DAB+ in België

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
LeoNeo

DAB+ in België

Bericht door LeoNeo » 27 mei 2015 13:38

Voor Belgen op Radioforum en de mensen in de grensgebieden die Belgische DAB+ zenders kunnen ontvangen is het wel handig om een eigen topic te hebben in plaats van het te moeten bespreken in topics over Nederlandse ensembles. Bij deze.

België had natuurlijk al DAB uitzendingen en wat DAB+ testuitzendingen. Vorige week zijn de eerste commerciële DAB+ uitzendingen begonnen:
Met een druk op de knop hebben Sven Gatz, Vlaams minister van media, en Bart Bosmans, directeur van Norkring België, woensdag het nieuwe DAB+netwerk voor Vlaanderen geactiveerd. De lancering vond plaats tijdens European Automotive Event. Hierdoor zijn in de regio Brussel nu zeven commerciële stations via DAB+ te ontvangen.

De start van de commerciële zenders via DAB+ versterkt het digitale aanbod van de publieke omroepen VRT en RTBF die in totaal 16 DAB kanalen in de lucht hebben. De VRT en RTBF zenden alles nog in de oude DAB (MP2)-standaard uit, maar testen inmiddels ook met DAB+.
[..]
Commerciële radiostations gestart via DAB+ in Brussel
Inmiddels heeft de Vlaamse verantwoordelijke minister aangegeven een vergelijkbare koppeling tussen FM en DAB+ vergunningen te willen als in Nederland:
In navolging op Nederland gaat ook Vlaanderen DAB+ koppelen aan FM-licenties. Dit liet de Vlaamse minister van Media Sven Gatz weten tijdens de lancering van DAB+ in Brussel. Momenteel zenden zeven commerciële radiostations via DAB+ uit, maar grote spelers als Q-music, Joe FM en Nostalgie ontbreken vooralsnog.
[..]
Ook Vlaanderen gaat DAB+ koppelen aan FM-licenties

glokhoff

Re: DAB+ in België

Bericht door glokhoff » 27 mei 2015 20:55

Vorige week was ik toevallig een paar dagen in Brussel, en in het centrum was het DAB+ ensemble prima te ontvangen...

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 27 mei 2015 21:29

Niet alleen in Brussel is goede ontvangst. In de auto heb ik van Brussel tot Loenhout (E19 Antwerpen-Breda) ongestoorde ontvangst gehad. Enkel vlakbij de zender Schoten viel het signaal even weg. Ik heb ook al van verschillende kanten gehoord dat het bereik in zuidwestelijke richting tot aan de Franse grens komt.

analoog

Bericht door analoog » 27 mei 2015 22:25

Hopelijk komt er binnen afzienbare tijd een stevige zender in Schoten, waarvan dan hopelijk nog het een-en-ander richting noord komt.

Debaser

Bericht door Debaser » 28 mei 2015 10:54

analoog schreef:Hopelijk komt er binnen afzienbare tijd een stevige zender in Schoten, waarvan dan hopelijk nog het een-en-ander richting noord komt.
Lijkt me niet efficiënt, alleen extra kosten (hoog vermogen) voor een buurland? Overigens ontvang ik de VRT prima op DAB in Midden-Brabant.
Be a debaser!

Guyke

Bericht door Guyke » 28 mei 2015 11:26

Debaser schreef:
analoog schreef:Hopelijk komt er binnen afzienbare tijd een stevige zender in Schoten, waarvan dan hopelijk nog het een-en-ander richting noord komt.
Lijkt me niet efficiënt, alleen extra kosten (hoog vermogen) voor een buurland? Overigens ontvang ik de VRT prima op DAB in Midden-Brabant.

Ik woon een 8 km van de Nederlandse grens en heb een DAB+ toestel voor binnenhuis maar de ontvangst van zowel de landelijke als commerciële en regionale zenders van Nederland zijn hier zéér slecht te ontvangen.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 28 mei 2015 11:36

Guyke schreef:
Debaser schreef:

Ik woon een 8 km van de Nederlandse grens en heb een DAB+ toestel voor binnenhuis maar de ontvangst van zowel de landelijke als commerciële en regionale zenders van Nederland zijn hier zéér slecht te ontvangen.
Via FMScan kunt u zien of het bereik in uw omgeving voldoende is. U moet wel de ontvangst binnenshuis op 60 db zetten.

Debaser

Bericht door Debaser » 28 mei 2015 11:42

Guyke schreef:
Debaser schreef:

Dat bedoel ik. Daarom zal dat andersom niet heel anders worden. (Overigens kan ik de Nederlandse DAB+ tot in Antwerpen ontvangen, dus het zal een beetje van de regio afhangen).
Be a debaser!

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 28 mei 2015 14:32

Op dit moment is het de bedoeling dat het netwerk op 11A verder uitgerold wordt zodra er 12 radiostations via het netwerk uitzenden. Op dit moment zijn het er 7 en wellicht komt daar binnenkort een 8ste station bij. Dus nog even afwachten...

analoog

Bericht door analoog » 28 mei 2015 19:16

Debaser schreef:
Dat geloof ik meteen. Voor het midden van het land ligt dat anders.

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 06 jun 2015 12:20

Wohnort meldt dat ze hun overzicht van België hebben geupdate. Nu ook met het nieuwe ensemble op 11A.
http://wohnort.org/DAB/belgium.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ransbeek

Bericht door ransbeek » 06 jun 2015 13:31

Dab in België zal een verhaal van zeer lange adem worden. de commerciële zenders die nu zijn toegevoegd zijn absoluut geen meerwaarde. Kijk maar eens naar de marktaandelen van deze stations. Noch Q music, Nostalgie en het derde nationale netwerk Joe FM houden de boot af, omdat zij zich blijven focussen op FM (Wie kan ze ongelijk geven). In 2017 zou er een nieuw frequentieplan in voege treden, maar degene die dan een nationaal, en wellicht ook een grotere regionale vergunning binnenrijven zullen dan ook in DAB+ moeten gaan investeren( zo wil de minister het althans. Eindconclusie is dat DAB nog heeeel ver weg is in Vlaanderen. Men stelt voorop dat in 2025 de FM te willen gaan afbouwen. Ik denk dat je daar minstens nog 10 jaar gerust kan bijtellen.

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 07 jun 2015 23:46

ransbeek schreef:Dab in België zal een verhaal van zeer lange adem worden. de commerciële zenders die nu zijn toegevoegd zijn absoluut geen meerwaarde. Kijk maar eens naar de marktaandelen van deze stations. Noch Q music, Nostalgie en het derde nationale netwerk Joe FM houden de boot af, omdat zij zich blijven focussen op FM (Wie kan ze ongelijk geven). In 2017 zou er een nieuw frequentieplan in voege treden, maar degene die dan een nationaal, en wellicht ook een grotere regionale vergunning binnenrijven zullen dan ook in DAB+ moeten gaan investeren( zo wil de minister het althans. Eindconclusie is dat DAB nog heeeel ver weg is in Vlaanderen. Men stelt voorop dat in 2025 de FM te willen gaan afbouwen. Ik denk dat je daar minstens nog 10 jaar gerust kan bijtellen.
Het is inderdaad niet zo vreemd dat de FM vergunninghouders proberen FM relevant te houden. Zo houden ze, dankzij de schaarste aan FM frequenties, de concurrentie buiten de deur. Maar, daar komt dus binnenkort een eind aan als zij ook verplicht worden op DAB+ uit te zenden.

Tegelijkertijd is het niet vreemd als de concurrentie zonder FM frequentie juist vol inzet op DAB+ aangezien dat een krachtige manier is om concurreren met de analoge omroepen.

Maar goed, vanaf 2017 wordt dat speelveld dus eerlijker als ze allemaal op DAB+ zitten en een paar ook nog op FM. Dat alles natuurlijk tegen een achtergrond van toenemend luisteren via andere digitale methoden.

Het plan is om FM in België af te bouwen en in 2025 uit te zetten. Dat is niet erg ambitieus en moet best te halen zijn. België zou daar mee nog betrekkelijk laat zijn aangezien tegen die tijd Noorwegen en zeer waarschijnlijk ook het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Zweden, Zwitserland en Nederland de FM al hebben uitgezet. De vraag is hoeveel Belgen dan überhaupt nog naar FM luisteren en hoeveel radiostations er tegen die tijd hun FM uitzendingen niet al vrijwillig zijn gestaakt. FM is een dure grap om vol te moeten houden als analoog luisteren sterk afneemt.

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 08 jun 2015 08:02

LeoNeo schreef:
ransbeek schreef:Dab in België zal een verhaal van zeer lange adem worden. de commerciële zenders die nu zijn toegevoegd zijn absoluut geen meerwaarde. Kijk maar eens naar de marktaandelen van deze stations. Noch Q music, Nostalgie en het derde nationale netwerk Joe FM houden de boot af, omdat zij zich blijven focussen op FM (Wie kan ze ongelijk geven). In 2017 zou er een nieuw frequentieplan in voege treden, maar degene die dan een nationaal, en wellicht ook een grotere regionale vergunning binnenrijven zullen dan ook in DAB+ moeten gaan investeren( zo wil de minister het althans. Eindconclusie is dat DAB nog heeeel ver weg is in Vlaanderen. Men stelt voorop dat in 2025 de FM te willen gaan afbouwen. Ik denk dat je daar minstens nog 10 jaar gerust kan bijtellen.
Het is inderdaad niet zo vreemd dat de FM vergunninghouders proberen FM relevant te houden. Zo houden ze, dankzij de schaarste aan FM frequenties, de concurrentie buiten de deur. Maar, daar komt dus binnenkort een eind aan als zij ook verplicht worden op DAB+ uit te zenden.

Tegelijkertijd is het niet vreemd als de concurrentie zonder FM frequentie juist vol inzet op DAB+ aangezien dat een krachtige manier is om concurreren met de analoge omroepen.

Maar goed, vanaf 2017 wordt dat speelveld dus eerlijker als ze allemaal op DAB+ zitten en een paar ook nog op FM. Dat alles natuurlijk tegen een achtergrond van toenemend luisteren via andere digitale methoden.

Het plan is om FM in België af te bouwen en in 2025 uit te zetten. Dat is niet erg ambitieus en moet best te halen zijn. België zou daar mee nog betrekkelijk laat zijn aangezien tegen die tijd Noorwegen en zeer waarschijnlijk ook het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Zweden, Zwitserland en Nederland de FM al hebben uitgezet. De vraag is hoeveel Belgen dan überhaupt nog naar FM luisteren en hoeveel radiostations er tegen die tijd hun FM uitzendingen niet al vrijwillig zijn gestaakt. FM is een dure grap om vol te moeten houden als analoog luisteren sterk afneemt.
Een als .. als verhaal. Ik moet het nog maar zien dat de FM zo snel wordt afgebouwd. Noorwegen is en appart verhaal. De geografie bepaalt min of meer de afschakeling. Hetzelfde geldt mogelijk ook voor Zwitserland. Maar b.v. Duitsland zie ik niet zo snel de FM uitschakelen en zelfs in de UK zie ik het niet gebeuren. Kijk ook maar naar de autoradio's voordat die allemaal vervangen zijn, dan zijn we 15 jaar verder. Moeten we niet een nieuw topic maken b.v. Afschakeling van de FM -band? :roll:

big T

Bericht door big T » 08 jun 2015 09:07

Uncle2 schreef: Moeten we niet een nieuw topic maken b.v. Afschakeling van de FM -band? :roll:
Je wens is vervuld :D
http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=29893" onclick="window.open(this.href);return false;
Sent from my laptop using Windows

Plaats reactie