[Ontvangst] DAB uit het buitenland

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
jessewien

Re: [Ontvangst] DAB uit het buitenland

Bericht door jessewien » 14 dec 2013 20:46

TheAdrie1962 schreef:
jessewien schreef:Gisteren de VRT ontvangen, met heel veel gebubbel, maar toch :-)
Gewone DAB zeker.
Ja, de VTR zit nog op het oude dab.
The past is history.
The future a mystery.
And every moment in between is a gift.
That is why it is called the present.

doc_nl

Bericht door doc_nl » 16 dec 2013 15:55

Niet direct ontvangst maar wel aardige info:

http://www.theregister.co.uk/2013/12/16 ... _the_road/" onclick="window.open(this.href);return false;

jessewien

Bericht door jessewien » 29 dec 2013 15:04

Vandaag met de trein naar Dover, Engeland, gegaan, De hele weg dab of dab+ geluisterd. De britse ensembles hebben zoals we weten mono stations, en de audio is erg wisselend, soms goed, soms erg dof. Ook is de ontvangst in de stad wat wisselend, en indore kun je het wel vergeten hier.
The past is history.
The future a mystery.

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 29 dec 2013 18:15

jessewien schreef:Vandaag met de trein naar Dover, Engeland, gegaan, De hele weg dab of dab+ geluisterd. De britse ensembles hebben zoals we weten mono stations, en de audio is erg wisselend, soms goed, soms erg dof. Ook is de ontvangst in de stad wat wisselend, en indore kun je het wel vergeten hier.
Voor England word ik niet warm of koud van hun Hifi mono DAB aodio :D
Liever een KPN DAB+ sensatie dan de honderdste BP her-syngronisatie

jessewien

Bericht door jessewien » 31 dec 2013 18:58

Op mijn rondreis door Engeland, wat meer ervaring met dab aldaar opgedaan. De audio is matig, of gewoon belabberd. Ik verbaas me wel over de verschillen in processing, sommige stations proberen er echt wat van te maken, terwijl sommige stations echt geen goede processing hebben. Ik merk wel dat op regionale ensembles meer stations in stereo zitten, maar nog steeds belabberd klinken. Nog meer mensen met ervaring met dab in het buitenland?
The past is history.
The future a mystery.

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 31 dec 2013 19:05

TheAdrie1962 schreef:
jessewien schreef:Vandaag met de trein naar Dover, Engeland, gegaan, De hele weg dab of dab+ geluisterd. De britse ensembles hebben zoals we weten mono stations, en de audio is erg wisselend, soms goed, soms erg dof. Ook is de ontvangst in de stad wat wisselend, en indore kun je het wel vergeten hier.
Voor England word ik niet warm of koud van hun Hifi mono DAB audio :D

glokhoff

Bericht door glokhoff » 01 jan 2014 11:09

jessewien schreef:Op mijn rondreis door Engeland, wat meer ervaring met dab aldaar opgedaan. De audio is matig, of gewoon belabberd. Ik verbaas me wel over de verschillen in processing, sommige stations proberen er echt wat van te maken, terwijl sommige stations echt geen goede processing hebben. Ik merk wel dat op regionale ensembles meer stations in stereo zitten, maar nog steeds belabberd klinken. Nog meer mensen met ervaring met dab in het buitenland?
Ja, ook een paar keer in Engeland DAB geluisterd, en daar viel het me inderdaad ook flink tegen. Ontvangst binnen was matig, geluidskwaliteit enorm wisselend, grote verschillen in bit rates en zelfs mono muziekstations... In Duitsland is het dan wel beter, daar waar je DAB kunt ontvangen, want dat is nog lang niet Bundesweit. Frankrijk biedt vrijwel niets. En in België kun je de VRT en RTBF prima ontvangen - die waren er echt vroeg bij.

We mogen dan veel klagen hier in Nederland, maar vooralsnog pakt de samenwerking tussen het ministerie, de commerciële en publieke omroepen prima uit. Als straks in Februari de reclame campagne echt van start gaat, staan 2 netwerken klaar die een goede mix aan flink wat stations bieden in alleszins acceptabele kwaliteit, en biedt digitale radio daarmee inderdaad een meerwaarde boven FM.

jessewien

Bericht door jessewien » 01 jan 2014 12:51

glokhoff schreef:
jessewien schreef:Op mijn rondreis door Engeland, wat meer ervaring met dab aldaar opgedaan. De audio is matig, of gewoon belabberd. Ik verbaas me wel over de verschillen in processing, sommige stations proberen er echt wat van te maken, terwijl sommige stations echt geen goede processing hebben. Ik merk wel dat op regionale ensembles meer stations in stereo zitten, maar nog steeds belabberd klinken. Nog meer mensen met ervaring met dab in het buitenland?
Ja, ook een paar keer in Engeland DAB geluisterd, en daar viel het me inderdaad ook flink tegen. Ontvangst binnen was matig, geluidskwaliteit enorm wisselend, grote verschillen in bit rates en zelfs mono muziekstations... In Duitsland is het dan wel beter, daar waar je DAB kunt ontvangen, want dat is nog lang niet Bundesweit. Frankrijk biedt vrijwel niets. En in België kun je de VRT en RTBF prima ontvangen - die waren er echt vroeg bij.

We mogen dan veel klagen hier in Nederland, maar vooralsnog pakt de samenwerking tussen het ministerie, de commerciële en publieke omroepen prima uit. Als straks in Februari de reclame campagne echt van start gaat, staan 2 netwerken klaar die een goede mix aan flink wat stations bieden in alleszins acceptabele kwaliteit, en biedt digitale radio daarmee inderdaad een meerwaarde boven FM.
Dat klopt, we mogen eigenlijk niet klagen, maar hoe kan het dan dat dab in Engeland zo groot geworden is, terwijl het meestal mono is, en slechte ontvangst heeft?
The past is history.
The future a mystery.

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 01 jan 2014 14:00

Dat klopt, we mogen eigenlijk niet klagen, maar hoe kan het dan dat dab in Engeland zo groot geworden is, terwijl het meestal mono is, en slechte ontvangst heeft?[/quote]

Mogelijk zijn de Engelsen minder kritisch, en ik denk dat BP en KPN in ons eigen land veel aftastende zijn om hun netwerk zo optimaal mogelijk aan te kunnen bieden, ik hoop dat ik met die gedachte niet fout zit.

jessewien

Bericht door jessewien » 03 jan 2014 11:58

Toch nog wat positiefs gevonden in Engeland met dab, in London 5 ensembles te ontvangen, en veel diverser dan in Nederland.
The past is history.
The future a mystery.

analoog

Bericht door analoog » 03 jan 2014 16:49

jessewien schreef:
Dat klopt, we mogen eigenlijk niet klagen, maar hoe kan het dan dat dab in Engeland zo groot geworden is, terwijl het meestal mono is, en slechte ontvangst heeft?
Ondanks jarenlange campagnes is FM ook daar heer en meester, ondanks het feit dat in een groot deel van het land de enige commerciële zender Classic FM is!
http://www.rajar.co.uk/docs/2013_09/RAJ ... 0Clean.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tussen juni en september zelfs gedaald naar 35.6%. Ik vind dat niet bijzonder na al die jaren van intensieve campagnes en weinig concurrentie.

LeoNeo

Bericht door LeoNeo » 03 jan 2014 17:20

analoog schreef:
jessewien schreef:
Ondanks jarenlange campagnes is FM ook daar heer en meester, ondanks het feit dat in een groot deel van het land de enige commerciële zender Classic FM is!
http://www.rajar.co.uk/docs/2013_09/RAJ ... 0Clean.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tussen juni en september zelfs gedaald naar 35.6%. Ik vind dat niet bijzonder na al die jaren van intensieve campagnes en weinig concurrentie.
Heer en meester is wel een klein beetje overdreven. Veel populaire stations zitten niet (of niet meer) op FM. Het aandeel FM in het totale radio luisteren daalt in het VK al jaren gestaag. Afgelopen zomer binnenshuis inmiddels onder de 50%. De enige reden dat het overall-getal nog boven de 60% zit is omdat het luisteren in de auto nog vrijwel geheel analoog is, dat trekt het gemiddelde omhoog.

In de auto moet digitale radio het voornamelijk van DAB hebben (en niet zoals thuis ook nog van internet, kabel en satelliet) en pas in 2013 begon de verkoop met auto's met DAB radio's aan boord een beetje te lopen. Op dit moment heeft zo rond de 50% van alle nieuw verkochte auto's een DAB radio aan boord. De verwachting is dat het dit jaar rond de 80% uit zal komen. De schatting is dat er in 2013 ongeveer één miljoen auto's met DAB radio's op de weg bij kwamen, in 2014 zullen dat er waarschijnlijk nog eens 1,7 miljoen zijn.

Kortom, de schattingen zijn nu dat het FM als aandeel van het totale luisteren in 2015 onder de 50% zal zijn gevallen.

Verder komt er dit jaar met 'Digital Two' een tweede commerciele multiplex bij die het huidige radiolandschap nog eens flink zal opschudden en het aantal stations op DAB nog verder zal uitbreiden. Ik heb er nu hier in London 69, daar komen er dan nog een stuk of twaalf bij. Dat zou weer meer markten kunnen aanboren, zeker als uitzenden op Digital Two zoals verwacht goedkoper gaat worden dan Digital One.

jessewien

Bericht door jessewien » 30 aug 2014 19:16

Ff dit topic nieuw leven in blazen, het viel me op de terugweg van vakantie in Frankrijk op dat op het ensemble van de RTBF de duitstalige zenders echt beroerd klinken, met hun mono dab signaal valt dat wel erg op tegenover andere prima dab+ stations, waarom is dit?
The past is history.
The future a mystery.

doc_nl

Bericht door doc_nl » 28 mei 2015 11:04

België en Duitsland hebben nu een eigen topic

Dab in België
Dab in Duitsland

fdboer

Bericht door fdboer » 28 mei 2015 15:20

TheAdrie1962 schreef:Dat klopt, we mogen eigenlijk niet klagen, maar hoe kan het dan dat dab in Engeland zo groot geworden is, terwijl het meestal mono is, en slechte ontvangst heeft?
Het alternatief was of BBC of middengolf of niks ...

Plaats reactie