Verlenging commerciële vergunningen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
EtherScout

Verlenging commerciële vergunningen

Bericht door EtherScout » 01 sep 2015 13:50

Ik heb een nieuw topic aangemaakt omdat dit gaat over verlenging van zowel DAB+, FM, als AM. Deze berichten staan in het topic over DAB+ Commerciële Omroepen:
Arno1978 schreef:
passie3105 schreef:11C gaat naar indoor dekking voor 1 januari 2016 als ik dat zo lees vandaag !! Er is een voorstel gedaan.

Citaat: “Om met recht gebruik te kunnen maken van deze uitzonderingsgrond is een robuust digitaliseringsplan van de sector nodig. Dit plan zal een overtuigende versnelling van de digitalisering moeten aantonen. De landelijke partijen hebben een voorstel gedaan om onder meer de indoordekking te verbeteren voor 1 januari 2016 en om de marketinginspanningen te verhogen teneinde de consument te overtuigen over te stappen naar de digitale ether.”

Hier staat het hele artikel:
http://radio.nl/808119/minister-kamp-ga ... -verlengen
Er was ook nog een item te horen hier over vanochtend op BNR Nieuwsradio. Klik op de link en daarna op "Play" om dit te beluisteren....
http://www.bnr.nl/?service=player&type= ... 1092030180" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopelijk krijgen alle DAB Ensembles spoedig een perfecte "indoor" ontvangst.

LeoNeo

Re: Verlenging commerciële vergunningen

Bericht door LeoNeo » 01 sep 2015 13:55

Tja, geen veiling maar nog één keer verlengen dus. Dat betekent ook dat de plannen om de landelijke FM in 2023 uit te schakelen niet gewijzigd hoeven te worden.

Ik vind het een begrijpelijke beslissing, het betekent ook de commerciële omroepen hun lobby-werk goed hebben verricht.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 01 sep 2015 14:09

Positief nieuws, maar ik heb nog wel enkele vragen en bedenkingen:

- Betekent dit dat de DAB+indeling hetzelfde blijft? Laten wij hopen dat het toch nog mogelijk is om een extra landelijke mux in de ether te brengen om meer ruimte (hogere bitrate) voor de huidige stations mogelijk te maken. Het liefst nog met ruimte voor DAB+nieuwkomers.
- Maximum aantal A-kavels verhogen? Alle grote concerns op overnamepad? Ze doen maar, zolang er maar ruimte (en toestemming) op DAB+ komt/blijft voor unieke stations. Publiek of commercieel.
- Maak alsjeblieft een einde aan die puinhoop op de B-kavels. Geef ieder huidig station één nieuw B-kavel, of enkele nieuwe niet overlappende B-kavels.
- Trek al die al jaren niet of nauwelijks gebruikte C-kavels in! GNR, Seagull, Vahon en Paradijs 1584 mogen dan wel blijven, zolang er met fatsoenlijk vermogen uitgezonden wordt. Zender (bijna) uit is DAB+ only verder. Geef Radio Maria en GNR landelijke DAB+ruimte.

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 01 sep 2015 14:13

Ik neem aan dat dit verder geen wijziging inhoudt van de eerder gepubliceerde plannen wat betreft de nieuw indeling. Dat wil zeggen:
1) Er worden alleen nog maar DAB+ vergunningen uitgegeven, eventueel met een FM slot er aan gekoppeld.
2) Er komt een tweede commerciële multiplex met ruimte voor 16 radiostations.
3) AM wordt een soort hobby-band voor zenders met kleine vermogens.

jessica

Bericht door jessica » 01 sep 2015 14:42

LeoNeo schreef:AM wordt een soort hobby-band voor zenders met kleine vermogens.
AM kan toch nog mooi zijn als het in combinatie gaat met DAB+ en internet. Best wel goed voor sommige zenders om te proberen dit in handen te krijgen.

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 01 sep 2015 15:07

jessica schreef:
LeoNeo schreef:AM wordt een soort hobby-band voor zenders met kleine vermogens.
AM kan toch nog mooi zijn als het in combinatie gaat met DAB+ en internet. Best wel goed voor sommige zenders om te proberen dit in handen te krijgen.
Dat kan maar het idee is om maar beperkte vermogens toe te staan en waarschijnlijk geen commercieel oogmerk. Een Radio 538 met een steunzender op AM zul je dan dus niet meer zien.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 01 sep 2015 15:29

LeoNeo schreef:Ik neem aan dat dit verder geen wijziging inhoudt van de eerder gepubliceerde plannen wat betreft de nieuw indeling. Dat wil zeggen:
1) Er worden alleen nog maar DAB+ vergunningen uitgegeven, eventueel met een FM slot er aan gekoppeld.
2) Er komt een tweede commerciële multiplex met ruimte voor 16 radiostations.
3) AM wordt een soort hobby-band voor zenders met kleine vermogens.
Dat plan heb ik ook gelezen, maar het lijkt er nu op dat de boel na 2017 nog vijf jaar lang precies hetzelfde blijft. Zucht, het is ook altijd alles-of-niets bij dat ministerie. Als alle vergunningen dan per sé behouden moeten blijven, behoud dan alleen de actieve vergunningen, zie mijn eerdere post.

Beter is het om alleen de A-kavels te verlengen. Zij verdienen die verlenging door hun inspanningen op DAB+. De B-kavels zijn een zooitje, dus maak nieuwe B-kavels en veil deze. Geef bestaande stations (en dus niet de kaveleigenaren!!) voorrang. En, zoals jij schrijft, trek alle C-kavels in en maak van de middengolf een hobbyband op laag vermogen. En dan één frequentie per eigenaar.

En maak nieuwe DAB+ruimte, ook voor nieuwe stations.

Debaser

Bericht door Debaser » 01 sep 2015 15:35

Die B-kavels zijn een grote grap. Vooral omdat er dus ik weet niet hoeveel bedrijven zijn die ooit zo'n kavel hebben gekocht om een radiostation op te starten maar die nu alleen nog bestaan om het geld van RadioNL/Q-Music/etc te toucheren. Beetje raar.

Die kavels zouden eigenlijk gewoon ingenomen moeten worden.
Be a debaser!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 01 sep 2015 20:13

Inmiddels staat de brief van de minister op internet. Met dank aan Radio-TV-Nederland.

Enkele punten:
- De verlenging gaat onder de voorwaarde dat de DAB+dekking flink verbetert. De dekking moet goed genoeg zijn om consumenten ervan te overtuigen om naar DAB+ over te stappen.
- Er komt extra DAB+spectrum. Deze zal in het voorjaar van 2017 geveild worden.
- De eigendomsbeperkingen van de vergunningen worden verruimd, maar de clausuleringen blijven bestaan. Om deze op te heffen zou een nieuwe veiling nodig zijn.
- Technische voorwaarden veranderen niet en zullen nageleefd moeten worden.
- AM-frequenties uit vergunningen die nu niet uitgegeven zijn en AM-frequenties uit vergunningen die niet verlengd worden, gaan naar stations op laag vermogen voor 'evenementen en doelgroepen'. Vergunningverlening 'op volgorde van binnenkomst'
- AM-vergunningen die wel verlengd worden houden de huidige voorwaarden, dus hoog vermogen en verplicht uitzenden op DAB+.

Dit is toch beter dan ik in eerste instantie dacht. Wij gaan het meemaken...

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 01 sep 2015 22:39

LeoNeo schreef:Tja, geen veiling maar nog één keer verlengen dus. Dat betekent ook dat de plannen om de landelijke FM in 2023 uit te schakelen niet gewijzigd hoeven te worden.

Ik vind het een begrijpelijke beslissing, het betekent ook de commerciële omroepen hun lobby-werk goed hebben verricht.
Nou dat is een beetje voorbarig om dat te concluderen !Dat is nergens te lezen in deze voornemens !
Let wel dat dit nog een voorstel is ! EN dit dus nog wel degelijk hier en daar bijgesteld KAN worden !

En ik geloof er geen snars van dat FM in 2023 uitgeschakeld gaat worden. :D Want hiervoor zullen eerst een heleboel mensen het nut moeten gaan inzien hun goed werkende FM radio de deur uit te doen ! en dus onnodige uitgaven te doen om dezelfde zenders te kunnen ontvangen ! En dat in nog steeds matige kwaliteit ! -smok -smok
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.

MFM

Bericht door MFM » 01 sep 2015 23:19

EtherScout schreef:Inmiddels staat de brief van de minister op internet. Met dank aan Radio-TV-Nederland.

Enkele punten:
- De verlenging gaat onder de voorwaarde dat de DAB+dekking flink verbetert. De dekking moet goed genoeg zijn om consumenten ervan te overtuigen om naar DAB+ over te stappen.
- De eigendomsbeperkingen van de vergunningen worden verruimd, maar de clausuleringen blijven bestaan. Om deze op te heffen zou een nieuwe veiling nodig zijn.
- AM-frequenties uit vergunningen die nu niet uitgegeven zijn en AM-frequenties uit vergunningen die niet verlengd worden, gaan naar stations op laag vermogen voor 'evenementen en doelgroepen'. Vergunningverlening 'op volgorde van binnenkomst'
- AM-vergunningen die wel verlengd worden houden de huidige voorwaarden, dus hoog vermogen en verplicht uitzenden op DAB+.

Slechte zaak dit. Onder druk van de regering een veiling waar meer voordeel dan nadeel uit viel te halen laten varen.
DAB+ dekking verbeteren is 1 ding, maar zolang de kwaliteit van het geboden audio echt ruk is omdat men het liefst zoveel mogelijk kanalen volpropt vraag ik mij af waarom ik een DAB+ radio heb gekocht..
Geclausuleerde kavels = nog steeds de beperkingen waar een Veronica, Slam! of 100P tegen aan loopt omdat ze daardoor nou eenmaal niet mogen doen wat ze wel graag zouden willen..
Technische voorwaarden? Ik lees: slechte dekking en dubbele of soms driedubbele dekking..
En dan AM kavels gewoon lekker ouderwets hoog op moeten stoken in plaats van met de tijd meegaan...

Fijn voor de huidige koplopers, alhoewel ik betwijfel of zij met de huidige voorwaarden ook maar enige winst kunnen maken.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 02 sep 2015 08:16

MFM schreef:
EtherScout schreef:Inmiddels staat de brief van de minister op internet. Met dank aan Radio-TV-Nederland.

Enkele punten:

Slechte zaak dit. Onder druk van de regering een veiling waar meer voordeel dan nadeel uit viel te halen laten varen.
DAB+ dekking verbeteren is 1 ding, maar zolang de kwaliteit van het geboden audio echt ruk is omdat men het liefst zoveel mogelijk kanalen volpropt vraag ik mij af waarom ik een DAB+ radio heb gekocht..
Ik kan nergens lezen of de tweede-kanaal-verplichting voor de A-kavels op DAB+ gehandhaafd blijft. Het zou zomaar kunnen zijn van niet. En zelfs als zij met z'n negenen op 11C blijven, (wat niet hoeft, maar wat ik wel verwacht,) dan komt daar meer ruimte voor kwaliteit. De huurders (Arrrow e.d.) zullen voor een eigen plekje op de nieuwe mux gaan. 64 kb/s is niet verplicht.

Richt je pijlen op de NPO. Die hebben geld en ruimte, maar zij blijven angstvallig op 64 kb/s, omdat zij bang zijn voor commentaar uit commerciële hoek. Kom op, NPO, er is ruimte zat om in ieder geval de hoofdkanalen op 96 kb/s te zetten! (Dan maar een diashowtje minder...)
MFM schreef:Geclausuleerde kavels = nog steeds de beperkingen waar een Veronica, Slam! of 100P tegen aan loopt omdat ze daardoor nou eenmaal niet mogen doen wat ze wel graag zouden willen..
Dat is waar, maar ze hebben daar zelf voor gekozen, dus ik heb daar geen medelijden mee.
MFM schreef:Technische voorwaarden? Ik lees: slechte dekking en dubbele of soms driedubbele dekking..
Daar ontkom je niet aan bij zoveel stations opeengepropt op FM, dan is er gewoon geen ruimte voor goede dekking. En waar wel frequenties zijn, is overlap soms nu eenmaal nodig. Dat neemt niet weg dat die B-kavels een zooitje zullen blijven, helaas...
MFM schreef:En dan AM kavels gewoon lekker ouderwets hoog op moeten stoken in plaats van met de tijd meegaan...
Ook hier geldt: jij wilt verlenging? Dan krijg je verlenging. De AM-vergunninghouders hebben dan nog de mogelijkheid om niet te verlengen en in 2017 een hobbyvergunning aan te vragen. Ik denk dat er frequenties genoeg zijn, dus ze hoeven niet bang te zijn dat ze dan in 2017 geen plekje kunnen krijgen. (Mits de overheid frequentie-gegraai tegenhoudt. Dat hebben wij op AM al meer dan genoeg gehad...)
MFM schreef:Fijn voor de huidige koplopers, alhoewel ik betwijfel of zij met de huidige voorwaarden ook maar enige winst kunnen maken.
Ze willen dit zelf. Wij zullen zien.

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 02 sep 2015 14:31

EtherScout schreef: Ook hier geldt: jij wilt verlenging? Dan krijg je verlenging.
Dat is inderdaad precies de crux.

De minister kiest een strenge juridische benadering voor de hele kwestie. Dat is ook verstandig, er wordt wat af geprocedeerd in radioland. Sterker nog, er lopen op dit moment nog procedures. De minister schrijft in de brief dan ook:
Dit laat onverlet dat er thans procedures lopen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) over het SEO-model en de uitgifte van kavel A7. Nu het CBb naar verwachting in september al uitspraak doet, acht ik het verstandig die uitspraken af te wachten, zodat daar in de benodigde vervolgstappen rekening mee kan worden gehouden.
Als hij dus 15 partijen tevreden stelt maar eentje niet kun je er donder op zeggen dat die ene een proces aanspant. Dus moet alles waterdicht zijn. Daarom was hij dus ook van plan om te gaan veilen, dat was nou eenmaal de afspraak/wet. Niet veilen zou rechtszaken kunnen betekenen. Kennelijk zijn er nu voldoende redenen om aan te nemen dat er geen rechtszaken zullen komen. Waarschijnlijk hebben alle betrokkenen sowieso iets ondertekend waarin ze akkoord gaan met deze wijziging zonder te zullen procederen. De vraag is hoe ze kunnen voorkomen dat niet-vergunninghouders nu een proces aanspannen omdat er voor hen geen veiling komt.

Maar, juridisch correct betekent ook dat verlengen zonder veiling betekent dat de volledige bestaande vergunning ongewijzigd verlengd wordt. Dat is ook de reden dat het eigendomsregels wél aangepast kunnen worden (die staan in de wet, niet in de vergunning) maar dat de clausuleringsregels niet aangepast kunnen worden (die staan immers in de vergunning en die wordt ongewijzigd verlengd). De radiostations moesten kiezen of delen. Of veiling en clausulering wordt geschrapt, of verlenging inclusief clausulering.

Plaats reactie