DAB+ planning commerciële omroepen.

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Herbert Visser

Re: DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door Herbert Visser » 25 jan 2018 17:28

Ik denk dat na die aanvulling je ook thuis online zult blijven luisteren. Het aanbod online zal altijd groter zijn dan via DAB+. En dat is ook helemaal niet erg. Iedereen moet vooral luisteren via dát platform wat hem/haar het beste bevalt. Echter, buitenshuis is DAB+ betrouwbaarder en ook mobiel moet er gewoon goede radio-ontvangst zijn. En als iedereen in de file via 4G naar 538 gaat luisteren en allemaal dezelfde mast zit aan te stralen, dan heeft niemand meer radio.

Ook: alhoewel de analoge FM nog steeds door miljoenen mensen wordt gebruikt, kun je ook op je klompen aanvoelen dat een radio-techniek die al in 1934 is uitgevonden, en in 1954 in Nederland is geïntroduceerd, het einde van de 21e eeuw als mainstream-distributieplatform niet zal halen. DAB+ is een stuk efficiënter dan de analoge FM, zowel in aanbod als in (uitzend)prijs (tot wel 10x goedkoper dan via FM). En feitelijk zijn de commerciële radiostations in Nederland nu al beter via DAB+ te ontvangen dan via FM.

Er zijn mensen die zweren bij het geluid van analoge FM t.o.v. DAB+. Die mensen realiseren zich vermoedelijk niet dat de hele aanvoerketen naar de FM-zender al digitaal is. Het enige verschil is dat bij FM het geluid in de zender analoog wordt gemaakt, en bij DAB+ in het radiotoestel. Maar alles was al digitaal voordat het de luisteraar bereikt. En ja, sommige FM-stations sturen een lineair signaal naar de FM-etherzenders, maar er zijn ook aardig wat stations die een gecomprimeerd signaal naar hun FM-zenders sturen, dus hier vervaagt ook alweer het een en ander.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 25 jan 2018 23:25

Herbert Visser schreef:
25 jan 2018 17:28
Ik denk dat na die aanvulling je ook thuis online zult blijven luisteren. Het aanbod online zal altijd groter zijn dan via DAB+. En dat is ook helemaal niet erg. Iedereen moet vooral luisteren via dát platform wat hem/haar het beste bevalt. Echter, buitenshuis is DAB+ betrouwbaarder en ook mobiel moet er gewoon goede radio-ontvangst zijn. En als iedereen in de file via 4G naar 538 gaat luisteren en allemaal dezelfde mast zit aan te stralen, dan heeft niemand meer radio.
Internet is voorlopig nog geen goed alternatief voor radio in de ether, dat heb ik onlangs in Duitsland wel gemerkt. Bij het ontbreken van netwerkdekking was radioluisteren daar onmogelijk. Gelukkig had ik mijn oude, vertrouwde LW/MW/FM radio nog, dus heb me niet verveeld. Maar wetende dat we in Nederland ook nog steeds blinde vlekken hebben als het over mobiel internet gaat, zie ik dat nog steeds niet als alternatief.

Een blik op de lijst van DAB+ omroepen leert dat ook de commerciële radiostations weinig vertrouwen hebben in DAB+, anders valt niet te verklaren waarom de diverse omroepen een 'iTunes-shuffle-computer-omroep' op die extra DAB+ frequentie laten uitzenden. De enigen die er, mijns inziens, wel verstandig mee omgaan zijn uw 100%NL en met name BNR, door die extra DAB+ frequentie beschikbaar te stellen aan een serieus radiostation.

Maar uiteindelijk vraag ik me af of de Nederlandse (advertentie)markt wel groot genoeg is. Nu hebben we 4 publieke en 9 commerciële radiostations op FM, terwijl er 29 landelijk georiënteerde omroepen uitzenden op DAB+ en er bovendien nog ruimte is voor meer omroepen. Het aanbod verdubbeld, maar het aantal luisteraars en adverteerders niet. Het kan haast niet anders dan dat de balans tussen kwaliteit en kwantiteit heel erg slecht gaat uitpakken voor de kwaliteit op de Nederlandse radio.

Maar goed, ben wel benieuwd hoe een radiobaas daar tegenaan kijkt.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 26 jan 2018 11:16

Maar ook al zijn er géén blinde vlekken in de mobiele ontvangst, als iedereen radio gaat luisteren via 4G (en YouTube kijken en overige datadiensten) en iedereen zit op dezelde zendmast aan te stralen, dan gaat alsnog het netwerk plat.

Dat commerciële radiostations weinig vertrouwen hebben in DAB+ is pertinent niet waar. DAB+ wordt door de hele radiosector ondersteund. Er is echter op dit moment nog onvoldoende bandbreedte beschikbaar, en je gaat geen DJ een apart programma laten presenteren op 48 kb/s. Plus: alles kost geld en de hoge FM-kosten zijn er ook nog, terwijl daar on top of in DAB+ wordt geïnvesteerd.

Je zou het ook anders kunnen stellen: van 1954 tot 1975 was er in Nederland geen vertrouwen in de FM, want FM begon in Nederland in 1954, maar tot 1975 waren er eerst 2 en daarna 3 AM-stations (Hilversum 1,2 en 3) die ook op de FM uitzonden. En pas in 1975 kwam met Radio 4 een FM-station dat geen AM had. Uiteraard is dit onzin want tuurlijk was er wel vertrouwen in de FM, en zo is er ook vertrouwen binnen de hele sector in DAB+. Maar alles op z'n tijd en eerst maar eens de veiling van de nieuwe laag 7.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 26 jan 2018 11:34

Herbert Visser schreef:
26 jan 2018 11:16
Maar ook al zijn er géén blinde vlekken in de mobiele ontvangst, als iedereen radio gaat luisteren via 4G (en YouTube kijken en overige datadiensten) en iedereen zit op dezelde zendmast aan te stralen, dan gaat alsnog het netwerk plat.

Dat commerciële radiostations weinig vertrouwen hebben in DAB+ is pertinent niet waar. DAB+ wordt door de hele radiosector ondersteund. Er is echter op dit moment nog onvoldoende bandbreedte beschikbaar, en je gaat geen DJ een apart programma laten presenteren op 48 kb/s. Plus: alles kost geld en de hoge FM-kosten zijn er ook nog, terwijl daar on top of in DAB+ wordt geïnvesteerd.

Je zou het ook anders kunnen stellen: van 1954 tot 1975 was er in Nederland geen vertrouwen in de FM, want FM begon in Nederland in 1954, maar tot 1975 waren er eerst 2 en daarna 3 AM-stations (Hilversum 1,2 en 3) die ook op de FM uitzonden. En pas in 1975 kwam met Radio 4 een FM-station dat geen AM had. Uiteraard is dit onzin want tuurlijk was er wel vertrouwen in de FM, en zo is er ook vertrouwen binnen de hele sector in DAB+. Maar alles op z'n tijd en eerst maar eens de veiling van de nieuwe laag 7.
Dan is de invoering van DAB+ gewoon een zaak van de lange adem. Niets aan de hand dus.

Wist niet dat er nog zoveel technische problemen waren omtrent het DAB+ verhaal, maar dat verklaard wel waarom omroepen computers of shuffle zetten en dat signaal de ether in sturen. Al blijf ik er wel bij dat Radio Maria en Groot Nieuws Radio een passender alternatief is als die non-stop shuffle computers die de meeste omroepen aan hun DAB+ antenne hebben gehangen.

Momenteel werken we inderdaad nog met een 4G netwerk, maar ik had begrepen dat mobiele providers momenteel doende zijn om een 5G netwerk uit te rollen, waarbij er aparte kanalen bestaan die speciaal voor audio datadiensten worden gebruikt om het platleggen van netwerken tegen te gaan.

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 26 jan 2018 16:14

Klopt, maar dat duurt nog vele jaren voor het zover is en het is ook niet duidelijk of het de eerste jaren allemaal zo technisch stabiel zal zijn.
Bovendien leg je dan als radiozender je lot in handen van de telecomprovider als je daar alleen van afhankelijk zou zijn. Bij DAB+ kan de luisteraar kiezen tussen DAB+ (betaald door de radiozender zelf) of luisteren via 5G als onderdeel van z'n eigen data-abonnement bij de provider.

mikeX

Bericht door mikeX » 26 jan 2018 16:27

Herbert Visser schreef:
26 jan 2018 11:16
Dat klopt, maar dat probleem is met de techniek van 5G wel zo'n beetje voorbij. De vraag is dus: wat heeft toekomst? Techniek uit 19xx of het toekomstige 5G? De toekomst zal het uitwijzen.
Hi

EtherScout

Bericht door EtherScout » 26 jan 2018 17:13

4G en 5G zijn niet gratis. En da's niet bepaald handig voor al die radio's die 'van niemand' zijn in bedrijfsauto's, werkplaatsen e.d. Nee, alleen DAB+ maakt een redelijke kans om de èchte opvolger van FM te worden.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 26 jan 2018 18:28

Herbert Visser schreef:
26 jan 2018 16:14
Klopt, maar dat duurt nog vele jaren voor het zover is en het is ook niet duidelijk of het de eerste jaren allemaal zo technisch stabiel zal zijn.
Bovendien leg je dan als radiozender je lot in handen van de telecomprovider als je daar alleen van afhankelijk zou zijn. Bij DAB+ kan de luisteraar kiezen tussen DAB+ (betaald door de radiozender zelf) of luisteren via 5G als onderdeel van z'n eigen data-abonnement bij de provider.
Tja, de tijd zal het uitwijzen.

Vooralsnog vind ik DAB+ een paard achter de wagen spannen, maar laat het aan de omroepen om te bewijzen dat ik het mis heb.

jessica

Bericht door jessica » 27 jan 2018 03:02

Zoals Herbert Visser al schreef FM heeft er ook meer dan 20 jaar over gedaan om een plaats te veroveren.
Dan lijkt het nu met DAB+ al een stuk sneller te gaan. In Engeland is een FM frequentie helemaal niet te krijgen.
Daar doet volgens mij Radio Caroline het volgens mij heel goed. Ze richten zich helemaal niet op FM meer.
Maar hebben een bijzondere combinatie van AM, Internet en in sommige grote steden DAB+
Heel slim om die combinatie te maken. Volgens mij is de combinatie van de toekomst internet + Dab+

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 27 jan 2018 07:42

Op internet kan iedereen zijn eigen radiostation beginnen. En het lijkt momenteel ook wel dat iedereen dat doet, zoveel online radiostations als er zijn. De realiteit is echter ook dat alleen het internet voorlopig onvoldoende is, als je een boterham wil verdienen moet je in elk geval een ether frequentie hebben.

Hoe Radio Caroline het in Engeland doet weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat men ook om nostalgische redenen op de AM 648 kHz uitzend.

Maar of DAB+ een stuk sneller gaat, dat valt wel mee. De publieke omroep zit al sinds 14 jaar op DAB uit te zenden en voorlopig is de uitrol nog niet klaar. Dus ook in dit geval zal het wel richting de 20 jaar gaan.

Ik las op Wikipedia dat DAB+ in theorie honderden zenders meer mogelijk zijn. Het positieve daarvan is dan weer wel dat je op relatief eenvoudige wijze een eigen radiostation zou moeten kunnen beginnen. Vraag blijft alleen of je er iets aan gaat verdienen, want het is maar de vraag of de Nederlandse markt er wel zoveel aan kan.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 27 jan 2018 10:05

De publieke omroep zit al sinds 14 jaar op DAB uit te zenden en voorlopig is de uitrol nog niet klaar.
Dit is niet helemaal waar: Van die 14 jaar is het een paar jaar DAB+, de rest is het niet meer ondersteunde DAB.
en dan is er koffie......

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 27 jan 2018 23:08

v.ijl schreef:
27 jan 2018 10:05
De publieke omroep zit al sinds 14 jaar op DAB uit te zenden en voorlopig is de uitrol nog niet klaar.
Dit is niet helemaal waar: Van die 14 jaar is het een paar jaar DAB+, de rest is het niet meer ondersteunde DAB.
En dus is men al 14 jaar bezig met de ontwikkeling van DAB en heeft er in die 14 jaar nog meer ontwikkeling plaatsgevonden ook. Mogelijk zitten we in 2030, als de uitrol gereed is ook wel op DAB+++, wie zal het zeggen. In elk geval is men dan wel 26 jaar bezig geweest met de uitrol van digitale radio.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 28 jan 2018 09:45

Ik denk dat die uitrol dit jaar al klaar is. Als het aan de politiek lag komende zomer al, maar er is wat vertraging ontstaan omdat de markt het iets anders wil.
En daarmee ook een hogere bitrate voor betere kwaliteit.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 28 jan 2018 10:16

radiogolfje schreef:
28 jan 2018 09:45
Ik denk dat die uitrol dit jaar al klaar is. Als het aan de politiek lag komende zomer al, maar er is wat vertraging ontstaan omdat de markt het iets anders wil.
Heb je het dan over de landelijke omroepen of hebben alle regionale-, streek- en lokale omroepen dan ook hun eigen DAB+ frequentie?

Daarnaast moet de toekomst het uitwijzen of we over een paar jaar niet overgaan op een DAB++ systeem, al zal dat, gezien de hoge kosten, misschien wel meevallen.

Maar waarom vertraging omdat de markt iets anders wilde? Het kan aan mij liggen, maar ik heb niet de indruk dat de markt om iets anders heeft gevraagd. Sterker nog, ik vermoed dat een groot deel van de markt tevreden is met hun FM radio en helemaal geen nieuwe radio koopt voordat de oude versleten is (en er ook niet naar vraagt bij de aanschaf van een nieuwe auto).

passie3105

Bericht door passie3105 » 28 jan 2018 10:43

GerjanOpDreef schreef:
28 jan 2018 10:16
radiogolfje schreef:
28 jan 2018 09:45
Heb je het dan over de landelijke omroepen of hebben alle regionale-, streek- en lokale omroepen dan ook hun eigen DAB+ frequentie?

Daarnaast moet de toekomst het uitwijzen of we over een paar jaar niet overgaan op een DAB++ systeem, al zal dat, gezien de hoge kosten, misschien wel meevallen.

Maar waarom vertraging omdat de markt iets anders wilde? Het kan aan mij liggen, maar ik heb niet de indruk dat de markt om iets anders heeft gevraagd. Sterker nog, ik vermoed dat een groot deel van de markt tevreden is met hun FM radio en helemaal geen nieuwe radio koopt voordat de oude versleten is (en er ook niet naar vraagt bij de aanschaf van een nieuwe auto).
Ik weet niet waar jij woont maar hier in het oosten is FM absoluut niet top. DAB+ is daarom dan ook een verademing.
In onze electronicazaak wordt alleen nog maar DAB+ verkocht en geen FM only meer. Klant vraagt daar ook vaak al naar.
Door het verdwijnen van Radio Continu van de FM band zijn er ook vele overgestapt naar DAB+.
Veel senioren willen graag radio 5 en dat is ook alleen maar op DAB+ te ontvangen in de ether.
Er is wel degelijk veel vraag naar DAB+ door de consument.

Plaats reactie