DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
radiogolfje

Re: DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Bericht door radiogolfje » 19 apr 2017 10:04

Dat is lekker. Ik hoor dat bij het MTV allotment de radio's ook op tilt gaan omdat ze met 32k sampelen.
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

glokhoff

Bericht door glokhoff » 19 apr 2017 11:56

Jarod schreef:
19 apr 2017 09:49
De bitrate is weer 96 kbit/s nu. Sommige radio's kunnen geen AAC-LC en meer dan 96kbit/s aan.
Namen en nummers ? Lijkt me dat die dan niet aan de specificatie voldoen...

Badeendje

Bericht door Badeendje » 19 apr 2017 14:31

radiogolfje schreef:
15 apr 2017 22:02
Dat mag ook wel. Ik was vanmiddag naar Haarlem. Hoewel ik geen Dab radio heb, wel een spectrum analyser met sprietje in de auto en via de A1, A9 naar Haarlem, in de bijlmer al signaal. (klopt ook wel volgens dit plaatje)

Afbeelding
Gisteren in de auto bereik getest. Onderweg naar Schiphol. Bij knooppunt Beverwijk op de A9 begon het signaal te komen maar nog wel onstabiel tot na de Wijkertunnel (Knooppunt Velsen) daarna twee keer kort uitval gehad (o.a. 1x bij Rottepolderplein) tot aan Schiphol. Op Schiphol nog goed signaal tot een paar meter de parkeergarage in ;-)
Kwak kwak!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 20 apr 2017 20:13

Laatste nieuws:

Experimentele vergunningen voor lokale DAB+-experimenten worden door Agentschap Telecom uitgegeven tot uiterlijk 1 januari 2018. Dit heeft Agentschap Telecom bekend gemaakt aan Mediamagazine.
Besluit

Eerder gaf het agentschap nog aan geen duidelijkheid te kunnen geven over het eventueel verlengen van de experimenteervergunningen voor lokale DAB+-uitzendingen. Inmiddels meldt het agentschap dat er een besluit is gevallen over dit onderwerp.
Tot 1 januari 2018

Astrid Nijdam van Agentschap Telecom geeft aan dat besloten is om de experimenteervergunningen voor lokale omroepen via DAB+ (de zogenaamde laag 6) tot 1 januari 2018 verleend worden. “Houd er wel rekening mee dat experimenteervergunningen voor een periode van 3 tot maximaal 6 maanden worden afgegeven en dus niet automatisch een einddatum krijgen van 1 januari 2018.”, aldus Nijdam tegenover deze website.
Experimentele vergunningen

Sinds medio vorig jaar zijn diverse lokale omroepen in Nederland bezig met experimentele uitzendingen via de digitale ether (DAB+). De omroepen maken hiervoor gebruik van een zogenaamde experimenteervergunning. Deze vergunning wordt afgegeven door het Agentschap Telecom voor een periode van drie tot zes maanden. De vergunningen kunnen eventueel verlengd worden.
Lokale omroepen

In onder andere Zandvoort, Oost-Groningen, Den Haag, Groenlo en Duivendrecht wordt momenteel actief geëxperimenteerd door lokale omroepen met DAB+. Voor andere regio’s zijn wel vergunningen afgegeven maar zijn de experimenten nog niet gestart.
Tijdelijke vergunning

De huidige vergunningen hebben allemaal een looptijd tot 1 juli aanstaande. Het is voor deze vergunningen dus mogelijk om een verlenging aan te vragen tot uiterlijk 1 januari 2018. Na deze periode moet duidelijk zijn hoe de uitzendingen voor lokale/streekomroepen via DAB+ in de toekomst eruit gaan zien.
Pilot

Naast de individuele lokale DAB+-experimenten van lokale omroepen zelf zijn ook de overkoepelende organisaties van lokale- en streekomroepen (OLON/NLPO) bezig met de voorbereidingen voor een pilot om lokale omroepen via DAB+ aan te bieden. Vandaag is bekend geworden dat deze pilot gaat plaatsvinden in de regio Achterhoek/Twente met de lokale omroepen Enschede FM, Gelre FM en Optimaal FM. Bij deze pilot wordt er intensief samengewerkt met Agentschap Telecom.

bron: https://mediamagazine.nl/agentschap-tel ... uari-2018/

Jarod

Bericht door Jarod » 23 apr 2017 07:38

Wel gaaf om te zien dat alleen 5C en 7B een SNR van meer dan 30 dB kunnen halen in DAB Player.
30.9 - 31.5 dB heb ik voorbij zien komen.

Afbeelding

Afbeelding

8A: SNR 25.5 dB
11A: SNR 24.4 dB
11C: SNR 24.0 dB
12C: SNR 27.2 dB
Afbeelding

SNR is Signal to Noise Ratio. Je moet wel voldoende signaal ontvangen om dit goed te meten maar heeft verder niets met signaal sterkte te maken.

Om dat weer te laten zien:
Afbeelding

Nu mijn vraag kan iemand proberen 30dB SNR met DAB Player proberen te krijgen op een ander kanaal dan 5C en 7B?
Ter info geen verschil tussen EEP 1-A en EEP 3-A voor de SNR, wat ook logisch is.
En de test is sowieso nooit eerlijk, er zijn honderden RTL-SDR stickies in omloop die ook verschillend zijn.
Maar goed, totdat 5C en 7B on air waren had ik nog nooit een SNR van meer dan 30 dB gezien.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 23 apr 2017 09:58

Jarod,

Dat komt mede door de vermogens die men gebruikt.
Er is een minimale signaal ruis / modulatie error die men moet hanteren. (24 dB)
Je kan meer vermogen uit een zender halen, maar daardoor stijgt de intermodulatie in die zender en daalt zeg maar je signaal ruis.
Naast de carrier zie je dat terug en dat noemen ze de schouders. Dan heb je een lastig (en duur) filter nodig om van die stoorproducten af te komen.

Met de lagere vermogens zoals de lokale omroep gaat gebruiken kan je er voor kiezen om de eindtrap wat minder ver open te sturen, dan stijgt je signaal ruis dus, en omdat je minder intermodulatie hebt, dus ook een schoner zijband signaal waardoor je met een eenvoudiger, dus goedkoper filter kan werken.

De Jamm zender op 28 Watt heeft een MER van 37dB, er komt nu iets meer uit maar toch een leuk resultaat. Daar hoort een filter achter.
Stuur je de eindtrap uit op 50 Watt, heb je een filter nodig van ruim 1900 euro, maar met die 35 Watt die ze nu maken voldoe je aan de normen met een filter van 500 euro.

glokhoff

Bericht door glokhoff » 23 apr 2017 10:02

Wow, mooi overzicht van het spectrum ! Waarmee (o.a. welk programma) heb je dat gemaakt, Jarod ? En waar is het ontvangen ? Want ik zie ook de Belgische stations nog binnenkomen ?

Zoals je al zei: er zijn vele RTL-SDR stickjes in omloop. Het zal niet bij ieder stickje mogelijk zijn om die 30 dB te halen. Ook de gebruikte antenne maakt veel uit. Dus die details vermelden is wel van belang om een goede vergelijking te kunnen maken.

Jarod

Bericht door Jarod » 23 apr 2017 10:37

glokhoff,

radiogolfje heeft mijn vraag al beantwoord.
Het gaat mij er gewoon om of iemand uberhaupt de 30dB SNR kan halen met welke setup dan ook.

Screenshot gemaakt met de Airspy + Spectrum Spy. (Werkt alleen met de Airspy.)
Ontvangst in Zaanstad. Ik ontvang ook buitenlandse dab zenders soms, vandaag niet. Zie ook DX condities post.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 13 mei 2017 21:35

Weer een station on air gegaan. Ik kreeg een hint dat Noordkop Radio (Wieringen) on air is gegaan.
Ik ben benieuwd welke stations er bij hun op de mux staan.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 13 mei 2017 21:55

Ah, ook al foto's op radio-tv-nederland.nl
Afbeelding
Afbeelding

totaaltje

Bericht door totaaltje » 14 mei 2017 01:23

ik heb foto's van de lasercom zender gezien , maar kon daar toch echt geen "extra" filter vinden .
staat die dan achter/buiten de zender .

ik merk gelukkig wel dat er door diverse mensen hardt wordt gewerkt aan het dab verhaal .
dan zal ik ook ff een pica neer zetten van hoever ik nu ben ..
en ja , hier zit ook nog geen extra filtertje in , maar dat komt zeker nog goed !
het staat nu lekker op 30 watt te draaien op de testbank ... er komt echter wel wat meer purrie af ..
we knutselen verder ....

Afbeelding
tjek en luister eens naar mijn test streampje http: // totaalfm. no-ip. biz: 965/ listen.pls

Echtwel

Bericht door Echtwel » 14 mei 2017 07:59

radiogolfje schreef:
13 mei 2017 21:55
Ah, ook al foto's op radio-tv-nederland.nl
Afbeelding
Afbeelding
Met name de binnenkant was leuk om te zien

Jarod

Bericht door Jarod » 14 mei 2017 11:05

6A komt goed binnen op zo'n 55 km :))
Afbeelding

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 14 mei 2017 11:36

Wie zitten daar op de multiplex ??

Ah, mijn andere bril opzetten, dan zie ik het. :))

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 17 mei 2017 13:56

Ik kreeg vandaag een reactie van Dance radio. Zins ze op DAB zitten is het aantal reacties op facebook en hun website verveelvoudigd.
Ook bij Seaport FM, IJmuiden veel reacties van leuk op DAB enz.

Dus het van DAB wordt niet naar geluisterd, zijn geen luisteraars enz gaat niet op. FM zal er meer hebben, maar op DAB gaat het ook aardig.

Plaats reactie