DAB+ in Duitsland

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Noordzee

Re: DAB+ in Duitsland

Bericht door Noordzee » 19 apr 2016 19:00

LeoNeo schreef:
NDR breidt DAB+dekking uit naar Noordwest-Nedersaksen

De radiostations van de Noord-Duitse publieke omroep zijn nu ook het Noordwesten van Nedersaksen te ontvangen via DAB+. Dinsdagochtend is hiervoor een nieuwe zender aangezet in de stad Aurich. Het DAB+net van de NDR is hierdoor ook in delen van Groningen te ontvangen.
[..]
http://radio.nl/808930/ndr-breidt-dabde ... edersaksen" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat lijkt nog best een stukje Nederland in te komen als ik dat kaartje zo bekijk.
Sinds enkele weken heb ik een buitenantenne op mijn auto in plaats van de oude (binnen)-plakantenne.
Dat scheelt dus enorm.

Vandaag als test geluisterd naar Absolute Relax via 5C. Op de hele route van de binnenstad van Groningen via de A28 en de N34 richting Emmen had ik continu ontvangst. Met een buitenantenne kom je dus zelfs nog verder met je ontvangst dan het kaartje in de link.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 20 jul 2017 20:16

Het landelijke DAB+net van Duitsland is nu beter te ontvangen langs de Nederlandse grens. Dankzij de ingebruikname van een nieuwe zender in Molbergen-Peheim wordt de strook tussen Emmen en Stadskanaal beter bedekt.

Duitsland verbetert DAB+ontvangst langs Nederlandse grens In Duitsland zelf zorgt de nieuwe zender voor betere dekking binnenshuis in het noordelijke deel van het Emsland. Dit is het gebied tussen Cloppenburg en de Nederlandse grens tussen Emmen en Veendam. Tot nu toe was hier alleen ontvangst buitenshuis mogelijk. De zender in Molbergen heeft een vermogen van 5 kW. Hierdoor is ook het signaal langs de Nederlandse grens versterkt.

Via het landelijke DAB+net op kanaal 5C zijn onder meer Radio Bob, Sunshine Live, Deutschlandfunk, Schlagerparadies, Klassik Radio, Energy, Schwarzwaldradio en Absolut Relax te ontvangen.

Bron : http://www.radio.nl/813825/duitsland-ve ... ndse-grens

Noordzee

Bericht door Noordzee » 23 jan 2018 19:44

Vanaf morgen (24 januari 2018) is er betere ontvangst van de NDR in het oosten van Nederland. (met name Twente en Zuid-Oost Drenthe) De zendmast in Lingen gaat aan.

bron : radio.nl

http://radio.nl/815270/duitsland-ndr-wi ... uitrol-dab

Noordzee

Bericht door Noordzee » 24 jan 2018 19:32

Vandaag een test gedaan met de ontvangst van NDR 2 op de N34 tussen Borger en Emmen. In Borger al meteen signaal, maar af-en toe viel het signaal terug naar FM. In de regio Emmen is het DAB+ signaal prima mobiel te ontvangen.

Op mijn DAB+-ontvanger hier thuis heb ik ook ontvangst op het NDR-bouquet, maar dat is maar net op het randje.....

Plaats reactie