Meer zendmasten er bij !

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

DAB+ fan

Meer zendmasten er bij !

Bericht door DAB+ fan »

Wie deelt mijn ervaring dat er meer uitzend masten of hogere vermogens mogen komen de ontvangst moet gewoon ook in huis te ontvangen
zijn, Waar je de de radio wegzet in huis en niet ergens onhandig voor een raam wat ook geen schoonheid is ook een kleine DAB + radio of in smartphone zou beter moeten presteren. De heren omroepen willen het geloof ik nog niet snappen dit moet gewoon gaan verbeteren
ook voor de zender voor de NPO in Breda zou het zendvermogen wel een stuk omhoog mogen ik ervaar dit in de lokatie Oosterhout zo regio Breda dat maakt het verschil dat mensen wat makkelijker overstag gaan dit geld ook voor de vcr ontvangst in een bus is ook haast onmogelijk
in wat voor tijd leven wij dit kan toch wel anders !
hanilascoltatore

Re: Meer zendmasten er bij !

Bericht door hanilascoltatore »

Helemaal eens: De 11C mag wel eens wat opgekrikt worden. Maar dat geldt nog wel meer voor de MTV zenders (Minimaal Totaal Vermogen). De zender Markelo heeft praktisch geen vermogen terwijl ze qua ligging de beste positie hebben om heel Twente te bedienen.
Laat Ons Luisteren!
terrestrial

Bericht door terrestrial »

Niet nog meer zendmasten want dat is compleet belachelijk en maakt het netwerk alleen maar ingewikkeld en veroorzaakt ellende. (ja ik weet dat ze mekaar moeten aanvullen maar de praktijk is een ander verhaal) Er moet gewoon meer vermogen gebruikt gaan worden per zendmast.
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Op een portable radio buiten moet de signaal meter eigenlijk 100% zijn waarom
toch allemaal zo magertjes heb divers plekken in België en Duitsland weinig tot geen problemen
waarom kan dat hier niet ?
remco_k

Bericht door remco_k »

Misschien is dat het gevolg van het "not in my backyard" principe.
We willen b.v. allemaal onze gsm in het hele land kunnen gebruiken, maar als een telecom provider een mast in de buurt van je achtertuin wil plaatsen, vinden 'we' dat 'ineens' niet goed en proberen we dat tegen te houden.

Of mogelijk (ook) het gevolg van regelgeving met betrekking tot gezondheids risico's, dat vermogens niet hoger mogen.
Of afspraken met omliggende landen die dezelfde frequenties gebruiken. Misschien heeft Duitsland het gewoon beter uit onderhandeld.

Duitsland is overigens ook niet zo goed als jij pretendeert, ben daar 'net' in de vakantie doorheen gereden, maar DAB ontvangst is daar ook niet zomaar overal.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
weperr

Bericht door weperr »

Ja we hebben het eigenlijk allemaal over het zgn. indoor en outdoor verhaal als het gaat om DAB+ uitzendingen. Ontvangst van de signalen zowel binnen- als buitenshuis. De frequentie's waar op wordt uitgezonden zijn veel hoger dan b.v FM radio. Rond de 200 MHz. Dit zijn vrijwel dezelfde frequenties waar eerder de zgn. UHF uitzendingen van de analoge TV op werden uitgezonden. Voordat de TV's beschikten over gevoeliger ontvangers waren deze uitzendingen alleen - sneeuwvrij - te ontvangen met een goede buitenantenne. De doordringbaarheid van de signalen in gebouwen, huizen etc. is veel minder dan de standaard FM radio signalen. Dus de oplossing is: gevoeliger, dus duurdere ontvangers, hogere vermogens van zenders, of een fijnmaziger netwerk van opstelpunten, of een zo hoog mogelijk opstelling van je ontvangstantenne. Misschien moeten we ook voor DAB + ontvangst weer gaan werken met goede tuners en buitenantenne's op je dak. Vergelijkbaar met FM ontvangst. Verbaas me eigenlijk een beetje dat er vrijwel alleen maar draagbare ontvangers in de DAB + range zijn. Tenslotte: De vermogens van sommige MTVNL opstelpunten zij soms dermate laag, dat ik me afvraag wat het nut van deze opstelpunten is. Niet meer dan een rijkwijdte van misschien een paar km.
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Ik blijf volhouden dat de uitzend vermogens of verhoging van de zendmasten nodig zijn !
Debaser

Bericht door Debaser »

Ik blijf erbij dat DAB+ eigenlijk niet voor binnenshuis is. Thuis kunnen we allemaal op veel hogere kwaliteit luisteren via internet en digitale 'tv' (zo heet dat product nu eenmaal). Voor het draagbare radio'tje in de keuken zal dat niet opgaan, maar dat is vooral iets voor de fabrikanten van die spullen.

DAB+ wordt, meer dan FM, echt iets voor buiten. Voor in de auto, waar internet niet altijd gegarandeerd (en bovendien gelimiteerd) is. Voor op de bouwplaats, voor op het strand. Om ook echt 100 procent binnendekking te krijgen, heb je echt gigantisch veel opstelpunten nodig (of hele hoge vermogens).
Be a debaser!
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Debaser schreef:Ik blijf erbij dat DAB+ eigenlijk niet voor binnenshuis is. Thuis kunnen we allemaal op veel hogere kwaliteit luisteren via internet en digitale 'tv' (zo heet dat product nu eenmaal). Voor het draagbare radio'tje in de keuken zal dat niet opgaan, maar dat is vooral iets voor de fabrikanten van die spullen.

DAB+ wordt, meer dan FM, echt iets voor buiten. Voor in de auto, waar internet niet altijd gegarandeerd (en bovendien gelimiteerd) is. Voor op de bouwplaats, voor op het strand. Om ook echt 100 procent binnendekking te krijgen, heb je echt gigantisch veel opstelpunten nodig (of hele hoge vermogens).
Deze theorie onderschrijfik. Heb zelf thuis nu al alleen internetradio, zels geen fm meer, en dab+ alleen voor onderweg. Zou die geluidskwaliteit van DAB+ niet graag de hele dag als radio willen, dan klinkt een 192 kpbs internetstream toch een stuk beter, maar voor onderweg is het uitstekend.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Debaser schreef:Ik blijf erbij dat DAB+ eigenlijk niet voor binnenshuis is. Thuis kunnen we allemaal op veel hogere kwaliteit luisteren via internet en digitale 'tv' (zo heet dat product nu eenmaal). Voor het draagbare radio'tje in de keuken zal dat niet opgaan, maar dat is vooral iets voor de fabrikanten van die spullen.

Het signaal mag zeker wel sterker, maar je hebt gelijk dat DAB+ vooral voor buitenshuis bedoeld is. FM werkt bij mij beneden ook niet optimaal. Vooral Radio 4 (terecht weinig processing) is niet ruisvrij te krijgen. Ik vind wel dat DAB+ ruim voldoende signaal moet hebben om in de schuur en in de keuken (in de buurt van het raam) te functioneren op een portable. Wat dat betreft is hier het signaal van 12C en 11C ruim voldoende, maar het signaal van 8A en MTVNL is nog te zwak.
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Tja maar toch vinden het veel mensen ook leuk om binnenshuis naar de radio te luisteren en niet iedereen heeft internet
remco_k

Bericht door remco_k »

DAB+ fan schreef:... niet iedereen heeft internet
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/22 ... p-internet
In 2015 had 6 procent van de personen van 12 jaar of ouder thuis geen toegang tot het internet
Dus 94% van personen van 12 jaar of ouder heeft thuis internet.
Ik kon de cijfers niet vinden, maar ik denk dat die 94% dekking zelfs beter is dan het huidige landelijke analoge FM netwerk.
Het gemak om via internet naar 250-honderdduizendmiljardtriljoen radio stations te luisteren, maakt dat diezelfde mensen voor dat doel waarschijnlijk toch al geen DAB ontvanger gaan kopen, omdat ze de middelen al hebben om te luisteren naar dat / hun favoriete radiostation. (tegenwoordig veelal compleet met visual radio, inclusief video clips (Radio 538 en q-music o.a.).
Daarnaast blijft het kabelnet (Ziggo/UPC) (vooralsnog) gewoon analoge FM radio aanbieden, dus er is daarmee al helemaal geen reden meer om DAB ook binnenshuis, voor het meeste volk, goed beschikbaar te maken.

Dat gezegd hebbende, willen wij radionerds natuurlijk wel thuis naar DAB+ kunnen luisteren, omdat we nou eenmaal zo'n slag van de molenwiek hebben gehad. Nouja, dan zetten wij toch een antenne op het dak?
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

remco_k schreef: Dat gezegd hebbende, willen wij radionerds natuurlijk wel thuis naar DAB+ kunnen luisteren, omdat we nou eenmaal zo'n slag van de molenwiek hebben gehad. Nouja, dan zetten wij toch een antenne op het dak?
Ja, geweldig... Een 10 elements VHF III antenne en rotor.. :)) Zeer goed bruikbaar voor het DXen..
Wel een een eigen (rijtjes)huis, dus géén appartement want dan is er een dwarsliggende VvE of verhuurder :eek:
en dan is er koffie......
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Tja ik herken dat ik had dat vroeger met Fm Antennes
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Maar op een Flat word dat inderdaad een stuk lastiger al lonkt het wel eerlijk gezegd
Plaats reactie