DAB+ in Duitsland

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Grensfietser

Re: DAB+ in Duitsland

Bericht door Grensfietser »

DAB+ gaat minstens tot 2035 in Niedersachsen door...
https://www.satellifax.de/mlesen.php?id=1c196bfe995ada116cd489fd24e9c935

big T

Bericht door big T »

fdboer schreef:
24 jun 2019 11:33
big T schreef:
22 jun 2019 23:35
Waar het om gaat is of het een 2 weg verbinding is, of zo als bij DAB of analoog, het om 1 weg verbinding gaat.
2 weg is altijd 1 op 1, jij zegt wie je bent en dan pas krijg je content.
Ook al is het gratis, want jij betaald met je gegevens van wie je bent.
Op slide 7 zie je dat aanmelding niet een noodzaak hoeft te zijn als het aan de EBU ligt.
"Free2airReception: free to air linear TV without SIM cards."
Ja dat kan wel zo zijn, maar dan nog is het een 2weg verbinding waar ik gegevens uitwissel van wie ik ben.( of mijn device geeft deze info)
Het geheel kan dan wel zonder een kaart of betaalde diensten, het is een 2weg verbinding.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Madurodam FM schreef:
09 jun 2020 20:51
Nederland onderhandelt met de buurlanden over de frequentiewijzigingen. Ik ben daarom even vlug in de plannen voor de Duitse tweede landelijke mux (Bundesmux 2) gedoken. Voor Nederland zijn de kanalen 5D (o.a. Niedersachsen) en 9B (o.a. NRW) van belang. Later, als de analoge politieradio uitgeschakeld wordt, gaat de mux in het hele land naar kanaal 5A. De analoge politieradio zit nu namelijk nog vlak onder kanaal 5A.
Ik zie op https://www.radioszene.de/144427/nrw-da ... egung.html dat die NRW-Mux op 9D met de zender Kleve (net over de grens bij Nijmegen) totaan Apeldoorn gaat komen.
Dat ziet er goed uit! En dan komt die 2e Bundesmux er ook nog bij. Ik zit voorbij Leiden helaas toch iets te ver weg. :wink:

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Inmiddels zijn 14 van de 16 plekken op de nieuwe tweede bundesmux bekend;

Antenne Deutschland 1
Antenne Deutschland 2
Antenne Bayern
Absolut Hot
Absolut Bella
Absolut MusicXL
Absolut Oldie Classsics
Drivers Classics
Nieuw station van Energy/NRJ (naam nog niet bekend)
Joke FM
Profi Radio
RTL Radio
Rock Antenne
Toggo Radio
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Dat wordt DX'en: 5D en 9B voor 2e Bundesmux en 9D voor 2e NRW. Laat die condities maar komen! :D

DX'r

Bericht door DX'r »

EtherScout schreef:
10 jul 2020 20:16
Dat wordt DX'en: 5D en 9B voor 2e Bundesmux en 9D voor 2e NRW. Laat die condities maar komen! :D
Ik denk dat je beter een internet radio kan kopen -smok

EtherScout

DX'r schreef:
10 jul 2020 23:59
EtherScout schreef:
10 jul 2020 20:16
Ik denk dat je beter een internet radio kan kopen -smok
O, daar mag jij van mij ook mee DX'en, geen probleem. Ga gerust je gang. :D :wink:

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

DX op DAB+ gaat met de komst van alle lokale muxen steeds lastiger worden. Veel lokale DAB+ uitzendingen zitten nu op plekken waar ik voorheen Britse, Duitse, Waalse of Deense zenders kon ontvangen. Jammer voor DX, maar wel een goede ontwikkeling in Nederland zelf.
Las overigens ook dat ze in Luxemburg weer opnieuw DAB+ aan het bestuderen zijn. Meer dan een test is daar nooit geweest, en er was ook vooral geen haast omdat er in Luxemburg eigenlijk maar 1 partij is die radio maakt; RTL (RTL Duits/Frans, RTL Letzebuerg, Eldoradio, L'essentiel Radio). Deze heeft jarenlang geen interesse gehad in DAB+, blij met hun monopolie en vooral bang voor meer concurrentie, vergelijkbaar als bij ons de VCR. Maar als ze links en rechts worden ingehaald zullen ze uiteindelijk wel moeten, met nu de keuze om met RTL, Antenne Bayern, Rock Antenne en het kinderkanaal TOGGO Radio op de tweede landelijke bundesmux te gaan uitzenden. In Frankrijk heeft RTL ook al eieren voor z'n geld gekozen en komt daar ook op de landelijke Franse mux. Kan dus nooit lang duren of RTL gaat in thuisland Luxemburg ook aan. Al is het maar als 'steunzender' voor de stations gericht op de buurlanden.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

fdboer

Bericht door fdboer »

Gisteren voor de grap omschakelen naar FM uitgezet en dan merk je dat in de dalen er nog wel een extra zendertje bij mag op de Eifel. Niet overal, maar op sommige plekken werd het toch stil.

Plaats reactie