DVB-T herindeling en veiling

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
EtherScout

Re: DVB-T herindeling en veiling

Bericht door EtherScout » 21 sep 2018 12:55

Waarom zou KPN blijven vasthouden aan het idiote beleid dat alle regio-omroepen hetzelfde PID (22) heeft? Het is, net zoals op de kabel, niet verplicht om de PIDs opeenvolgend te hebben op DVB-T2. Diverse buitenlanden doen dit ook. Het probleem met de regio-omroepen is makkelijk op te lossen, door elke regio-omroep z'n eigen PID te geven:

31 - Fryslân (UHF 40)
32 - Noord (UHF 40)
33 - Drenthe (UHF 22)
34 - TVNH (UHF 34 en 43)
35 - Flevoland (UHF 26)
36 - Oost (UHF 22)
37 - West (UHF 39)
38 - Utrecht (UHF 39)
39 - Gelderland (UHF 26)
40 - Rijnmond (UHF 21)
41 - Zeeland (UHF 21)
42 - Brabant (UHF 33)
43 - L1 (UHF 33)
44 - AT5 (UHF 34)
45 - TV Texel (UHF 43, is in theorie mogelijk in plaats van AT5 als Den Burg inderdaad een eigen frequentie krijgt.)

Je krijgt dan alle regiokanalen die je kan ontvangen, met als bijkomend voordeel dat je de kanalen van buurprovincies krijgt als je in de buurt van de provinciegrens woont en als voordeel, dat wie z'n best doet met een goede antenne, daarvoor beloond wordt met extra kanalen. Het sekskanaal kan dan naar een hoog PID, bijvoorbeeld 66.

HG5812

Bericht door HG5812 » 21 sep 2018 15:27

KPN kan dezelfde werkwijze hanteren als de NDR, die zendt de 4 regionale subkanalen met dezelfde PID, maar met een verschillende service ID uit.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 22 sep 2018 15:41

Mijn aanname: Iedere kanaalindeling omvat 2 provincies bij de publieke omroep. Groningen & Friesland, Drenthe en Overijssel, Gelderland en Flevoland, Noord Zuid-Holland en Utrecht, Zuid Zuid-Holland en Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Voorbeeld noord Nederland kan.40 krijgt TV-Noord en Omroep Friesland, enz. Enig verschil is Noord-Holland. Deze provincie gaat dus TV-NH en AT5 uitzenden. Zo kunnen de publieke kanalen allemaal in HD gaan uitzenden. Om alle provinciale programma's op een kanaal te gaan uitzenden betekent m.i. dat er alleen in SD voor de provincialen uitgezonden kan worden, mits dat er allemaal nog op past.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 22 sep 2018 20:56

Jouw aanname (@uncle2) verwacht ik ook. Ben er alleen niet zeker van dat de regionale zenders ook in Full-HD 1080P uitgezonden gaan worden, we zullen zien..... Zou wel leuk zijn, een extra regionale zender. Is altijd mooi, zeker voor de mensen die vlakbij die provinciegrens wonen.

Het blijft wel vreemd dat we nu 10 dagen voor de switch-off zitten en dat er nog nergens iets officieels terug te vinden is over hoe het er dadelijk precies uit gaat zien.

big T

Bericht door big T » 22 sep 2018 21:22

Groningen en Drenthe gaan straks over, daar is nu ook de ontvanger wisseling bezig.
Op het kanaal van ned1 uit Smilde en uit Groningen heb ik een tekst gezien.
Ik kan hier vier regionale zenders zien, op de nieuwe ontvanger is dit niet bij te voegen in de lijst.
Op het forum van KPN blinken ze niet uit in klantgerichtheid, het is nu eenmaal zo leg je er maar bij neer.
En anders over op ITV.
Terwijl het gewoon software is, de hardware kan alles al, en zit er ook op!
USB aansluiting voor een geheugen stick om op te nemen, niet ondersteund.
Het idee wat je krijgt is, ze willen helemaal geen ether signaal, en al helemaal geen klanten.
Een v/d moderatoren beweerde zelfs dat de zenders niet eens van KPN waren, Nozema zekers?
Sent from my laptop using Windows

Noordzee

Bericht door Noordzee » 23 sep 2018 11:43

Ik heb dan ook maar is een profiel aangemaakt op het KPN-forum en daar de vragen gesteld.
Benieuwd of daar een zinnige reactie op komt.

DX'r

Bericht door DX'r » 23 sep 2018 13:37

big T schreef:
22 sep 2018 21:22
Groningen en Drenthe gaan straks over, daar is nu ook de ontvanger wisseling bezig.
Op het kanaal van ned1 uit Smilde en uit Groningen heb ik een tekst gezien.
Ik kan hier vier regionale zenders zien, op de nieuwe ontvanger is dit niet bij te voegen in de lijst.
Op het forum van KPN blinken ze niet uit in klantgerichtheid, het is nu eenmaal zo leg je er maar bij neer.
En anders over op ITV.
Terwijl het gewoon software is, de hardware kan alles al, en zit er ook op!
USB aansluiting voor een geheugen stick om op te nemen, niet ondersteund.
Het idee wat je krijgt is, ze willen helemaal geen ether signaal, en al helemaal geen klanten.
Een v/d moderatoren beweerde zelfs dat de zenders niet eens van KPN waren, Nozema zekers?
Nozema :lol: :lol:
hoe krijg je het überhaupt verzonnen -zzz
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nozema

big T

Bericht door big T » 23 sep 2018 17:23

ha ha je leest de ironie niet in deze zin :wink:

DX'r

Bericht door DX'r » 23 sep 2018 19:07

big T schreef:
23 sep 2018 17:23
ha ha je leest de ironie niet in deze zin :wink:
geeft niet, je komt uit het noodoosten van Nederland :lol:

big T

Bericht door big T » 23 sep 2018 20:04

Geeft niet hoor ik vind je wel aardig :))

DX'r

Bericht door DX'r » 24 sep 2018 13:13

big T schreef:
23 sep 2018 20:04
Geeft niet hoor ik vind je wel aardig :))
Ik jou ook hoor -love

Noordzee

Bericht door Noordzee » 25 sep 2018 19:57

Ik heb een eerste reactie vanuit het KPN-forum: Er gaat worden uitgezonden in 1080P.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 27 sep 2018 18:52

Er is weer nieuws te melden:

Er komen twee switch-momenten. De eerste keer gaat alles over naar HEVC DVB-T2 1080p. En als alle regio's halverwege 2019 over zijn, komt er een tweede switch-moment, waarin de NPO-mux overgaat naar een andere kanaalindeling. Er komt dan ruimte voor een tweede regiozender op het kanaal. Dat snap ik ook wel want in de Duitse muxen is nu ook ruimte voor vijf of zes zenders per kanaal.

De kanaalindeling is al bekend:

40: Groningen en Friesland
22: Drenthe en Overijssel
26: Flevoland en Gelderland
33: Brabant en Limburg
39: Utrecht en Zuid-Holland Noord
21: Zeeland en Zuid-Hollland-Zuid
34: Noord-Holland

Bron: KPN.com
Citaat van moderator Erik (van het KPN-forum):

Bij het omzetten van de mast passen we in eerste instantie alleen het soort signaal aan. De frequenties blijven eerst nog hetzelfde. Nadat, in 2019, alle masten zijn omgezet gaan we op de nieuwe frequenties uitzenden. Tegen die tijd gaan wij (en de NPO) daar ook nog uitgebreid verder over informeren zodat iedereen dit weet.

Wel is het inderdaad zo dat we minder kanalen gebruiken en dat dit gevolgen heeft voor de regionale omroep. We gaan dan ook, zoals jij al noemde, twee regionale omroepen per kanaal uitzenden. Dit blijft dan ook zo. Welke mast precies welke regionale omroepen gaat uitzenden is nog niet voor heel Nederland bekent, dat wordt per regio bekeken. Voor Noord is het in ieder geval zo dat de mast in Groningen RTV Noord & Omrop Fryslan zal uitzenden en Smilde doet TV Drenthe & TV Oost.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 27 sep 2018 19:39

Noordzee schreef:
27 sep 2018 18:52
Er is weer nieuws te melden:

Er komen twee switch-momenten. De eerste keer gaat alles over naar HEVC DVB-T2 1080p. En als alle regio's halverwege 2019 over zijn, komt er een tweede switch-moment, waarin de NPO-mux overgaat naar een andere kanaalindeling. Er komt dan ruimte voor een tweede regiozender op het kanaal.
-knip-

Bron: KPN.com
Citaat van moderator Erik (van het KPN-forum):

Bij het omzetten van de mast passen we in eerste instantie alleen het soort signaal aan. De frequenties blijven eerst nog hetzelfde. Nadat, in 2019, alle masten zijn omgezet gaan we op de nieuwe frequenties uitzenden. Tegen die tijd gaan wij (en de NPO) daar ook nog uitgebreid verder over informeren zodat iedereen dit weet.

Wel is het inderdaad zo dat we minder kanalen gebruiken en dat dit gevolgen heeft voor de regionale omroep. We gaan dan ook, zoals jij al noemde, twee regionale omroepen per kanaal uitzenden. Dit blijft dan ook zo. Welke mast precies welke regionale omroepen gaat uitzenden is nog niet voor heel Nederland bekent, dat wordt per regio bekeken. Voor Noord is het in ieder geval zo dat de mast in Groningen RTV Noord & Omrop Fryslan zal uitzenden en Smilde doet TV Drenthe & TV Oost.
Dankje, Noordzee! Het is inderdaad te hopen dat KPN iets aan die PIDs van de regio-omroepen gaat doen. Elke omroep z'n eigen PID blijft mijn voorkeur hebben, zodat je op iedere ontvanger alle door jou ontvangen regio-omroepen in jouw ontvanger in de lijst kan krijgen.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 sep 2018 21:17

Ik heb inmiddels mijn eerste free-to-air DVB-T2-ontvanger in huis: de Strong SRT 8211. Omdat deze ontvanger zich niets aantrekt van de PIDs en dus gewoon alles toont wat er te zien is, is deze prima geschikt om mee te DX'en. Hij ondersteunt zelfs VHF band III en heeft naast HDMI ook een SCART-aansluiting. Extra ingescande stations komen achteraan in de lijst vanaf het laagst beschikbare nummer. De lijst is handmatig te bewerken, waarbij ieder station op iedere gewenste plaats ingesteld kan worden. De regio-omroepen staan bij mij nu netjes op plaats 4, 5 en 6. Hoe mooi het HD-beeld is, is nu natuurlijk nog niet te zien, maar ik ben er klaar voor. :D

Plaats reactie