DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

glokhoff

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door glokhoff »

Het kan dan alsnog tot verwarring leiden, als je op de grens tussen de 2 gebieden telkens wisselt van editie, tijdens de reclamebreak... maar ja, dat ongemak lijkt me voor lief te nemen.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Weet niet of ze dit op afstand kunnen fixen
Ja hoor, achter de PC een nieuw adresje intikken. :))
DX'r

Bericht door DX'r »

WFNX schreef: 13 sep 2022 10:22 Ik reed afgelopen weekend van Zuid-Kennermerkland naar Alphen. Wat me opviel. Decibel (op de regionale mux) schakelt niet over van NH naar ZH, maar bij Alphen naar 12B Utrecht. Handmatig kon ik Decibel ZH vinden, het gekke was wel dat bij Ter Aar deze al begon te haperen. Dat is toch wel heel opmerkelijk zo vlakbij Alphen. Het lijkt dus dat de Decibel stations nog niet correct gelinkt zijn, aangezien hij niet naar ZH schakelt automatisch, maar wel naar 12B. Ook vraag ik me af hoe sterk die zender in Alpen is, want storingen zelfs relatief dichtbij zijn wel opmerkelijk.

Daarnaast heb ik ook opgemerkt dat ik nu links en rechts wegvallers heb op MTV NL, daar waar ik dat eerder nooit had. Zou BP echt dit netwerk versoberd hebben, om de regionale uitrol te bespoedigen? Hoe dan ook, het is een behoorlijk zooitje met suboptimale dekkingen.
Ter aar is achterzijde DAB antennes Alphen en daar heb je mindere ontvangst zie ook https://www.agentschaptelecom.nl/binari ... o+2020.pdf
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

Ach ik wacht nog even tot 7C afgebouwd is met zenders in meppel en hoogersmilde..

dan zal die ook wel weer te ontvangen zijn op de vaste opstelling..
voor nu hebben we 8A er bij :P
DX'r

Bericht door DX'r »

EtherScout schreef: 13 sep 2022 11:48
WFNX schreef: 13 sep 2022 10:22 Ik reed afgelopen weekend van Zuid-Kennermerkland naar Alphen. Wat me opviel. Decibel (op de regionale mux) schakelt niet over van NH naar ZH, maar bij Alphen naar 12B Utrecht. Handmatig kon ik Decibel ZH vinden, het gekke was wel dat bij Ter Aar deze al begon te haperen. Dat is toch wel heel opmerkelijk zo vlakbij Alphen. Het lijkt dus dat de Decibel stations nog niet correct gelinkt zijn, aangezien hij niet naar ZH schakelt automatisch, maar wel naar 12B. Ook vraag ik me af hoe sterk die zender in Alpen is, want storingen zelfs relatief dichtbij zijn wel opmerkelijk.
Dat komt, doordat Decibel ZH nog de ID 87F0 heeft, in plaats van ID 86F0 van de overige locaties. Dit stamt nog uit de tijd dat beide reclame-edities op 8A zaten. Je kan niet twee programma's op dezelfde mux plaatsen met dezelfde ID. Nu Noord- en Zuid-Holland elk een aparte mux hebben, kan dit probleem opgelost worden.

Zie Radio-TV-Nederland
Dat met Decibel is (eindelijk :lol: ) opgelost
WFNX

Bericht door WFNX »

DX'r schreef: 15 sep 2022 17:23
EtherScout schreef: 13 sep 2022 11:48
Dat komt, doordat Decibel ZH nog de ID 87F0 heeft, in plaats van ID 86F0 van de overige locaties. Dit stamt nog uit de tijd dat beide reclame-edities op 8A zaten. Je kan niet twee programma's op dezelfde mux plaatsen met dezelfde ID. Nu Noord- en Zuid-Holland elk een aparte mux hebben, kan dit probleem opgelost worden.

Zie Radio-TV-Nederland
Dat met Decibel is (eindelijk :lol: ) opgelost
Dat is fijn nieuws!!
de vrije fries

Bericht door de vrije fries »

dit zijn de de opstelpunten van de verschillende regio dab+ gebieden met de gebruikte aantal KW als alles aan staat

- 5A -
Jirnsum; 10 kW
Smilde; 0,9 kW
Tjerkgaast; 6,3 kW

- 5B -
Alphen; 3,6 kW
Den Haag; 3 kW
Driewegen; 4,5 kW
Goes; 12 kW
Rotterdam; 5 kW
Westdorpe; 10 kW

- 6A -
Hengelo; 10 kW
Markelo; 8,5 kW
Zwolle; 13 kW

- 7C-N -
Emmen; 1,6 kW
Hoogezand; 20 kW
Meppel; 0,63 kW
Smilde; 3,5 kW
Stadskanaal; 0,5 kW

- 7C-Z -
Breda; 1kW
Eindhoven; 6,8 kW
Eys; 6,2 kW
Gemert; 7,1 kW
Loon op Zand; 7,2 kW
Maastricht; 2 kW
Megen; 3,5 kW
Roermond; 10 kW
Roosendaal; 10 kW
Tilburg; 2,5 kW
Vught; 0,32 kW

- 8B -
Amsterdam; 8 kW
Haarlem; 0,5 kW
Hilversum; 1,3 kW
Hoorn; 0,63 kW
Lelystad; 32 kW
Wieringerwerf; 5 kW
Wormer; 13 kW

- 12B -
Aalten; 2 kW
Amersfoort; 1,6 kW
Arnhem; 10 kW
Doetinchem; 5 kW
IJsselstein; 3 kW
Markelo; 1 kW
Megen; 5 kW
Nijmegen; 2 kW
Ugchelen; 5 kW
Zwolle; 10 kW

bron: https://www.rundfunkforum.de/viewtopic. ... 3#p1678213

de nieuwe kaarten als alles aan is zijn te vinden op : https://img.nicocoweb.de/
Echtwel

Bericht door Echtwel »

https://www.radiofreak.nl/gebruik-dab-w ... d-stijgen/

langzaam het besef dat het nog heeeeellll lang

Ik denk zelf dat eigen een switch niet meer nodig is onderzoek wijst uit dat leeft 25-50 jaar het meeste nog gebruiken en onder de 25 jaar zitten toch versmolten met hun mobiel waarbij de 10 GB een beetje standaard is genoeg om overal te luisteren -bier

Maar goed FM heeft er ook een hele lang tijd over gedaan (Voor 1945 gebruikte men in Amerika een FM-band),

https://nl.wikipedia.org/wiki/FM-omroep ... 2C00%20MHz.

ik zie dab als een luxe wel als "freak" leuk ik denk dat het niet / nooit zo groot zal worden als FM mensen hebben gewoon meer toegang via internet
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

de vrije fries schreef: 26 sep 2022 21:32 dit zijn de de opstelpunten van de verschillende regio dab+ gebieden met de gebruikte aantal KW als alles aan staat

- 5A -
Jirnsum; 10 kW
Smilde; 0,9 kW
Tjerkgaast; 6,3 kW

- 7C-N -
Emmen; 1,6 kW
Hoogezand; 20 kW
Meppel; 0,63 kW
Smilde; 3,5 kW
Stadskanaal; 0,5 kW

- 8B -
Amsterdam; 8 kW
Haarlem; 0,5 kW
Hilversum; 1,3 kW
Hoorn; 0,63 kW
Lelystad; 32 kW
Wieringerwerf; 5 kW
Wormer; 13 kW

bron: https://www.rundfunkforum.de/viewtopic. ... 3#p1678213

de nieuwe kaarten als alles aan is zijn te vinden op : https://img.nicocoweb.de/
Aah 3.5KW vanaf smilde.. dat wordt wel weer 7C ontvangen denk ik zo :) kreng heeft daar de hoogte lekker mee..

verder is 8B met de dipool ook te ontvangen als ik deze anders zou monteren (moet nog bedenken of ik dat ga doen) maar voor de auto is het leuk.

prima signaal nabij Drachten op de A7 dan is het wel gebeurd..
de vrije fries

De nieuwe radiozender Vibe Radio is gestart met haar uitzendingen via de digitale ether (DAB+). De radiozender is te beluisteren via DAB+ in Friesland en Overijssel.

In Friesland is de radiozender te horen via kanaal 5A en in de provincie Overijssel op kanaal 6A. De verspreiding via DAB+ zal binnenkort verder worden uitgebreid naar meer regio’s in Nederland.

https://www.viberadio.nl/

https://mediamagazine.nl/vibe-radio-sta ... n-via-dab/
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Zender Haarlem van DAB+net 8B N-H / Flevo staat aan, waardoor ik NH-Radio weer beneden kan ontvangen. Ook diverse andere zenders van de regionetten zijn aangezet, zo meldt Radiowereld.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Arrow Classic Rock heet nu ook op de regionale muxen 'ArrowClassicRock' in plaats van 'Arrow C R'. De korte naam blijft 'Arrow CR'. Het naamsverschil met MTVNL is hiermee opgelost. Ik ben benieuwd hoe lang Arrow nog op MTVNL blijft, nu de dekking van de regionale muxen steeds beter wordt.
de vrije fries

Hoogersmilde 30 oktober 2022
De nieuwe antenne is naar alle waarschijnlijkheid eerst neergelegd op betonnen toren en vanaf daar in de nacht van 29 oktober via de mast omhoog gehesen. Vandaag zien we dat de antenne is gemonteerd maar nog niet aangesloten, omdat er nog kabels los hangen. Er zal nogmaals geklommen (in een nacht) moeten worden naar ca 250 meter! om alles nog aan te sluiten. tot die tijd nog geen uitzending via kanaal 7C. Vast staat wel dat dit uiterlijk 1 januari is, maar eerder is mogelijk.

meer info en foto`s van de nieuwe dab antenne voor smilde zie:
https://fmtvdx.eu/
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

neem aan dat BP wel voor 1-1-2022 de antenne weet aan te sluiten en de zender weet aan te slingeren :lol:
de vrije fries

Ou-Tannu schreef: 01 nov 2022 20:40 neem aan dat BP wel voor 1-1-2022 de antenne weet aan te sluiten en de zender weet aan te slingeren :lol:
je bedoelt zeker 1-1-2023
Plaats reactie