Noren stappen over op digital radio: en Nederland?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
MFM

Re: Noren stappen over op digital radio: en Nederland?

Bericht door MFM » 16 jul 2017 02:48

Satfreak13 schreef:
15 jul 2017 08:05
MFM schreef:
12 jan 2017 17:09
want dat het een verplichte cashcow van de overheid is moge duidelijk zijn.
Kun je me een of meer bronnen geven waar deze constatering met feiten wordt ondersteund?
Ik heb even terug moeten zoeken naar de context van mijn quote. Maar de bron is makkelijk terug te vinden hoor.
Kwestie van de extra kosten optellen en het spoor volgen.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 16 jul 2017 14:41

Wil te toch in de buurt komen van FM, dan is 128 kb/s toch wel een minimum. Op een portable radio valt het niet erg op, maar in de auto en een degelijke stereoketen hoor je een afvlakking van dynamiek. Als elk DAB+ platform wordt bemand met het maximum aantal zenders is 128 kb/s voor alle stations utopie.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 16 jul 2017 14:58

Als elk DAB+ platform wordt bemand met het maximum aantal zenders is 128 kb/s voor alle stations utopie.
Dat is ook niet nodig! Voor klassiek en jazz is de 128kbps stereo heel goed. Voor wat men tegenwoordig muziek noemt is 64 kbps of 80 kbps stereo ruim voldoende. Gesproken woord, dus nieuwszender, is 48 kbps mono voldoende...
Klassiek en jazz zenders zijn in de minderheid, de zenders welke de moderne 'muziek' ten gehore brengen is de grootste groep..
Dus voldoende ruimte.....
en dan is er koffie......

EtherScout

Bericht door EtherScout » 16 jul 2017 17:43

v.ijl schreef:
16 jul 2017 14:58
Als elk DAB+ platform wordt bemand met het maximum aantal zenders is 128 kb/s voor alle stations utopie.
Dat is ook niet nodig! Voor klassiek en jazz is de 128kbps stereo heel goed. Voor wat men tegenwoordig muziek noemt is 64 kbps of 80 kbps stereo ruim voldoende. Gesproken woord, dus nieuwszender, is 48 kbps mono voldoende...
Klassiek en jazz zenders zijn in de minderheid, de zenders welke de moderne 'muziek' ten gehore brengen is de grootste groep..
Dus voldoende ruimte.....
Sinds wanneer bepaal jij (of wie dan ook) wat goede muziek is en wat niet? En waarom zou goede popmuziek geen geluidskwaliteit nodig hebben?

In de praktijk is het geen probleem als muziekstations op DAB+ een bitrate van 96 kb/s hebben. Ook in de auto is dit voldoende. Dat er voor de fijnproevers een radio 4 is met 128 kb/s is prima. Misschien komen er in de toekomst wel meer, maar alles 128 kb/s is niet nodig. DAB+ is gratis etherradio, meer niet. Voor superkwaliteit zijn er thuis betere, duurdere opties.

De reden om DAB+ in te voeren is meer keuze in stations en een betere landelijke dekking. DAB+ heeft daarvoor meer ruimte in de ether dan FM. De geluidskwaliteit moet aanvaardbaar zijn. Absolute CD-kwaliteit is niet nodig.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 16 jul 2017 18:08

En vergeet niet, ruim 50% van de radio's geeft geen ontvangst bij een bitrate hoger dan 96k.

Ja, dank zij de testen met lokale radio, die een hogere bitrate gingen maken kwam men er achter dat je wel dik bereik kan halen met weinig vermogen maar dat als je meer ging maken dan 96k, je veel luisteraars kwijt raakte.
Wat blijkt, veel ontvangers, en vrijwel alle portable meuk momt uit China (ja ook de SONY) en kan gewoon geen hogere bitrate aan.
Dus wil je van je luisteraars af, ga naar 128k
Lasercom, de betaalbare DAB zender

EtherScout

Bericht door EtherScout » 16 jul 2017 21:41

radiogolfje schreef:
16 jul 2017 18:08
En vergeet niet, ruim 50% van de radio's geeft geen ontvangst bij een bitrate hoger dan 96k.

Ja, dank zij de testen met lokale radio, die een hogere bitrate gingen maken kwam men er achter dat je wel dik bereik kan halen met weinig vermogen maar dat als je meer ging maken dan 96k, je veel luisteraars kwijt raakte.
Wat blijkt, veel ontvangers, en vrijwel alle portable meuk momt uit China (ja ook de SONY) en kan gewoon geen hogere bitrate aan.
Dus wil je van je luisteraars af, ga naar 128k
Dat komt door het gebruikte Protection Level 1-A. EEP 1-A betekent een bitverhouding van 1/4, waardoor er voor iedere bit van die 96 kb 4 bits uitgezonden worden. Hierdoor hebben die zwakke lokale muxen toch zo'n mooi bereik. De bruto bitrate is dan 4 x 96 kb/s = 384 kb/s. Die 384 kb/s gaat nog, maar meer is te veel voor die goedkope ontvangers.

Dit betekent dus ook dat diezelfde goedkope ontvanger bij EEP 3-A, dat een bitverhouding van 1/2 biedt, een DAB+station van 192 kb/s probleemloos kan decoderen.

MFM

Bericht door MFM » 16 jul 2017 23:52

EtherScout schreef:
16 jul 2017 17:43

In de praktijk is het geen probleem als muziekstations op DAB+ een bitrate van 96 kb/s hebben. Ook in de auto is dit voldoende. Dat er voor de fijnproevers een radio 4 is met 128 kb/s is prima. Misschien komen er in de toekomst wel meer, maar alles 128 kb/s is niet nodig. DAB+ is gratis etherradio, meer niet. Voor superkwaliteit zijn er thuis betere, duurdere opties.

De reden om DAB+ in te voeren is meer keuze in stations en een betere landelijke dekking. DAB+ heeft daarvoor meer ruimte in de ether dan FM. De geluidskwaliteit moet aanvaardbaar zijn. Absolute CD-kwaliteit is niet nodig.
Maar..maar...maar...ik luister thuis helemaal geen radio?! Veel mensen luisteren tegenwoordig thuis niet/nauwelijks gewoon naar de radio. Dus als "wij" als dan maar "grote vergeten doelgroep" willen luisteren dan is het of in de auto, op het werk of in een bedompte wachtkamer bij de dokter enzo... Dan wil ik in ieder geval in de toekomst in de auto minimaal dezelfde kwaliteit op mijn oren als nu al mogelijk is via streams, de "betere" audiostations op FM of de nette 128kb/s zenders nu op dab+, lager wil ik niet gaan. Tele2 heeft toch heel voordelige All-in abonnementen tegenwoordig, dus dan maar via de streamingautoradio.. :D

EtherScout

Bericht door EtherScout » 17 jul 2017 07:37

MFM schreef:
16 jul 2017 23:52
EtherScout schreef:
16 jul 2017 17:43

Maar..maar...maar...ik luister thuis helemaal geen radio?! Veel mensen luisteren tegenwoordig thuis niet/nauwelijks gewoon naar de radio. Dus als "wij" als dan maar "grote vergeten doelgroep" willen luisteren dan is het of in de auto, op het werk of in een bedompte wachtkamer bij de dokter enzo... Dan wil ik in ieder geval in de toekomst in de auto minimaal dezelfde kwaliteit op mijn oren als nu al mogelijk is via streams, de "betere" audiostations op FM of de nette 128kb/s zenders nu op dab+, lager wil ik niet gaan. Tele2 heeft toch heel voordelige All-in abonnementen tegenwoordig, dus dan maar via de streamingautoradio.. :D
Dit begrijp ik heel goed, maar ik vrees dat je tot een minderheid behoort. Nu DAB+ in de auto langzaam aan het doorbreken is, hoor ik steeds meer mensen die blij zijn met Q-Music Non-Stop. Jazeker, ze zijn blij met die 'niets toevoegende, in brakke 48 kb/s uitzendende hitcarrousel!' (Ook mijn mening.) Ze horen niet eens dat het slecht klinkt!

Wat dat betreft ben ik blij dat veel Nederlandse stations in 80 of 96 kb/s uitzenden. Ga maar eens naar Engeland. En er komt in NL extra ruimte aan, welke ook voor het verbeteren van de kwaliteit mag worden ingezet. En op 11C verdwijnt de extra-stationsplicht. Ik verwacht meer 96 en 128 kb/s-stations, zelfs commercieel. Ik zou zeggen: luister gewoon niet naar stations in prutkwaliteit.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 17 jul 2017 10:39

Ik krijg het gevoel dat we een beetje off-topic gaan.....(Ben ik ook schuldig aan :)) ) Niets meer over de Noren ...... ?

fdboer

Bericht door fdboer » 17 jul 2017 11:36

Misschien zitten hier wel vooral puristen en heeft de gemiddelde luisteraar voldoende aan die 'prut kwaliteit'.
(Moest het even kwijt. :D )

v.ijl

Bericht door v.ijl » 17 jul 2017 11:58

Purist én radioluisteraar?!? Dat gaat niet samen, denk aan soundprocessing.

Ik ga maar beginnen met wat er in het onderschrift staat...... (van de LIDL!)

Noordzee

Bericht door Noordzee » 17 jul 2017 19:11

v.ijl schreef:
17 jul 2017 10:39
Ik krijg het gevoel dat we een beetje off-topic gaan.....(Ben ik ook schuldig aan :)) ) Niets meer over de Noren ...... ?
Terug naar Noorwegen dus:

De landelijke zenders worden uitgezonden in 88 tot 96 kbit/s. In Noorwegen heb ik ook geluisterd naar zenders als Vinyl en Topp40. Deze worden uitgezonden in 64kbit/s.

RK P1 F201 *1 96 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Easy Listening
NRK P1 Buskerud F901 *1 96 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Easy Listening
NRK P1 Telemark FB01 *1 96 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Easy Listening
NRK P1 Vestfold FA01 *1 80 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Easy Listening
NRK P1+ F209 *2 96 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Easy Listening
NRK P1+ Buskerud F911 *2 80 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Easy Listening
NRK P1+ Telemark FB11 *2 80 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Easy Listening
NRK P1+ Vestfold FA11 *2 80 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Easy Listening
NRK P2 F202 96 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Culture
NRK P3 F203 88 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Pop Music
NRK mP3 F208 80 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Pop Music
NRK P13 F20D 80 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show No PTy
NRK Folkemusikk
NRK SUPER F20A *3 64 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show
Children's Progs
NRK JAZZ F20B 64 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Jazz Music
NRK KLASSISK F204 80 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Serious Classical
NRK NYHETER F206 64 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show News
NRK SÁMI RADIO F205 64 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show No PTy
NRK SPORT F207 48 kbit/s DAB+ Stereo Slide Show Sport
NRK Traffic BTV F312 24 kbit/s DAB+ Mono Travel
NRK Vær Sør F302 16 kbit/s DAB+ Mono Weather
NRK EPG2 BuTeVe E2F10002 32 kbit/s *4 packet data MOT
NRK TPEG2 BuTeVe E2F20002 32 kbit/s *4 packet data TDC

KISS N'DANCE FF61 48 kbit/s DAB+ Slide Show Pop Music
No Service FF1A 64 kbit/s DAB+ Slide Show Information
NORSK POP F33F 64 kbit/s DAB+ Slide Show Pop Music
NRJ NORGE F212 56 kbit/s DAB+ Slide Show No PTy
P4 LydenAvNorge F214 128 kbit/s Joint Stereo Slide Show Easy Listening
P5 Hits F215 64 kbit/s DAB+ Slide Show No PTy
P6 Rock F216 64 kbit/s DAB+ Slide Show Rock Music
P7 Klem F217 64 kbit/s DAB+ Slide Show Easy Listening
P8 Pop F218 64 kbit/s DAB+ Slide Show Pop Music
P9 Retro F219 64 kbit/s DAB+ Slide Show Oldies Music
P10 Country F213 64 kbit/s DAB+ Slide Show Country Music
RADIO NORGE F21A 128 kbit/s Joint Stereo Slide Show Easy Listening
RADIO SOFT F161 72 kbit/s DAB+ Slide Show Easy Listening
RADIO ROCK F03F 72 kbit/s DAB+ Slide Show Rock Music
TOPP40 F11A 64 kbit/s DAB+ Slide Show Pop Music
VINYL F01A 64 kbit/s DAB+ Slide Show Oldies Music
P4 TPEG E2F21402 8 kbit/s Packet Data TDC

EddePet FM

Bericht door EddePet FM » 17 jul 2017 20:19

Afgelopen maand was ik ook in Noorwegen. Wat mij vooral opviel was de goede dekking van de publieke zenders op DAB.
Ook de commerciëlen deden het goed. Langs bijna alle belangrijke doorgaande wegen en bewoonde gebieden in het zuidelijk gebied tot de hoogte van Trondheim, verder ben ik niet geweest, had ik een goed ontvangst met bijna geen onderbrekingen.
Zelfs in Denemarken bij Hirtshals, pakte ik de twee DAB netten van Noorwegen nog mee. Daar zit dus minimaal 120km zee tussen en er waren geen atmosferische condities.

De geluidskwaliteit is ook goed via DAB+ in Noorwegen. Overigens zendt het commerciële station "Radio Norge" uit via de oudere DAB(zonder +) norm, is MPEG1L2 in 128kBps. Merkte ik op mijn autoradio. "Radio Norge" vond ik ook nog het fijnste klinken van alle stations op DAB. Ook hier en daar nog zelfs op FM sprong Radio Norge er uit betreft geluid.

Btw: Hier nog het bewijs dat de Noren DAB zeer serieus hebben genomen. Dit is geen kattepis betreft het DAB antenne veld in deze mast bij Bergen:
Afbeelding

Grtz, Ed

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 jul 2017 07:19

Kijk, zo moet het dus: gewoon voor ijzersterke dekking zorgen. Dat kan in Nederland ook. Een kwestie van doen.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 18 jul 2017 10:27

MFM schreef:
16 jul 2017 02:48
Satfreak13 schreef:
15 jul 2017 08:05
MFM schreef:
12 jan 2017 17:09
want dat het een verplichte cashcow van de overheid is moge duidelijk zijn.
Kun je me een of meer bronnen geven waar deze constatering met feiten wordt ondersteund?
Ik heb even terug moeten zoeken naar de context van mijn quote. Maar de bron is makkelijk terug te vinden hoor.
Kwestie van de extra kosten optellen en het spoor volgen.
Nou, graag even de link(s), dan, en/of de rekensom. Daar ben ik benieuwd naar.

Plaats reactie