DVB-T herindeling en veiling

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
EtherScout

DVB-T herindeling en veiling

Bericht door EtherScout » 10 feb 2016 20:37

De minister wil de frequenties van KPN Digitenne, die in 2017 aflopen, gaan veilen. Doordat de 700 MHz-band voor mobiel internet gebruikt zal gaan worden, worden ook de frequentiepakketten heringedeeld. In het ontwerpbesluit staat dat er één NPO-kavel en vier commerciële kavels moeten komen met landelijke dekking. De NPO gaat van 13 naar 7 frequenties, waardoor twee ROOS-omroepen één frequentie moeten delen. Noord-Holland is de enige met een eigen frequentie, wat ruimte maakt voor RTVNH + AT5. Deze indeling is alleen werkbaar als er in DVB-T2 uitgezonden wordt.

In het ontwerpbesluit (pdf) staan de kaartjes. Het kaartje van de NPO staat niet bij de commerciëlen, maar enkele pagina's verder onderaan.

Het is nog niet helemaal zeker, maar dit ziet er, ondanks het verlies van de 700MHz, niet slecht uit!

EtherScout

Re: DVB-T herindeling en veiling

Bericht door EtherScout » 10 feb 2016 21:42

Wat mij opvalt, is dat er in bijna elke DVB-T-indeling die ik tot nu toe langs heb zien komen aparte frequenties voor Den Helder zijn opgenomen. Alleen de stad Den Helder. Waarom is dat?

big T

Bericht door big T » 10 feb 2016 22:02

Wat ik vooral zie is het einde van een eigen TV zender, voor de regionale omroep.
Groningen en Drenthe moeten straks een zender delen, zullen ze leuk vinden.
Samenwerking links om of rechts om moet je maar denken :D
Sent from my laptop using Windows

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 10 feb 2016 22:13

Of ze krijgen op dezelfde zender ieder een eigen programma, want op één zender kunnen meerdere programma's gelijktijdig worden uitgezonden.

Opmerking van mij is, ik hoorde dat KPN helemaal geen zin meer heeft om digitenne in de lucht te zetten, maar het was een verplichting, waar geld voor gevraagd werd. Ze zagen veel meer in andere technieken.
Nu moeten ze gaan bieden, en de staat wil natuurlijk de partij die het meeste betaald.

Komt volgens mij op dit neer:
morgen zetten we een veiling online, speciaal voor de oliemaatschappijen.
Kijken wie het meest bied om onze brandstoftank van de auto vol te tanken.
Die het meeste betaald voor een volle tank, mag hem vol gooien.

Omgedraaide wereld dus, want normaal betaal je voor die diensten lijkt me.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

RadioRatio

Bericht door RadioRatio » 11 feb 2016 15:48

EtherScout schreef:Wat mij opvalt, is dat er in bijna elke DVB-T-indeling die ik tot nu toe langs heb zien komen aparte frequenties voor Den Helder zijn opgenomen. Alleen de stad Den Helder. Waarom is dat?
Den Helder is de locatie in Nederland die zo'n beetje het verst weg van België en Duitsland ligt. Ik kan me voorstellen dat er daar nog een aantal frequenties over zijn. In plaats van er niets mee doen kun je ervoor kiezen die frequenties nog in Den Helder in te zetten. Maar misschien is er een betere reden?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 02 jul 2016 10:44

Volgens Tweakers heeft een tweede partij zich teruggetrokken uit de veiling van de commerciële DVB-T2-frequenties. Hierdoor blijft alleen KPN over, die daardoor de frequenties zonder veilingkosten in handen krijgt. Digitenne van KPN blijft hierdoor bestaan.

Wel worden de multiplexen aangepast, waardoor er ruimte ontstaat om de 700MHz-band in te zetten voor mobiel internet. Er blijven vijf landelijke muxen, waarvan één voor de NPO, maar de nieuwe SFN-gebieden zijn niet geschikt om met de oude DVB-T te blijven werken. Overstappen naar DVB-T2 is hierdoor technisch onvermijdelijk en is dus verplicht. Wel gaat het NPO-pakket van 13 naar 7 muxen, wat inhoudt dat iedere mux twee ROOS-omroepen krijgt. Noord-Holland wordt de enige provincie met een eigen mux, waarop waarschijnlijk RTVNH en AT5 te zien zullen zijn. Zie het ontwerpbesluit (PDF).

Ik denk dat dit niet slecht is, vooral omdat KPN nu gedwongen is om naar DVB-T2 over te stappen. En het netwerk is er al, dus opbouwkosten zijn er nauwelijks. Veel slechter dan de huidige beeldkwaliteit kan het niet worden. Ik verwacht de NPO in HD en de ROOS in SD. Wat KPN voor de commerciëlen gaat doen, is afwachten. Alles in HD gaat het waarschijnlijk niet worden, aangezien commerciëlen (is mijn ervaring) vaker voor kwantiteit dan voor kwaliteit gaan. Wel verwacht ik, zelfs in SD, aanzienlijk betere beeldkwaliteit dan nu op DVB-T.

passie3105

Bericht door passie3105 » 02 jul 2016 11:36

EtherScout schreef:Volgens Tweakers heeft een tweede partij zich teruggetrokken uit de veiling van de commerciële DVB-T2-frequenties. Hierdoor blijft alleen KPN over, die daardoor de frequenties zonder veilingkosten in handen krijgt. Digitenne van KPN blijft hierdoor bestaan.

Wel worden de multiplexen aangepast, waardoor er ruimte ontstaat om de 700MHz-band in te zetten voor mobiel internet. Er blijven vijf landelijke muxen, waarvan één voor de NPO, maar de nieuwe SFN-gebieden zijn niet geschikt om met de oude DVB-T te blijven werken. Overstappen naar DVB-T2 is hierdoor technisch onvermijdelijk en is dus verplicht. Wel gaat het NPO-pakket van 13 naar 7 muxen, wat inhoudt dat iedere mux twee ROOS-omroepen krijgt. Noord-Holland wordt de enige provincie met een eigen mux, waarop waarschijnlijk RTVNH en AT5 te zien zullen zijn. Zie het ontwerpbesluit (PDF).

Ik denk dat dit niet slecht is, vooral omdat KPN nu gedwongen is om naar DVB-T2 over te stappen. En het netwerk is er al, dus opbouwkosten zijn er nauwelijks. Veel slechter dan de huidige beeldkwaliteit kan het niet worden. Ik verwacht de NPO in HD en de ROOS in SD. Wat KPN voor de commerciëlen gaat doen, is afwachten. Alles in HD gaat het waarschijnlijk niet worden, aangezien commerciëlen (is mijn ervaring) vaker voor kwantiteit dan voor kwaliteit gaan. Wel verwacht ik, zelfs in SD, aanzienlijk betere beeldkwaliteit dan nu op DVB-T.
Commerciëlen gaan uiteraard in HD. Anders is Digitenne geen alternatief voor Kabel en Glas. Daarom loopt het aantal abonnees van Digitenne sterk terug want de klant wil geen SD. Ziet er ook niet uit op de maar steeds groter wordende schermen. Wij verkopen tegenwoordig meer 48",50" en 55" schermen omdat de prijzen enorm zijn gedaald van grotere beeldmaten. En de nieuwe lijn TV's 2016 zijn bijna allemaal UHD/4K.

big T

Bericht door big T » 02 jul 2016 11:44

Is een goede zaak dat het bij KPN blijft, al met al is deze partij een betrouwbare provider gebleken.
En het vooruitzicht op een HD beeld, is ook zeer aantrekkelijk.

Debaser

Bericht door Debaser » 02 jul 2016 13:25

passie3105 schreef:Commerciëlen gaan uiteraard in HD. Anders is Digitenne geen alternatief voor Kabel en Glas. Daarom loopt het aantal abonnees van Digitenne sterk terug want de klant wil geen SD. Ziet er ook niet uit op de maar steeds groter wordende schermen. Wij verkopen tegenwoordig meer 48",50" en 55" schermen omdat de prijzen enorm zijn gedaald van grotere beeldmaten. En de nieuwe lijn TV's 2016 zijn bijna allemaal UHD/4K.
Het is een grote fout om te veronderstellen dat Digitenne een concurrent voor de kabel is. Zo wordt het al lang niet meer in de markt gezet, KPN heeft immers Interactieve TV als directe concurrent voor de kabel.

Digitenne is er voor de mensen die geen kabelaansluiting hebben en van wie het internet niet snel genoeg is, die televisie willen kijken in de caravan of boot óf die veel minder willen betalen voor een basispakket televisie. En zelfs dat laatste is het eigenlijk al niet meer, want daar heb je nu diensen als Play (ook KPN) of Knippr voor.
Be a debaser!

passie3105

Bericht door passie3105 » 02 jul 2016 15:14

big T schreef:Is een goede zaak dat het bij KPN blijft, al met al is deze partij een betrouwbare provider gebleken.
En het vooruitzicht op een HD beeld, is ook zeer aantrekkelijk.
Betrouwbaar ? Toch raar dat dat nog steeds leeft van vroegere tijden.
Ik vind het absoluut geen betrouwbare partij. Veel negatieve ervaring mee gehad.
Voor mij nooit geen KPN meer !

ruudam

Bericht door ruudam » 02 jul 2016 16:52

RadioRatio schreef:
EtherScout schreef:Wat mij opvalt, is dat er in bijna elke DVB-T-indeling die ik tot nu toe langs heb zien komen aparte frequenties voor Den Helder zijn opgenomen. Alleen de stad Den Helder. Waarom is dat?
Den Helder is de locatie in Nederland die zo'n beetje het verst weg van België en Duitsland ligt. Ik kan me voorstellen dat er daar nog een aantal frequenties over zijn. In plaats van er niets mee doen kun je ervoor kiezen die frequenties nog in Den Helder in te zetten. Maar misschien is er een betere reden?
De Marine basis?

big T

Bericht door big T » 02 jul 2016 16:57

Hoezi? Het signaal is er altijd en geen storingen.
Dat is betrouwbaarheid en heeft niets met het verlden vsn doen.
Trouwens alles wat via internet wordt aangeboden dan moet je het ook hebben :D
3G is hier nog zeer zeldzaam en alles moet via de ouderwetse (das dan wel van het verleden) telefoon kabel komen.

terrestrial

Bericht door terrestrial » 02 jul 2016 17:28

Als ik het zo zie verwacht ik eerlijk gezegd een pakket van 50 zenders waarvan de belangrijkste in HD worden uitgezonden. Het eea is natuurlijk afhankelijk of men meteen voor HEVC (H265) kiest. Dus het zou best nog wel is wel een alternatief voor de kabel/glas kunnen worden.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 03 jul 2016 09:44

terrestrial schreef:Als ik het zo zie verwacht ik eerlijk gezegd een pakket van 50 zenders waarvan de belangrijkste in HD worden uitgezonden. Het eea is natuurlijk afhankelijk of men meteen voor HEVC (H265) kiest. Dus het zou best nog wel is wel een alternatief voor de kabel/glas kunnen worden.
Met een beperking in het frequentie gebied van Digitenne (700MHz band) lijkt me dit erg optimistisch. Meer dan 30 zenders met ca. de helft in HD lijkt mij de limit. Als alternatief voor kabel? Alleen als je in een gebied woont zonder kabel of glasvezel en slechts aangewezen bent op langzaam koperdraad (ADSL) van KPN.

Debaser

Bericht door Debaser » 03 jul 2016 18:33

terrestrial schreef:Als ik het zo zie verwacht ik eerlijk gezegd een pakket van 50 zenders waarvan de belangrijkste in HD worden uitgezonden. Het eea is natuurlijk afhankelijk of men meteen voor HEVC (H265) kiest. Dus het zou best nog wel is wel een alternatief voor de kabel/glas kunnen worden.
Nee hoor, want dat wil KPN helemaal niet. KPN heeft een vrij breed productspectrum, waarbij Interactieve TV het alternatief voor kabel is, waar Play het alternatief is voor mensen die weinig lineaire tv kijken maar toch in redelijke kwaliteit (720p) een basispakket willen hebben en waar Digitenne er is voor mensen die geen gebruik kunnen maken van andere diensten én mensen die een volledig pakket willen hebben voor relatief weinig geld.
Be a debaser!

Plaats reactie