DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
radiogolfje

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door radiogolfje » 06 nov 2016 10:37

Een zender van 2kW is duurder, je stroom verbruik is meer en bekabeling enz ook.

En zoals ik het van een aantal regio's hoor mag het allemaal niets kosten, dus elke besparing is er één.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

terrestrial

Bericht door terrestrial » 06 nov 2016 11:13

radiogolfje schreef:Een zender van 2kW is duurder, je stroom verbruik is meer en bekabeling enz ook.

En zoals ik het van een aantal regio's hoor mag het allemaal niets kosten, dus elke besparing is er één.
Het is wel duidelijk dat je er weinig verstand van hebt. Jij denkt dat ze een coax leggen die maar 500 watt aan kan en als dan straks het zendvermogen omhoog moet er een nieuwe kabel worden getrokken. Nee tuurlijk niet. En het stroom verschil zal ook meevallen we praten niet over een middengolf zender... De zender is trouwens geen 2 kW of 800 Watt, die 2 kW is het uitgestraalde vermogen (ERP) door de antenne. De zender zelf geeft veel minder vermogen af.

DX'r

Bericht door DX'r » 06 nov 2016 15:18

terrestrial schreef:
radiogolfje schreef:Een zender van 2kW is duurder, je stroom verbruik is meer en bekabeling enz ook.

Het is wel duidelijk dat je er weinig verstand van hebt. Jij denkt dat ze een coax leggen die maar 500 watt aan kan en als dan straks het zendvermogen omhoog moet er een nieuwe kabel worden getrokken. Nee tuurlijk niet. En het stroom verschil zal ook meevallen we praten niet over een middengolf zender... De zender is trouwens geen 2 kW of 800 Watt, die 2 kW is het uitgestraalde vermogen (ERP) door de antenne. De zender zelf geeft veel minder vermogen af.
die 759 Watt zender is voorlopig voldoende om het outdoor gaatje bij Utrecht te dichten.
Indoor is een heel ander verhaal maar dat boeit nu nog even niet bij alle DAB netwerken heb ik het idee

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 06 nov 2016 16:52

Ik wil hier ook nog even een opmerking over maken niet alleen het regionale kavel
is het zendvermogen maar net genoeg. Ook van de vcr mag het zend vermogen best
omhoog het moet toch gewoon mogelijk zo wel binnen als buiten goed naar de radio te
kunnen luisteren op een portable radio wat groter of kleintje voor op de fiets of te wandelen
en bv in het openbaar vervoer bus want dat is ook nog een groot drama in Oosterhout,
regio Breda zelfs de Npo zender in Breda zou het uitzendvermogen ook wel hoger mogen
verkeerde bezuiniging dat kan ook het verschil maken van het succes van DAB+radio wanneer
worden de hoge heren wakker wanneer het te laat is ?

Wim K.

Bericht door Wim K. » 07 nov 2016 17:56

Ik denk dat het op termijn al te laat is. Dit baseer ik op het feit dat het dekkingskaartje voor volgend jaar bijvoorbeeld voor het gebied Voorne-Putten geen wezenlijke verbeteringen laat zien. Ten westen van de lijn Hellevoetsluis-Oostvoorne is de ontvangst van DAB+ slecht. En dat zal zo blijven als men denkt dat slechts vanaf de Waalhaven uitzenden voldoende dekking moet geven. Ik schakel definitief over naar internetradio, ook in de auto. Dat is de toekomst en het wordt ook steeds beter. Alleen een extra opstelpunt, of opstelpunten, zal verbetering geven. Niet zozeer verhogen van de vermogens.

passie3105

Bericht door passie3105 » 23 dec 2016 13:31

6B Hengelo geeft continu uitval sinds gisteren.

jassy

Bericht door jassy » 23 dec 2016 20:43

Sterker nog, het hele net in Twente is (weer eens) uit sync sinds woensdagavond. Ik heb dit een paar dagen aangekeken en toch maar melding gemaakt bij een aantal partijen. Het zal wel tot na de kerstdagen gaan duren voordat dit weer hersteld is. Sta je dan met je DAB Radio onder de kerstboom.... doet het niet. Gemiste kans!
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

EtherScout

Bericht door EtherScout » 23 dec 2016 21:11

Ondertussen krijgen de plannen voor volgend jaar steeds meer vorm. Het is nu nog niet goed genoeg, maar er is hoop.

- De dekkings-eisen worden flink aangescherpt.
- De grootste dwarsligger op 8A is per september verdwenen.
- In februari start de consultatie voor de verdeling van alle niet rechtstreeks aan B- of C-kavels toegewezen ruimte in de bestaande bovenregiomuxen. Alle vergunde niet rechtstreeks aan B- of C-kavels verbonden extra vergunningen vervallen.
- Er komen vijf (samen landelijk dekkend) nieuwe bovenregiomuxen bij. Een heel klein deel van 6C gaat naar B-kavelhouders, de rest is vrij. De consultatie van februari geldt ook voor deze vrije ruimte.
- In september wordt alle vrije ruimte in de twee bovenregiolagen (van vijf muxen elk) geveild. Programma-technisch zijn de te veilen plekken volledig vrij. Zowel landelijke als regionale radio is toegestaan.

jassy

Bericht door jassy » 24 dec 2016 13:17

6B draait weer zoals het hoort.. Leest men hier mee of is er elders door iemand melding van gemaakt? Sinds het hier in het forum staat is het ineens opgelost.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

DX'r

Bericht door DX'r » 24 dec 2016 16:44

jassy schreef:Sterker nog, het hele net in Twente is (weer eens) uit sync sinds woensdagavond. Ik heb dit een paar dagen aangekeken en toch maar melding gemaakt bij een aantal partijen. Het zal wel tot na de kerstdagen gaan duren voordat dit weer hersteld is. Sta je dan met je DAB Radio onder de kerstboom.... doet het niet. Gemiste kans!
11C was woensdag in de regio Utrecht Amersfoort ook al helemaal niet goed te ontvangen

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 27 dec 2016 13:54

Hoi EhterScout het word hoog tijd het is zelfs een eis geworden dat er straks zelfs een goede in en outdoor ontvangst mogelijk
moet zijn das een hele goede weg in die richting een ding hoop ik wel dat er nog meer aan promotie van DAB+ radio`s
word gedaan. Zowel via radio en tv reclame drukwerk en in in winkels moet men meer gaan doen om DAB+ radio aan
de man of vrouw te brengen en als ze het echt slim willen gaan aan pakken verkopen ze alleen nog maar DAB+ radio,s
die ook nog de mogelijkheid hebben om de FM te ontvangen !

EtherScout

Bericht door EtherScout » 27 dec 2016 20:42

DAB+ fan schreef:Hoi EhterScout het word hoog tijd het is zelfs een eis geworden dat er straks zelfs een goede in en outdoor ontvangst mogelijk
moet zijn das een hele goede weg in die richting een ding hoop ik wel dat er nog meer aan promotie van DAB+ radio`s
word gedaan. Zowel via radio en tv reclame drukwerk en in in winkels moet men meer gaan doen om DAB+ radio aan
de man of vrouw te brengen en als ze het echt slim willen gaan aan pakken verkopen ze alleen nog maar DAB+ radio,s
die ook nog de mogelijkheid hebben om de FM te ontvangen !
Ik ben het met je eens dat het traag gaat. Wachten tot september is jammer en technisch niet nodig, maar er spelen nog een heleboel andere zaken mee, waaronder juridische. Zo zijn de huidige vergunningen niet zomaar voortijdig te beëindigen. Ook de besluitvorming is overheidswerk en dat wil nog weleens tijd kosten.

Wat dat betreft gaat het zo slecht nog niet in Nederland. Binnen een jaar hebben wij in dit land vier landelijk dekkende (combinaties van) muxen, plus op sommige plaatsen MTVNL (die tot 2024 het mooiste regiopakket met hele slappe voorwaarden stevig in handen heeft: ècht een van de grootste frequentieverdeelblunders van deze eeuw) en op sommige plaatsen lokale testmuxen. Dat is meer dan in de meeste Europese landen. En ja, het kan nog beter, onder andere door de regionalen en MTVNL van kavel te laten wissen. Maar dat is juridisch lastig en zal zeker geld gaan kosten...

Wij gaan het zien komend jaar. Ik ben benieuwd hoe de verdeling er in september uitziet.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 01 jan 2017 10:39

DX'r schreef:
terrestrial schreef:

die 759 Watt zender is voorlopig voldoende om het outdoor gaatje bij Utrecht te dichten.
Indoor is een heel ander verhaal maar dat boeit nu nog even niet bij alle DAB netwerken heb ik het idee
De zender voor 8A is aangezet, In de regio Utrecht is nu ontvangst.

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 02 jan 2017 00:20

Hoi Etherscout belachelijk dat Mtv netwerk voor west brabant is er nog steeds geen freqentie van
het MTV Netwerk voor onze regio das wel erg jammer en daar hoor je dus niks over ?

jassy

Bericht door jassy » 02 jan 2017 09:43

6B is in Oost-Nederland de kluts weer kwijt, Hengelo is out of sync. Gaat vaak mis de laatste tijd!

Plaats reactie