[Ontvangst] DAB uit het buitenland

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
LeoNeo

Re: [Ontvangst] DAB uit het buitenland

Bericht door LeoNeo » 10 nov 2013 21:32

Madurodam FM schreef:Ik sta op het punt een DAB-tuner aan te schaffen en ben benieuwd hoe het met de ontvangst van buitenlandse zenders op DAB+ gaat. Ik woon in Den Haag en ontving hier met een lege fm band met gemak zenders van de BBC en Engelse regiozenders. Daar kwam een einde aan toen ook hier de fm band weer langzaam vol kwam te zitten. Nu ben ik benieuwd of ik in Den Haag een DAB pakket uit de UK kan ontvangen....is dat qua ontvangst vergelijkbaar met fm ? Dan zou het namelijk moeten lukken.
Op Tweakers meldde iemand van de zomer dat hij in Den Haag (Kijkduin) op zeven hoog tijdens condities drie Britse multiplexen kon ontvangen.

hvbeek

Bericht door hvbeek » 10 nov 2013 22:16

radiogolfje schreef:Herman, wat voor antenne gebruik je ?? een richtantenne is dat geen oplossing voor je ??
ik gebruik gewoon de schuif/telescoopantenne van de portable... richtantenne is mooi maar beetje lastig bij de flat hier.

DX'r

Bericht door DX'r » 10 nov 2013 22:58

hvbeek schreef:
radiogolfje schreef:Herman, wat voor antenne gebruik je ?? een richtantenne is dat geen oplossing voor je ??
ik gebruik gewoon de schuif/telescoopantenne van de portable... richtantenne is mooi maar beetje lastig bij de flat hier.
Waar willen we heen hier.
DX rapporteren of weten welke buitenlands pakket standaard te ontvangen is in NL?
Beetje vage topic :cry:

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 10 nov 2013 23:19

DX'r schreef:
hvbeek schreef:
Waar willen we heen hier.
DX rapporteren of weten welke buitenlands pakket standaard te ontvangen is in NL?
Beetje vage topic :cry:
Doordat 11D in Duitsland naar 10 kilowatt is verhoogd en wij die in de Duitse grensstreek best heel goed ontvangen, dat is de reden voor deze topic. :smile:
Liever een KPN DAB+ sensatie dan de honderdste BP her-syngronisatie

jessewien

Bericht door jessewien » 11 nov 2013 07:40

hvbeek schreef:Ik zit op 2 meter boven de grond en heb de handel ontvangen op het balkon (dus idd buiten). Maar vrijwel alle avonden tijdens de zomermaanden heb ìk naar LoungeFM kunnen luisteren op 5C. Nu al een paar weken niet meer op het balkon geweest. Overigens is 12B (RTBF) lastig geworden sinds die stoorzender van MTVNL aanstaat in Utrecht op 12B :(.
Vreemd, het is hier noooooooit gelukt, pure move2500. 11C en 12C prima maar de rest wil hier niet. Ook buiten lukt het niet. Nog tips om de ontvangst te verbeteren?
The past is history.
The future a mystery.
And every moment in between is a gift.
That is why it is called the present.

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 11 nov 2013 19:28

Volgens mij is Events aan 11D toegevoegd, het leek wel op WDR4 wat ik vroeger op mijn werk hoorde.
Die zender zend uit in 80 KBPS
Het kan wel een oudere zender zijn die mij nu pas is opgevallen.

jassy

Bericht door jassy » 11 nov 2013 19:47

WDR Event wordt alleen bij speciale gelegenheden aan gezet. Dan gaan de bitrates van de andere programma's omlaag. Vandaag is de 11e van de 11e en dat betekent groot feest in Keulen. Vandaar de hele dag WDR Event op 11D met carnavalsmuziek en vanmorgen om 11.11 het aftreden van de oude hoogheid.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 11 nov 2013 19:57

jassy schreef:WDR Event wordt alleen bij speciale gelegenheden aan gezet. Dan gaan de bitrates van de andere programma's omlaag. Vandaag is de 11e van de 11e en dat betekent groot feest in Keulen. Vandaar de hele dag WDR Event op 11D met carnavalsmuziek en vanmorgen om 11.11 het aftreden van de oude hoogheid.
Oh shit, dat is waar, die carnaval is weer begonnen, dan zal die zender rond roze montag wel weer aan gaan, nu weet ik ieder geval wat er loos is :D
En het is een zender van Funkhaus Europa, wat ook in Köln zit he :smile:

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 12 nov 2013 12:04

Wat heeft DAB+ toch een meerwaarde gekregen, sinds de opwaardering van 11D, vooral FHE klinkt op bepaalde tijden heel lekker, een beetje Jazz, Pop, Reggae, en salsa, zo, n zender hebben ze in Nederland niet op DAB+ FHE vind ik vele male beter dan die Balkanzender BG met zijn goedkope songfestival achtige hits

Sonnyk

Bericht door Sonnyk » 12 nov 2013 15:26

FHE is inderdaad een lekkere zender, maar is net als bijna alle andere 11D-zenders ook op FM te ontvangen, ook in Enschede. Enkel 1live-Diggi voegt dan wat mij betreft iets toe aan DAB. De 5C-zenders zijn daarentegen wel een mooie toevoeging, en zijn hier binnenshuis uitstekend te ontvangen.

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 12 nov 2013 15:58

Sonnyk schreef:FHE is inderdaad een lekkere zender, maar is net als bijna alle andere 11D-zenders ook op FM te ontvangen, ook in Enschede. Enkel 1live-Diggi voegt dan wat mij betreft iets toe aan DAB. De 5C-zenders zijn daarentegen wel een mooie toevoeging, en zijn hier binnenshuis uitstekend te ontvangen.
Van welke zendmast pik je het 5C signaal op?
Ik pik 5C helaas in Enschede niet op.

DX'r

Bericht door DX'r » 12 nov 2013 17:48

TheAdrie1962 schreef:
Sonnyk schreef:FHE is inderdaad een lekkere zender, maar is net als bijna alle andere 11D-zenders ook op FM te ontvangen, ook in Enschede. Enkel 1live-Diggi voegt dan wat mij betreft iets toe aan DAB. De 5C-zenders zijn daarentegen wel een mooie toevoeging, en zijn hier binnenshuis uitstekend te ontvangen.
Nordrhein-Westfalen
http://www.ukwtv.de/cms/deutschland-dab ... en.html#DR" onclick="window.open(this.href);return false; Deutschland
Niedersachsen
http://www.ukwtv.de/cms/deutschland-dab ... en.html#DR" onclick="window.open(this.href);return false; Deutschland

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 12 nov 2013 17:54

DX'r schreef:
TheAdrie1962 schreef:
Nordrhein-Westfalen
Niedersachsen
Dan moet Osnabrück naar 10 kilowatt dit ga ik in huis niet redden met de huidige situatie, of er moet nog wat in Lingen gebeuren maar daar lees ik verder niets over ook niet over een verhogen van de zender in Osnabrück :sad:

Sonnyk

Bericht door Sonnyk » 12 nov 2013 22:46

TheAdrie1962 schreef: Dan moet Osnabrück naar 10 kilowatt dit ga ik in huis niet redden met de huidige situatie, of er moet nog wat in Lingen gebeuren maar daar lees ik verder niets over ook niet over een verhogen van de zender in Osnabrück :sad:
Vanaf 2016 komt de 5C ook vanuit Lingen, dus nog even wachten.

TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 » 12 nov 2013 22:52

Sonnyk schreef:
TheAdrie1962 schreef: Dan moet Osnabrück naar 10 kilowatt dit ga ik in huis niet redden met de huidige situatie, of er moet nog wat in Lingen gebeuren maar daar lees ik verder niets over ook niet over een verhogen van de zender in Osnabrück :sad:
Vanaf 2016 komt de 5C ook vanuit Lingen, dus nog even wachten.
ok, dat duurt wel lang, dan zal het 11C netwerk ook wel verbeterd zijn, hoeveel kilowatt komt er vanuit Lingen?

Plaats reactie