DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
Echtwel

Re: DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Bericht door Echtwel » 02 jul 2017 12:19

Het gaat hier om een test he per 1 januari is alles gewoon uit de lucht en word het betalen voor deze dure ether frequentie

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 02 jul 2017 15:16

Het gaat hier om een test he per 1 januari is alles gewoon uit de lucht en word het betalen voor deze dure ether frequentie
Daar is absoluut nog geen sprake van, aangezien de minister daar nog geen uitspraak over heeft gedaan. De experimentenperiode voor lokale DAB+ is immers al eens eerder met een half jaar verlengd en de kans is groot dat dit na 1 januari 2018 wederom gaat gebeuren.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

hvbeek

Bericht door hvbeek » 02 jul 2017 17:31

Waarom zou de minister daar een uitspraak over moeten doen? De procedure en regels rond experimenteervergunningen staan op de website van AT.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 07 jul 2017 11:14

Je hebt gelijk Hvbeek, deze regels zijn inderdaad al opgesteld waarin staat dat de vergunningen tot eind dit jaar gelden. Maar deze regels zijn toch ook opgesteld door diezelfde minister Kamp van EZ (waar Agentschap Telecom onder valt). Waarom zou hij na deze periode niet kunnen besluiten de periode voor experimentele DAB+ uitzendingen met bijvoorbeeld wederom een half jaar te verlengen ? De deelnemende omroepen hebben als plicht hun ervaringen te delen met AT, zodat hieruit weer duidelijk gaat worden wat het beste is voor lokale DAB+. De OLON is nog maar pas begonnen met een test, dus die heeft 'slechts' een half jaar de tijd om alles in kaart te brengen. Ik denk dat zij hier niet voldoende aan hebben want een half jaar is kort om iets in kaart te brengen.

Even los hiervan; voor mij hier in Den Haag leuk nieuws om te zien dat niet Feel Good Radio maar meneer Winnubst hier gaat experimenteren met lokale DAB+.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 07 jul 2017 13:51

Er daagt me wat, Hofstad, gaat die dan samen met Feel Good werken? hadden ook al een evenementen zender daar staan.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

DX'r

Bericht door DX'r » 07 jul 2017 19:50

radiogolfje schreef:
07 jul 2017 13:51
Er daagt me wat, Hofstad, gaat die dan samen met Feel Good werken? hadden ook al een evenementen zender daar staan.
Leuke vulling zou zijn: Radio Stad Den Haag, Radio Centraal, Hofstad Radio, Dance Radio en AMW -+dance

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 07 jul 2017 22:05

Ik zou zeggen, bel ze op en stel het voor. :))

Echtwel

Bericht door Echtwel » 08 jul 2017 10:50

DX'r schreef:
07 jul 2017 19:50
radiogolfje schreef:
07 jul 2017 13:51
Leuke vulling zou zijn: Radio Stad Den Haag, Radio Centraal, Hofstad Radio, Dance Radio en AMW -+dance
Radio Centraal ? Welke van de 10 :)) en waarom geen groeistad of midvlietfm.nl of nrgradio.nl -+dance

Echtwel

Bericht door Echtwel » 08 jul 2017 15:05

Daarnaast en nu even eerlijk zijn

Voorbeeld Den Haag Inwoners 526.439 (30 april 2017)

hoeveel luisteraars hebben een gewone radio AM / FM 100%

hoeveel luisteraars hebben een gewone PC Tablet of smartphone 85% ( ouderen even niet meegerekend )

hoeveel luisteraars hebben een DAB+ ontvanger staan er in Den Haag nog geen 0.5 %

totaal verkocht in NL 581.000 DAB+ontvangers verkocht 28-3-2017( BRON http://radio.nl/808506/fors-meer-autos- ... -nederland)

I rest my case

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 08 jul 2017 15:14

Och, het gaat niet om het aantal mensen wat kan luisteren, maar om de fun om te mogen uitzenden. :))

Stel, je aantal luisteraars gaat van 1 naar 2 is toch een verdubbeling van het aantal luisteraars.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 08 jul 2017 15:54

Radio Centraal ? Welke van de 10 :)) en waarom geen groeistad of midvlietfm.nl of nrgradio.nl
Volgens mij zitten zowel het oude Centraal (94.5) als het tweede 'Hitradio' Centraal (92.2) momenteel op internet. Overigens zitten er nog wel meer oud piraten uit Den Haag op het net zoals Trend FM, Contact, X-Clusief, Stad, Hofstad, Delta, Nova of Klimop ;)
Groeistad is momenteel al via DAB+ te beluisteren via een zender in Leiden.

jessica

Bericht door jessica » 08 jul 2017 21:08

Echtwel schreef:
08 jul 2017 15:05

hoeveel luisteraars hebben een DAB+ ontvanger staan er in Den Haag nog geen 0.5 %
Dit rekensommetje klopt niet helemaal. In Nederland rijd 8 mln auto's rond. 1 op de 3 nieuwe auto's heeft tegenwoordig DaB+
Per jaar worden er ongeveer 500.000 nieuwe auto's verkocht. Laten we nu eens de laatste 3 jaar aan nieuwe auto's nemen.
Dat is 1.500.000 nieuwe auto's hiervan heeft 1 op de 3 een DAB+ Radio. Dat betekent dat er nu 500.000 dab+ auto's zijn op een totaal van 8 miljoen.
Dat is ruim 6% van de auto's heeft dab+ in Nederland. Dat percentage geldt ook voor Den Haag.

Buiten autoradio's worden er ook nog DAB+ radio's voor in huis verkocht. Al dan niet gecombineerd met FM of Internet.
Zo kom je toch al snel op een kleine 10% van de mensen die DAB+ kan ontvangen.
Toegegeven het is nog geen 100% maar veel meer dan de door jou genoemde 0,5%.

DX'r

Bericht door DX'r » 08 jul 2017 21:15

jessica schreef:
08 jul 2017 21:08
Echtwel schreef:
08 jul 2017 15:05

Dit rekensommetje klopt niet helemaal. In Nederland rijd 8 mln auto's rond. 1 op de 3 nieuwe auto's heeft tegenwoordig DaB+
Per jaar worden er ongeveer 500.000 nieuwe auto's verkocht. Laten we nu eens de laatste 3 jaar aan nieuwe auto's nemen.
Dat is 1.500.000 nieuwe auto's hiervan heeft 1 op de 3 een DAB+ Radio. Dat betekent dat er nu 500.000 dab+ auto's zijn op een totaal van 8 miljoen.
Dat is ruim 6% van de auto's heeft dab+ in Nederland. Dat percentage geldt ook voor Den Haag.

Buiten autoradio's worden er ook nog DAB+ radio's voor in huis verkocht. Al dan niet gecombineerd met FM of Internet.
Zo kom je toch al snel op een kleine 10% van de mensen die DAB+ kan ontvangen.
Toegegeven het is nog geen 100% maar veel meer dan de door jou genoemde 0,5%.
En door er juist aparte stations op te zetten dan de lokale uit uw omgeving maakt het juist nog leuker.
Ik snap niet dat er geen enkel initiatief is in o.a. de andere 3 grote steden, heel erg jammer

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 08 jul 2017 23:07

Ik snap niet dat er geen enkel initiatief is in o.a. de andere 3 grote steden, heel erg jammer
Ik heb die vraag eigenlijk bij een stad als Nijmegen. Een stad met een enorm groot radioverleden en nogsteeds heel veel mensen die er graag radio maken. Op FM lukt het niet (of je moet er een evenementenvergunning voor aanvragen) maar DAB+ biedt wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld Delta of Keizerstad weer de Nijmeegse ether in te slingeren.

Verder in het land al hele goede ontwikkelingen met DAB+ en geheel met DX'r eens dat het vooral die afwijkende stations zijn die het (lokale) aanbod zo leuk maken. Binnenkort de terugkeer van de DAB+ mux in Vlaardingen, zodat ze in Rotterdam ook weer wat lokale stations uit de regio kunnen ontvangen.

DX'r

Bericht door DX'r » 09 jul 2017 00:16

Madurodam FM schreef:
08 jul 2017 23:07
Ik heb die vraag eigenlijk bij een stad als Nijmegen. Een stad met een enorm groot radioverleden en nogsteeds heel veel mensen die er graag radio maken. Op FM lukt het niet (of je moet er een evenementenvergunning voor aanvragen) maar DAB+ biedt wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld Delta of Keizerstad weer de Nijmeegse ether in te slingeren.

Verder in het land al hele goede ontwikkelingen met DAB+ en geheel met DX'r eens dat het vooral die afwijkende stations zijn die het (lokale) aanbod zo leuk maken. Binnenkort de terugkeer van de DAB+ mux in Vlaardingen, zodat ze in Rotterdam ook weer wat lokale stations uit de regio kunnen ontvangen.
Helemaal mee eens van Nijmegen en zo zijn er nog genoeg op te noemen maar blijkbaar denken ze dat t teveel kost terwijl er nu genoeg hobby freaks laten zien dat het met eigen middelen ook kan en je helemaal geen BP nodig hebt -smok
MTVNL is en was eigenlijk al vanaf het begin een mega flop vanwege de belachelijke bedragen die ze durven te vragen incl. wurgcontracten, jammer hoor gemiste kans en ik hoor nog geen geluiden dat ze bij MTVNL / BP hier wat aan doen -zzz

Plaats reactie