DAB+ in België

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Radiodigi

Re: DAB+ in België

Bericht door Radiodigi » 13 aug 2015 13:18

Debaser schreef:Dat zal wel een andere oorzaak hebben, denk ik. Ik ontvang de VRT mux hier in mijn auto altijd probleemloos, op de draagbare ontvanger gaat dat wel moeilijker. Zal overigens vanaf de locatie Turnhout zijn, ik woon in Midden-Brabant.
Ik sluit me aan bij Debaser, ik denk ook dat er een andere oorzaak moet zijn. Ik heb de afgelopen drie maanden geen verslechtering van het ontvangst van de VRT-multiplex opgemerkt. Ben wel benieuwd wat het dan zou kunnen zijn.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 13 aug 2015 16:46

Radiodigi schreef:
Debaser schreef:Dat zal wel een andere oorzaak hebben, denk ik. Ik ontvang de VRT mux hier in mijn auto altijd probleemloos, op de draagbare ontvanger gaat dat wel moeilijker. Zal overigens vanaf de locatie Turnhout zijn, ik woon in Midden-Brabant.
Ik sluit me aan bij Debaser, ik denk ook dat er een andere oorzaak moet zijn. Ik heb de afgelopen drie maanden geen verslechtering van het ontvangst van de VRT-multiplex opgemerkt. Ben wel benieuwd wat het dan zou kunnen zijn.
Misschien is er vlak in de buurt een GSM mast bijgezet of op een GSM mast extra antenne's b.v. voor 4G bijgeplaatst. Dat kan ook invloed hebben op een net aan ontvangst.

jeffrey130

Bericht door jeffrey130 » 21 sep 2015 09:51

Vanmorgen in de auto kon ik het DAB+ Nokring netwerk ontvangen tot op de Moerdijkbrug (A16). Zouden ze een nieuwe zender in Antwerpen hebben geplaatst?

DX'r

Bericht door DX'r » 21 sep 2015 14:11

jeffrey130 schreef:Vanmorgen in de auto kon ik het DAB+ Nokring netwerk ontvangen tot op de Moerdijkbrug (A16). Zouden ze een nieuwe zender in Antwerpen hebben geplaatst?
Dan zou het bereik niet best zijn als Antwerpen al aan zou staan met zo'n slecht bereik.

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 21 sep 2015 14:26

jeffrey130 schreef:Vanmorgen in de auto kon ik het DAB+ Nokring netwerk ontvangen tot op de Moerdijkbrug (A16). Zouden ze een nieuwe zender in Antwerpen hebben geplaatst?
Voor zover ik weet, is er geen nieuwe zender voor dit netwerk aangezet.

WKTU

Bericht door WKTU » 21 sep 2015 18:50

Vanmiddag in Antwerpen getest. Enkel ontvangst van de VRT zenders in het oude DAB, en één VRT DAB+ test kanaal.
Voorlopig staan dus enkel de 2 Brusselse zenders aan.

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 21 nov 2015 12:03

Forse uitbreiding dekking DAB+netwerk Vlaanderen

Zenderexploitant Norkring gaat de dekking van haar DAB+netwerk in Vlaanderen in 2016 flink uitbreiden. Door de ingebruikname van drie nieuwe zenders in Egem, Genk en Schoten kan een groot deel van Vlaanderen radio via DAB+ ontvangen. Momenteel is er alleen dekking in de regio Brussel.

[..]
http://radio.nl/808865/forse-uitbreidin ... vlaanderen" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar moeten een hoop Nederlanders dichtbij de grens ook wel van gaan profiteren.

RadioRatio

Bericht door RadioRatio » 02 jan 2016 01:16

Het is nieuws van een paar weken geleden maar ik zie het nu pas: in Wallonië zijn ze van plan hun 4 DAB-multiplexen op 6A, 6B, 6C en 6D voor heel Wallonië op te geven en met die frequenties een tweede regionaal kavel te maken:
Afbeelding
Als dat doorgaat gaan ze van 7 naar 4 DAB-multiplexen op iedere locatie in Wallonië (de 2 bedekkingen van dit plaatje plus 11B en 12B). Dan geven ze dus 43% van de DAB-capaciteit op. Blijkbaar vinden ze dat ze al hun DAB-capaciteit niet nodig hebben en geven ze de voorkeur aan meer regionalisatie. Zie http://radio.nl/809032/commerciele-radi ... 17-via-dab.

Debaser

Bericht door Debaser » 03 jan 2016 13:08

LeoNeo schreef:
Forse uitbreiding dekking DAB+netwerk Vlaanderen

Zenderexploitant Norkring gaat de dekking van haar DAB+netwerk in Vlaanderen in 2016 flink uitbreiden. Door de ingebruikname van drie nieuwe zenders in Egem, Genk en Schoten kan een groot deel van Vlaanderen radio via DAB+ ontvangen. Momenteel is er alleen dekking in de regio Brussel.
Daar moeten een hoop Nederlanders dichtbij de grens ook wel van gaan profiteren.
In de praktijk is hier (in Midden Brabant) de ontvangst van de VRT-zenders heel wisselend. In de auto lukt het over het algemeen wel, maar op apparaten in huis is het vaak net te weinig om chocola van te maken. Bij de grens worden zeer lage vermogens gebruikt met een sterk gericht diagram. Zo wordt er vanuit schoten slechts met 0,8kW uitgezonden door de VRT. Omdat er ook in Turnhout een DAB-zender van de VRT staat, is ontvangst in Midden-Brabant nog enigszins mogelijk.

Natuurlijk kan dat voor de commerciële zenders helemaal anders zijn, maar ergens verwacht ik dat niet. Hoe het in Zeeland (Egem) en Limburg en Zuid-Oost Brabant (Genk) zit, durf ik niet te zeggen.
Be a debaser!

veronica vlaanderen

Bericht door veronica vlaanderen » 12 feb 2016 13:03

Vandaag nog eens gescand maar hier in West Vlaanderen bij Kortrijk nog geen commerciële zenders op dab+. Alleen het test kanaal van de VRT in dab +
Veronica ik bleef haar altijd steunen!

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 14 feb 2016 21:17

veronica vlaanderen schreef:Vandaag nog eens gescand maar hier in West Vlaanderen bij Kortrijk nog geen commerciële zenders op dab+. Alleen het test kanaal van de VRT in dab +
De zender in Egem wordt waarschijnlijk eind maart aangezet (via Norkring).

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 02 mar 2016 12:57

Radiodigi schreef:
veronica vlaanderen schreef:Vandaag nog eens gescand maar hier in West Vlaanderen bij Kortrijk nog geen commerciële zenders op dab+. Alleen het test kanaal van de VRT in dab +
De zender in Egem wordt waarschijnlijk eind maart aangezet (via Norkring).
Gisteren is de zender in Genk aangezet. Schoten en Egem volgen later. http://www.radiodigi.nl/nieuws/vlaamse- ... urg-op-dab

veronica vlaanderen

Bericht door veronica vlaanderen » 04 mar 2016 16:45

De zender in Egem zal waarschijnlijk wel tot Terneuzen te ontvangen zijn want die moet ook Oost-Vlaanderen bereiken zal dus redelijk sterk zijn. Geraakt misschien zelf tot over het water.
Veronica ik bleef haar altijd steunen!

rvbracht

Bericht door rvbracht » 04 mar 2016 21:00

Genk was van Maastricht tot Roermond-Zuid op de snelwegen prima te ontvangen.
Leuke zender ook, die Radio FG: Fucking Good -smok
Serieus waar!

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 04 mar 2016 22:58

FG is een enorm lekker dancestation. En dat al sinds de jaren tachtig toen de zender enkel in Parijs uitzond onder de naam Future Generation. FG mag wat mij betreft na Frankrijk en Belgie nu wel verder naar het noorden groeien.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Plaats reactie