luistercijfers

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
thepet

luistercijfers

Bericht door thepet » 20 dec 2015 23:00

Weet niet goed waar ik deze vraag moet stellen in dit forum, vandaar geplaatst in dit gedeelte.

Wat ik me afvraag is hoe men tot de correcte luistercijfers komt van de bestaande fm stations.
De kijkcijfers van de televisie kan inmiddels bepaald worden doordat bijna iedereen digitaal kijkt en men het aantal goed in kaart kan krijgen, door de aangeboden streams bij de providers.
Vroeger had men een kastje tussen de tv en het aangeboden signaal staan.

Wat betreft de luistercijfers van de radio heb ik in het verleden ook mee gedaan, om wekelijks een enquête in te vullen per mail, waar een vergoeding van ongeveer 2 euro per maand tegen over stond.
Dit heb ik altijd wel vrij serieus ingevuld.
Maar de exacte luistercijfers in kaart brengen is toch wel een andere zaak.
Stel er wordt in een productiehal tijdens werkzaamheden naar een bepaald fm station geluisterd, waar 500 personen werken, hoe wordt dit dan in de luistercijfers meegenomen.

Wie, als gewone luisteraar, neemt de moeite nog om deel te nemen om de vragenlijst van welk radio station je beluisterd in te vullen.
Het aantal stream luisteraars is wel te meten, maar hoe betrouwbaar is dat tegenover de gewone fm ontvangst.

Zo heb ik dus mijn twijfels over de echtheid omtrent de exacte luistercijfers.

Iemand enig idee hoe nu precies de luistercijfers worden bepaald.

glokhoff

Re: luistercijfers

Bericht door glokhoff » 21 dec 2015 19:09

Zie http://www.rab.fm/onderzoek/bereiksonde ... oeksopzet/" onclick="window.open(this.href);return false;

thepet

Re: luistercijfers

Bericht door thepet » 22 dec 2015 18:34

Duidelijk !

Bedankt.

Plaats reactie