DAB+ in Duitsland

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Sattools

Re: DAB+ in Duitsland

Bericht door Sattools » 13 jun 2015 13:40

Ik ben wel benieuwd naar ontvangst van de Duitse pakketten in Nederland.

Ikzelf ontvang het DAB pakket R fuer NRW in de auto in Arnhem. Verder op de A50 tussen Renkum en Valburg/Wijchen.
Soms ook verder tot Ravenstijn/Heesch. Het DAB pakket DR Deutschland pak in net in Arnhem, maar verder ook niet.
(En ik bedoel hierbij ook daadwerkelijk hoorbaar, dus niet alleen ontvangst en geen audio)

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 16 jun 2015 16:13

Volgens Wohnort op Twitter zijn de testuitzendingen in Hamburg ook begonnen.
The forthcoming commercial ensemble for Hamburg is reported to be testing on Block 11C with six DAB+ audio services.
https://twitter.com/WohnortDAB/status/6 ... 5998643200" onclick="window.open(this.href);return false;

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 18 jun 2015 11:21

De nieuwe lokale multiplex in Hamburg gebruikt 4 kW volgens Radio.nl. Het is maar goed dat het niet veel vermogen is want ze zitten op dezelfde 11C als de Nederlandse commercielen dus dat zou anders ernstig storen. Maar hopen dat de mensen in Noord-Oost Nederland er tijdens tropo geen last van krijgen.

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 10 sep 2015 14:02

Het zit in Duitsland, na een langzame start, ook redelijk in de lift nu.
Duitsland: 6,4 miljoen DAB+ontvangers verkocht

Tijdens de Internationalen Funkausstellung (IFA) in Berlijn zijn deze week de verkoopcijfers van DAB-ontvangers in Duitsland bekendgemaakt. Uit onderzoek van TNS Infratest blijkt dat er inmiddels al bijna 6,4 miljoen DAB+radio’s verkocht zijn. Een jaar geleden stond de teller nog op 4,9 miljoen.
[..]
Lees verder op: http://radio.nl/808205/duitsland-6-4-mi ... s-verkocht" onclick="window.open(this.href);return false;

Noordzee

Bericht door Noordzee » 29 okt 2015 19:10

Op 30 november wordt een extra zender aangezet in Lingen, vlak over de grens ter hoogte van Drenthe/Twente.
Het betreft de landelijke multiplex met o.a. Sunshine Live.

Het vermogen in Lingen wordt 5 kW.

Het hele verhaal staat op :
http://radio.nl/808644/duitsland-flinke ... n-november" onclick="window.open(this.href);return false;

Een gedeelte van het verhaal :

November
De planning voor november heeft Media Broadcast deze week bekendgemaakt. In totaal worden er 14 nieuwe zenders aangezet. Op 2 november gaan de zenders Aalen (Baden-Württemberg, 10 kW), Hardberg (Hessen, 10 kW), Kulpenberg (Thüringen, 10 kW), Lübeck (Sleeswijk-Holstein, 2 kW) en Trier (Rijnland-Palts, 2,5 kW) aan, gevolgd door Ravensberg (Baden-Württemberg, 10 kW) op 17 november.

De zender Hardberg werd enige weken geleden ook al door de Hessische Rundfunk in gebruikgenomen voor de DAB+uitzendingen van haar regionale radiostations.

De uitrol van het landelijke net gaat op 20 november door met Visselhövede (Nedersaksen, 10 kW), terwijl op 25 november de zender Ochsenkopf (Beieren, 10 kW) wordt aangezet. Op de laatste dag van november gaan er nog eens vijf nieuwe zenders aan: Donaueschingen (Baden-Württemberg, 10 kW), Feldberg (Baden-Württemberg, Zwarte Woud, 3 kW), Hohe Meißner (Hessen, 10 kW), Lingen (Nedersaksen, 5 kW) en Raichberg (Baden-Württemberg, 10 kW). Op 1 december volgt dan nog de zender Hochrhein (Hochrhein 5 kW).

De nieuwe zender in Lingen zal voor betere ontvangst langs de Nederlandse grens gaan zorgen.

Sattools

Bericht door Sattools » 29 okt 2015 21:30

Verwacht er niet te veel van, ze zullen het vermogen echt Duitsland in sturen, maar aan de achterkant zal er best wat overblijven. We zullen zien.

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 29 okt 2015 23:40

Noordzee schreef:Op 30 november wordt een extra zender aangezet in Lingen, vlak over de grens ter hoogte van Drenthe/Twente.
Het betreft de landelijke multiplex met o.a. Sunshine Live.

Het vermogen in Lingen wordt 5 kW.

Het hele verhaal staat op :
http://radio.nl/808644/duitsland-flinke ... n-november" onclick="window.open(this.href);return false;

Een gedeelte van het verhaal :

November
De planning voor november heeft Media Broadcast deze week bekendgemaakt. In totaal worden er 14 nieuwe zenders aangezet. Op 2 november gaan de zenders Aalen (Baden-Württemberg, 10 kW), Hardberg (Hessen, 10 kW), Kulpenberg (Thüringen, 10 kW), Lübeck (Sleeswijk-Holstein, 2 kW) en Trier (Rijnland-Palts, 2,5 kW) aan, gevolgd door Ravensberg (Baden-Württemberg, 10 kW) op 17 november.

De zender Hardberg werd enige weken geleden ook al door de Hessische Rundfunk in gebruikgenomen voor de DAB+uitzendingen van haar regionale radiostations.

De uitrol van het landelijke net gaat op 20 november door met Visselhövede (Nedersaksen, 10 kW), terwijl op 25 november de zender Ochsenkopf (Beieren, 10 kW) wordt aangezet. Op de laatste dag van november gaan er nog eens vijf nieuwe zenders aan: Donaueschingen (Baden-Württemberg, 10 kW), Feldberg (Baden-Württemberg, Zwarte Woud, 3 kW), Hohe Meißner (Hessen, 10 kW), Lingen (Nedersaksen, 5 kW) en Raichberg (Baden-Württemberg, 10 kW). Op 1 december volgt dan nog de zender Hochrhein (Hochrhein 5 kW).

De nieuwe zender in Lingen zal voor betere ontvangst langs de Nederlandse grens gaan zorgen.
Lingen gaat met 5 kW rondom uitzenden en kan daarom goed worden ontvangen in Drenthe en in Twente. Vanaf 15 december gaat de zender in Wesel met 5 kW eveneens rondom uitzendend on-air. Dan krijgen de Achterhoek, Liemers, Arnhem / Nijmegen en Noord-Limburg ook een goede ontvangst van de 5C.

Meer info lees je op de onderstaande link:
http://satellifax.de/mlesen.php?id=67b2 ... 5f9c035a13" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.

jassy

Bericht door jassy » 30 okt 2015 08:25

Sattools schreef:Verwacht er niet te veel van, ze zullen het vermogen echt Duitsland in sturen, maar aan de achterkant zal er best wat overblijven. We zullen zien.
Lingen gaat rondom uitzenden dus ook 5kW richting Nederland.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 26 nov 2015 12:54

NDR breidt DAB+dekking uit naar Noordwest-Nedersaksen

De radiostations van de Noord-Duitse publieke omroep zijn nu ook het Noordwesten van Nedersaksen te ontvangen via DAB+. Dinsdagochtend is hiervoor een nieuwe zender aangezet in de stad Aurich. Het DAB+net van de NDR is hierdoor ook in delen van Groningen te ontvangen.
[..]
http://radio.nl/808930/ndr-breidt-dabde ... edersaksen" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat lijkt nog best een stukje Nederland in te komen als ik dat kaartje zo bekijk.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 27 nov 2015 22:35

Valt tegen denk ik, alleen het uiterste noord-oosten van Groningen.
Is een dunbevolkt gebied.

Hier in Oost-Drenthe heb ik geen ontvangst van Aurich.
Ik heb meer hoop op de zendmast in Lingen. Eerst komende maandag maar is afwachten.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 01 dec 2015 18:50

De zender 5C in Lingen is aangezet.

De 12 radiozenders worden hier in oost-Drenthe wel ingelezen, maar ik krijg geen geluid.
Beetje jammer......

Johanmsk

Bericht door Johanmsk » 01 dec 2015 19:36

5C Lingen is hier in Musselkanaal sinds gistermiddag goed te ontvangen. Buiten 95% en binnenshuis zo'n 60%.
Zender Aurich ongeveer net zo. Nu komen de Duitse zenders hier beter binnen dan de zenders van BP, Sky radio, Radio 10 enz want deze zijn binnenshuis nog steeds niet te ontvangen..

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 15 dec 2015 14:15

Nog meer nieuws voor mensen in de grensstreek met Duitsland.
Duitsland: 9 Nieuwe zenders voor landelijke DAB-net in december

[..]
Vandaag (dinsdag 15 december) zijn zenders in Cuxhaven (Nedersaksen, 1 kW), Dequede (Saksen Anhalt, 5 kW), Saalfeld (Thüringen, 10 kW), Siegen (Noordrijn-Westfalen, 10 kW) , Sonneberg (Thüringen, 10 kW) en Wesel (Noordrijn-Westfalen, 5 kW) aangezet. Laatstgenoemde zender zorgt voor betere dekking langs de Nederlandse grens en is ook in een groot deel van de Achterhoek te ontvangen. Maar ook elders langs de grens in Gelderland en het noorden van Limburg is ontvangst mogelijk.
[..]
http://radio.nl/809170/duitsland-9-nieu ... n-december" onclick="window.open(this.href);return false;

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 15 dec 2015 19:46

Noordzee schreef:Valt tegen denk ik, alleen het uiterste noord-oosten van Groningen.

Ik heb meer hoop op de zendmast in Lingen. Eerst komende maandag maar is afwachten.
LeoNeo schreef:
NDR breidt DAB+dekking uit naar Noordwest-Nedersaksen

De radiostations van de Noord-Duitse publieke omroep zijn nu ook het Noordwesten van Nedersaksen te ontvangen via DAB+. Dinsdagochtend is hiervoor een nieuwe zender aangezet in de stad Aurich. Het DAB+net van de NDR is hierdoor ook in delen van Groningen te ontvangen.
[..]
http://radio.nl/808930/ndr-breidt-dabde ... edersaksen" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat lijkt nog best een stukje Nederland in te komen als ik dat kaartje zo bekijk.
Noordzee schreef:Valt tegen denk ik, alleen het uiterste noord-oosten van Groningen.

Ik heb NDR in de auto op DAB+ nog in Marum.
NDR2 FM komt niet verder dan Hoogezand.

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 15 dec 2015 21:05

Hier in de Achterhoek vind ik de outdoor ontvangst een stuk is verbeterd voor de 5C van DR Deutschland met de ingebruikname van de zender in Wesel. De indoor ontvangst is niet veel veranderd hier die is soms prima en soms nauwelijks mogelijk.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.

Plaats reactie