Ontvangstproblemen DAB+

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Train rider

Re: Ontvangstproblemen DAB+

Bericht door Train rider » 23 jul 2015 22:29

jassy schreef:Maar goed, als je zelfs onder de zendmast nog steeds max de helft aantal balkjes hebt, terwijl dan de veldsterkte enorm is, dan kan er van een foutieve synchronisatie geen sprake zijn..

Wat ik mij in kan denken is dat de toevoer verstoord is geweest en zo de kwaliteit omlaag is gegaan die uit de VHF zenders is gekomen. Zeg maar, dat de input al verstoord is.

9D Noord en 6B hebben hier ook last van gehad en zijn anderhalf uur weg geweest, dus het was ook nog eens ensemble overschrijdend.

De SWR heeft in dezelfde periode ook last gehad van dit probleem en moest ook het ensemble kort per zender uit de lucht halen...

Vreemd probleem in elk geval. De ontvangst heeft er bij mij in elk geval niet onder geleden, ik heb geen drops bemerkt net als altijd. Wat dat dan betreft heb ik hier weinig last van troposferische invloeden op DAB. Ik heb tot nu toe 1x op de wekkerradio gehad dat 11C het niet of amper deed, maar toen kwamen ook 7A en 9D door alhier.
Op mijn Albrecht adapter heb ik helemaal geen indicatie van de ontvangststerkte, alleen op mijn Tivoli en Grundig zie ik de bekende balkjes :smile:

glokhoff

Bericht door glokhoff » 23 jul 2015 22:53

jassy schreef:Maar goed, als je zelfs onder de zendmast nog steeds max de helft aantal balkjes hebt, terwijl dan de veldsterkte enorm is, dan kan er van een foutieve synchronisatie geen sprake zijn..

Wat ik mij in kan denken is dat de toevoer verstoord is geweest en zo de kwaliteit omlaag is gegaan die uit de VHF zenders is gekomen. Zeg maar, dat de input al verstoord is.
Ja, dat is ook een soort van synchronisatie probleem, maar dan hoe het signaal wordt gesynchroniseerd in de zenders. Ik begrijp dat de toevoer gesynchroniseerd moet worden aan de klok die van de GPS ontvangers wordt afgeleid. Als daarmee iets niet goed gaat, worden de bits al niet met voldoende 'kwaliteit' uitgezonden. Hebben we dit in het begin met 11C ook al niet eens meegemaakt, dat toen een deel van de stations niet ontvangen kon worden, en dat dat afhing van de volgorde in het ensemble ? Duidt ook op een probleem met de klokken...
jassy schreef: 9D Noord en 6B hebben hier ook last van gehad en zijn anderhalf uur weg geweest, dus het was ook nog eens ensemble overschrijdend.
De SWR heeft in dezelfde periode ook last gehad van dit probleem en moest ook het ensemble kort per zender uit de lucht halen...
Ik begreep dat BP voor het 11C netwerk een nieuwe methode van aanvoer gebruikt, ik dacht van Harris Broadcasting, maar kan er naast zitten. Zou interessant zijn te weten of de SWR hetzelfde systeem heeft...
jassy schreef: Vreemd probleem in elk geval. De ontvangst heeft er bij mij in elk geval niet onder geleden, ik heb geen drops bemerkt net als altijd. Wat dat dan betreft heb ik hier weinig last van troposferische invloeden op DAB. Ik heb tot nu toe 1x op de wekkerradio gehad dat 11C het niet of amper deed, maar toen kwamen ook 7A en 9D door alhier.
Tja, als je zo vlakbij de zender zit... In Eindhoven was het bar en boos deze week, met zelfs een tijd 's avonds volledige uitval van ontvangst, op verschillende ontvangers.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 23 jul 2015 23:39

Wat is de klankkwaliteit op dit ogenblik op DAB+ ?

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 24 jul 2015 14:20

ransbeek schreef:Wat is de klankkwaliteit op dit ogenblik op DAB+ ?
Dat verschilt per station. Sommigen klinken vrij slecht, sommigen klinken vrij goed.

lion

Bericht door lion » 24 jul 2015 16:00

Luisteren in het OV is ook nog niet te doen gewoon tenzij je van haperradio houd nee er is nog een hoop op te vijzelen

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 24 jul 2015 16:42

Hier in Twente is de 12c en 6b vrij goed. 11c is duidelijk minder ene helft van huis redelijk andere kant niet.
Laat Ons Luisteren!

JG van Straten

Bericht door JG van Straten » 24 jul 2015 16:50

Ontvangst van DAB Zuid was vandaag slecht tot niet mogelijk in Werkendam. Andere DAB pakketten komen wel goed binnen. Na een jaar DAB in de auto moet ik concluderen dat de publieke omroep op 12C het stabielste netwerk is in Nederland, ondanks de lagere foutcorrectie.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 11 aug 2015 12:10

Éen van de kreten welke ik regelmatig tegenkom in het hele DAB-gebeuren is: "Zal wel out of sync zijn dan ....."
Is dit een opstart-probleem of is dit een struktureel probleem? Als het laatste het geval is dan komt het de populariteit van DAB niet ten goede en is m.i. de kans groot dat hierop afgerekend gaat worden...
en dan is er koffie......

Debaser

Bericht door Debaser » 11 aug 2015 12:11

v.ijl schreef:Éen van de kreten welke ik regelmatig tegenkom in het hele DAB-gebeuren is: "Zal wel out of sync zijn dan ....."
Is dit een opstart-probleem of is dit een struktureel probleem? Als het laatste het geval is dan komt het de populariteit van DAB niet ten goede en is m.i. de kans groot dat hierop afgerekend gaat worden...
Tja. Volgens mij heeft de mux van de NPO er nooit last van. Terwijl die door de lagere foutcorrectie storingsgevoeliger zou moeten zijn.
Be a debaser!

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 11 aug 2015 12:35

Debaser schreef:
v.ijl schreef:Éen van de kreten welke ik regelmatig tegenkom in het hele DAB-gebeuren is: "Zal wel out of sync zijn dan ....."
Tja. Volgens mij heeft de mux van de NPO er nooit last van. Terwijl die door de lagere foutcorrectie storingsgevoeliger zou moeten zijn.
KPN, die de NPO mux op 12C beheert, gaat m.i. veel professioneler te werk. Mogelijk dat de NPO ook meer geld kwijt is aan de KPN en dat de commerciëlen en ook de Regionalen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Maar het kan ook zijn dat BP het juiste inzicht mist om de zaak synchroon te houden.

Debaser

Bericht door Debaser » 11 aug 2015 12:39

De NPO heeft het beheer van zijn DAB-netwerk openbaar moeten aanbesteden. Kennelijk kwam KPN daarbij dus als goedkoopste uit de bus (zoals BP het goedkoopste was voor het beheer van het FM-netwerk van de NPO). Het kan daarbij overigens schelen dat KPN het beheer van de DAB-zenders van de NPO al jaren deed.
Be a debaser!

big T

Bericht door big T » 11 aug 2015 12:42

Een openbare aanbesteding wil niet zeggen dat de goedkoopste de opdracht wint.
Vooral als de opdracht gever zo slim is geweest om kwaliteit voorwaarden er in op te nemen.
Het gaat dan om het hele pakket waar prijs natuurlijk een belangrijk onderdeel van is.
Sent from my laptop using Windows

Debaser

Bericht door Debaser » 11 aug 2015 12:56

Bij gelijk geschiktheid wint de goedkoopste en aangezien we er vanuit kunnen gaan dat BP en KPN in theorie toch even bekwaam zijn met het opzetten van zo'n zenderpark (toen het DAB-netwerk voor de NPO werd aanbesteed had BP al meer zenders in de lucht dan KPN nu heeft), zal KPN toch het goedkoopst zijn geweest.
Be a debaser!

glokhoff

Bericht door glokhoff » 11 aug 2015 14:54

Nou, afgezien van wie het goedkoopst is, het netwerk van KPN is heel wat stabieler dan dat van BP. Nog even afwachten of de regionale netwerken last van hetzelfde euvel hebben.

Wat me daarnaast zorgen baart is de flinke invloed van 'propagatie condities': met bepaald weer (meestal ook zonnig) reiken de zenders veel verder dan normaal, en kunnen op elkaar gaan storen. In geval van DAB kan het zelfs zo zijn dat (verre) zenders van hetzelfde netwerk de ontvangst van andere zenders in dat netwerk gaan storen, doordat er in de ontvangst meer tijdverschil zit dan er 'speling' is ingebouwd in het systeem. Nog erger wordt het met buitenlandse zenders op dezelfde frequentie, die dan ook hier doorkomen.

Ik heb de afgelopen maanden regelmatig gemerkt dat de ontvangst van 11C hierdoor flink slechter werd, met zelfs vrij lange tijd totale uitval tot gevolg. Het 12C netwerk is door de betere synchronisatie er beter tegen bestand, maar ook daarbij heb ik totale uitval gemerkt ! En het was niet op 1 'slechte' ontvanger, maar op verschillende, ook ontvangers die nogal gevoelig zijn.

Met FM heb je bij dergelijke omstandigheden dat een zender 'weggedrukt' wordt. Bij DAB is simpelweg géén ontvangst mogelijk, omdat teveel bits fout aankomen. Ik hoop dat deze situatie met de verbetering van de indoor ontvangst voor 12C in ieder geval verholpen wordt (hoewel, ook de 'storende' zender in het eigen netwerk wordt sterker...), maar anders vraag ik me af of het wel zo'n goed idee is DAB als noodzender te gebruiken (als t.z.t. FM wordt uitgeschakeld). Misschien moeten we het AM zenderpark in Flevoland daarvoor toch maar standby houden :wink:

BertM

Bericht door BertM » 11 aug 2015 18:39

Ik ben hier ook benieuwd naar.
Wat is er dan out of sync? En waarom is dat een probleem, wat merk je er als luisteraar van?
Loopt het audio van de zenders onderling niet synchroon?
En als het out of sync is, hoe komt het dan weer in sync?

Plaats reactie