DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
JG van Straten

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door JG van Straten »

Murdock schreef:Klinkt Decibel in de randstad ook zo slecht? Lijkt wel een 48kbps MP3 stream hier in Brabant.
Ja, die klinkt ook slecht. Op 8A hoor je trouwens hetzelfde programma als op 7A, misschien dat er aparte programma's zijn die ik niet gehoord heb. Hetzelfde dacht ik namelijk ook met Qmusic Limburg, maar zij hebben 's morgens wel een ander programma als Qmusic Nederland. Met de 99.2 MHz uit Antwerpen heb ik 's morgens dus 3 Qmusic variaties; Nederland, Limburg en Vlaanderen.
Uncle2

Bericht door Uncle2 »

ramonnekefeest schreef:
DX'r schreef:iemand ook problemen met ontvangst van 7A nu?
Niet meer! In orde nu.
Murdock schreef:Klinkt Decibel in de randstad ook zo slecht? Lijkt wel een 48kbps MP3 stream hier in Brabant.
Superslecht geluid idd.
In de auto merk ik daar niets van. Volgens mij moet je DAB+ alleen afspelen in de auto of een portable radio. Niet geschikt voor HiFi, maar dat is FM ook niet. wwwwww
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Ik luister op dit moment naar de regionale zender Simone FM via 6B.

Een prima geluid via een tafelradio van Philips. Is wat luxer dan een portable radio. Misschien ook iets voor jullie?

http://www.philips.nl/c-p/OR7200_10/original-radio" onclick="window.open(this.href);return false;
JF

Bericht door JF »

Op mijn slaapkamer ontvang ik nu 52 zenders de zenders van 8a en ook de zenders van 9d-n vreemd want ik woon totaal niet in gebied van 9d-n.

Afgelopen Dagen kennis gemaakt met het nieuw aanbod.
Tot nu toe geluisterd naar radio paradijs en radio royaal.

Erg prettig dat je nu ook de am zender radio paradijs en kbc radio kan ontvangen!
Ik vind radio paradijs wel een aanwinst voor DAB+.
.
Het leven is een echte soapserie!
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

EtherScout schreef:Maar band III is nog lang niet vol, dus wie weet wat voor bijzonders er in de toekomst nog op DAB+ (tussen de vele hitradio's) gaat verschijnen...
Dat hoop ik wel maar ik ben benieuwd wat er verder in band III nog beschikbaar komt. Van de 7 bedekkingen in band III die Nederland heeft zijn er 4 uitgegeven. Van de overige 3 wordt er geloof ik één voor draadloze microfoons of iets dergelijks ingezet.
Dan blijven er nog 2 bedekkingen over. Ik weet niet of lokale radio ook in band III komt, als dat zo is dan vrees ik dat je aan één van de DAB+ bedekkingen die nog niet zijn uitgegeven niet genoeg hebt voor lokale radio. Je kunt namelijk moeilijk twee lokale radio stations dezelfde frequentie geven als ze geografisch dicht bij elkaar liggen, bijvoorbeeld Enschede en Hengelo beide op 6C. Of er moeten dan toch grotere gebieden gemaakt worden waarbij verschillende lokale stations gaan samenwerken en in elkaars gebieden gaan uitzenden maar dan nog steeds wordt het lastig uitgaande van de huidige indeling van de bovenregionale kavels.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

RadioRatio schreef:Ik weet niet of lokale radio ook in band III komt, als dat zo is dan vrees ik dat je aan één van de DAB+ bedekkingen die nog niet zijn uitgegeven niet genoeg hebt voor lokale radio. Je kunt namelijk moeilijk twee lokale radio stations dezelfde frequentie geven als ze geografisch dicht bij elkaar liggen, bijvoorbeeld Enschede en Hengelo beide op 6C. Of er moeten dan toch grotere gebieden gemaakt worden waarbij verschillende lokale stations gaan samenwerken en in elkaars gebieden gaan uitzenden maar dan nog steeds wordt het lastig uitgaande van de huidige indeling van de bovenregionale kavels.
Zie mijn post van 3 Sept: Radio Bloemendaal lijkt me een prima kandidaat om de lokale versie van DAB waarmee nu in het Verenigd Koninkrijk geëxperimenteerd wordt hier te introduceren.

Zie http://media.ofcom.org.uk/news/2015/sma" onclick="window.open(this.href);return false; ... -dabradio/ en http://www.localdab.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

JF schreef:Op mijn slaapkamer ontvang ik nu 52 zenders de zenders van 8a en ook de zenders van 9d-n vreemd want ik woon totaal niet in gebied van 9d-n.

Afgelopen Dagen kennis gemaakt met het nieuw aanbod.
Tot nu toe geluisterd naar radio paradijs en radio royaal.

Erg prettig dat je nu ook de am zender radio paradijs en kbc radio kan ontvangen!
Ik vind radio paradijs wel een aanwinst voor DAB+.
.
Condities :?
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

glokhoff schreef:Zie mijn post van 3 Sept: Radio Bloemendaal lijkt me een prima kandidaat om de lokale versie van DAB waarmee nu in het Verenigd Koninkrijk geëxperimenteerd wordt hier te introduceren.

Zie http://media.ofcom.org.uk/news/2015/sma ... -dabradio/" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.localdab.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de link naar het local DAB initiatief in UK. Het lijkt erop dat ze daar bij "local radio" uitgaan van hun gebiedsindeling in DAB layer 3 (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... requenties" onclick="window.open(this.href);return false; ) en dat ze die mogelijk willen aanpassen n.a.v. de wensen van lokale radiostations.

Citaat: "Each trial will allow new digital radio services to broadcast to a local area and will help explore how groups of radio stations can work together". Het idee is dus dat een aantal lokale stations samen een multiplex delen.

De regionale layer is hier al aan MTVNL vergeven (waar ze overigens niets regionaals op uitzenden maar dat is een andere discussie). Zonder die layer zie ik niet waar je genoeg frequenties vandaan haalt voor lokale radio in band III. In Noord-Holland en Friesland zijn vast nog wel nieuwe frequenties te vinden, dichter bij de landsgrenzen wordt dat lastig.

Ben benieuwd wat er uit het local DAB plan in UK gaat komen.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Klinkt inderdaad erg slecht. In de randstad lijkt het iets beter te klinken, maar in vergelijking met andere stations ook nog erg slecht.
LeoNeo

Bericht door LeoNeo »

RadioRatio schreef:De regionale layer is hier al aan MTVNL vergeven (waar ze overigens niets regionaals op uitzenden maar dat is een andere discussie). Zonder die layer zie ik niet waar je genoeg frequenties vandaan haalt voor lokale radio in band III.
Het zou mij niets verbazen als MTVNL achter de schermen al een tijdje bezig is zich om te vormen tot een DAB+ leverancier voor lokale en regionale omroepen. Hier in het Verenigd Koninkrijk is de landelijke commerciële multiplex ook gewoon een commercieel bedrijf dat capaciteit verhuurt aan radiostations.

Ik zou dat eerlijk gezegd een logischer constructie vinden dan de huidige Nederlandse landelijke commerciële constructie waarbij de mux eigendom is van de negen vergunninghouders. Dat zijn toch extreem verschillende partijen van Sublime tot 538 die allemaal tot elkaar veroordeeld zijn om het eens te worden over commerciële beslissingen.

MTVNL zou kunnen beginnen met het aanbieden van klein bereik in en rond dichtbevolkte gebieden en met het geld dat daarmee verdient wordt het vergroten van het bereik kunnen bekostigen. Dat kan in eerste instantie al vrij simpel door het vermogen te verhogen zodra daar geld voor is.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

vandaag eens lekker naar 6B geluisterd op de DPR-39.. valt me niet tegen.. ook tijdens het rijden (bijrijder :P) slechts een enkele keer uitval..

ook indoor gewoon nog signaal op 6B waar 11C en 12C het WEL lieten afweten :/ (uiteraard deed 9D-N het ook gewoon :))
FLG

Bericht door FLG »

Fresh FM (8A) heeft nu ook audio maar niet de beste kwaliteit.
Uncle2

Bericht door Uncle2 »

GNR nu ook te ontvangen in Rotterdam. BP heeft daar de DAB+ zender van MTV-NL vanmiddag aangezet. Vraag: wat is het vermogen van de zender. Opnieuw een babyfoon zender erbij? :))
FLG

Bericht door FLG »

Uncle2 schreef:GNR nu ook te ontvangen in Rotterdam. BP heeft daar de DAB+ zender van MTV-NL vanmiddag aangezet. Vraag: wat is het vermogen van de zender. Opnieuw een babyfoon zender erbij? :))
Hier staat alles op http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-ov ... mtvnl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Uncle2 schreef:GNR nu ook te ontvangen in Rotterdam. BP heeft daar de DAB+ zender van MTV-NL vanmiddag aangezet. Vraag: wat is het vermogen van de zender. Opnieuw een babyfoon zender erbij? :))
Ik denk dat dat wel mee valt. Het signaal van 5B is sterker dan voorheen. Ik heb nu zelfs beneden, met heel veel moeite, op enkele plekjes geluid. Maar of dit door Rotterdam komt of door een iets sterker signaal vanuit Den Haag, weet ik niet.

Het geluid is abominabel slecht: een stortvloed aan artefacts. Naar mijn idee komt dit door een combinatie van een te lage bitrate (48 kb/s) en een slechte aanvoer naar de multiplexer. Dit kan veel beter...
Plaats reactie