Nieuwe mast Enschede

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
bjorn boonk

Nieuwe mast Enschede

Bericht door bjorn boonk » 29 jan 2016 21:22

Hallo

Ik zie op radio tv.nl dat er een nieuwe mast geplaatst is
In Enschede .
Gaan de zenders vanuit Hengelo weer naar Enschede ofzo
De 102.6 93.7 100.7

passie3105

Re: Nieuwe mast Enschede

Bericht door passie3105 » 30 jan 2016 11:15

bjorn boonk schreef:Hallo

Ik zie op radio tv.nl dat er een nieuwe mast geplaatst is
In Enschede .
Gaan de zenders vanuit Hengelo weer naar Enschede ofzo
De 102.6 93.7 100.7
Zijn voor 100% NL (99.1) en Radio 10 (103.9)
Zie verzoek 33 en 46 dus zoals hier http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... erbetering aangegeven.

jassy

Bericht door jassy » 30 jan 2016 12:36

Dit lijkt mij geen gevolg van de netverbetering want sinds de netverbetering zijn de mast en antennes al eens aangepast... Het lijkt erop dat BP wat groots van plan is, maar wat ?? DAB 11C is daar bitter hard nodig, en misschien hebben ze wel een klant die voor Twente uit wil zenden op 11B MTVNL ??
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

DX'r

Bericht door DX'r » 30 jan 2016 14:36

jassy schreef:Dit lijkt mij geen gevolg van de netverbetering want sinds de netverbetering zijn de mast en antennes al eens aangepast... Het lijkt erop dat BP wat groots van plan is, maar wat ?? DAB 11C is daar bitter hard nodig, en misschien hebben ze wel een klant die voor Twente uit wil zenden op 11B MTVNL ??
Volgens de presentatie van Koningsberger komt er geen 11C in Enschede wel in Hengelo.
MBT 11B zou kunnen maar ik ben benieuwd welke omroep dan een kandidaat kan zijn uit die hoek!
Of de 1e lokale omroep pilot DAB?

DX'r

Bericht door DX'r » 30 jan 2016 14:43

DX'r schreef:
jassy schreef:Dit lijkt mij geen gevolg van de netverbetering want sinds de netverbetering zijn de mast en antennes al eens aangepast... Het lijkt erop dat BP wat groots van plan is, maar wat ?? DAB 11C is daar bitter hard nodig, en misschien hebben ze wel een klant die voor Twente uit wil zenden op 11B MTVNL ??
Volgens de presentatie van Koningsberger komt er geen 11C in Enschede wel in Hengelo.

passie3105

Bericht door passie3105 » 30 jan 2016 19:26

11B zou mooi zijn. Goede vervanger voor de illegale piratenzenders.
In Twente is dat een absoluut toegevoegde waarde om een DAB+ radio te kopen.
En vooral met zenders als TeamFm en Gigant.
Continu wordt hier zeer veel geluisterd maar draait te weinig piraat.
Zal wel niet lang duren dat de eerste illegale DAB+ piratenzender on-air gaat.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 31 jan 2016 00:37

Ik zal waarschijnlijk wel niet helemaal op de hoogte zijn. Ik meende mij te herinneren dat bij de verplaatsing van de 103.9 FM naar Enschede in 2014, Radio 10 in Enschede vanaf een tijdelijke antenne ging uitzenden. Dus ik dacht dat de nieuwe mast misschien iets te maken heeft met dat verhaal uit 2014. Het zou natuurlijk mooi zijn als de 103.9 FM hier in Twente versterkt kan worden. Dat kleine zendertje in Enschede heeft een beperkt bereik.

Verder presteert de 103.1 FM van Radio Veronica vanuit De Lutte naar mijn mening matig. In de omgeving van Almelo is Radio Veronica op de FM zeer moeilijk te beluisteren. Ook in bepaalde delen van Hengelo begint de 103.1 FM te sputteren.

passie3105

Bericht door passie3105 » 31 jan 2016 19:34

Patrick03 schreef:Ik zal waarschijnlijk wel niet helemaal op de hoogte zijn. Ik meende mij te herinneren dat bij de verplaatsing van de 103.9 FM naar Enschede in 2014, Radio 10 in Enschede vanaf een tijdelijke antenne ging uitzenden. Dus ik dacht dat de nieuwe mast misschien iets te maken heeft met dat verhaal uit 2014. Het zou natuurlijk mooi zijn als de 103.9 FM hier in Twente versterkt kan worden. Dat kleine zendertje in Enschede heeft een beperkt bereik.

Verder presteert de 103.1 FM van Radio Veronica vanuit De Lutte naar mijn mening matig. In de omgeving van Almelo is Radio Veronica op de FM zeer moeilijk te beluisteren. Ook in bepaalde delen van Hengelo begint de 103.1 FM te sputteren.
Sinds ik DAB+ heb (2 jaar) ben ik totaal niet meer bezig met FM. DAB+ is de vervanger van FM En werkt overal top.

DX'r

Bericht door DX'r » 31 jan 2016 19:35

Patrick03 schreef:Ik zal waarschijnlijk wel niet helemaal op de hoogte zijn. Ik meende mij te herinneren dat bij de verplaatsing van de 103.9 FM naar Enschede in 2014, Radio 10 in Enschede vanaf een tijdelijke antenne ging uitzenden. Dus ik dacht dat de nieuwe mast misschien iets te maken heeft met dat verhaal uit 2014. Het zou natuurlijk mooi zijn als de 103.9 FM hier in Twente versterkt kan worden. Dat kleine zendertje in Enschede heeft een beperkt bereik.
Om die 15,8 kW ERP op 99.1 te gaan maken moeten ze wel gaan stacken met minimaal 4 lagen antennes dus daar zal die mast wel voor zijn neem ik aan.
Nu staat er echt geen 15,8 kW aan -smok
tevens kan de 103,9 niet op dat antenne systeem die zal eronder komen.

jassy

Bericht door jassy » 31 jan 2016 22:58

Patrick03 schreef:
Dat ligt niet zo zeer aan de zender aldaar maar aan de super beroerde FM planning.. In Almelo storen Lelystad, Markelo en Smilde op elkaar en de lutte is daar nog tussen gedrukt.. dat gaat natuurlijk nooit werken.

Ooit was de 103,1 vanuit Hengelo met 40kW gepland, maar er kwam een dermate grote dip in het diagram dat dat nooit door is gegaan.. Dit was overigens al ver voor de net verbeteringen dus is niet op internet terug te vinden...
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 31 jan 2016 23:05

DX'r schreef:
Om die 15,8 kW ERP op 99.1 te gaan maken moeten ze wel gaan stacken met minimaal 4 lagen antennes dus daar zal die mast wel voor zijn neem ik aan.
Nu staat er echt geen 15,8 kW aan -smok
tevens kan de 103,9 niet op dat antenne systeem die zal eronder komen.
Ik heb in Almelo de 99.1 FM bij iemand in huis uitgetest. Daar zat een ruis door het signaal van 100% NL. En de 103.9 FM van Radio 10 is in Almelo binnenshuis bijna niet te ontvangen. Hier bij mij thuis in Oldenzaal is Radio 10 op 103.9 FM niet eens te vernemen. Maar dat komt natuurlijk omdat de antenne in Enschede niet naar Oldenzaal gericht is. In de auto is het wel mogelijk om naar Radio 10 te luisteren tijdens een rit van Almelo naar Oldenzaal.

Het was anders ook mooi geweest als de 103.1 FM van Radio Veronica vanaf Enschede uitgezonden kon worden. Nu is het zo dat de ontvangst van Radio Veronica hier in Twente alleen goed is in de regio Oldenzaal.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 02 feb 2016 00:12

jassy schreef:
Patrick03 schreef:
Dat ligt niet zo zeer aan de zender aldaar maar aan de super beroerde FM planning.. In Almelo storen Lelystad, Markelo en Smilde op elkaar en de lutte is daar nog tussen gedrukt.. dat gaat natuurlijk nooit werken.

Ooit was de 103,1 vanuit Hengelo met 40kW gepland, maar er kwam een dermate grote dip in het diagram dat dat nooit door is gegaan.. Dit was overigens al ver voor de net verbeteringen dus is niet op internet terug te vinden...
Ik meende ooit ergens op internet te hebben gelezen dat de 103.1 FM in De Lutte een antenne aan de mast heeft die speciaal gericht is op Almelo. Maar ik begrijp nu uit jouw verhaal dat vanaf De Lutte geen signaal richting Almelo wordt gestuurd.

De nieuwe mast in Enschede was misschien wel wat geweest voor de 103.1 FM. Het voordeel van uitzenden vanaf Enschede is dat het stedelijk gebied is. De ontvangst van Radio Veronica is daarmee niet alleen in Enschede te verbeteren, maar ook in de regio Hengelo. Goede ontvangst in de cirkel Enschede, Hengelo, Borne, Oldenzaal en Losser zal veel meer luisteraars opleveren dan nu vanaf De Lutte met alleen goede ontvangst in noordoost Twente. Maar als het zo is dat De Lutte de enigste mogelijkheid voor de 103.1 FM is, dan is het niet anders dan dat het maar moet zoals het kan.

jassy

Bericht door jassy » 08 feb 2016 21:07

Inmiddels hangen er flink wat antennes in de nieuwe mast voor 100% NL en Radio 10! Die moeten vandaag zijn gemonteerd, ondanks het winderige weer!

Afbeelding

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 09 feb 2016 15:31

Ik verwacht van de 103.9 FM geen wonderen. Voor zover ik weet heeft Radio 10 geen vergunning om met een hoger vermogen uit te zenden op 103.9 FM. Van de 99.1 FM verwacht ik straks wel een grote verbetering in Twente. Ik weet alleen niet wanneer het nieuwe antennesysteem in gebruik wordt genomen.

jassy

Bericht door jassy » 11 feb 2016 22:20

De nieuwe opstelling draait! Aangezien ik op de hoek van de antennes zit is het hier niet echt beter geworden. Hoe is het in Almelo en omgeving?

Plaats reactie