Eerste voorstellen FM-netverbetering ingediend bij AT .

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

Plaats reactie
Arno1978

Re: Eerste voorstellen FM-netverbetering ingediend bij AT .

Bericht door Arno1978 » 04 aug 2015 22:22

In Zelhem hangt inmiddels de antenne voor Radio Veronica in de zendmast bij de sporthal. Radio Veronica gaat daar binnenkort vanaf uitzenden op de FM 102.9 MHz met max. 200 Watt ERP (antenne kijkt in NW-richting) als steunzender voor Markelo FM 103.1 MHz. De betreffende aanvraag is terug te lezen via de link: http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... 13_a02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.

BertM

Bericht door BertM » 05 aug 2015 12:03

Arno1978 schreef:In Zelhem hangt inmiddels de antenne voor Radio Veronica in de zendmast bij de sporthal
Wat mij betreft een zinvolle uitbreiding. Veronica was met horten en stoten te ontvangen in Doetinchem.

optimod

Bericht door optimod » 05 aug 2015 12:10

En al iets bekend over de nieuw verworven frequenties van Fresh FM in Hilversum en Almere o.a.?

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 05 aug 2015 15:03

BertM schreef:
Arno1978 schreef:In Zelhem hangt inmiddels de antenne voor Radio Veronica in de zendmast bij de sporthal
Wat mij betreft een zinvolle uitbreiding. Veronica was met horten en stoten te ontvangen in Doetinchem.
Ik hoop het voor je Bert dat Wesel 102.8 van Deutschlandfunk geen storing geeft op de Zelhemse 102.9. Ik kon trouwens vanmiddag op de nieuwe Oostelijke Randweg de 97.7 (Arnhem) van Radio Veronica nog goed ontvangen in de auto. Op je DAB+ radio moet het sowieso lukken met de 11C die zowat in je achtertuin staat (Langerak) :D :D :D

Gr.Arno

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 05 aug 2015 17:47

Arno1978 schreef:
BertM schreef:
Ik hoop het voor je Bert dat Wesel 102.8 van Deutschlandfunk geen storing geeft op de Zelhemse 102.9. Ik kon trouwens vanmiddag op de nieuwe Oostelijke Randweg de 97.7 (Arnhem) van Radio Veronica nog goed ontvangen in de auto. Op je DAB+ radio moet het sowieso lukken met de 11C die zowat in je achtertuin staat (Langerak) :D :D :D

Gr.Arno
Dit is werkelijk te gek. Het bereik van 102,7 mHz zal misschien niet verder reiken dan Zelhem. Die frequentie daar toewijzen? Weten ze bij AT wel wat er over de grens gebeurt? Niet alleen de zender Wesel zal storen op 102,8 maar ook de zender Nordhelle op dezelfde frequentie op 102,7 mHz.

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 05 aug 2015 18:17

Uncle2 schreef:Dit is werkelijk te gek. Het bereik van 102,7 mHz zal misschien niet verder reiken dan Zelhem. Die frequentie daar toewijzen? Weten ze bij AT wel wat er over de grens gebeurt? Niet alleen de zender Wesel zal storen op 102,8 maar ook de zender Nordhelle op dezelfde frequentie op 102,7 mHz.
Beste Uncle, Radio Veronica zit op 102.9 in Zelhem en niet op 102.7 want daar op zendt vanuit Markelo Radio 538. Deutschlandfunk vanuit Wesel op 102.8 heeft met maximaal 50 kW ERP echt geen last van de 102.9 in Zelhem met maximaal 200 W ERP waarvan het meeste signaal richting het Noordwesten wordt uitgezonden. Alleen bij condities komt de 102.7 van Nordhelle en/of Aachen-Stolberg om de hoek kijken. Dus geen zorgen :cool:

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 05 aug 2015 18:42

Arno1978 schreef:
Uncle2 schreef:Dit is werkelijk te gek. Het bereik van 102,7 mHz zal misschien niet verder reiken dan Zelhem. Die frequentie daar toewijzen? Weten ze bij AT wel wat er over de grens gebeurt? Niet alleen de zender Wesel zal storen op 102,8 maar ook de zender Nordhelle op dezelfde frequentie op 102,7 mHz.
Beste Uncle, Radio Veronica zit op 102.9 in Zelhem en niet op 102.7 want daar op zendt vanuit Markelo Radio 538. Deutschlandfunk vanuit Wesel op 102.8 heeft met maximaal 50 kW ERP echt geen last van de 102.9 in Zelhem met maximaal 200 W ERP waarvan het meeste signaal richting het Noordwesten wordt uitgezonden. Alleen bij condities komt de 102.7 van Nordhelle en/of Aachen-Stolberg om de hoek kijken. Dus geen zorgen :cool:
Je hebt gelijk. Even niet goed gekeken maar het is toch een zooitje rond die frequentie daar in het Oosten. Vaak ben ik in Doetinchem en daar komt de Deutschland Funk op 102,8 goed door. Dat zal dus nu ook wel verleden tijd zijn. Zerro base is verworden tot chaos in de FM band in ons land.

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 05 aug 2015 19:17

Uncle2 schreef:
Arno1978 schreef:
Je hebt gelijk. Even niet goed gekeken maar het is toch een zooitje rond die frequentie daar in het Oosten. Vaak ben ik in Doetinchem en daar komt de Deutschland Funk op 102,8 goed door. Dat zal dus nu ook wel verleden tijd zijn. Zerro base is verworden tot chaos in de FM band in ons land.
Dat klopt de ether zit behoorlijk vol gepropt in de Achterhoek. De Publieke omroepen zijn goed te ontvangen hier. Maar de Commerciële omroepen daar in tegen niet allemaal. Ik ben benieuwd wat de ontvangst nu gaat doen in de regio Doetinchem. Vanavond kom ik daar weer langs en kan dan gelijk mijn bevindingen delen op dit forum. Wordt vervolgd....

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 05 aug 2015 22:10

Radio Veronica in Zelhem 102.9 staat aan.... het signaal is op de A18 vanaf Didam te ontvangen. Maar tot aan Doetinchem hoor je Deutschlandfunk vanuit Wesel op 102.8 er gewoon door heen nog. Pas ten Zuiden van Zelhem is het signaal stabiel en ook zoals verwacht ten Noordwesten van Zelhem. Foto's zijn al gemaakt en zullen wel binnenkort op de bekende site staan.

Update: Foto's staan er op inmiddels.

BertM

Bericht door BertM » 06 aug 2015 00:11

Arno1978 schreef:Ik kon trouwens vanmiddag op de nieuwe Oostelijke Randweg de 97.7 (Arnhem) van Radio Veronica nog goed ontvangen in de auto.
97.7 103.0 en 103.1 zijn allemaal wel te ontvangen, maar de radio schakelt dan irritant vaak over naar een andere zender. Zal binnenkort eens in de auto kijken hoe het gaat met Zelhem erbij, op de Sony S60DBP is de 102.9 binnenshuis in ieder geval niet te ontvangen.
:sad:

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 06 aug 2015 07:36

BertM schreef:
Arno1978 schreef:Ik kon trouwens vanmiddag op de nieuwe Oostelijke Randweg de 97.7 (Arnhem) van Radio Veronica nog goed ontvangen in de auto.
97.7 103.0 en 103.1 zijn allemaal wel te ontvangen, maar de radio schakelt dan irritant vaak over naar een andere zender. Zal binnenkort eens in de auto kijken hoe het gaat met Zelhem erbij, op de Sony S60DBP is de 102.9 binnenshuis in ieder geval niet te ontvangen.
:sad:
Gelukkig is er DAB+. De ontvangst van 11c in de achterhoek is volgens mij goed. Dus koop maar snel een DAB+ radio'tje dan kan je ongestoord naar Radio Veronica luisteren. Tip. Weinig geld? Bestel het radio'tje gewoon bij Radio Maria.-bier

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 06 aug 2015 09:26

@BertM: Klopt de autoradio zoekt normaal gesproken op de "sterkste" frequentie. Door de (AF-functie) Alternatieve Frequentie-optie uit te zetten is dit probleem eenvoudig op te lossen. Daarna kan je eventueel 2 voorkeuzeplaatsen vastleggen bijvoorbeeld op nr.1 (97.7) en op nr. 2 (102.9). Zo kan je tijdens het rijden ongestoord luisteren naar Radio Veronica. Uiteraard moet de AF wel aan staan als je bijvoorbeeld naar de andere kant van het land afreist :D
Jammer dat de 102.9 niet in huis goed te ontvangen is bij je, hier in Hengelo lukt het net wel.

@Uncle: Ja bij Radio Maria vragen ze wel een vrijwillige bijdrage van € 45,- aan je als je via hun site een DAB+-radio afneemt. Maar dit is inderdaad wel de voordeligste manier om aan een DAB+-radio te komen :D :D :D.

BertM

Bericht door BertM » 06 aug 2015 15:38

Uncle2 schreef:Dus koop maar snel een DAB+ radio'tje dan kan je ongestoord naar Radio Veronica luisteren. Tip. Weinig geld? Bestel het radio'tje gewoon bij Radio Maria.
Sterker nog, de Sony S60DBP die hier in de huiskamer staat is een DAB+ radio. Maar ik vind DAB+ niet leuk. Ik ben echt een AM/FM fossiel, maar die discussie past meer in topic 2025 afschakelen FM, elders op dit forum. :smile:
Arno1978 schreef:@BertM: Door de (AF-functie) Alternatieve Frequentie-optie uit te zetten is dit probleem eenvoudig op te lossen.
Ai.... de oplossing waar ik simpelweg niet aan gedacht heb. Oops... :oops:

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 06 aug 2015 18:10

BertM schreef:
Uncle2 schreef:Dus koop maar snel een DAB+ radio'tje dan kan je ongestoord naar Radio Veronica luisteren. Tip. Weinig geld? Bestel het radio'tje gewoon bj Radio Maria.
Sterker nog, de Sony S60DBP die hier in de huiskamer staat is een DAB+ radio. Maar ik vind DAB+ niet leuk. Ik ben echt een AM/FM fossiel, maar die discussie past meer in topic 2025 afschakelen FM, elders op dit forum. :smile:
Arno1978 schreef:@BertM: Door de (AF-functie) Alternatieve Frequentie-optie uit te zetten is dit probleem eenvoudig op te lossen.
Ai.... de oplossing waar ik simpelweg niet aan gedacht heb. Oops... :oops:
Geen probleem Bert, daar is dit forum ook voor om elkaar met raad- en daad bij te staan. Ik ben benieuwd of de 102.9 het inmiddels het nu wel goed doet (ik ben op dit moment in Arnhem) want vanmorgen was alleen een stille draaggolf te horen.

Update: Inmiddels doet de 102.9 het gewoon met geluid! -bier

bjorn boonk

Bericht door bjorn boonk » 09 aug 2015 20:16

Ik zit in Doetinchem op school is daar wel goede ontvangst van de 102.9 of stoort de 102.8 hem weg ik kan het daar pas na de vakantie testen of weten jullie of er goede ontvangst daar is?
En komt de 102.9 in ruurlo/varssel nog goed Door of hoe is de precieze situatie

Plaats reactie