DAB+ 3e Landelijke Net

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
Uncle2

DAB+ 3e Landelijke Net

Bericht door Uncle2 » 27 apr 2016 09:41

Minister Kamp wil een 3e landelijke DAB netwerk opzetten. Heeft iemand een idee welke frequentie(s) hiervoor nog beschikbaar is/zijn?

big T

Re: DAB+ 3e Landelijke Net

Bericht door big T » 27 apr 2016 10:27

Dat zou moeten gebeuren in de UHF band waar nu nog Digitenne gebruik van maakt.
En er komt ruimte rond de 13 en 1400 MHz.
Dit is een natte vinger gok van mij :D
Sent from my laptop using Windows

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 27 apr 2016 10:41

big T schreef:Dat zou moeten gebeuren in de UHF band waar nu nog Digitenne gebruik van maakt.
Zeer onwaarschijnlijk. We hebben het over DAB niet over mobiele telefoon. Dat deel van de UHF-band gaat gebruikt worden voor mobiel voor het nieuwe 5G systeem. DAB wordt op de VHF band III uitgezonden of in de z.g.n. L-band maar die kan bijna niemand ontvangen. Welke VHF band III frequentie gaat gebruikt worden?

jessewillem

Bericht door jessewillem » 27 apr 2016 10:46

big T schreef:Dat zou moeten gebeuren in de UHF band waar nu nog Digitenne gebruik van maakt.
Volgens mij zou het kunnen met de overige DAB kanalen van VHF kanalen 6, 7, 8 en 9. Die zijn aan Nederland toegewezen voor DVB, dus dan zouden er nog 3 landelijke/regionale DAB multiplexen of een combinatie daarvan mogelijk zijn.
"Mag ik een gratis Shoutcast server?
Nee, zet die plannen maar in de Icecast ;-)"
Een random quote van iemand op dit forum.

DX'r

Bericht door DX'r » 27 apr 2016 15:42

jessewillem schreef:
Volgens mij zou het kunnen met de overige DAB kanalen van VHF kanalen 6, 7, 8 en 9. Die zijn aan Nederland toegewezen voor DVB, dus dan zouden er nog 3 landelijke/regionale DAB multiplexen of een combinatie daarvan mogelijk zijn.
13A, B, C, D, E en F zijn nog beschikbaar......

RadioRatio

Bericht door RadioRatio » 27 apr 2016 16:34

jessewillem schreef:Volgens mij zou het kunnen met de overige DAB kanalen van VHF kanalen 6, 7, 8 en 9. Die zijn aan Nederland toegewezen voor DVB, dus dan zouden er nog 3 landelijke/regionale DAB multiplexen of een combinatie daarvan mogelijk zijn.
Klopt, het idee is om daarvoor 1 van de 3 nog beschikbare DAB-bedekkingen uit de DVB-kanalen in Band III te gebruiken (en wat er daarna nog over is aan DAB+ frequenties in te zetten voor streekomroep). Het is een "landelijk net" in de zin dat het landelijk dekkend is, maar het bestaat uit een aantal gebieden waarin verschillende programma's uitgezonden kunnen worden.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 28 apr 2016 08:07

RadioRatio schreef:
jessewillem schreef:Volgens mij zou het kunnen met de overige DAB kanalen van VHF kanalen 6, 7, 8 en 9. Die zijn aan Nederland toegewezen voor DVB, dus dan zouden er nog 3 landelijke/regionale DAB multiplexen of een combinatie daarvan mogelijk zijn.
Klopt, het idee is om daarvoor 1 van de 3 nog beschikbare DAB-bedekkingen uit de DVB-kanalen in Band III te gebruiken (en wat er daarna nog over is aan DAB+ frequenties in te zetten voor streekomroep). Het is een "landelijk net" in de zin dat het landelijk dekkend is, maar het bestaat uit een aantal gebieden waarin verschillende programma's uitgezonden kunnen worden.
Dus een soort van nieuwe MTV NL?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 apr 2016 12:19

Uncle2 schreef:
RadioRatio schreef:Klopt, het idee is om daarvoor 1 van de 3 nog beschikbare DAB-bedekkingen uit de DVB-kanalen in Band III te gebruiken (en wat er daarna nog over is aan DAB+ frequenties in te zetten voor streekomroep). Het is een "landelijk net" in de zin dat het landelijk dekkend is, maar het bestaat uit een aantal gebieden waarin verschillende programma's uitgezonden kunnen worden.
Dus een soort van nieuwe MTV NL?
Nee, volgens mij gaan er plekken (blokken van een bepaald aantal CUs) rechtstreeks aan radiostations geveild worden. De stations worden dan eigenaar van een deel van het netwerk. Laten wij hopen dat het dit keer genoeg is voor 96 kb/s. per station.

Ik verwacht inderdaad ook dat het een meerfrequentienet wordt, bijvoorbeeld 6A, 7B, 8B, 9C. Maar men kan ook proberen een éénfrequentienet te maken op dezelfde manier waarop Duitsland het 5C-netwerk verkregen heeft: ruilen en combineren. 7C is hiervoor misschien een optie, aangezien twee huidige Nederlandse rechten op deze frequentie de Belgische en Duitse grens al voor een groot deel raken. Ook het frequentie-technisch moeilijke Zuid-Limburg is al door bestaande rechten op 7C gedekt.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 apr 2016 12:24

DX'r schreef:13A, B, C, D, E en F zijn nog beschikbaar......
Volgens mij zit Defensie (en dus de NAVO) op deze frequenties. Maar als zij op willen schuiven, dan kan het.

Plaats reactie