DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Noordzee

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door Noordzee » 07 jan 2018 11:38

2n2219 schreef:
29 dec 2017 16:40
Noordzee schreef:
29 dec 2017 12:35
Hoogersmilde draait op 6B met maar 3,5 kW, Dat blijkt te weinig te zijn voor een goede indoor-dekking in de hele provincie Drenthe.
Op 11C is sinds gisteren wel een goede ontvangst in Oost-Drenthe met 10kW vanuit Hoogersmilde.

Kortom: Het kan dus wel, waar is het wachten op?
Het wachten is op beleid, wetgeving maar vooral visie die dit geklungel onmogelijk maakt.
Maar daar kun je in NL heel lang op wachten...
Ik lees op radio-tv-nederland.nl het volgende:

Naam vergunninghouder: Stichting RPO en NLCO
Ensemble naam: 6B Oost-Noord NL
Ensemble ID: 8016
Kanaal: 6B (183.648 MHz)
Bereik: Groningen, Drenthe, Overijssel, oostelijk deel Flevoland, oostelijk deel Utrecht en Gelderland
Voor deze regio is ook kanaal 6C beschikbaar maar wanneer deze in de lucht komt is onduidelijk.

De nieuwe Stichting RPO vergunning ging in op 16 juni 2017 en loopt t/m 31 augustus 2022 en er geldt een uitrolverplichting:
a. per 1 september 2015 in tenminste een gebied ter grootte van de analoge verzorgingsgebieden dan wel in tenminste 80% van het allotment (geografische verzorging) het programmakanaal, bedoeld in artikel 2, vierde lid, te ontvangen is met minimaal het verzorgingsniveau ‘mobiele ontvangst’, zoals bepaald in het achtste lid, en
b. per 1 januari 2017 in tenminste 80% van het allotment (geografische verzorging) het programmakanaal, bedoeld in artikel 2, vierde lid, te ontvangen is met minimaal het verzorgingsniveau ‘mobiele ontvangst’, zoals bepaald in het achtste lid.

De nieuwe vergunning ging in op 16 juni 2017 en loopt t/m 31 augustus 2022 en er geldt een Ingebruiknameverplichting:
1. Vanaf 1 januari 2018 biedt de vergunninghouder de dienst, omschreven in artikel 2, aan met een geografische verzorging van 85% mobiele ontvangst en een demografische verzorging van 65% binnenontvangst.
2. Vanaf 1 januari 2020 biedt de vergunninghouder de dienst, omschreven in artikel 2, aan met een geografische verzorging van 90% mobiele ontvangst en een demografische verzorging van 75% binnenontvangst.
3. De geografische verzorging zoals bedoeld in het eerste en tweede lid is voor mobiele ontvangst vastgesteld op een veldsterkte van 60 dBµV/m en de demografische verzorging voor binnenontvangst op een veldsterkte van 66 dBµV/m op 10 meter hoogte voor 50% van de tijd en plaats en bij een referentiefrequentie van 200 MHz.

Kortom : Per 1 januari 2018 zou de ontvangst moeten voldoen aan hogere eisen, per 1 januari 2020 moet de ontvangst nog beter zijn.
Ik ben bang dat we tot zeker december 2019 moeten wachten op indoor-ontvangst in onze regio.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 07 jan 2018 12:32

scheelt er aan wat je regio is.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Noordzee

Bericht door Noordzee » 07 jan 2018 14:03

Dat denk ik ook. Mijn regio is trouwens Oost-Drenthe. (Hondsrug)
Op dit moment heb ik wel mobiele ontvangst, maar niet op mijn (indoor-)ontvanger.

dab radio

Bericht door dab radio » 07 jan 2018 16:01

Noordzee schreef:
07 jan 2018 14:03
Dat denk ik ook. Mijn regio is trouwens Oost-Drenthe. (Hondsrug)
Op dit moment heb ik wel mobiele ontvangst, maar niet op mijn (indoor-)ontvanger.
Dit zal wel kloppen. Als ik op DABscan kijk, dan zie je dat er vanaf Smilde richting Emmen met 1 KW uitgezonden word.
11C met 5 KW

Noordzee

Bericht door Noordzee » 21 mar 2018 19:01

Ik heb navraag gedaan bij RTV Drenthe, Dit antwoord ontving ik:

Wij zijn in overleg over aanpassing van het netwerk zodat de ontvangst in heel Allotment 6B wordt verbeterd, niet alleen in de Zuid-oost hoek van Drenthe.
Dit moet gebeuren in overleg met alle andere radiostations in kavel 6B en daarover de benodigde afspraken maken kost veel tijd.
De verwachting is wel dat de ontvangst van regionale omroepen zal verbeteren maar wanneer dat klaar is kunnen wij nu nog niet voorspellen.

En nog even goed om te weten dat strikt formeel de regionale omroepen alleen via hun FM frequenties aangewezen zijn als rampenzender. Uiteraard is onze wens om te zorgen voor een zo goed mogelijk dekkend netwerk voor de DAB+ zenders.

Met vriendelijke groet,

Rego Meijer
Hoofd Faciliteiten

RTV Drenthe

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 21 mar 2018 20:46

Dat verhaal klopt ja. Een aantal regionale omroepen wil dat graag. Als het aan hun ligt worden er morgen, liefst nog vandaag extra zenders aangezet. Maar die extra zenders moeten betaald worden, want dat kost geld. Als je nu met bijvoorbeeld 12 stations op dat DAB kavel zit, dan zullen al die 12 stations een evenredig deel moeten betalen.
Voor de één geen probleem, maar voor radio Tietjerkstradeel (gefingeerde naam)die alleen maar een stukje van zijn regio als uitzendgebied ziet, heeft helemaal geen belang dat hij beter in Gelderland te horen is, of in Zuidoost Drenthe. Die wil dus niet meer betalen.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 21 mar 2018 20:50

radiogolfje schreef:
21 mar 2018 20:46
Dat verhaal klopt ja. Een aantal regionale omroepen wil dat graag. Als het aan hun ligt worden er morgen, liefst nog vandaag extra zenders aangezet. Maar die extra zenders moeten betaald worden, want dat kost geld. Als je nu met bijvoorbeeld 12 stations op dat DAB kavel zit, dan zullen al die 12 stations een evenredig deel moeten betalen.
Voor de één geen probleem, maar voor radio Tietjerkstradeel (gefingeerde naam)die alleen maar een stukje van zijn regio als uitzendgebied ziet, heeft helemaal geen belang dat hij beter in Gelderland te horen is, of in Zuidoost Drenthe. Die wil dus niet meer betalen.
Logisch natuurlijk dat Radio Tietjerkstradeel niet in Gelderland te horen hoeft te zijn, maar dan kan RTV Oost op de DAB+ zendmast in Gelderland toch samenwerken met Radio Kootwijk?
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 21 mar 2018 21:35

Het is één groot gebied en als de één wat meer wil, moet de ander dus mee betalen.
Afbeelding hier de verdeling, dus je zit in een kwart van NL en je betaald dus ook voor die kwart.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 21 mar 2018 21:58

radiogolfje schreef:
21 mar 2018 21:35
Het is één groot gebied en als de één wat meer wil, moet de ander dus mee betalen.
Afbeelding hier de verdeling, dus je zit in een kwart van NL en je betaald dus ook voor die kwart.
Ik snap er geen kl*te van. Ik gebruik even de Tennet Toren in Arnhem en de CJ2 Datatoren in Hoogersmilde als voorbeeld, in combinatie met het door jouw geplaatste kaartje.

Stel dat de diverse omroepen met elkaar in discussie gaan en uiteindelijk blijkt dat er 11 van de 12 omroepen overeenstemming kunnen bereiken om gezamenlijk op DAB+ multiplex 6B te gaan zitten, in zowel Arnhem als Hoogersmilde.

Nu wil Hoogersmilde FM alleen in Hoogersmilde op DAB+ en Arnhem FM alleen in Arnhem op DAB+. Kan dat dan niet?

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 21 mar 2018 22:40

Nee. Al die zenders zenden op dezelfde frequentie uit. En dat kan alleen als ze gelijktijdig exact hetzelfde data pakketje versturen. of te wel, het is een multiplex met bijvoorbeeld 12 stations. Dat moet in dat hele district gelijk zijn.
Is er ergens in dat kavel een bitje anders, stoort hij de rest en krijg je grote gaten in de dekking, dus alles moet gelijk zijn.
Je kan dus niet zeggen van Smilde zend pietje wel uit en in Markelo vervangen we die voor Klaas.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 21 mar 2018 22:51

Kijk, nu begrijp ik het wel. In dat geval moeten er dus geen lokale omroepen worden toegevoegd aan het regionale DAB+ netwerk.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 22 mar 2018 08:53

Nee, eigenlijk moet je daarvoor een klein maziger netwerk hebben, MTV bijvoorbeeld, maar als commerciële regionale omroep wordt je automatisch in dat grote kavel gestopt.

remco_k

Bericht door remco_k » 22 mar 2018 09:09

radiogolfje schreef:
21 mar 2018 21:35
Dan stel ik voor dat we in alle DAB ontvangers GPS localisering bouwen en dat elke zender zijn 'gebied' meestuurt in metadata waarin je het mag ontvangen. En vervolgens checkt de ontvanger dat met elkaar en zodra je over de grens bent gereden hoor je:
"*Bliep*. Ga een paar meter terug of kies een andere zender. *Bliep*". :)) :wink:
Of misschien moet de ontvanger ruis gaan emuleren aan de rand van dat GPS gebied. En naar mono schakelen. Heb je toch nog ff dat ouderwetse FM gevoel terug.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Probeer nu 1 maand gratis en vrijblijvend onze SHOUTcast stream met 30 of 500 slots!

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 22 mar 2018 12:59

radiogolfje schreef:
22 mar 2018 08:53
Nee, eigenlijk moet je daarvoor een klein maziger netwerk hebben, MTV bijvoorbeeld, maar als commerciële regionale omroep wordt je automatisch in dat grote kavel gestopt.
Zou daar op de langere termijn geen mogelijkheid voor zijn?

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 22 mar 2018 18:44

Dan zou je met de lokale streekomroep in je gebied moeten gaan praten,. die krijgen straks een frequentie en mogelijk kan daar nog een stationnetje bij. (Mits voldoet aan de CVDM eisen enz)
Zal dan uiteraard tegen betaling zijn, maar veel minder dan het halve land.

Plaats reactie