Radio 10 zender Arnhem medio december op volle sterkte

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
StefanAdriaans

Radio 10 zender Arnhem medio december op volle sterkte

Bericht door StefanAdriaans »

De zender Arnhem 104.1 zal nog voor het einde van het jaar weer net zo sterk te ontvangen zijn als vroeger Arrow via Arnhem 104.1
Helaas is dit nu nog niet het geval, omdat er een geheel nieuw antennesysteem voor deze zender moet worden gebouwd in de top van de zendmast in Arnhem.

Het oude systeem is na het uit de lucht gaan van Arrow in 2009 uit die mast verwijderd.
Momenteel zendt Radio 10 via Arnhem op 104.1 uit via een noodsysteem.

Het zal helaas nog enige maanden duren voordat alles in orde is, maar de verwachting is dat uiterlijk medio december alles weer op volle sterkte is.
Aldus, Marketing & Productie namens Radio 10.
Laatst gewijzigd door admin5 op 26 sep 2013 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar subforum "Ontvangst- en coördinatie"
McKooijst

Re: Radio 10 zender Arnhem medio december op volle sterkte

Bericht door McKooijst »

Goed nieuws. Dan zal de ontvangst op de Utrechtse Heuvelrug hopelijk een stuk beter zijn. Tot hoever reikt de zender dan richting het zuiden? Als je op de A73 van Nijmegen richting Venlo rijdt dan valt bij Boxmeer het signaal nu weg.
Return to your radiosets, Caroline is back!
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

Toen Yorin FM, Caz! en Arrow Classic Rock uitzonden op de 104.1 FM (met een vermogen van maximaal 102,3 kiloWatt ERP) kwam het signaal in het zuiden tot aan Eindhoven goed door. Ik verwacht dat je in een straal van 50 t/m 75 km rondom Arnhem zeker wel Radio 10 moet kunnen ontvangen als de nieuwe antenne lagen geplaatst gaan worden in de top van de KEMA-toren.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
jassy

Bericht door jassy »

ER hangt voor FM en DAB inmiddels al een noodsysteem dus ik denk dat binnen niet al te lange tijd de bouw gaat beginnen.

Eerst moet natuurlijk DAB KPN naar boven/beneden om ruimte te maken voor het nieuwe FM pakket van BP. Dat kost natuurlijk tijd.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost-Noord) op

http://www.dabmonitor.nl/
dabluisteraar

Bericht door dabluisteraar »

Ja de 104.1 is nogal slecht vind ik. Hoe zat het toen Q-Music daar voor nood op zat dan?
analoog

Bericht door analoog »

Arno1978 schreef:Toen Yorin FM, Caz! en Arrow Classic Rock uitzonden op de 104.1 FM (met een vermogen van maximaal 102,3 kiloWatt ERP) kwam het signaal in het zuiden tot aan Eindhoven goed door. Ik verwacht dat je in een straal van 50 t/m 75 km rondom Arnhem zeker wel Radio 10 moet kunnen ontvangen als de nieuwe antenne lagen geplaatst gaan worden in de top van de KEMA-toren.
Ze zonden rondom met 50 kW uit. De mogelijkheid om in een stukje naar west meer te mogen draaien kwam pas later en is nooit gebruikt. Eindhoven is altijd een probleem geweest.

Die 100 kW naar west is welkom, ook in het gebied rond Zeist/Driebergen/Bunnik want daar wisselt de autoradio tussen 88.1/103.8/103.6 en 104.1 momenteel. 87.8 komt naar het oosten de stad Utrecht niet uit.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

R10 kan mooi een bult netverbeteringsverzoeken indienen bij de AT :P
HansHeino

Bericht door HansHeino »

Even een topic schopje, ik vond deze plaats de meest relevante.
De zender 104.1 vanuit Arnhem ligt er al de hele nacht uit, ik heb 10dBµV aan ruis in plaats van 40dBµV aan Radio 10. Onderhoud?

Edit: zojuist om 2.21 uur kwam hij heel voorzichtig terug, ontvangst is nu slecht met maar 34dBµV.
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

@Hans; Niet alleen Radio 10 lag er uit in Arnhem maar ook de zenders NPO Radio 1 t/m 4, Slam!, Radio 538, 100% NL. Allemaal door Broadcast Partners geëxploiteerd. Sky Radio, Radio Veronica, Rsdio Gelderland en Radio 8FM (2x) van KPN waren gewoon on air. Wellicht i.v.m. werkzaamheden. Inmiddels zijn alle zenders in Arnhem weer te beluisteren.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
wimvanlenthe

Bericht door wimvanlenthe »

Niets van te merken, hier in de omgeving Zwolle komt 104.1 goed door maar zelf luister ik altijd naar Radio Veronica op 103.0 en zelfs rondom Zwolle op 102.8 FM
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

Ik woon hier precies 50km van de Zendmast van Arnhem af en de ontvangst is in de Auto wel goed, toch merk ik op plekken vanaf 60/65km van de mast af en verder dat hij tussen de bebouwing weg valt, vanaf 75km is het bereik te zwak voor acceptabele ontvangst.
Het bereik bedraagt ongeveer:
-Gelderland hele provincie
-Utrecht oostelijke helft
-Overijssel grote delen wel tot ongeveer N35lijn Zwolle, Raalte, Almelo, Hengelo, Enschede.
-Noord-Brabant alleen het Noordoostelijke deel tot ongeveer Waalwijk, Tilburg, Eindhoven, Helmond.
-Limburg enkel het noorden tot Venlo ongeveer.
Ook is de zender nog een heel stuk in Duitsland op de A3 en A57 te ontvangen.

Toch merk je over het algemeen (zie https://fmscan.org/main.php) dat de FM ontvangst in met Name het noorden van Overijssel (Steenwijk, Zwolle, Ommen, Hardenberg en Noordoost Twente, zwak is tussen de 104.1 Arnhem, 103.8 Emmen, 103.8 Tjerkgaast, 87.6 Hoogersmilde en 87.7 Lelystad.

In Limburg ook matig met enkel ontvangst ten noorden van Venlo en in Maastricht e.o. 91.1.

In Noord-Brabant is natuurlijk nu Radio 10 Brabant er die de gaten opvult(vooral de zuidelijke helft van Brabant), van de Landelijke variant deze zender is niet gekoppeld met AF aan de landelijke variant zoals bij Qmusic-Limburg wel het geval is.
multiband2

Bericht door multiband2 »

bjornboonk schreef: 17 jan 2022 20:08 Ik woon hier precies 50km van de Zendmast van Arnhem af en de ontvangst is in de Auto wel goed, toch merk ik op plekken vanaf 60/65km van de mast af en verder dat hij tussen de bebouwing weg valt, vanaf 75km is het bereik te zwak voor acceptabele ontvangst.
Het bereik bedraagt ongeveer:
-Gelderland hele provincie
-Utrecht oostelijke helft
-Overijssel grote delen wel tot ongeveer N35lijn Zwolle, Raalte, Almelo, Hengelo, Enschede.
-Noord-Brabant alleen het Noordoostelijke deel tot ongeveer Waalwijk, Tilburg, Eindhoven, Helmond.
-Limburg enkel het noorden tot Venlo ongeveer.
Ook is de zender nog een heel stuk in Duitsland op de A3 en A57 te ontvangen.

Toch merk je over het algemeen (zie https://fmscan.org/main.php) dat de FM ontvangst in met Name het noorden van Overijssel (Steenwijk, Zwolle, Ommen, Hardenberg en Noordoost Twente, zwak is tussen de 104.1 Arnhem, 103.8 Emmen, 103.8 Tjerkgaast, 87.6 Hoogersmilde en 87.7 Lelystad.

In Limburg ook matig met enkel ontvangst ten noorden van Venlo en in Maastricht e.o. 91.1.

In Noord-Brabant is natuurlijk nu Radio 10 Brabant er die de gaten opvult(vooral de zuidelijke helft van Brabant), van de Landelijke variant deze zender is niet gekoppeld met AF aan de landelijke variant zoals bij Qmusic-Limburg wel het geval is.
Ik heb de 104.1FM in Arnhem soms in Amsterdam nog wel eens ontvangen; dat mag ook wel voor 100+KW's.
Plaats reactie