DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
GerjanOpDreef

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door GerjanOpDreef » 23 mar 2018 18:39

Wat ik me dan weer wel afvraag.

In mijn geval is Ede FM de lokale omroep van mijn dorp. Als het aan de NLPO/OLON ligt wordt het hier straks een streekomroep voor de hele zuidelijke Gelderse Vallei.

Is het dan niet wat zonde om die nieuwe omroep een eigen DAB+ frequentie te geven, terwijl er veel meer op kunnen?
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

fmonline

Bericht door fmonline » 17 apr 2018 08:30

Hallo,

Ik heb sinds kort een dab+ radio voor op het werk, want waar waar mijn kantoor is fm slecht te ontvangen?.
Ben er ook erg blij mee...

Alleen vraag ik me af waarom Radio8FM als enige station met 4 regio's ook in Limburg op dab+ zit?
In Brabant kan ik me dat voorstellen maar waarom ook in Limburg? Daar zouden ze 3 van de 4 andere regio's
zenders erop kunnen zetten.

En wanneer is MTVNL overal te ontvangen zodat we ook die zenders kunnen beluisteren?
Want via de site van MTVNL krijg je geen reactie terug.

Thanx...

maxzz

Bericht door maxzz » 17 apr 2018 11:19

fmonline schreef:
17 apr 2018 08:30
En wanneer is MTVNL overal te ontvangen zodat we ook die zenders kunnen beluisteren?
Ik heb vorig jaar die vraag ook gesteld voor mijn regio (Zwolle). Ik heb als reactie terug gekregen dat ze continu bezig zijn met het uitbreiden en verbeteren van de ontvangst en dat ze hier in de regio de 2e helft van 2018 de dekking gaan optimaliseren.
Een vrij ruime marge, maar we gaan het gewoon afwachten. Het zou mooi zijn als MTVNL ook met een volwaardige dekking zou komen
---
Ik ontvang DAB+ met een Kenwood KDC-BT73DAB

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 apr 2018 08:25

fmonline schreef:
MTVNL heeft die vergunning al enkele jaren vóór 2011 in bezit gekregen. En zelfs nu er twee volwaardige landelijke plus enkele regionale DAB+netten actief zijn en er steeds meer DAB+ontvangers verkocht worden, zijn die MTVNL-muxen bij lange na nog niet vol en is de dekking ervan minimaal. Diverse internetstations, die best etherdekking willen, hebben geen gebruik gemaakt van MTVNL.

Ik heb zo het vermoeden dat MTVNL veel te duur is. En daarvoor krijgen stations een brakke 48 kb/s op level 3A, terwijl het netwerk daarvoor te zwak is. Level 2A of zelfs 1A is met de huidige dekking hoogst noodzakelijk. En daarbij is de geluidskwaliteit van 48 kb/s nauwelijks serieus te nemen: het is gewoon te slecht.

MTVNL zou concurrentiebevorderend kunnen (en moeten) werken voor de ether-radio. Met de huidige opzet heb ik steeds meer het idee, dat MTVNL eerder concurrentiewerend werkt...

2n2219

Bericht door 2n2219 » 18 apr 2018 13:32

EtherScout schreef:
18 apr 2018 08:25
fmonline schreef:
MTVNL heeft die vergunning al enkele jaren vóór 2011 in bezit gekregen. En zelfs nu er twee volwaardige landelijke plus enkele regionale DAB+netten actief zijn en er steeds meer DAB+ontvangers verkocht worden, zijn die MTVNL-muxen bij lange na nog niet vol en is de dekking ervan minimaal. Diverse internetstations, die best etherdekking willen, hebben geen gebruik gemaakt van MTVNL.

Ik heb zo het vermoeden dat MTVNL veel te duur is. En daarvoor krijgen stations een brakke 48 kb/s op level 3A, terwijl het netwerk daarvoor te zwak is. Level 2A of zelfs 1A is met de huidige dekking hoogst noodzakelijk. En daarbij is de geluidskwaliteit van 48 kb/s nauwelijks serieus te nemen: het is gewoon te slecht.

MTVNL zou concurrentiebevorderend kunnen (en moeten) werken voor de ether-radio. Met de huidige opzet heb ik steeds meer het idee, dat MTVNL eerder concurrentiewerend werkt...
Had het niet beter kunnen vertalen EtherScout.
Middengolfkwaliteit op DAB+, wie had dat gedacht?
En voor de prijs die MTVNL (lees eigenlijk: BP) vraagt... kun je het beter laten...
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 19 apr 2018 20:07

Op totaaltv.nl is er meer te lezen over de recente aanpassing op 7A:

bron : https://www.totaaltv.nl/nieuws/radionl- ... kwaliteit/

Frequentiemux 7A wordt in Noord-Brabant en Limburg gebruikt voor de doorgifte van de publieke en commerciële zenders via het digitale radionetwerk DAB+. Sinds vorige week zijn de radiozenders van 8FM en RadioNL in bandbreedte teruggezet naar 48kbps. Voorheen werden de zenders met 64kbps aangeboden. Bij digitale radio staat de gebruikte bandbreedte in directe relatie met de geluidskwaliteit die de luisteraar ervaart. 8FM en RadioNL gebruiken de bij de reductie vrijgekomen bandbreedte om meer regionale versies van de radiozender in het gehele verzorgingsgebied van frequentiemux 7A door te geven.

Verdienmodel
Nico Silvius van RadioNL verduidelijkt aan Totaal TV de keuze die vorige week is gemaakt. Silvius stelt dat een keuze tussen het verdienmodel van de radiozenders en de geluidskwaliteit gemaakt is. 8FM en RadioNL hebben in Noord-Brabant en Limburg via FM diverse regionale versies. Nu de luisteraar van deze radiozenders vaker DAB+ als bron voor het luisteren van deze radiozenders gebruikt, kwamen er zowel van luisteraars en adverteerders klachten dat digitaal niet naar de juiste regionale versie geluisterd kon worden. Dit kan tot mogelijke inkomstenderving leiden. En dus heeft Silvius besloten om het verdienmoel prioriteit te geven.

Geluidskwaliteit
Dat was een moeilijke keuze stelt Silvius. “Maar zonder geld afkomstig van adverteerders kunnen we de radiozenders niet in de lucht houden.” Vasthouden aan het verdienmodel is dus belangrijk voor commerciële zenders als 8FM en RadioNL. “Gelet hierop hebben we het besluit moeten nemen om de bandbreedte van de radiozenders te verlagen om ruimte te creëren om meer regionale versies via DAB+ door te geven”, aldus Silvius. Hij stelt dat wel alles in
werking is gesteld om met de lagere bandbreedte een zo goed mogelijk geluid aan de luisteraar te bieden. “We gebruiken nu een speciaal door Orban voor lage bandbreedte ontwikkelde geluidsbewerking (soundprocessing).”

Auto
Silvius geeft toe dat ondanks alle inspanningen om het geluid van de radiozenders zo goed als mogelijk is via DAB+ te verspreiden, het hoorbaar is dat met mindere bandbreedte wordt uitgezonden. Dat is zeker bij gebruik van DAB+ op een stereo geluidsinstallatie thuis het geval. In de auto en met kleine portable radio’s is dit minder goed te horen. Maar Silvius geeft wel toe dat vooral met hoge tonen de aangescherpte compressie van het geluid hoorbaar is.

big T

Bericht door big T » 19 apr 2018 20:28

Duidelijk is dat DAB+ een miskleun is met deze aanbieders.
Zo gaat het hem niet worden.
AM geluid klinkt inmiddels beter :wink:
Sent from my laptop using Windows

maxzz

Bericht door maxzz » 20 apr 2018 08:40

Als de geluidskwaliteit zo slecht blijft, zullen er ook veel luisteraars afhaken. Dat zal het verdienmodel ook niet ten goede komen.
---
Ik ontvang DAB+ met een Kenwood KDC-BT73DAB

big T

Bericht door big T » 20 apr 2018 09:44

Weet niet, kijk naar FB, daar blijft ook iedereen als lemmings achteraan lopen. :D
Sent from my laptop using Windows

2n2219

Bericht door 2n2219 » 20 apr 2018 20:01

big T schreef:
20 apr 2018 09:44
Weet niet, kijk naar FB, daar blijft ook iedereen als lemmings achteraan lopen. :D
-bier
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 25 jun 2018 19:41

bron: https://www.facebook.com/TheMightyKbc/p ... 4116047696

KBC radio stopt op 1 juli 2018 op DAB+ en AM 1602.
We zijn bezig om zo snel mogelijk 24/7 weer terug te keren in de ether via DAB+. Meer nieuws over DAB+ volgt binnenkort....
We danken alle luisteraars en degene die zich hebben ingezet voor KBC 1602! De streams blijven gewoon on air.

Plaats reactie