DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 22 jun 2021 12:47
WinnaarRadioring2023 schreef: 22 jun 2021 11:27 Dus creëerde de rijksoverheid schaarste, want er moet geveild worden.

De luisteraar heeft het nakijken en wordt met een hoop bagger opgezadeld om de belangen te beschermen.
Vergeet de andere belanghebbenden niet. De huidige regeling is een compromis, waarin ook de belangen van de grote radiobedrijven zijn meegewogen. Wij mogen blij zijn, dat er überhaupt een maximumaantal in de regeling staat.

Het is een landelijk netwerk en natuurlijk gaat het over geld. 'Wij' wilden 'met z'n allen' immers commerciële radio, dus krijgen 'wij' ook commerciële radio. De dikste portemonnee wint. Perfect gaat het nooit worden. Ik ben blij met ieder mooi station dat erbij komt, zelfs als het er maar één is. Ik ben heel benieuwd. :D
Perfect gaat het inderdaad nooit worden, maar je kan er wel naar streven. Dat maximumaantal van 1 radiostation per bieder bijvoorbeeld.

De bestaande radiostations hebben inderdaad belangen. Die kunnen ook prima bevredigd worden om de overgebleven DAB+ ruimte te veilen voor een extra kanaaltje.
WinnaarRadioring2023

hvbeek schreef: 22 jun 2021 16:50 en de uitslag is al bekend https://www.agentschaptelecom.nl/actuee ... -kwaliteit
Vraag me direct ook af wat er geveild is. Alle partijen hebben per vergunning €258.800,- betaald. Het kan aan mij liggen, maar het lijkt er sterk op dat er helemaal niets geveild is of dat de verschillende partijen vooraf afspraken hebben gemaakt.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

ruudam schreef: 22 jun 2021 17:26 Levert weer niets op voor de luisteraar, allemaal substations van bestaande partijen. Hier en daar zal wat ingewisseld worden (Maria, Kink) dus geen leuke stations erbij.
Misschien dat Kink 2 kanalen verhuurd, om de kosten van hun eigen outlet te betalen.
Een overzichtje van de ruimte per partij op 11C in kb/s bij EEP 3-A:
Talpa: 512 --> (5x96 + 32) of (4x96 + 2x64) of (4x88 + 2x80)
RadioCorp: 256 --> (2x96 + 64) of (2x88 + 80)
DPG, BNR en Sublime: 128 --> (96 + 32) of (80 + 48) of (2x64)

Als ieder station op 11C voor minstens 96 kb/s gaat voor de hoofdkanalen, dan gaat er zeker het één-en-ander schuiven.

Talpa:
Hoofdkanalen: 538, Radio 10, SkyRadio en Veronica
Extra kanalen: Top 50, 60&70s en Sky Hits. Minstens 1 hiervan gaat naar 9C.

RadioCorp:
Hoofdkanalen: 100% NL en Slam
Huurders: Maria en Kink gaan naar 9C.

DPG:
Hoofdkanaal: QMusic
Extra kanaal: QMusic Non-stop gaat waarschijnlijk naar 9C.

BNR:
Hoofdkanaal: BNR blijft waarschijnlijk in 64 kb/s.
Huurder: GrootNieuwsRadio blijft waarschijnlijk in 64 kb/s op 11C.

Sublime:
Hoofdkanaal: Sublime
Huurder: Kink gaat naar 9C.
Laatst gewijzigd door EtherScout op 22 jun 2021 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 22 jun 2021 17:42
Ef Em schreef: 22 jun 2021 16:58 Volgens https://mediamagazine.nl/veiling-nieuwe ... -afgerond/ is Terrestrial BV gelieerd aan RadioCorp... oftewel er komt letterlijk geen enkele nieuwe partij bij die nu niet ook al op DAB+ te ontvangen is.. :roll:
Dat was ook de verwachting, omdat Laag 7 bedoeld is als uitbreiding op 11C. Toch is er wel degelijk vooruitgang. Kink had geen ruimte op DAB+, nu wel. Dit betekent dat Kink nu eindelijk zelf etherruimte bezit, in plaats van het te moeten huren. Wat dat betreft is Kink een nieuwkomer.

Wij gaan zien wat de radiobedrijven met de ruimte gaan doen. Het hoeft niet per se slecht te zijn. En ik verwacht betere geluidskwaliteit op 11C. En daarbij: er is nog ruimte op MTVNL. Daar zitten al diverse andere radiobedrijven op.
Als KINK een nieuwe partij is, dan is Radio Maria dat ook. En dat betekend dat er ook 2 radiostations verloren gaan, KINK en Radio Maria. Het verbaast me overigens niets dat KINK en Radio Maria hebben geboden, dat zou iedere ondernemer gedaan hebben. Maar hoe je het ook noemt, beide radiostations waren al aanwezig, dus gaan niets toevoegen aan DAB+.

Of Talpa en Q-music iets met hun kavel gaan doen valt maar te bezien. In 11c hebben die bedrijven laten zien dat ze niet verder komen dan het doorprikken van wat internetstreams, dus heb er weinig vertrouwen in dat het landschap nu ineens wel verrijkt gaat worden met een radiostation.
WinnaarRadioring2023

ruudam schreef: 22 jun 2021 17:26
density1 schreef: 22 jun 2021 17:04 Leuk hè dat DAB+. Gelukkig zijn er alternatieven.
Levert weer niets op voor de luisteraar, allemaal substations van bestaande partijen. Hier en daar zal wat ingewisseld worden (Maria, Kink) dus geen leuke stations erbij.
Misschien dat Kink 2 kanalen verhuurd, om de kosten van hun eigen outlet te betalen.
Laten we het in godsnaam hopen dat er verhuurd gaat worden. Er zijn links en rechts nog wel wat online radiostations die iets zouden toevoegen aan het radio landschap.
WFNX

Bericht door WFNX »

Wat een lage bedragen. Echt een koopje, 12 jaar lang, drie kavels voor ruim 7 ton. Erg blij voor Kink. Verwacht van DPG wel echte kanalen. Verder wat afwachten. Weet iemand wie Terrestial bv is? Opmerkelijk dat geen buitenlandse partij het heeft geprobeerd...
Laatst gewijzigd door WFNX op 23 jun 2021 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

WinnaarRadioring2023 schreef: 22 jun 2021 19:28
EtherScout schreef: 22 jun 2021 17:42 Wij gaan zien wat de radiobedrijven met de ruimte gaan doen. Het hoeft niet per se slecht te zijn. En ik verwacht betere geluidskwaliteit op 11C. En daarbij: er is nog ruimte op MTVNL. Daar zitten al diverse andere radiobedrijven op.
En dat betekend dat er ook 2 radiostations verloren gaan, KINK en Radio Maria. Het verbaast me overigens niets dat KINK en Radio Maria hebben geboden, dat zou iedere ondernemer gedaan hebben. Maar hoe je het ook noemt, beide radiostations waren al aanwezig, dus gaan niets toevoegen aan DAB+.

Of Talpa en Q-music iets met hun kavel gaan doen valt maar te bezien. In 11c hebben die bedrijven laten zien dat ze niet verder komen dan het doorprikken van wat internetstreams, dus heb er weinig vertrouwen in dat het landschap nu ineens wel verrijkt gaat worden met een radiostation.
Ik vind niet dat je dat moet zien als verlies. De winst zit 'm in de geluidskwaliteit en dat was met 56 kb/s ook hard nodig. Hetzelfde geldt in mindere mate voor de overige stations op 11C. Er is jarenlang steen-en-been geklaagd over de geluidskwaliteit van DAB+ en het is goed dat dit nu rechtgezet wordt.
WinnaarRadioring2023 schreef: 22 jun 2021 19:35 Er zijn links en rechts nog wel wat online radiostations die iets zouden toevoegen aan het radio landschap.
En die online radiostations kunnen ook themakanalen van de bestaande radiobedrijven zijn. Kink DNA Classics zie ik bijvoorbeeld graag verschijnen op DAB+. Hetzelfde geldt ook voor sommige themakanalen van de grote jongens. Dat 538 Top 50 nauwelijks iets biedt wil nog niet zeggen, dat elk themakanaal waardeloos is. Naar Radio 10 60's en 70's Hits wil ik nog best weleens graag luisteren. Ik zou zeggen: wees blij met elke waardevolle toevoeging en negeer de slechte stations.
density1

Bericht door density1 »

Vanaf wanneer moet dit allemaal operationeel zijn? Laat me eens lachen....volgend jaar?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 22 jun 2021 21:45 Vanaf wanneer moet dit allemaal operationeel zijn? Laat me eens lachen....volgend jaar?
Na één jaar dient het netwerk minimaal 65% outdoor en 55% indoordekking te hebben. Na drie jaar moet dit verhoogd zijn tot 85% outdoor en 65% indoor, terwijl een jaar later 90% outdoor en 75% indoor dekking moet zijn gerealiseerd. [Radio.NL]
density1

Bericht door density1 »

Maar dat heeft met de dekking te maken, maar niet de daadwerkelijke ingebruikname.
jassy

Bericht door jassy »

Ga er maar vanuit dat 9C heel snel dezelfde opstelpunten als de regionale kanalen zal hebben plus hier en daar een gap filler uit het 11C netwerk. Anders gaan Kink en Radio Maria grote gaten in de dekking krijgen en dat kan je aan niemand verkopen.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
Calypso

Bericht door Calypso »

EtherScout schreef: 22 jun 2021 21:34 Naar Radio 10 60's en 70's Hits wil ik nog best weleens graag luisteren.
De laatste keer dat ik naar Radio 10 60's en 70's geluisterd heb (jaar of wat geleden) bemerkte ik op een aantal dagen na een uur of 2 een herhaling van de muziek in exact dezelfde volgorde. Is dat nog steeds zo? Zo ja, dan is het voor mij alles behalve een toevoeging...
jessica

Bericht door jessica »

Q music zou nu wel Joe op DAB+ kunnen brengen als concurrent van Radio10. Hopelijk gaan ze dat ook doen met presentatie op de drukst beluisterde uren. Anders komt er weer een nonstop zender bij.
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 22 jun 2021 21:34
WinnaarRadioring2023 schreef: 22 jun 2021 19:28
EtherScout schreef: 22 jun 2021 17:42 Wij gaan zien wat de radiobedrijven met de ruimte gaan doen. Het hoeft niet per se slecht te zijn. En ik verwacht betere geluidskwaliteit op 11C. En daarbij: er is nog ruimte op MTVNL. Daar zitten al diverse andere radiobedrijven op.
En dat betekend dat er ook 2 radiostations verloren gaan, KINK en Radio Maria. Het verbaast me overigens niets dat KINK en Radio Maria hebben geboden, dat zou iedere ondernemer gedaan hebben. Maar hoe je het ook noemt, beide radiostations waren al aanwezig, dus gaan niets toevoegen aan DAB+.

Ik vind niet dat je dat moet zien als verlies. De winst zit 'm in de geluidskwaliteit en dat was met 56 kb/s ook hard nodig. Hetzelfde geldt in mindere mate voor de overige stations op 11C. Er is jarenlang steen-en-been geklaagd over de geluidskwaliteit van DAB+ en het is goed dat dit nu rechtgezet wordt.
WinnaarRadioring2023 schreef: 22 jun 2021 19:35 Er zijn links en rechts nog wel wat online radiostations die iets zouden toevoegen aan het radio landschap.
En die online radiostations kunnen ook themakanalen van de bestaande radiobedrijven zijn. Kink DNA Classics zie ik bijvoorbeeld graag verschijnen op DAB+. Hetzelfde geldt ook voor sommige themakanalen van de grote jongens. Dat 538 Top 50 nauwelijks iets biedt wil nog niet zeggen, dat elk themakanaal waardeloos is. Naar Radio 10 60's en 70's Hits wil ik nog best weleens graag luisteren. Ik zou zeggen: wees blij met elke waardevolle toevoeging en negeer de slechte stations.
Ik zie KINK en Radio Maria vooral als een verschuiving. Dat hun geluidskwaliteit is toegenomen is wat mij betreft vooral een mooie bijkomstigheid.

Dat laatste twijfel ik dus aan. Vooralsnog heb ik die waardevolle radiostations nog niet gehoord, wat natuurlijk ook aan mijn smaak kan liggen. Sowieso vind ik een non-stop versie van hetzelfde niets toevoegen. Mijn punt is vooral dat de bestaande themakanalen niets hebben toegevoegd, dus ik daarom ook niet zie waarom dat nu ineens wel van toepassing zou zijn.

Al lijkt het ook dat er niemand geboden heeft dan de reeds bestaande radio bedrijven, dus logisch als die zichzelf beschermen
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

WinnaarRadioring2023 schreef: 22 jun 2021 19:28 Als KINK een nieuwe partij is, dan is Radio Maria dat ook. En dat betekend dat er ook 2 radiostations verloren gaan, KINK en Radio Maria. Het verbaast me overigens niets dat KINK en Radio Maria hebben geboden, dat zou iedere ondernemer gedaan hebben. Maar hoe je het ook noemt, beide radiostations waren al aanwezig, dus gaan niets toevoegen aan DAB+.
KINK krijgt er netto twee kanalen extra bij, dus waar komt de aanname vandaan dat ze niets gaan toevoegen? Op die twee kanalen zal je toch iets anders willen zetten dan op het kanaal wat je al had.
djvinnieman schreef: 22 jun 2021 19:12 Enige leuke is nog Kink en die kan gewoon ook online.
Voor mij dus geen dab+ radio.
Begin er gewoon maar niet aan.
Waarom zou KINK wel "ook online" kunnen, maar alle andere leuke initiatieven niet dan? Dat vind ik vrij selectief.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Plaats reactie