt een ik maar 60% signaal heb (8 v.d. 15 ontvangstblokjes). Reduceer het vermogen van FM ondertussen o.a. de 81 kW zenders van de NPO in Markelo en door die kosten te besparen bouw liever het DAB+ netwerk fatsoenlijk uit. MTVNL 7D en DAB+ 9C zouden eigenlijk ook een plekje moeten krijgen op de mast in Langerak want van die beide ensembles valt het signaal weg in Midden- en Zuid Achterhoek dit omdat we tegen de achterkant aankijken van de zendantennes in Markelo. Overigens de 12C die o.a. ook rondom uitzendt van de Digitenne-mast in Doetinchem komt met vol ontvangst binnen.
De 12C NPO heeft wel een aantal zenders op Non-Directief staan waarom dit bij BP 11C, 9C, Regionale niet kan? Zover kom je met die vermogens de grens toch niet over. In Lochem bijvoorbeeld komt de 800 watt van NPO 12C uit Markelo sterker door dan de 11C, 6B of 9C.
Waarom heeft 6B geen zender in Aalten? Waarom heeft 9C geen zender in Doetinchem? En een 9C of 6B zender in Ugchelen (Apeldoorn)? Ook de regio Hardenberg/Ommen/Coevorden komt er bekaaid vanaf. 12c heeft in Dedemsvaart een sterke rondstralende zender maar 6B, 11C en 9C hebben alleen zenders in Zwolle, Hoogersmilde, Markelo, Hengelo en een babyfoon zender in Emmen.

Inderdaad er valt nog een hoop te verbeteren voor een fatsoenlijk ontvangst van de DAB+ signalen en dan met name van de commerciële omroepen. Een plakantenne achter je voorruit kan je beter vervangen voor een sprietantenne op het dak die DAB+/FM ontvangst combineert (eventueel zelfs met AM & LW) dat scheelt zeker voor de ontvangst in tunnels, tussen hoge gebouwen en randgebieden.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Agentschap Telecom heeft ooit rondjes gereden met een logger in de auto. Wat je regelmatig ziet, bij BP meer dan de NPO dat de DAB antennes tussen de FM antennes hangen, waardoor je verstrooiing van je richting krijgt, dus minder dekking. Beter is de DAB antennes vrij te hangen, maar aangezien je per meter bouwhoogte betaald is dat een veel duurdere oplossing.

Zo waren er plekken waar men ruimschoots dekking zou moeten hebben, zelfs indoor, terwijl in de praktijk daar geen ontvansgt is.

Bij het AT kan je dat rapport wel vinden lijkt me
Debaser

Bericht door Debaser »

JanL schreef: 05 jun 2022 14:25
density1 schreef: 05 jun 2022 11:41 Het is zeker niét gelijkwaardig aan 11C op dit moment, tenminste dat was op vrijdag toen ik even checkte weet niet wanneer het vermogen omhoog is gegaan van de muxen. Moet mijn antenne nog steeds schuin zetten om 9C volle bak te ontvangen en bijna alle blokjes te vullen. Bij 11C hoef ik niets te veranderen en kan de antenne gewoon rechtop staan.
Helemaal mee eens. Het gebied rond Breda nog steeds slecht binnenshuis. Wat een aanfluiting zo.
Ook in de auto. Ik reed zondag door Terheijden en daar viel Kink Classics gewoon weg. Stations op 11C deden het prima. Dat klinkt niet gelijkwaardig.
radiogolfje schreef: 09 jun 2022 14:35 Zo waren er plekken waar men ruimschoots dekking zou moeten hebben, zelfs indoor, terwijl in de praktijk daar geen ontvansgt is.
Ik vind dat toch te wijten aan BP. Klaag ik vaak en graag over, maar daar bepaalt de boekhouder waar de zenders komen staan. Die kiezen voor drie tientjes minder huur in de maand liever een net iets te lage flat dan een vrijstaande mast in de buurt daarvan. En dat heeft veel invloed op de ontvangst.
Be a debaser!
WFNX

Bericht door WFNX »

Debaser schreef: 09 jun 2022 16:45
JanL schreef: 05 jun 2022 14:25
density1 schreef: 05 jun 2022 11:41 Het is zeker niét gelijkwaardig aan 11C op dit moment, tenminste dat was op vrijdag toen ik even checkte weet niet wanneer het vermogen omhoog is gegaan van de muxen. Moet mijn antenne nog steeds schuin zetten om 9C volle bak te ontvangen en bijna alle blokjes te vullen. Bij 11C hoef ik niets te veranderen en kan de antenne gewoon rechtop staan.
Helemaal mee eens. Het gebied rond Breda nog steeds slecht binnenshuis. Wat een aanfluiting zo.
Ook in de auto. Ik reed zondag door Terheijden en daar viel Kink Classics gewoon weg. Stations op 11C deden het prima. Dat klinkt niet gelijkwaardig.
radiogolfje schreef: 09 jun 2022 14:35 Zo waren er plekken waar men ruimschoots dekking zou moeten hebben, zelfs indoor, terwijl in de praktijk daar geen ontvansgt is.
Ik vind dat toch te wijten aan BP. Klaag ik vaak en graag over, maar daar bepaalt de boekhouder waar de zenders komen staan. Die kiezen voor drie tientjes minder huur in de maand liever een net iets te lage flat dan een vrijstaande mast in de buurt daarvan. En dat heeft veel invloed op de ontvangst.
Ja ik heb toch het idee dat met wat meer vermogen (en DAB+ zendt al uit met een laag vermogen) het een stuk beter kan zijn. Op de route Leiden - Hillegom - Haarlem zitten ook een paar enorme dropzones. Totaal niet gelijkwaardig aan 11C. Dat wordt nog wat voor Kink.
Ep Kat

Bericht door Ep Kat »

Vandaag vanuit Zoetermeer een heel groot gedeelte van de N206 gereden en wat tussenstops gemaakt in Katwijk en Noordwijk. Uiteindelijk in Heemstede uitgekomen. Ik heb het genoemd ensemble 'bij' gehad en heb bij een viaduct en een spoorwegovergang heel even een korte onderbreking gehad. Ik luister met een z.g. setup box (Albrecht) en een zelfgemaakte DAB antenne op een magneetvoet die op 't midden van de auto is geplaatst. Voordat ik van 'bijdehandjes' wat opmerkingen krijg; natuurlijk op het dak van het ding. Omdat ik zelf niet reed had ik de gelegenheid om ook geregeld signaalsterktes te bekijken. En die is soms maar net krap aan. Maar Broadcast Partners heeft toegezegd z.s.m. alle opstelpunten te optimaliseren. Op 1 september moet er overal in Nederland een goede ontvangst zijn.
Ik hoor dikwijls klachten over DAB radio ontvangst. Maar als ik ook dikwijls zie dat er 'haaievinnen' en plakantennes worden toegepast, gaan m'n spaarzame grijze haren compleet overeind staan.
Ben en blijf een "radio-beest"
JanL

Bericht door JanL »

Waarom niet het aantal zenderlocaties aanhouden zoals bij 11C? Dat werkt goed dekkend.
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Ik blijf er bij zolang het zenderpark niet op orde is zal DAB+ nooit een succes worden ! En toch maar proberen het er door te proppen
en het weinig of niks mag kosten. DAB+ is mooi maar zorg er dan ook voor dat er overal goede ontvangst is.
Jammer dat er zo mee omgegaan word voor mij mogen ze er een klein bedrag aan luistergeld voor vragen als is het maar een paar euro,s.
Ik het er wel voor over als het dan maar verbeterd ! Het is gewoon een mooie manier van radio luisteren als het werkt beter dan Fm !
big T

Bericht door big T »

Het publieke netwerk is toch goed?
De rest moet de markt doen, daarom zijn het ook commerciële partijen.
Ze hebben nog een goed verdienmodel dus kan DAB wel wachten.
passie3105

Bericht door passie3105 »

Hier in Twente is het Publieke netwerk slechter dan 11c. Zie dekkingskaart. In Almelo valt het 12c signaal continu weg. Er moet een zender bijkomen of de bestaande zenders moeten een hoger vermogen krijgen.
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Vermogen is niet het belangrijkste maar wel hogere antenne opstellingen beter een zendtoren. Vrij van hoge gebouwen liefst die er bovenuit komen dan antennes op een hoog gebouw plaatsen zendvermogen zou ook kunnen maar wat ik eerst zei betere is de opstelling.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

Wat is dat nou voor Stoelendans van Qmusic?

vanmorgen Foute uur weg -> Non Stop er voor terug.. vanmiddag was het foute uur terug op 9C en nou was die al weer weg en was er weer Non Stop op 9C :/

gezien de IDs van Q-NonStop op 11C en 9C gelijk lijken te zijn..? radio verkiest 11C boven 9C
WFNX

Bericht door WFNX »

Dit is zeer interessant:

https://radiowereld.nl/dab/2022/07/kink ... b-netwerk/

Wat ik vooral lees is dat Kink probeert het net gelijk een veel betere dekking te geven. En dat de anderen het als groeimodel - en niet gelijk aan 11C- zien. Dat verklaart ook de magere inhoudelijke invulling van een hoop van de stations. De ontvangst is op heel wat plekken matig en heb in de auto heel regelmatig uitval. Als Kink overgaat naar 9C dan zal dat zeker effect hebben tov dekking 11C.

Dat met 5 extra zenders de hele bedrijfsvoering niet meer rond te krijgen is lijkt me enorm overtrokken. Wat kink hier beter had kunnen doen is een civielrechtelijke procedure beginnen, ipv voor het AT. Daar zou dan de vraag zijn of partij(en) hun marktmacht misbruiken in de onderhandelingen voor een samenwerkingsovereenkomst. Lastig wel om te bewijzen, maar vermoedelijk ietsje kansrijker.

Hoe dan ook, zichtbaar is hoe dicht het Nederlandse landschap zit met Talpa als roerganger. Gewoon het net waar concurrenten meer ruimte krijgen langzamer uitrollen.
Plaats reactie