DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door EtherScout » 29 aug 2017 22:09

passie3105 schreef:
29 aug 2017 21:10
Wat belachelijk dat Radio Continu verdwijnt. Deze zender is heel populair in Twente. Als ik alleen al kijk wat ik in onze winkel moet afstemmen op continu als er een nieuwe radio wordt gekocht is enorm. Jammer dit !!!!
Er worden kaveltjes geveld, waaronder een in Twente. Ik sluit een terugkeer van Radio Continu niet uit.

passie3105

Bericht door passie3105 » 31 aug 2017 07:30

Radio Continu blijft gewoon op 6B DAB+ !

EtherScout

Bericht door EtherScout » 01 sep 2017 09:37

Het is zover: 1 september. Ik heb een dubbel gevoel over de nieuwe situatie op de bovenregio-DAB+. De redenen om ieder kavel een DAB+plek te geven zijn op zich goed en terecht. De gevolgen in de praktijk zijn helaas wat minder. Het toont twee dingen aan:

1) Veel stations willen geen provinciale omroep zijn. Het ene soort station wil eigenlijk landelijk op FM en gebruikt daar B-kavels voor en het andere soort wil eigenlijk lokale commerciële radio maken.
2) Er zijn kavels in handen van doorverhuurders. Zij verdienen makkelijk geld aan stations die eigenlijk landelijk op FM willen uitzenden.
3) De frequentieindeling van de B-kavels raakt in veel gevallen kant noch wal. Als je provinciale commerciële omroep wilt, had er dan provinciale kavels van gemaakt.

Intrekken en herverdelen van B-kavels gaat helaas niet meer. Maar er is, wat mij betreft, wel het één-en-ander mogelijk:

- Ruil de DAB+frequenties van de regionalen om met die van MTVNL. Het is al zó vaak gezegd, niet alleen door mij. Gewoon doen! Dit bied tevens de mogelijkheid om meer dan 64 kb/s per kavel toe te wijzen.
- Wijs de kleine lokale B-kaveltjes geen DAB+ruimte toe in de regiomuxen. Laat ze, nu vrijwillig, na de definitieve lokale indeling verplicht, lokaal op DAB+ gaan.
- Verbied de 'productieovereenkomsten', zodat die doorverhuurders eindelijk eens aangepakt worden. Zelf radio maken of doorverkopen/inleveren! Zo is ook het maximum bereik op combinaties van B-kavels beter te handhaven.
- Verbied dubbele dekking. Wijs kavels aan die niet hetzelfde programma mogen doorgeven.
- Sta toe dat voor meerdere B-kavels één DAB+station in hogere geluidskwaliteit gebruikt wordt. De inhoud daarvan moet dan wel voldoen aan de regiogerichtheidseisen van alle betrokken B-kavels.

En: wil je landelijk, ga dan DAB+only!

JG van Straten

Bericht door JG van Straten » 02 sep 2017 13:04

In de huidige situatie wordt er inefficiënt met de ruimte op regionaal DAB omgegaan. Neem bv het regionale pakket op 8A. Radio NL zit er 3x in en Decibel 2x. Ik weet dat dit moet vanwege de vergunningen. De oplossing zit inderdaad in -wat door Etherscout is aangehaald- het verwisselen van het bovenregionale pakket en het pakket van MTVNL. Als je dan Zeeland op 9D laat heeft Zuid-Holland de 5B en Utrecht op bv. 8D heeft Gelderland de 12B. In het noorden gebruik je de 9D of 6C dan voor Groningen of Drenthe en heeft de andere provincie de 7C. In Limburg maak je de 8C voor heel de provincie. MTVNL heeft dan een bovenregionaal pakket wat bestaat uit 3 regio's 6B (Noordoost), 8A (West) en 7A (Zuid). In deze situatie heeft elke provincie een eigen DAB pakket waarin -uitgezonderd Zuid-Holland- 1 publieke en 11 commerciële omroepen in zitten die elk met 96 kbps EEP-3A kunnen uitzenden. In elke provinciale pakket is er ook nog ruimte voor minimaal 4 programma's zonder FM frequentie, die geveild kunnen worden. Zelfs in deze situatie zie dat Radio NL in meerdere pakketten dubbel of zelfs 3 maal in een pakket zitten. Voor omroepen die een groter gebied willen bereiken is dan MTVNL een goed optie.

DX'r

Bericht door DX'r » 04 sep 2017 19:59

vraag me af of deze info wel klopt van 9D NW op
http://radio-tv-nederland.nl/dab/9dnw.html
om 19 uur schakelt de boel om vanwege KBC naar Seagul en blijkbaar komt dan RTV NH een niet meer bestaande omroep :lol: on air en komt er een 2 versie van LOA Ameland on air
heel apart :)) :lol: -smok

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 06 sep 2017 17:54

Wijzigingen op 6 B NoordOost:
Naast Simone FM is er nu ook een Simone Oldies verschenen met de hele dag zoals de naam al zegt nonstop Oldies. Voor degenen die Retro missen een aardig regionaal alternatief.

Continu Oost is ook weer te beluisteren na de aanvankelijke aankondiging dat dit zou gaan verdwijnen. Radio NL Twente is er ook weer i,p.v. Tukker FM.
Laat Ons Luisteren!

Noordzee

Bericht door Noordzee » 06 sep 2017 19:42

Simone FM zendt uit met 80 kbps,
Simone Oldies heeft maar 48 kbps beschikbaar.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 sep 2017 21:20

Noordzee schreef:
06 sep 2017 19:42
hanilascoltatore schreef:
06 sep 2017 17:54
Naast Simone FM is er nu ook een Simone Oldies verschenen met de hele dag zoals de naam al zegt nonstop Oldies. Voor degenen die Retro missen een aardig regionaal alternatief.

Continu Oost is ook weer te beluisteren na de aanvankelijke aankondiging dat dit zou gaan verdwijnen. Radio NL Twente is er ook weer i,p.v. Tukker FM.
Simone FM zendt uit met 80 kbps,
Simone Oldies heeft maar 48 kbps beschikbaar.
Ik ga ervan uit dat Simone Oldies nu niet op de FM-frequentie in Appingedam te horen is. Dit betekent dat de audio op beide B-kavels hetzelfde is (en voldoet aan de regiogerichtheidseis van beide kavels) en dat de 80 kb/s de verplichte DAB+versie hiervan is. Ik hoop dat dit goedgevonden wordt, want deze constructie komt de diversiteit op DAB+ ten goede. Die 80 / 48 is een prima verhouding voor hoofdkanaal / bijkanaal. De grote jongens op 11C doen het ook zo.

Die regiogerichtheid van het kleine kavel, overgenomen van RadioNL, is nog steeds 64%, dus dat gaat niet meevallen voor Simone. Ik ben benieuwd of dit goed gaat, anders is inleveren en opnieuw op bieden toch verstandiger. Ook al is het percentage in eerste instantie niet de schuld van Simone FM, zij zitten er nu toch wel mee.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 sep 2017 10:03

EtherScout schreef:
06 sep 2017 21:20
Ik ga ervan uit dat Simone Oldies nu niet op de FM-frequentie in Appingedam te horen is. Dit betekent dat de audio op beide B-kavels hetzelfde is (en voldoet aan de regiogerichtheidseis van beide kavels) en dat de 80 kb/s de verplichte DAB+versie hiervan is. Ik hoop dat dit goedgevonden wordt, want deze constructie komt de diversiteit op DAB+ ten goede. Die 80 / 48 is een prima verhouding voor hoofdkanaal / bijkanaal. De grote jongens op 11C doen het ook zo.

Die regiogerichtheid van het kleine kavel, overgenomen van RadioNL, is nog steeds 64%, dus dat gaat niet meevallen voor Simone. Ik ben benieuwd of dit goed gaat, anders is inleveren en opnieuw op bieden toch verstandiger. Ook al is het percentage in eerste instantie niet de schuld van Simone FM, zij zitten er nu toch wel mee.
Het is toch anders dan dat ik dacht, zie www.radio.nl.

DX'r

Bericht door DX'r » 07 sep 2017 11:22

EtherScout schreef:
07 sep 2017 10:03
EtherScout schreef:
06 sep 2017 21:20

Het is toch anders dan dat ik dacht, zie www.radio.nl.
Apart dat je met een oldie format aan de 64% eis kan voldoen.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 07 sep 2017 14:34

Laat 8FM, Decibel en RadioNL vooral het voorbeeld van Simone FM volgen. Komt zoals Etherscout al zegt de diversiteit ten goede. Hoe leuker en ruimer het aanbod, hoe groter de kans dat luisteraars overstappen naar DAB+
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

DX'r

Bericht door DX'r » 07 sep 2017 16:07

Madurodam FM schreef:
07 sep 2017 14:34
Laat 8FM, Decibel en RadioNL vooral het voorbeeld van Simone FM volgen. Komt zoals Etherscout al zegt de diversiteit ten goede. Hoe leuker en ruimer het aanbod, hoe groter de kans dat luisteraars overstappen naar DAB+
8FM kan niets vanwege de edities en daarom zitten ze met een afgrijselijk slechte audio van 48k op DAB in Brabant.
Dat is echt niet om aan te horen en geen reclame voor DAB.
Dus weg met die edities en 1x een 8FM met fatsoenlijke audio a.u.b.

2n2219

Bericht door 2n2219 » 07 sep 2017 18:16

DX'r schreef:
07 sep 2017 16:07

8FM kan niets vanwege de edities en daarom zitten ze met een afgrijselijk slechte audio van 48k op DAB in Brabant.
Voor zover ik weet wordt de bitrate bepaald door de prijslijst van BP
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 sep 2017 19:48

2n2219 schreef:
07 sep 2017 18:16
DX'r schreef:
07 sep 2017 16:07

Voor zover ik weet wordt de bitrate bepaald door de prijslijst van BP
Nee, ieder B-kavel krijgt ruimte voor 64 kb/s. 8FM kiest er echter zelf voor om iedere reclame-editie op DAB+ te zetten. En daarvoor bezitten zij niet genoeg bandbreedte, vandaar die 48 kb/s. (4 x 48 = 3 x 64)

Sterker nog, op dit moment heeft 8FM maar 2 plekken voor 8FM: kavel Brabant en kavel Cuijk. De kavels Brabant 2 en Breda (was Kaatsheuvel) worden gebruikt voor PuurNL. 8FM zou nu weleens in overtreding kunnen zijn. Het ligt eraan of twee gelijke B-kavels op één DAB+station zetten toegestaan is. Het FM-signaal van ieder kavel moet namelijk op DAB+ terug te horen zijn en als dat op twee kavels precies hetzelfde is, zou dat in theorie in één DAB+station kunnen. Ik hoop van wel, omdat dit het opzetten van extra niet-FM-stations (in plaats van een verzameling reclame-edities van hetzelfde station zoals 8FM nu doet) of het bieden van hogere geluidskwaliteit op DAB+ mogelijk maakt.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 21 sep 2017 20:36

hanilascoltatore schreef:
06 sep 2017 17:54

Continu Oost is nu toch verdwenen.
Continu Noord is er nog wel met nu 128 kb s.

Plaats reactie