DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door EtherScout »

Ou-Tannu schreef:
hanilascoltatore schreef:
Ou-Tannu schreef:nouja dat 3x radioNL er op vind ik ook wat nutteloos :')
Ja maar dat heeft niets met elkaar te maken. Radio NL heeft verschillende fmkavels die verschillende reclameblokken hebben. Maar DAB heeft grotere kavels dan fm. Is dus erfenis uit het verleden. Geldt ook voor 8FM.
laat ze die FM legacy erfenis ook maar afschaffen op het moment dat DAB+ voor FM gaat.. komt er mooi ruimte op DAB+ :P
Die reclameregio's begrijp ik wel. Het beste wat gedaan kan worden, is de regionale omroepen en MTVNL van frequenties te laten ruilen. Op die manier is er ruimte genoeg.

- Maximaal 3 ROOS-omroepen op één mux (5B). De meeste muxen hoeven slechts één ROOS-omroep te bevatten.
- Minder overlap. Bijvoorbeeld: Ujala zal alleen in Noord-Holland (11A) te ontvangen zijn.
- Landelijke dekking voor Radio Maria en GrootNieuwsRadio.
- En inderdaad: minder dubbele stations omdat de reclameregio's beter overeenkomen met de muxen.
- Er is zelfs ruimte voor betere geluidskwaliteit. 72 kb/s per station is prima haalbaar.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

EtherScout schreef:Het beste wat gedaan kan worden, is de regionale omroepen en MTVNL van frequenties te laten ruilen. Op die manier is er ruimte genoeg.
Ja, jammer alléén dat de vergunning tot 2024 loopt...
jassy

Bericht door jassy »

Uncle2 schreef:
hanilascoltatore schreef:
Ou-Tannu schreef:
nouja dat 3x radioNL er op vind ik ook wat nutteloos :')
Ja maar dat heeft niets met elkaar te maken. Radio NL heeft verschillende fmkavels die verschillende reclameblokken hebben. Maar DAB heeft grotere kavels dan fm. Is dus erfenis uit het verleden. Geldt ook voor 8FM.

Maar over Poeze en zijn middengolf avonturen heb ik al eens vaker geschreven. Ik wil dat ook niet herhalen anders wordt het Poezebash forum.
Ik geloof dat Jassy iets te maken heeft met FMSCAN. Misschien dat hij een update kan maken t.a.v. Paradijs. -bloos
Formeel gezien heeft Radio Paradijs een licentie voor 6B, simulcast met 1584AM, maar is die niet in gebruik en nooit ingeleverd. Strikt genomen klopt het dus wel wat daar staat. De licentie is voor zover ik weet niet terug gegeven.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
DX'r

Bericht door DX'r »

glokhoff schreef:
EtherScout schreef:Het beste wat gedaan kan worden, is de regionale omroepen en MTVNL van frequenties te laten ruilen. Op die manier is er ruimte genoeg.
Inderdaad er gaat helemaal nix geruild worden -zzz
EtherScout

DX'r schreef:
glokhoff schreef:
Inderdaad er gaat helemaal nix geruild worden -zzz
Zoals het er nu naar uitziet niet, nee. Maar dat neemt niet weg dat er - terecht - geklaagd wordt over de idiote indeling van de regionale omroepen op DAB+. En dat terwijl Nederland daar in 2006 een prima passend frequentiepakket voor verworven heeft. Deze situatie is gewoon schandalig!

De schuld hiervoor ligt bij de overheid. De overheid is zo stom geweest het pakket te verkwanselen en nu moet de overheid, naar mijn mening, deze blunder herstellen. Dat MTVNL daarvoor afgekocht zal moeten worden, dat zij dan maar zo. Geef MTVNL gratis het bovenregiopakket tot 2030 en de afkoopsom wordt al een stuk kleiner...
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Een andere oplossing is dat de regionale publieke omroepen gewoon switchen van hun huidige kavels naar MTVNL. Het lijkt mij dat MTVNL hen graag als klant heeft, en de regionale publieke omroepen hebben in het verleden al aangegeven dat de regio-indeling van de MTVNL-kavels hun voorkeur heeft.
De vrijgekomen plekken op de bovenregionale kavels kunnen dan worden doorverkocht aan nieuwe partijen of geveild worden. Om deze switch mogelijk te maken moet MTVNL wel een serieus netwerk bouwen, daarom is deze oplossing nu geen optie maar ik zou niet weten waarom op termijn niet. MTVNL kan dan gewoon z'n huidige vergunning behouden
Laatst gewijzigd door RadioRatio op 11 mar 2016 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jassy

Bericht door jassy »

RadioRatio schreef:Een andere oplossing is dat de regionale publieke omroepen gewoon switchen van hun huidige kavels naar MTVNL. Het lijkt mij dat MTVNL hen graag als klant heeft, en de regionale publieke omroepen hebben in het verleden al aangegeven dat de regio-indeling van de MTVNL-kavels hun voorkeur heeft.
De vrijgekomen plekken op de bovenregionale kavels kunnen dan worden doorverkocht aan nieuwe partijen of geveild worden. Om deze switch mogelijk te maken moet MTVNL wel een serieus netwerk bouwen, daarom deze oplossing is nu geen optie maar ik zou niet weten waarom op termijn niet. MTVNL kan dan gewoon z'n huidige vergunning behouden
Alleen niet tegen de woekerprijzen van MTVNL want ze zijn nu veel goedkoper uit...
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

jassy schreef:Alleen niet tegen de woekerprijzen van MTVNL want ze zijn nu veel goedkoper uit...
Inderdaad, met hoe meer partijen je een multiplex deelt (en dat zijn er nu niet zo veel bij MTVNL) hoe goedkoper het wordt.
Wanneer de MTVNL-multiplexen goed gevuld zijn, worden de MTVNL-kavels een stuk goedkoper voor de regionale omroepen vergeleken met wat ze nu betalen. Dan hoeft radio Gelderland bijvoorbeeld niet meer te betalen voor zenders in bijna heel Nederland (6B, 7A en 8A), maar alleen voor zenders in hun eigen regio.
Het is vrij "tricky" hoe je de overgangsfase financieel regelt waarin de MTVNL-muxen nog relatief leeg zijn. Misschien moet MTVNL haar eigen veiling organiseren ;)
Laatst gewijzigd door RadioRatio op 11 mar 2016 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
EtherScout

RadioRatio schreef:Een andere oplossing is dat de regionale publieke omroepen gewoon switchen van hun huidige kavels naar MTVNL. Het lijkt mij dat MTVNL hen graag als klant heeft, en de regionale publieke omroepen hebben in het verleden al aangegeven dat de regio-indeling van de MTVNL-kavels hun voorkeur heeft.
De vrijgekomen plekken op de bovenregionale kavels kunnen dan worden doorverkocht aan nieuwe partijen of geveild worden. Om deze switch mogelijk te maken moet MTVNL wel een serieus netwerk bouwen, daarom is deze oplossing nu geen optie maar ik zou niet weten waarom op termijn niet. MTVNL kan dan gewoon z'n huidige vergunning behouden
Dit zou een prima tussenoplossing kunnen zijn. Het probleem met de reclameregio's van de NLCO's wordt echter nog niet opgelost, al is het een goede stap vooruit. Misschien is het ook wel beter als de NLCO's en de ROOS niet meer op één netwerk zitten. Plus dat de bijbehorende betere dekking van het MTVNL-net een hele verbetering zou zijn ten opzichte van de situatie van nu.

Wat ook kan - als het mag - is MTVNL de ruimte van de ROOS op het bovenregionet laten verhuren, met als tegenprestatie dat de ROOS tegen kostprijs gebruik mag maken van ruimte op het MTVNL-net. MTVNL gaat er zo vooral op 6B en 8A in capaciteit op vooruit, dus voor hen zou het een goede deal zijn.
jassy

Bericht door jassy »

Een en al chaos in Noord-Brabant op 7A! Ik kwam van Arnhem aan rijden op de A50 en na Ravenstein viel het signaal weg totaan de ring Eindhoven. Daarna slechts mondjesmaat signaal en erg veel drop outs tot aan Mierlo waar Heppie View was! Zodra er zicht tot Gemert was, viel de boel stil. In de toren op 100 meter hoogte op de westzijde volle ontvangst maar op de oostzijde, met Gemert in zicht, zwabberende balkjes en zelfs drops. Foute boel dus in Gemert lijkt het op. 11C draait prima.

Tegelijkertijd kwam op 9D Zuid-West door op de A50, dus van een defecte antenne lijkt geen sprake...

rvbracht

Bericht door rvbracht »

jassy schreef:Een en al chaos in Noord-Brabant op 7A! Ik kwam van Arnhem aan rijden op de A50 en na Ravenstein viel het signaal weg totaan de ring Eindhoven. Daarna slechts mondjesmaat signaal en erg veel drop outs tot aan Mierlo waar Heppie View was! Zodra er zicht tot Gemert was, viel de boel stil. In de toren op 100 meter hoogte op de westzijde volle ontvangst maar op de oostzijde, met Gemert in zicht, zwabberende balkjes en zelfs drops. Foute boel dus in Gemert lijkt het op. 11C draait prima.

Tegelijkertijd kwam op 9D Zuid-West door op de A50, dus van een defecte antenne lijkt geen sprake...
Dat is vreemd, want ik ervaar die problemen eigenlijk niet. Lijkt alsof er dan iets anders aan de hand is geweest.
jassy

Bericht door jassy »

rvbracht schreef:
jassy schreef:Een en al chaos in Noord-Brabant op 7A! Ik kwam van Arnhem aan rijden op de A50 en na Ravenstein viel het signaal weg totaan de ring Eindhoven. Daarna slechts mondjesmaat signaal en erg veel drop outs tot aan Mierlo waar Heppie View was! Zodra er zicht tot Gemert was, viel de boel stil. In de toren op 100 meter hoogte op de westzijde volle ontvangst maar op de oostzijde, met Gemert in zicht, zwabberende balkjes en zelfs drops. Foute boel dus in Gemert lijkt het op. 11C draait prima.

Dat is vreemd, want ik ervaar die problemen eigenlijk niet. Lijkt alsof er dan iets anders aan de hand is geweest.
Lijkt mij eerder een storing want met Gemert/Eindhoven/Megen en eventueel Roermond moet het signaal daar helemaal hoek zijn..

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore »

Gelezen op het snuitenschriftje van KBC: Vanaf 1 april gepresenteerde programma's
07.00-09.00 Van der Molen in de ochtendshow Bart van der Molen
10.00-12.00 Onderweg Bob van Beeten

14.00-15.00 Ha die Dave met Dave Donkervoort

16.00-18.00 De Leeuwenkuil met Edwin Simonis.

Volgende week nog meer nieuwe namen.
Laat Ons Luisteren!
optimod

Bericht door optimod »

De Leeuwenkuil is gewoon een syndicated show, niet specifiek voor 1 zender gemaakt, dus met een eigen format zonder rekening te houden met het format van de betreffende radiozender waar het op uitgezonden wordt.
Van der Molen idem, zal dezelfde show wel zijn als die show die hij maakt op Feel Good Radio, ik verwacht dus veel ingeblikte programma's of voicetracks.
hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore »

Wat betreft Van der Molen kan je wel gelijk hebben maar op de eigen site van Simonis www.ditisdeleeuwenkuil.nl staat het volgende

De Laatste Leeuwenkuil op FOCUS103 was vandaag, vrijdag 11 maart 2016 te horen. Jij kunt het terugluisteren in de PodCast. Vanaf 1 april, en dat is beslist geen grap, hoor je De Leeuwenkuil op KBC Radio AM1602, DAB+ en via internet. Ik hoop je daar dan ook weer aan te treffen. Van maandag tot vrijdag begeleidt De Leeuwenkuil je van werk naar huis of wat dan ook van 16 tot 18 uur! Schrijf het in je agenda, op de kalender of onthou het gewoon goed: 1 April KBC Radio 16-18 uur De Leeuwenkuil!
Laat Ons Luisteren!
Plaats reactie