DAB situatie

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
JG van Straten

DAB situatie

Bericht door JG van Straten »

Na de veranderingen sinds 1 november kom ik tot de conclusie dat het DAB gebeuren in Nederland nergens op slaat. DAB kan een mooi medium zijn maar is dat in Nederland niet. Ten eerste de verplichting van de commerciële omroepen om naast hun hoofdprogramma een 2e programma aan te bieden. Dit is bedoeld om wat diversiteit te krijgen, en we zien non-stop versies van bijvoorbeeld Radio 538 en Q-music verschijnen. Op de regionale pakketten zie je het verschijnsel dat regio gebonden publieke en commerciële zenders een veel te groot bereik hebben (zelfs landelijk) en dat er programma's meerdere malen in één pakket worden uitgezonden onder het mom van licentie verplichtingen. Op de echte regionale pakket zie je een x-aantal babyfoon zenders die tv zenders in een lage kwaliteit uitzenden, waarvan er 2 al ongecodeerd via DVB-T worden uitgezonden. De publieke omroep is als enige -wat betreft dekking en kwaliteit- op weg in de goede richting, alhoewel het beter kan klinken dan het nu doet.

Mijn idee is ook het volgende. De publieke omroep moet zo doorgaan en het geluid beter afstellen. De commerciële omroepen moeten van de verplichting af dat ze een 2e programma moeten aanbieden en de dekking en bitrates van 11C verbeteren. Wel moet er wat ruimte zijn op 11C voor omroepen die wel wat toevoegen aan diversiteit (Arrow CR, Classic FM en Efteling Kids). Het pakket van MTVNL en het bovenregionale pakket omruilen op kosten van de regering want zij hebben deze blunder gemaakt. De twee 9D blokken uit het bovenregionale pakket halen en deze met 6B, 7A & 8A aanvullen zodat je een pakket krijgt wat bestaat uit 3 frequenties. In het echte regionale pakket kun je dan voor Zeeland en eventueel Groningen de 9D hanteren. De 9D in Groningen wel eerst internationaal coördineren! Zo heeft dan bijna elke provincie zijn eigen DAB pakket en zijn de regiogerichte programma's ook alleen daar te ontvangen waar ze voor uitzenden. Verder zorgen dat er van elke programma maar één editie in het pakket hoeft te zitten i.p.v. elke vergunning één keer. Zenders zoals Grootnieuwsradio en Radio Maria die een groter bereik hebben kunnen dan op het bovenregionale pakket uitzenden. En over de DMB techniek, biedt zenders aan die interessant zijn voor onderweg (RTL Z en/of ZAPP). Met deze indeling kan er veel doelgerichter worden uitgezonden met een veel hogere geluidskwaliteit.
jessica

Re: DAB situatie

Bericht door jessica »

Ik vind het ook jammer die nonstop versies. Levert geen extra variatie.
progmog

Bericht door progmog »

Dus met de komst van 538 Nonstop (ipv Juize) kom jij tot de conclusie dat het DAB gebeuren nergens op slaat? Omdat het een nonstop zender is. Er zal vast wel vraag naar zijn.

Maar met de aankondiging dat NPO 3 FM KX Radio, NPO Radio 4 Concerten, NPO Sterren.NL, NPO FunX Slow Jamz en NPO FunX Dance binnenkort worden toegevoegd blijf jij nog steeds met die conclusie? De keuze is ruimer dan FM lijkt mij. Daar kan ik al jaren geen variatie in terug vinden.

PS. Ik woon in het Zuid-westen van Nederland en ik ontvang momenteel 59 radiozenders via DAB. Hoe bedoel je geen variatie....
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ik denk dat wij de voornaamste oorzaak moeten zoeken bij de commerciële omroepen. Zelfs nu er genoeg ruimte is, brengen ze alleen maar meer van hetzelfde. Het (voor)gevoel dat commerciële omroepen totaal niet geven om diversiteit en dus allemaal dezelfde top-40-muziek willen laten horen, is nu wel bewezen.

Ja, ik ben het er mee eens dat de frequenties op DAB+ beter ingedeeld moeten worden. Het idee van JG van Straten om met de verkregen RRC06-rechten te gaan schuiven, steun ik. Ik stel daarvoor twee scenario's voor, die ik in een aparte post neerzet: eentje met alle regio-omroepen bij elkaar en ééntje met publiek en commercieel gescheiden.

Toch vind ik DAB+ nog niet mislukt: het ligt niet aan de techniek. Ik denk dat wij moeten accepteren dat commerciële omroepen nu eenmaal veel eenheidsworst brengen, een enkele uitzondering daargelaten. Daarom moeten wij voldoende ruimte en voldoende steun geven aan de omroepen die wèl volop variatie brengen: de publieke omroepen. Laat de commerciëlen dan maar lekker in hun stoofpotje eenheidsworst gaarkoken, zelfs al is dat technisch gezien zonde van de DAB+ruimte.

Wij moeten ons nooit de publieke omroepen af laten pakken, hoe hard de commerciële wereld daar ook tegen ageert!!
JG van Straten

Bericht door JG van Straten »

progmog schreef:Maar met de aankondiging dat NPO 3 FM KX Radio, NPO Radio 4 Concerten, NPO Sterren.NL, NPO FunX Slow Jamz en NPO FunX Dance binnenkort worden toegevoegd blijf jij nog steeds met die conclusie? De keuze is ruimer dan FM lijkt mij. Daar kan ik al jaren geen variatie in terug vinden.

PS. Ik woon in het Zuid-westen van Nederland en ik ontvang momenteel 59 radiozenders via DAB. Hoe bedoel je geen variatie....
Ik schrijf 'de publiek omroep is goed bezig'. 59 zenders kan toch veel hetzelfde zijn. Ik doel op dat bijvoorbeeld dat nu 8FM 4x op 7A is te ontvangen en Radio NL en Radio Continu op sommige pakketten 2x met hetzelfde programma is te ontvangen. Ja, non-stop versies is geen toegevoegde waarde. Ik neem aan dat er ook Vlaamse zenders bij die 59 zitten, want die zijn ook hier in Werkendam te ontvangen (alleen 12A).
EtherScout schreef:Toch vind ik DAB+ nog niet mislukt: het ligt niet aan de techniek.
Het is niet mislukt maar met de huidige indeling slaat het nergens op. Het kan beter!
EtherScout

Scenario 1: Regionale omroepen bij elkaar:

Landelijk:
7C* - VCR klein
9C* - Overig
11C - VCR groot
12C - NPO

Regionaal:
5A - Friesland
5B - Zuid-Holland zuid
5D - Flevoland
6A**, 6C** of 6D** - Groningen
6B - Drenthe
7A* - Noord-Brabant
8A* - Utrecht
8C* of 7B** of 7D** - Limburg
8D** - Zuid-Holland noord
9D - Zeeland
11A - Noord-Holland
11B - Overijssel
12B - Gelderland

8B** - Randstad***

Scenario 2: Publiek en commerciëel gescheiden:

Publiek:
6B - Flevoland, Overijssel, Gelderland
6A**, 6C** of 6D** - Friesland, Groningen, Drenthe
7A* - Noord-Brabant, Limburg
8A* - Noord-Holland, Zuid Holland noord, Utrecht
9D* - Zuid-Holland zuid, Zeeland

Landelijk commerciëel:
11C - VCR groot
12C - VCR klein
9C* - Overig

Regionaal:
Bestaand MTVNL-net met 7C in plaats van 9C

8D** - Randstad***

* Internationale coördinatie nodig. Eventueel andere frequenties in ruil aanbieden.
** Bestaand RRC06-recht. Eventuele niet-DAB-gebruikers naar andere frequenties verplaatsen.
*** Extra net in de Randstad is handig voor o.a. stations gericht op minderheden. Dit scheelt ruimte in de overige muxen.
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Leuk idee om 7C en/of 9C landelijk te trekken, wordt waarschijnlijk niet 100% landelijk maar een bedekking van minimaal 90% van de bevolking lijkt mogelijk. Scenario 2 spreekt me meer aan dan scenario 1 omdat je in scenario 2 minder frequenties beperkt benut (in scenario 1 bijv. 8A alleen in Utrecht terwijl het bestaande recht voor 8A de hele Randstad bestrijkt).
In scenario 2 zitten landelijk publiek + regionaal publiek samen in dezelfde multiplex. Lijkt mij een goed plan, dan kunnen de publieke omroepen doen wat ze willen op die multiplex en hebben ze nog ruimte over wanneer ze daar alles op uitzenden wat ze nu op FM doen. Dan zal de NPO wel een paar van al die nieuwe radiostations moeten schrappen die ze met belastinggeld optuigen voor DAB+ op 12C (met de besparing zou je mooi de kavelruil MTVNL - bovenregionaal kunnen betalen :smile: )
progmog

Bericht door progmog »

JG van Straten schreef: Ik neem aan dat er ook Vlaamse zenders bij die 59 zitten, want die zijn ook hier in Werkendam te ontvangen (alleen 12A).
Nee, 59 zenders allemaal uit Nederland. Ik ontvang met mijn portable radio geen Belgische stations.
Maar sinds gisteren is het aanbod flink uitgebreid in Zuid/Zuidwest.
EtherScout

RadioRatio schreef:Leuk idee om 7C en/of 9C landelijk te trekken, wordt waarschijnlijk niet 100% landelijk maar een bedekking van minimaal 90% van de bevolking lijkt mogelijk. Scenario 2 spreekt me meer aan dan scenario 1 omdat je in scenario 2 minder frequenties beperkt benut (in scenario 1 bijv. 8A alleen in Utrecht terwijl het bestaande recht voor 8A de hele Randstad bestrijkt).
Dat is niet zo'n probleem. Bedenk dat nu de meeste frequenties ook al beperkt gebruikt worden, al lijkt dat op het officiële kaartje niet zo. De meeste frequenties voor de grensgebieden of voor midden Nederland kun je makkelijk doortrekken naar het noordwesten. Engeland is ver genoeg weg.

De frequenties die beperkt gebruikt worden kun je ook in ruil aanbieden. Deze zouden dan door Duitsland of België tot veel dichter bij de grens gebruikt kunnen worden. 9C en 7C missen nog stukken aan de grenzen. Daar willen Duitsland en/of België vast iets voor terug. Wat over blijft kan je gebruiken voor het maken van lokale muxjes. In Engeland wordt daar al mee getest.
RadioRatio schreef:In scenario 2 zitten landelijk publiek + regionaal publiek samen in dezelfde multiplex. Lijkt mij een goed plan, dan kunnen de publieke omroepen doen wat ze willen op die multiplex en hebben ze nog ruimte over wanneer ze daar alles op uitzenden wat ze nu op FM doen. Dan zal de NPO wel een paar van al die nieuwe radiostations moeten schrappen die ze met belastinggeld optuigen voor DAB+ op 12C (met de besparing zou je mooi de kavelruil MTVNL - bovenregionaal kunnen betalen :smile: )
Voor MTVNL had ik het kavel 9C - Overig in gedachten en daar moeten zij inderdaad voor gecompenseerd worden. Maar verwacht niet te veel van het schrappen van NPO-themakanalen. De meesten bestaan al lang (kosten dus al geld) en het doorprikken op DAB+ zijn de kosten ook niet.
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Ik weet dat de NPO geen themakanalen gaat schrappen naar aanleiding van een forumbericht :smile:

Wat betreft herindelen van frequentierechten: bij frequenties wisselen tussen layers moet je wel goed bekijken dat een oplossing in één layer niet een probleem in een andere layer veroorzaakt. Gebruik je bijvoorbeeld 7B alleen in provincie Limburg (scenario 1) dan kun je 7B niet meer in Noord-Brabant gebruiken. Zonder vervangend kanaal heb je dan dus een frequentie minder in Noord-Brabant. Als je na zo'n aanpassing plaatjes maakt van alle layers dan krijg je een totaaloverzicht en zie je direct de gevolgen van de aanpassing.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... requenties krijg je een beeld van waar mogelijkheden liggen qua uitbreiding van frequentierechten. Je ziet daar bijvoorbeeld dat nergens aan de kust van Nederland, België en Frankrijk 5C t/m 7B is gepland, dat zal waarschijnlijk een deal met Groot-Brittannië geweest zijn.
Plaats reactie