DAB+ planning commerciële omroepen.

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
2n2219

Re: DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door 2n2219 » 28 jan 2018 11:44

https://pcmweb.nl/artikelen/nieuws/gefe ... at-30-jaar
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... oadcasting

Van LP naar CD gaat sneller dan van FM naar DAB / DAB+
De enigen die echt vaart zetten zijn de Noren. Exit FM.

In Nederland zijn we meesters in het rekken. Pas over jaren een dekking als FM. Dat kun je ook in 1x realiseren, net als een stabiel netwerk wat niet om de haverklap kuren vertoont. Maarja, voor een dubbeltje op de 1e rang...

Het kan dus allemaal wel, maar je moet ook willen. Ook de overheid!
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 28 jan 2018 12:42

passie3105 schreef:
28 jan 2018 10:43
GerjanOpDreef schreef:
28 jan 2018 10:16
radiogolfje schreef:
28 jan 2018 09:45
Ik denk dat die uitrol dit jaar al klaar is. Als het aan de politiek lag komende zomer al, maar er is wat vertraging ontstaan omdat de markt het iets anders wil.
En daarmee ook een hogere bitrate voor betere kwaliteit.
Heb je het dan over de landelijke omroepen of hebben alle regionale-, streek- en lokale omroepen dan ook hun eigen DAB+ frequentie?

Daarnaast moet de toekomst het uitwijzen of we over een paar jaar niet overgaan op een DAB++ systeem, al zal dat, gezien de hoge kosten, misschien wel meevallen.

Maar waarom vertraging omdat de markt iets anders wilde? Het kan aan mij liggen, maar ik heb niet de indruk dat de markt om iets anders heeft gevraagd. Sterker nog, ik vermoed dat een groot deel van de markt tevreden is met hun FM radio en helemaal geen nieuwe radio koopt voordat de oude versleten is (en er ook niet naar vraagt bij de aanschaf van een nieuwe auto).
Ik weet niet waar jij woont maar hier in het oosten is FM absoluut niet top. DAB+ is daarom dan ook een verademing.
In onze electronicazaak wordt alleen nog maar DAB+ verkocht en geen FM only meer. Klant vraagt daar ook vaak al naar.
Door het verdwijnen van Radio Continu van de FM band zijn er ook vele overgestapt naar DAB+.
Veel senioren willen graag radio 5 en dat is ook alleen maar op DAB+ te ontvangen in de ether.
Er is wel degelijk veel vraag naar DAB+ door de consument.
Dit wordt een kip-ei verhaal, maar zou men in het oosten ook zo massaal op DAB+ over zijn gestapt als daar voor fatsoenlijke FM dekking was gezorgd?

Dat er vrijwel alleen radio's met DAB+ verkocht worden vind ik niet zo gek. Als ik aan een nieuwe radio toe ben komt er ook een radio met DAB+ (en internetradio). Voor de FM heb ik de Tecsun S2000, dus die hoeft er niet eens meer op te zitten.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 28 jan 2018 15:09

Elk radiostation een eigen DAB frequentie, nee dat nooit. DAB kan juist meerdere programma's gelijktijdig over één zender uitzenden, daar zit de voordeel. Dus per zender zitten wel 10 a 12 programma's (zeg fm zenders).
Lasercom, de betaalbare DAB zender

fdboer

Bericht door fdboer » 28 jan 2018 23:05

GerjanOpDreef schreef:
28 jan 2018 12:42
passie3105 schreef:
GerjanOpDreef schreef:
28 jan 2018 10:16
...
Dit wordt een kip-ei verhaal, maar zou men in het oosten ook zo massaal op DAB+ over zijn gestapt als daar voor fatsoenlijke FM dekking was gezorgd?

...
Dat is nu juist de grap dat DAB die mogelijkheid voor goede dekking wel biedt terwijl er op de FM die ruimte niet is (oa. door de internationale afstemming die nodig is ... Duitsland heeft ook frequentieruimte nodig bv.).

Noordzee

Bericht door Noordzee » 29 jan 2018 20:45

En toen deed Radio Veronica het ineens niet meer.

Even opnieuw scannen en toen bleek dat de "Service Name" veranderd was van "Radio Veronica" naar "Veronica"

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 29 jan 2018 23:18

fdboer schreef:
28 jan 2018 23:05
GerjanOpDreef schreef:
28 jan 2018 12:42
passie3105 schreef:

...

...
Dat is nu juist de grap dat DAB die mogelijkheid voor goede dekking wel biedt terwijl er op de FM die ruimte niet is (oa. door de internationale afstemming die nodig is ... Duitsland heeft ook frequentieruimte nodig bv.).
Hoe kan het dan dat je bij DAB+ niet tegen hetzelfde probleem aan loopt?

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 30 jan 2018 00:17

Niet alleen in het Oosten van Nederland is DAB+ een verademing, ik denk zelfs dat in de provincie Limburg mensen blij zijn met DAB+. Daar zijn ook niet alle commerciële radiozenders goed te ontvangen of zelfs (soms) helemaal niet omdat er simpelweg te weinig ruimte op de FM is i.v.m. de buurlanden België en Duitsland. Met DAB+ heb je daar in tegen wel een voorsprong qua aanbod omdat Belgische en Duitse zenders ook daar te ontvangen zijn... Inderdaad DAB+(++) :D :D :D Kan alleen hier in de Achterhoek al 94! DAB+ zenders ontvangen en als de lokale omroepen er op den duur weer bij komen dan gaat het aantal ruim over de 100 heen!
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 30 jan 2018 08:59

Arno1978 schreef:
30 jan 2018 00:17
Niet alleen in het Oosten van Nederland is DAB+ een verademing, ik denk zelfs dat in de provincie Limburg mensen blij zijn met DAB+. Daar zijn ook niet alle commerciële radiozenders goed te ontvangen of zelfs (soms) helemaal niet omdat er simpelweg te weinig ruimte op de FM is i.v.m. de buurlanden België en Duitsland. Met DAB+ heb je daar in tegen wel een voorsprong qua aanbod omdat Belgische en Duitse zenders ook daar te ontvangen zijn... Inderdaad DAB+(++) :D :D :D Kan alleen hier in de Achterhoek al 94! DAB+ zenders ontvangen en als de lokale omroepen er op den duur weer bij komen dan gaat het aantal ruim over de 100 heen!
Limburg ligt ook gewoon in het oosten van Nederland hoor.

Maar 100 omroepen op je radio, ik zou niet meer kunnen kiezen.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 30 jan 2018 09:26

Begrijp dat de huidige DAB+ stations zo min mogelijk concurrentie erbij willen hebben maar het aantal statios op DAB+ (ook als in de toekomst alle mux-en in gebruik zijn) nog altijd vele malen minder is dan het aanbod wat je via internet kunt beluisteren.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 30 jan 2018 10:56

Madurodam FM schreef:
30 jan 2018 09:26
Begrijp dat de huidige DAB+ stations zo min mogelijk concurrentie erbij willen hebben maar het aantal statios op DAB+ (ook als in de toekomst alle mux-en in gebruik zijn) nog altijd vele malen minder is dan het aanbod wat je via internet kunt beluisteren.
Alleen zijn er op internet niet zo gek veel serieuze radiostations te vinden. Dat zou wel een voordeel kunnen zijn voor DAB+.

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 30 jan 2018 15:12

GerjanOpDreef schreef:
30 jan 2018 08:59
Arno1978 schreef:
30 jan 2018 00:17
Limburg ligt ook gewoon in het oosten van Nederland hoor.

Maar 100 omroepen op je radio, ik zou niet meer kunnen kiezen.
In Duitsland weten ze wel raad met DAB+. Te lezen in het volgende artikel...

https://www.infosat.de/radio/40-prozent ... sgestattet
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.

DX'r

Bericht door DX'r » 30 jan 2018 18:07

Madurodam FM schreef:
30 jan 2018 09:26
Tsja en wel janken over het feit dat ze niet voldoende capaciteit hebben en er een herplanning van de VHF moet komen. natuurlijk jongens slaap lekker verder -zzz -zzz

Echtwel

Bericht door Echtwel » 31 jan 2018 07:29

En de lokale moeten ook weer wachten , terwijl dat juiste een mooie aanvulling was aan de band.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 31 jan 2018 09:58

Echtwel schreef:
31 jan 2018 07:29
En de lokale moeten ook weer wachten , terwijl dat juiste een mooie aanvulling was aan de band.
Laat de (commerciële) lokale- en streekradio maar lekker op de FM band zitten. Als de regionale en landelijke omroepen er straks af zijn is daar ruimte genoeg voor.

Maar ik zie er eigenlijk wel een groeimodel in om op de lange termijn meer serieuze en verschillende omroepen op DAB+ te krijgen. Begin met het opdelen van de eter. AM voor hobby radio, FM voor lokale- en streekradio en DAB+ voor regionale- en landelijke radio.

AM -> frequentie voor 5 jaar, kan 1 keer met 5 jaar verlengt worden en als er daarna geen alternatieven zijn onbeperkt met termijnen van 5 jaar.
Indien een AM radiostation kan aantonen dat het voldoende luisteraars en adverteerders heeft om zichzelf te bedruipen kan een FM frequentie aangevraagd worden.

FM -> frequentie voor 5 jaar, maar kan onbeperkt met 5 jaar verlengt worden indien aan de voorwaarden wordt voldaan.
Indien een FM radiostation kan aantonen dat het voldoende luisteraars en adverteerders heeft om zichzelf te bedruipen en er bovendien 2 radiomakers hun boterham kunnen verdienen kan een regionale DAB+ vergunning aangevraagd worden.

DAB+ regionaal -> frequentie voor 10 jaar, maar kan onbeperkt verlengd worden indien aan de voorwaarden wordt voldaan.
Indien een DAB+ regionaal radiostation kan aantonen dat het voldoende luisteraars en adverteerders heeft om zichzelf te bedruipen en er bovendien 6 of meer radiomakers hun boterham kunnen verdienen kan er een landelijke DAB+ vergunning worden aangevraagd.

DAB+ landelijk -> frequentie voor 10 jaar, maar kan onbeperkt verlengd worden indien aan de voorwaarden wordt voldaan.

Ik herinner me de belabberde kwaliteit van 100%NL toen ze in 2008 in de ether kwamen. Wat een slecht radiostation was het toen. Dat zou je met een groeimodel kunnen voorkomen, want om een relatief succesvol radiostation op te zetten op de AM valt niet mee. Als je daar succes hebt, mag je er vanuit gaan dat je het 10 jaar later ook nog wel kan, mocht je landelijk gaan uitzenden.

passie3105

Bericht door passie3105 » 03 apr 2018 16:58

Normaal nooit geen uitval maar vandaag extreem veel.
Heeft Markelo of Hengelo problemen of wordt er aan de zender gewerkt ?

Plaats reactie