DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

WFNX

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door WFNX »

Reed door Haarlem en daar viel 9C ook regelmatig weg. 11C heeft er een zender. Als die er niet komt vrees ik het ergste.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

DAB+ fan schreef: 17 mei 2022 16:41 Hoi glokhoff hoe kom je erbij de zender in Breda zend geen signaal van de 9C uit ik merk dit ook als ik door de tunnel bij Breda op de A16 rijd
signaal valt dan zelfs weg dus het signaal komt of van Roosendaal of Loon op Zand . Met de 11 C en 7A die wel een signaal hebben in Breda heb ik daar
geen last mee ! Dus van de 9C is het signaal net niet voldoende sterk ik hoop dat dit nog snel gaat verbeteren.
Ik heb ook niet gezegd dat er een zender in Breda voor 9C aanstaat, maar dat de signaalsterkte indicatie op de ontvanger ruim voldoende is (3 à 4 blokken boven de 'grens' op een indicatie van in totaal 16 blokken) maar dat het aantal decodeerfouten zo hoog is dat het signaal wegvalt. Dat kan als er signaal van verschillende zenders wordt ontvangen, maar dat dat niet hetzelfde is dan wel voldoende synchroon gebeurt.
density1

Bericht door density1 »

Bij mij komt 9C nu met de antenne rechtop 2/3 gevulde blokjes binnen na het lege blokje met 18 signal errors. Als ik de antenne iets schuin zet 13/14 blokjes na het lege blokje met 0 signal errors. Dat kan zeker beter.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

hier nog even wat metingen rondom huis gedaan.. met een portable Sangean.. signaal van 9C is ongeveer de zwakste van het stel..
fdboer

Bericht door fdboer »

Worden er op 9C eigenlijk wel zenderlogo's meegestuurd? Mijn car entertainment laat niks zien.
Er zijn wel slide shows, maar dat is niet hetzelfde dacht ik.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

fdboer schreef: 19 mei 2022 09:35 Worden er op 9C eigenlijk wel zenderlogo's meegestuurd? Mijn car entertainment laat niks zien.
Als je bedoelt dat er in de stationslijst een zenderlogo wordt getoond: dat komt uit een geheugen in de ontvanger. Het hangt van de autofabrikant af hoe dat wordt gevuld/geupdatet : ik heb zelf een Skoda en heel af en toe lijkt er een update plaats te vinden met de updates van de boordsoftware. Zo heb ik na zo'n 2 (!) jaar eindelijk het logo van ons lokale DAB+ only station in de stationslijst gekregen.
9C stuurt wel zenderlogo's mee via de slide show, maar dat gaat vrij langzaam, en de meeste ontvangers in de auto lijken die niet op te slaan in het geheugen.
fdboer

Bericht door fdboer »

glokhoff schreef: 19 mei 2022 10:05
fdboer schreef: 19 mei 2022 09:35 Worden er op 9C eigenlijk wel zenderlogo's meegestuurd? Mijn car entertainment laat niks zien.
Als je bedoelt dat er in de stationslijst een zenderlogo wordt getoond: dat komt uit een geheugen in de ontvanger. Het hangt van de autofabrikant af hoe dat wordt gevuld/geupdatet : ik heb zelf een Skoda en heel af en toe lijkt er een update plaats te vinden met de updates van de boordsoftware. Zo heb ik na zo'n 2 (!) jaar eindelijk het logo van ons lokale DAB+ only station in de stationslijst gekregen.
9C stuurt wel zenderlogo's mee via de slide show, maar dat gaat vrij langzaam, en de meeste ontvangers in de auto lijken die niet op te slaan in het geheugen.
Er schijnt en optie te zijn voor het meezenden dan wel aanbieden van logo's via de zender.
https://radiodns.org/
https://radiodns.org/wp-content/uploads ... ersion.pdf

Eerlijk gezegd weet ik niet in hoeverre VW dit ondersteund (het logo staat wel op de site).
glokhoff

Bericht door glokhoff »

fdboer schreef: 19 mei 2022 10:38 Er schijnt en optie te zijn voor het meezenden dan wel aanbieden van logo's via de zender.

Eerlijk gezegd weet ik niet in hoeverre VW dit ondersteund (het logo staat wel op de site).
Klopt. Voor Radio 4 Brainport in Eindhoven hebben we dit geïmplementeerd, maar nog géén idee of dit ook ooit ergens gebruikt is in een auto. Het zou ook betekenen dat de ontvanger omschakelt van DAB ontvangst naar streaming, dus mooi als je het normale bereik uitrijdt.
Trouwens, ook de NPO zou RadioDNS gebruiken, maar nog nooit een bevestiging daarvan gekregen. Het is moeilijk zoiets breed geaccepteerd the krijgen.
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

glokhoff schreef: 19 mei 2022 22:50
fdboer schreef: 19 mei 2022 10:38 Er schijnt en optie te zijn voor het meezenden dan wel aanbieden van logo's via de zender.

Klopt. Voor Radio 4 Brainport in Eindhoven hebben we dit geïmplementeerd, maar nog géén idee of dit ook ooit ergens gebruikt is in een auto. Het zou ook betekenen dat de ontvanger omschakelt van DAB ontvangst naar streaming, dus mooi als je het normale bereik uitrijdt.
Trouwens, ook de NPO zou RadioDNS gebruiken, maar nog nooit een bevestiging daarvan gekregen. Het is moeilijk zoiets breed geaccepteerd the krijgen.
Bij VW affabriek autoradio's is het zelfs mogelijk om de zenderlogo's (Picons) handmatig toe te voegen aan een radiozender waarvan geen logo wordt meegezonden. Even googelen op de zendernaam bij afbeeldingen of kijken op de website van de betreffende radiozender en vanaf daar het logo downloaden. Let wel op dat de afbeelding in een .png bestandsindeling wordt opgeslagen. Vervolgens de zenderlogo's kopiëren naar een USB stick en deze aansluiten op de USB poort van de autoradio. Vanuit het instellingen menu kun je navigeren naar de.mogelijkheid om de zenderlogo's toe te voegen.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Arno1978 schreef: 19 mei 2022 23:11 Bij VW affabriek autoradio's is het zelfs mogelijk om de zenderlogo's (Picons) handmatig toe te voegen aan een radiozender waarvan geen logo wordt meegezonden. Even googelen op de zendernaam bij afbeeldingen of kijken op de website van de betreffende radiozender en vanaf daar het logo downloaden. Let wel op dat de afbeelding in een .png bestandsindeling wordt opgeslagen. Vervolgens de zenderlogo's kopiëren naar een USB stick en deze aansluiten op de USB poort van de autoradio. Vanuit het instellingen menu kun je navigeren naar de.mogelijkheid om de zenderlogo's toe te voegen.
Dat zou volgens de aanwijzingen op de Skoda website ook voor Skoda's gelden, echter de nieuwste generatie heeft deze mogelijkheid blijkbaar niet meer... had me 2 jaar wachten gescheeld. Ben wel benieuwd of dit ook zo is voor de nieuwste generatie VW's.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

DX'r schreef: 17 mei 2022 18:36
Noordzee schreef: 14 mei 2022 22:50
density1 schreef: 12 mei 2022 21:33
Is Sublime CLX er weer af? Krijg een connection error.
Even opnieuw scannen en dan heb je Sublime CLX weer terug. Ze hebben kennelijk iets veranderd.
Sublime CLX had de eerste dagen de service id van Radio 10 Brabant :lol: :lol:
En nu van BNR, want dat logo komt in mijn display van mijn Audi te staan.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

rvbracht schreef: 24 mei 2022 20:37
DX'r schreef: 17 mei 2022 18:36 Sublime CLX had de eerste dagen de service id van Radio 10 Brabant :lol: :lol:
En nu van BNR, want dat logo komt in mijn display van mijn Audi te staan.
Wordt leuk als je buiten bereik komt, krijg je ineens een ander station te horen...
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Wat zou trouwens de logica zijn dat de 4 Talpa stations niet allemaal met 72 kbps worden uitgezonden ? Nu 2 met 80 kbps en 2 met 64 kbps ... soort A (538, R10) en B (Sky, Veronica) merken ? (In de supermarkt verliezen de A-merken terrein, hier ook ? :wink: )
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

glokhoff schreef: 25 mei 2022 10:16 Wat zou trouwens de logica zijn dat de 4 Talpa stations niet allemaal met 72 kbps worden uitgezonden ? Nu 2 met 80 kbps en 2 met 64 kbps ... soort A (538, R10) en B (Sky, Veronica) merken ? (In de supermarkt verliezen de A-merken terrein, hier ook ? :wink: )
is 72 dan wel een geldige waarde waarmee uit gezonden kan worden?
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ou-Tannu schreef: 25 mei 2022 20:10
glokhoff schreef: 25 mei 2022 10:16 Wat zou trouwens de logica zijn dat de 4 Talpa stations niet allemaal met 72 kbps worden uitgezonden ? Nu 2 met 80 kbps en 2 met 64 kbps ... soort A (538, R10) en B (Sky, Veronica) merken ? (In de supermarkt verliezen de A-merken terrein, hier ook ? :wink: )
is 72 dan wel een geldige waarde waarmee uit gezonden kan worden?
Ja, veel lokale muxen met 10 of meer stations kiezen ervoor om i.p.v. 48 kbps en EEP-1A met 72 kbps en EEP-2A uit te zenden. Kost iets aan bereik maar wel met hogere bitrate. Met EEP A foutencorrectie kun je in veelvouden van 8 kbps de bitrate verhogen of verlagen.
Plaats reactie