DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Bericht door EtherScout » 17 mei 2017 15:54

Ik ben benieuwd of/wanneer Vooren Media in de lucht komt vanuit Oegstgeest.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 17 mei 2017 16:21

Ik vermoed nooit, Wilde eigenlijk op een commericele multiplex meeliften, maar die zaten vol. Per 1 september komt daar extra ruimte en gaat misschien dus op een een regionale mux zitten.

Ik verwacht dat de vergunning verloopt of terug wordt gegeven.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

DX'r

Bericht door DX'r » 18 mei 2017 12:10

radiogolfje schreef:
17 mei 2017 16:21
Ik vermoed nooit, Wilde eigenlijk op een commericele multiplex meeliften, maar die zaten vol. Per 1 september komt daar extra ruimte en gaat misschien dus op een een regionale mux zitten.

Ik verwacht dat de vergunning verloopt of terug wordt gegeven.
Dat hele DAB lokaal is toch gewoon een grote flop, kijk maar eens hoeveel er niet on air zijn http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-ov ... okaal.html

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 18 mei 2017 15:48

Of het een flop is weet ik niet. Een DAB zender is wat anders dan een FM zender, en ik denk dat de meeste mensen even denken van dat doen we even, en dan op de problemen lopen.
Je loopt tegen een aantal problemen aan, zoals lineariteit van de eindtrap, warmte problemen, communicatie (of te wel hulp aan anderen vragen) enz.

Maar ook van landje pik, ik heb een vergunning voor locatie X, dus jij ook in locatie X krijgt hem niet meer.

Maar die paar die wel draaien, die draaien leuk.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 mei 2017 19:43

Het is (gelukkig) dan ook nog maar een proef: het zijn tijdelijke testvergunningen. Het is nog helemaal niet duidelijk hoe deze frequenties uiteindelijk verdeeld gaan worden. Je hebt kans dat ze naar de lokale omroepen zelf gaan en dat je daar als vrije en/of commerciële omroep dan op kan inhaken. Maar misschien komt er wel een veiling voor hele muxen met doorgeefplicht van lokale publieke omroepen of een veiling van blokken van bijvoorbeeld 1/9 deel van een mux.

glokhoff

Bericht door glokhoff » 18 mei 2017 22:35

Het is zeker géén flop. Het dient immers om kennis en ervaring op te doen met wat er allemaal bij DAB uitzendingen komt kijken. En dat is veel meer dan men op het eerste gezicht zou denken. Zeker als men - zoals blijkbaar uiteindelijk de bedoeling is - een Single Frequency Netwerk moet opzetten - dat lijkt met toevoer over het openbare internet lastig synchroon te krijgen. Bovendien dient een DAB zender uitermate lineair te zijn - ja, ondanks dat de bits digitaal zijn, is een goede lineaire analoge VHF versterker nodig. Maar het is mooi dat ons de mogelijkheid geboden wordt om die ervaring in de praktijk op te doen, zodat straks als het allemaal echt van start kan gaan er mensen zijn die van wanten weten en de lokale omroepen kunnen helpen het op de juiste wijze te doen. :wink:

Dikkertje Dab

Bericht door Dikkertje Dab » 08 jun 2017 17:40

En er komen er binnenkort nog een paar aan ! Het Agentschap Telecom heeft wederom frequenties uitgegeven voor experimentele DAB+ uitzendingen. Het gaat hierbij om o.a. Urk, Leiden, Doetinchem, Groenlo, Lichtenvoorde, Neede, Ruurlo, Velthuizen, Vragender en Enschede.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 08 jun 2017 18:56

Wordt nog druk daar. :))

glokhoff

Bericht door glokhoff » 08 jun 2017 19:50

De zenders in de Achterhoek en Twente maken deel uit van een DAB test van de OLON, begreep ik. Ze gaan in een streek Single Frequency Netwerk opereren. Is een interessante test om te zien hoe goed de dekking met geringe vermogens is.

Dikkertje Dab

Bericht door Dikkertje Dab » 08 jun 2017 22:02

Bij veel lokale DAB+testen is het nog een combinatie van lokale publieke omroep, lokale commerciele omroep of internetstation. Ik neem aan dat wanneer de OLON gaat testen er geen commerciele of internetstation meer doorgegeven zal worden ?

Sattools

Bericht door Sattools » 08 jun 2017 23:40

Ik denk het juist wel. Het bied veel voordelen. De exploitatie word goedkoper als er meer betalende partijen zijn. En piraten kunnen een legale status aanvragen en hiermee uitzenden via de ether.

JF

Bericht door JF » 09 jun 2017 15:17

Gelukkig kan ik op me kamer de zenders ontvangen die ze vanuit Zandvoort de lucht in sturen.
in het begin veel naar Danceradio beluisterd, de afgelopen weken heb ik Amw aan staan.

hvbeek

Bericht door hvbeek » 09 jun 2017 17:11

Leiden on air op kanaal 5D met Unity FM, Sleutelstad, Studio Alphen Impact Am maar ook AMW en Dance Radio. Mux lijkt van Impact AM te zijn.In Zoetermeer outdoor ontvangst..

https://mediamagazine.nl/lokaal-dab-exp ... n-gestart/
Laatst gewijzigd door hvbeek op 09 jun 2017 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Jarod

Bericht door Jarod » 09 jun 2017 17:13

In de Zaanstreek lukt het ook aardig:

Afbeelding
RTLSDR, net niet/net wel - http://x264.nl/dump/5d-rtlsdr-2017-06-09.jpg

Afbeelding
Airspy, perfecte ontvangst - http://x264.nl/dump/5d-airspy-2017-06-09.jpg

Edit:
Voor de leuk:
Afbeelding
Spectrum 5A tot 7D - http://x264.nl/dump/spectrumspy-dab-5a- ... -06-09.jpg

2n2219

Bericht door 2n2219 » 09 jun 2017 22:12

hvbeek schreef:
09 jun 2017 17:11
Leiden on air op kanaal 5D met Unity FM, Sleutelstad, Studio Alphen Impact Am maar ook AMW en Dance Radio. Mux lijkt van Impact AM te zijn.In Zoetermeer outdoor ontvangst..

https://mediamagazine.nl/lokaal-dab-exp ... n-gestart/
Even oostelijker zelfs volle bak in de auto :D
Benieuwd hoe het signaal zich maandag houdt naar de studio in Alphen.
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

Plaats reactie