RadioRatio schreef:Dan moeten die omroepen dus meebetalen aan DAB+ zenders in regio's waar ze zich niet op richten. Daarmee wordt het veel duurder en heb je inefficiënt gebruik van frequenties.
Bij DAB+ delen de stations de zender/frequentie en daarmee ook de kosten. Door het grotere bereik worden de stations interessanter voor adverteerders en kunnen ze ook extra inkomsten genereren. Volgens mij maakt DAB+ ook gebruik van SFN waardoor per allotment maar 1 frequentie gebruikt wordt.
RadioRatio schreef:Wat betreft aanpassen vergunningvoorwaarden: dat gebeurt ook op 11C waar de verplichting om een tweede programma uit te zenden zal vervallen in de "verlengde" vergunning.
Ik ben geen juridisch expert maar vaak zijn dat soort voorwaarden in bijlagen bij de vergunning opgenomen. DIe bijlagen zijn vaak eenvoudig te veranderen.
In de discussie over de landelijke commerciële FM kavels wilde de minister de clausulering schrappen. Dat bleek juridisch niet mogelijk als de vergunningen verlengd werden. De commerciële stations hebben flink gelobby't om een veiling te voorkomen waardoor deze clausulering nog steeds van kracht is.
RadioRatio schreef:Bij regionale omroep komt er inderdaad meer bij kijken, maar als je een ongewenste situatie wil oplossen dan moet je ergens beginnen.
De huidige indelingen van het regionale DAB+ netwerk is onlogisch, maar dat zijn de regionale FM kavels ook. Als je de DAB+ allotment gaat indelen naar de FM kavels (voor zover dat al kan) dan vervang je de ene onlogische indeling voor de ander. Over een aantal jaren is FM verleden toch tijd.
Dat de publieke en commerciëlen het regionale kavel moeten delen is volgens mij het meest ongewenst. Wil je dat oplossen dan heb je een tweede regionale kavel nodig. Maar wat ga je met de restcapaciteit in dat kavel doen? Publieke regionale omroepen hoeven geen dekking te hebben buiten hun verzorgingsgebied. Als je er commerciële omroepen op gaat zetten dan heb je dezelfde situatie als nu, dus schiet je er niks mee op. Als je er lokale/streek omroepen erop gaat zetten wat is dan nog hun onderscheid? Zeker als ze ook onderling content gaan delen.