DAB+ in België

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Sattools

Re: DAB+ in België

Bericht door Sattools » 13 jun 2015 13:49

k ben wel benieuwd naar ontvangst van de Belgische pakketten in Nederland.

Ikzelf kan alleen met condities het DAB pakket VRT DAB ontvangen. Dit is meerder malen gelukt tussen Den Bosch en Valburg. Continu ontvangst met condities op deze route is eigenlijk nog niet gelukt, altijd maar flarden. Het RTBF DAB pakket heb ik nooit kunnen horen, alleen zichtbaar met scannen tijdens condities.

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 13 jun 2015 15:13

Sattools schreef:k ben wel benieuwd naar ontvangst van de Belgische pakketten in Nederland.

Ikzelf kan alleen met condities het DAB pakket VRT DAB ontvangen. Dit is meerder malen gelukt tussen Den Bosch en Valburg. Continu ontvangst met condities op deze route is eigenlijk nog niet gelukt, altijd maar flarden. Het RTBF DAB pakket heb ik nooit kunnen horen, alleen zichtbaar met scannen tijdens condities.
Ik heb op de A27 vanaf Gorinchem in zuidelijke richting redelijk ontvangst van het VRT netwerk op 12A. Af en toe valt het signaal even weg, maar over het algemeen is er goed naar te luisteren. In noordelijke richting blijft het netwerk tot de brug bij Vianen hoorbaar, maar valt dan steeds vaker weg. De netwerken van de RTBF op 12B en het commerciële Vlaamse netwerk op 11A, worden bij Breda wel zichtbaar, maar worden pas over de grens op de E19 hoorbaar.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 14 jun 2015 08:58

Heb gisteren een ritje richting België gemaakt. Redelijk stabiele ontvangst van het VRT boeket kwam in de buurt van Gorinchem. Nu vraag ik mij af hoe dit kan want qua vermogen (Schoten onder de 1 kw zie FMScan) zijn de zenders niet sterk. Komt dit mogelijk omdat ze nog met het oude DAB systeem werken? Of mogelijk zijn de gegevens van FMScan niet up to date?

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 14 jun 2015 10:02

Het oude DAB systeem heeft door de slechtere foutcorrectie juist een minder bereik. Het is marginaal overigens, ik geloof dat DAB+ bij gelijk vermogen maximaal een 2% groter bereik kan hebben. Maar goed, dat kan het in ieder geval niet zijn.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 14 jun 2015 13:18

LeoNeo schreef:Het oude DAB systeem heeft door de slechtere foutcorrectie juist een minder bereik. Het is marginaal overigens, ik geloof dat DAB+ bij gelijk vermogen maximaal een 2% groter bereik kan hebben. Maar goed, dat kan het in ieder geval niet zijn.
Als ik dan zo met de natte vinger reken dan kom ik i.p.v 800 watt bij Schoten op zo'n 2,5 à 3 Kw ErP uit. Wie heeft de correcte gegevens?

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 14 jun 2015 21:37

Uncle2 schreef:Heb gisteren een ritje richting België gemaakt. Redelijk stabiele ontvangst van het VRT boeket kwam in de buurt van Gorinchem. Nu vraag ik mij af hoe dit kan want qua vermogen (Schoten onder de 1 kw zie FMScan) zijn de zenders niet sterk. Komt dit mogelijk omdat ze nog met het oude DAB systeem werken? Of mogelijk zijn de gegevens van FMScan niet up to date?
Bij mijn weten is het uitzendvermogen van Schoten inderdaad 0.8kW. Maar tussen Gorinchem en Breda kun je ook nog het signaal uit Oud Turnhout (1kW) oppikken...

veronica vlaanderen

Bericht door veronica vlaanderen » 11 aug 2015 16:31

In Heule( Kortrijk) is de dab+ test Van de VRT goed te ontvangen binnenshuis.
Veronica ik bleef haar altijd steunen!

Guyke

Bericht door Guyke » 11 aug 2015 17:18

veronica vlaanderen schreef:In Heule( Kortrijk) is de dab+ test Van de VRT goed te ontvangen binnenshuis.

De Nederlandse zenders (Publieke-regionale-commerciele) zijn nog steeds slecht te ontvangen binnenshuis in Arendonk.

veronica vlaanderen

Bericht door veronica vlaanderen » 12 aug 2015 11:18

Guyke schreef:
veronica vlaanderen schreef:In Heule( Kortrijk) is de dab+ test Van de VRT goed te ontvangen binnenshuis.

De Nederlandse zenders (Publieke-regionale-commerciele) zijn nog steeds slecht te ontvangen binnenshuis in Arendonk.
Wij zullen die nooit ontvangen denk ik want wij zitten tegen de Franse grens ook de fm lukte nooit van de Nederlandse radio, net iets te ver aangezien de dichtste mast in Goes stond al een stuk in zeeland. Gelukkig is er jaren internet radio.
Veronica ik bleef haar altijd steunen!

2n2219

Bericht door 2n2219 » 12 aug 2015 11:41

Sattools schreef:k ben wel benieuwd naar ontvangst van de Belgische pakketten in Nederland.
Heb de idee dat 12A (schoten) zwakker is geworden. Was het op de A16 richting Rotterdam eerst tot de van Brienenoordbrug redelijk te ontvangen, nu stopt dat eigenlijk al bij Dordrecht. Minder vermogen?
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 12 aug 2015 12:04

2n2219 schreef:
Heb de idee dat 12A (schoten) zwakker is geworden. Was het op de A16 richting Rotterdam eerst tot de van Brienenoordbrug redelijk te ontvangen, nu stopt dat eigenlijk al bij Dordrecht. Minder vermogen?
Dan zou dat pas heel recent zijn veranderd. Afgelopen vrijdag heb ik op de A4 tussen Hoofddorp en Den Haag een heel behoorlijk ontvangst van 12A gehad. Dat waren gunstige condities. Maar later op de dag op de terugweg leek de ontvangst weer normaal te zijn en kon ik, zoals altijd, tussen Den Haag en Leiden af en toe het signaal op 12A oppikken.

2n2219

Bericht door 2n2219 » 13 aug 2015 04:58

Radiodigi schreef:
2n2219 schreef:
Dan zou dat pas heel recent zijn veranderd. Afgelopen vrijdag heb ik op de A4 tussen Hoofddorp en Den Haag een heel behoorlijk ontvangst van 12A gehad. Dat waren gunstige condities. Maar later op de dag op de terugweg leek de ontvangst weer normaal te zijn en kon ik, zoals altijd, tussen Den Haag en Leiden af en toe het signaal op 12A oppikken.
Is hier al een paar maanden zo. Ook thuis. Waar er op de ontvanger altijd 4 streepjes 12A waren, zijn het er nu nog maar 2 en soms 3. Ontvangst op Philips AE9011
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

Debaser

Bericht door Debaser » 13 aug 2015 11:02

Dat zal wel een andere oorzaak hebben, denk ik. Ik ontvang de VRT mux hier in mijn auto altijd probleemloos, op de draagbare ontvanger gaat dat wel moeilijker. Zal overigens vanaf de locatie Turnhout zijn, ik woon in Midden-Brabant.
Be a debaser!

Maurice

Bericht door Maurice » 13 aug 2015 12:31

Vind het 11A kavel ook wel interessant met de commerciële zenders als Topradio, ClubFM, Familyradio en VBRO e.d.
Vanuit onze camping in Zeeuws Vlaanderen tot Bergen op Zoom redelijk tot goed te ontvangen.
Als dit nog puur vanuit Brussel is, dan ben ik toch benieuwd naar het resultaat na eventuele uitbreiding.

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 13 aug 2015 13:13

Maurice schreef:Vind het 11A kavel ook wel interessant met de commerciële zenders als Topradio, ClubFM, Familyradio en VBRO e.d.
Vanuit onze camping in Zeeuws Vlaanderen tot Bergen op Zoom redelijk tot goed te ontvangen.
Als dit nog puur vanuit Brussel is, dan ben ik toch benieuwd naar het resultaat na eventuele uitbreiding.
Komende week komt de eerstvolgende uitbreiding eraan. http://digitalradio.vlaanderen/nieuws/r ... it-op-dab/

Plaats reactie