Eerste voorstellen FM-netverbetering ingediend bij AT .

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
skyisthelimed

Re: Eerste voorstellen FM-netverbetering ingediend bij AT .

Bericht door skyisthelimed » 05 sep 2013 11:17

Vroeg mij af hoe KPN Broadcast bij Norg komt voor Simone FM? Die kaart is daar geheel wit? Of mogen ze ook uitbreiden in het netwerk?

jassy

Bericht door jassy » 05 sep 2013 11:19

Moet je aan KPN Broadcast vragen 'LOS' ....
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

skyisthelimed

Bericht door skyisthelimed » 05 sep 2013 11:31

Dus jij weet het ook niet? Ik moet niks.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij » 05 sep 2013 11:52

skyisthelimed schreef:Dus jij weet het ook niet? Ik moet niks.
Jij wil toch een duidelijk antwoord? dan moet je idd kpn even contacten!

skyisthelimed

Bericht door skyisthelimed » 05 sep 2013 12:35

Zoals ik begrepen heb gaat het om de gebieden die op de kaarten paars gekleurd zijn. Om hier KPN om te vragen hoeft van mij niet. Hier op het forum zitten denk ik ook wel deskundigen. Ik wilde dit alleen opmerken dat ik dit opmerkelijk vond en als enige vreemde eend in de bijt is net als Fresh FM.

Zie dat Zwolle 102.8MHz voor Radio Veronica is afgewezen. De reden hiervan kan zijn dat 5 3 8 het hier niet mee eens is omdat het hun netwerk in het paarse gebied bij Zwolle (kavel 6) aangetast wordt. Natuurlijk kan het wel op het moment dat 5 3 8 in Zwolle een extra zender krijgt in Zwolle. Echter 5 3 8 zit bij Broadcast Partners (dus overleg met KPN Broadcast).

Heb wel sterk het idee dat de focus op paarse gebieden in theorie wordt gekeken. Praktijk kan zijn dat de zenders daar gewoon goed te ontvangen is. Italiaanse toestanden in Nederland?

Eerder heeft Sky Radio voor Lelystad de 101.4MHz toegewezen gekregen, Lelystad zit ook vlakbij een paars gebied. Echter Sky Radio heeft er voor gekozen de 101.4MHz niet in te gaan zetten.

Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu » 05 sep 2013 13:01

EtherScout schreef:
het Radiomannetje schreef:Ze proberen gewoon elkaar van de band te drukken, meer meer meer !! -+dance
BP en KPN zijn de enige die in hun vuistje lachen want die doen deze berekeningen zeker niet voor niets. Kassa !
En wij maar naar de storingen luisteren ! de FM wordt een grote vuilnisbak als AT niet snel de stekker uit dit project trekt ! wwwwww
De FM is gewoon vol. Heel veel meer dan dit gaat het niet worden. Maargoed, laat ze er maar een zooitje van maken. Voor de luisteraar is er nu gelukkig DAB+.
Ah ja je slaat de spijker op zn kop

het is natuurlijk gewoon de bedoeling dat iedereen heel snel aan de DAB gaat....
Vervuil de FM band zo hard dat je wel naar DAB wilt.. en hop in 2017 kan de stekker zowat uit de FM :P

skyisthelimed

Bericht door skyisthelimed » 05 sep 2013 13:09

Eerlijk gezegd vind ik dit een vreemd iets. Je hebt een kavel gekocht met een X bereik. Nu veranderd er van alles en mag je eigen netwerk kavel gaan uitbreiden in de paarse gebieden. Hiermee geven ze te kennen dat ze de zerobase, dus echt alle mogelijke zender inzet er uit te halen wat er uit te halen valt niet is gezien. In de paarse gebieden is de ontvangt dacht ik altijd nog wel acceptabel. Ze hadden beter de witte gebieden kunnen gebruiken en natuurlijk waar het dicht bewoond is.

De frequenties zijn allemaal binnen het netwerk waarop de zenders al zitten.

Weet iemand tot hoelang deze voorstellen mogen worden gedaan, dus sluiting datum? Die kon ik niet vinden behalve dat de wederpartij 2 weken de tijd heeft om hierop te reageren.

DX'r

Bericht door DX'r » 05 sep 2013 13:17

skyisthelimed schreef:Vroeg mij af hoe KPN Broadcast bij Norg komt voor Simone FM? Die kaart is daar geheel wit? Of mogen ze ook uitbreiden in het netwerk?
Heb jij de kaartjes met de juiste paarse gebieden dan?
Ik niet; kan alleen die oude uit 2003 vinden op http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/zerobase.html" onclick="window.open(this.href);return false; maar die zullen niet meer kloppen lijkt me want was een plan en niet zoals het nu draait dus de praktijk.

Maar als al die NLCO's nu eens deze energie vol zouden gaan inzetten op DAB+ en dat on air brengen eind dit jaar hoeft al die shit op FM ook niet en kan AT lekker naar zijn geld fluiten.

Ik snap die NLCO's dus echt niet want denken ze soms dat een zwaardere zender, een nieuwe antenne of een heel nieuwe opstelpunt geen geld kost -zzz

EtherScout

Bericht door EtherScout » 05 sep 2013 13:22

Ou-Tannu schreef:
EtherScout schreef:De FM is gewoon vol. Heel veel meer dan dit gaat het niet worden. Maargoed, laat ze er maar een zooitje van maken. Voor de luisteraar is er nu gelukkig DAB+.

het is natuurlijk gewoon de bedoeling dat iedereen heel snel aan de DAB gaat....
Vervuil de FM band zo hard dat je wel naar DAB wilt.. en hop in 2017 kan de stekker zowat uit de FM :P
Ik geloof niet in een complot. Ieder radiostation vecht gewoon voor eigen bereik, op een band waar door drukte het bereik niet optimaal is. Maar als mensen naar DAB+ gaan, omdat daar ruimte genoeg is voor goede dekking, is dat een logisch gevolg.

Ik denk dat er juist minder zenders moeten komen op FM. Dit zodat de stations die er wel op zitten met weinig frequenties toch een goed dekkend net kunnen bouwen, zonder anderen te storen. Voor meer stations is er DAB+.

Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu » 05 sep 2013 15:11

EtherScout schreef:
Ou-Tannu schreef:
EtherScout schreef:De FM is gewoon vol. Heel veel meer dan dit gaat het niet worden. Maargoed, laat ze er maar een zooitje van maken. Voor de luisteraar is er nu gelukkig DAB+.

Ik geloof niet in een complot. Ieder radiostation vecht gewoon voor eigen bereik, op een band waar door drukte het bereik niet optimaal is. Maar als mensen naar DAB+ gaan, omdat daar ruimte genoeg is voor goede dekking, is dat een logisch gevolg.

Ik denk dat er juist minder zenders moeten komen op FM. Dit zodat de stations die er wel op zitten met weinig frequenties toch een goed dekkend net kunnen bouwen, zonder anderen te storen. Voor meer stations is er DAB+.
sowieso vind ik het erg kansloos dat er ruimte is weggegeven aan mtvnl.. die doen er dus werkelijk niks nuttigs mee..
en de regionale (commerciele / publieke ) omroepen hebben dan nog slechts dekking in hun eigen gebied, al zullen er vast regionale commerciele omroepen zijn die graag een groter bereik willen.. ( en nou kan dat deels omdat er op de omliggende multiplexen nog slots over zijn.. )

analoog

Bericht door analoog » 06 sep 2013 18:16

Ze hebben gewoon het verkeerde netwerk aan mtvnl verpatst (voor 1 Euro). Dat netwerk was namelijk bedoeld voor de regionale omroep, het volgt dan ook voor een belangrijk deel de provinciegrenzen.

Het beste zou inderdaad zijn om de allocaties om te ruilen. Splitsing van publiek en commercieel is ook verstandig, gezien het verschil in beschikbare middelen om de netwerken te bekostigen.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 sep 2013 21:59

analoog schreef:Ze hebben gewoon het verkeerde netwerk aan mtvnl verpatst (voor 1 Euro). Dat netwerk was namelijk bedoeld voor de regionale omroep, het volgt dan ook voor een belangrijk deel de provinciegrenzen.

Het beste zou inderdaad zijn om de allocaties om te ruilen. Splitsing van publiek en commercieel is ook verstandig, gezien het verschil in beschikbare middelen om de netwerken te bekostigen.
In principe heb je gelijk, maar het zou flauwekul zijn om een DAB-net te bouwen voor alleen de regionale publieke omroepen. Zonde van de ether-ruimte en zonde van het geld. Technisch kunnen ze prima samen, kwestie van willen. Richt een stichting op en laat die het net bouwen. Verschil in PL kan de publieken de gewenste dekking geven en de commerciëlen de gewenste financiële korting. Geef de publieken PL2 en de commerciëlen PL4.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 06 sep 2013 22:12

Ik denk dat er een heel groot verschil zit tussen de commerciële omroepen kwa gebruik en mogelijkheden, en de regionale publieke omroepen.
De laatste hebben een rampen functie, dat houdt in dat de zender vrijwel continu on air moet zijn. Defect ?? nee mag niet, dus voor die gebruikers is alles dubbel uitgevoerd, zowel stroomvoorziening, studio, verbindingen en etherzender. Alles dubbel, dus ook dubbele kosten. Voor de commerciele is dit te duur, kan volstaan met zenderoperator bellen en die installeert binnen 12 a 24 uur een nieuwe zender.

En van ehhhh de FM zender is hoofdzaak kan je tijdelijk doen, maar als DAB aanslaat en FM gaat uit, moeten de zenders e.d. dubbel uitgevoerd zijn.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 sep 2013 22:18

radiogolfje schreef:Ik denk dat er een heel groot verschil zit tussen de commerciële omroepen kwa gebruik en mogelijkheden, en de regionale publieke omroepen.
De laatste hebben een rampen functie, dat houdt in dat de zender vrijwel continu on air moet zijn. Defect ?? nee mag niet, dus voor die gebruikers is alles dubbel uitgevoerd, zowel stroomvoorziening, studio, verbindingen en etherzender. Alles dubbel, dus ook dubbele kosten. Voor de commerciele is dit te duur, kan volstaan met zenderoperator bellen en die installeert binnen 12 a 24 uur een nieuwe zender.

En van ehhhh de FM zender is hoofdzaak kan je tijdelijk doen, maar als DAB aanslaat en FM gaat uit, moeten de zenders e.d. dubbel uitgevoerd zijn.
Dit zijn meerkosten die je door de publieken kan laten betalen uit het rampenzenderpotje. Wat kan jou het, als commerciële omroep, schelen dat er een, voor jou gratis, reservezender staat?

analoog

Bericht door analoog » 07 sep 2013 09:35

EtherScout schreef: In principe heb je gelijk, maar het zou flauwekul zijn om een DAB-net te bouwen voor alleen de regionale publieke omroepen. Zonde van de ether-ruimte en zonde van het geld.
Een betere optie is om de regionale en landelijke publieke omroep op een netwerk te zetten wat ongeveer zoals het 'mtvnl' net is opgebouwd. De stations met geld kunnen dan hun gang gaan met alle beschikbaarheid die ze willen.

Dus bv. op 12B Gelderland, Radio m, r1-6 etc.

Plaats reactie