DAB+ in België

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Noordzee

Re: DAB+ in België

Bericht door Noordzee » 14 aug 2017 19:15

De landelijke commerciële zenders Qmusic en Joe zijn vanaf september in heel Vlaanderen via DAB+ te ontvangen. Eigenaar Medialaan speelt hiermee vervroegd in op de digitaliseringsverplichting. Beide stations gaan uitzenden via het netwerk van Norkring op kanaal 11A.

bron: www.radio.nl

http://www.radio.nl/814013/vlaanderen-q ... er-via-dab

doc_nl

Bericht door doc_nl » 16 okt 2017 21:53

Vanaf morgen is de VRT ook om naar DAB+ wie luistert er mee om te horen wanneer ze om zijn? Zou rond 14:00 moeten gebeuren. Hier is het signaal (nog) net wat zwak om goed te kunnen ontvangen

MegaWatt

Bericht door MegaWatt » 17 okt 2017 12:08

Net even belletje gedaan naar familielid woonachtig in België,................nog steeds is de oude DAB-norm actief.

MegaWatt

Bericht door MegaWatt » 17 okt 2017 15:10

VRT Digital Radio netwerk nu over naar DAB+ met aanvulling van diverse regio-ontkoppelingen zoals:

DAB+ VRT - RADIO 2 (LIMBURG)
DAB+ VRT - RADIO 2 (ANTWERPEN)
DAB+ VRT - RADIO 2 (VLAAMS-BRABANT)
DAB+ VRT - RADIO 2 (OOST-VLAANDEREN)
DAB+ VRT - RADIO 2 (WEST-VLAANDEREN)

Tevens heet het netwerk nu: DAB+ VRT.

Hymne

Bericht door Hymne » 22 okt 2017 12:43

DAB+ VRT hier in het groene hart nu helemaal storingsvrij sinds 17/10. Ontvangst met 5 elements band III VHF buiten antenne met af en toe een dip naar kwaliteit 20% maar ontvangst blijft continue. Jammer dat ze voor 80kbps en niet voor 96 of 128kbps hebben gekozen maar wellicht ligt dit aan toekomstige uitbreiding van het aantal zenders, dan gaat dit veelal ten koste van de kwaliteit.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 jun 2018 15:14

Vlaanderen komt met een nieuw DAB+kavel, namelijk 5A (Oost- en West-Vlaanderen) en 5D (overige provincies en het Brussels gewest). Het hele kavel gaat naar één partij, waar stations ruimte kunnen huren, net zoals nu bij Norkring het geval is. De inschrijving sluit in augustus en in oktober wordt de winnaar bekend gemaakt.

Ik vraag mij af of deze verdeling beter of slechter is dan het Nederlandse systeem, waarbij een stukje van een mux direct aan een radiostation wordt vergund.

2n2219

Bericht door 2n2219 » 19 jun 2018 17:43

EtherScout schreef:
19 jun 2018 15:14
Vlaanderen komt met een nieuw DAB+kavel, namelijk 5A (Oost- en West-Vlaanderen) en 5D (overige provincies en het Brussels gewest). Het hele kavel gaat naar één partij, waar stations ruimte kunnen huren, net zoals nu bij Norkring het geval is. De inschrijving sluit in augustus en in oktober wordt de winnaar bekend gemaakt.

Ik vraag mij af of deze verdeling beter of slechter is dan het Nederlandse systeem, waarbij een stukje van een mux direct aan een radiostation wordt vergund.
MTVBE :lol:
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 jun 2018 21:56

2n2219 schreef:
19 jun 2018 17:43
EtherScout schreef:
MTVBE :lol:
Hoeft niet. Als de winnende partij onafhankelijk is, kan het best nog meevallen. Norkring krijgt dan concurrentie. Beide verdeelsystemen zullen voor- en nadelen hebben.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 20 aug 2018 13:47

EtherScout schreef:

Dan hoop ik dat ze daar wel vaart mee gaan maken aangezien Medialaan zo 'slim' is geweest de laatst beschikbare ruimte op 11A in te nemen met maarliefst drie themastations; Joe 70's, Joe 80's en Q Music Non-stop. En dat terwijl Nostalgie volgende maand verplicht op DAB+ moet zitten. Hoe dan ? Ook NRJ zit er snel aan te komen op FM en zal ook binnen afgesproken tijd via DAB+ te horen moeten zijn.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 aug 2018 08:24

Madurodam FM schreef:
20 aug 2018 13:47
EtherScout schreef:

Dan hoop ik dat ze daar wel vaart mee gaan maken aangezien Medialaan zo 'slim' is geweest de laatst beschikbare ruimte op 11A in te nemen met maarliefst drie themastations; Joe 70's, Joe 80's en Q Music Non-stop. En dat terwijl Nostalgie volgende maand verplicht op DAB+ moet zitten. Hoe dan ? Ook NRJ zit er snel aan te komen op FM en zal ook binnen afgesproken tijd via DAB+ te horen moeten zijn.
Nostalgie is toch gestart, zij het in een magere 64 kb/s. Enkele stations hebben hiervoor hun 16 kb/s datakanaal ingeleverd. Alle stations hebben nu een diashow; de meesten bij het audiokanaal, sommigen in een apart datakanaal.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 26 sep 2018 15:41

Inmiddels schieten ook her en der in Wallonië verschillende DAB-muxen aan, helaas zonder geluid

DAB Test Namur 1 5B
DAB Test Namur 2 6C
DAB Test Bruxelles 1 11D
DAB Test Bruxelles 2 6D

DX'r

Bericht door DX'r » 26 sep 2018 19:16

Madurodam FM schreef:
26 sep 2018 15:41
Inmiddels schieten ook her en der in Wallonië verschillende DAB-muxen aan, helaas zonder geluid

DAB Test Namur 1 5B
DAB Test Namur 2 6C
DAB Test Bruxelles 1 11D
DAB Test Bruxelles 2 6D
Vivacite zit erop, met geluid en logo. Wat gaat hier aan radiostations op komen en wanneer?

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 26 sep 2018 20:04

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 24 okt 2018 16:02

En inmiddels is bekend wie het nieuwe Vlaamse DAB+netwerk mag exploiteren; Norkring dus. Broadcast Partners heeft het dus niet voor elkaar gekregen.
http://radio.nl/817175/norkring-mag-nie ... xploiteren
Benieuwd wanneer het on-air gaat, want NRJ en Stadsradio Vlaanderen moeten bijvoorbeeld uiterlijk 1 september 2019 op DAB+ te ontvangen zijn.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 25 okt 2018 11:56

Madurodam FM schreef:
24 okt 2018 16:02
En inmiddels is bekend wie het nieuwe Vlaamse DAB+netwerk mag exploiteren; Norkring dus. Broadcast Partners heeft het dus niet voor elkaar gekregen.
http://radio.nl/817175/norkring-mag-nie ... xploiteren
Benieuwd wanneer het on-air gaat, want NRJ en Stadsradio Vlaanderen moeten bijvoorbeeld uiterlijk 1 september 2019 op DAB+ te ontvangen zijn.
Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Technisch gezien is Norkring uiteraard de beste keuze: het nieuwe netwerk kan zó op de bestaande antennes worden bijgeprikt. Twee multiplexers en een aantal zenders neerzetten en gaan met die banaan. Voor de marktwerking is dit echter slecht nieuws, omdat de stations nu geen enkele keuze krijgen. Norkring kan zo vragen wat zij wil.

Vlaanderen heeft nog wel frequenties over: heel kanaal 10 is internationaal aan Vlaanderen toegewezen. Het is afwachten wat Vlaanderen daarmee (en met restfrequenties) gaat doen. Grote kans dat er nagedacht gaat worden over lokale multiplexen, net als in Nederland. En misschien zit een extra Vlaanderen-dekkende mux er in de toekomst nog wel in.

Plaats reactie