DAB+ planning commerciële omroepen.

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
optimod

Re: DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door optimod »

Laten we hopen dat 538 Top 40 een placeholder is voor een zender die er echt toe doet, Kink FM b.v.
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Ou-Tannu schreef:voor oost gronigen / drenthe zou het volgens mij meer nut hebben om t vermogen in emmen wat op te krikken en een steunpaal er bij te planten in Stadskanaal.

zet er ook 1tje in de eemshaven richting t binnenland, dan heb je ook in die hoek gewoon de boel goed gedekt.
Daar wonen te weinig mensen die DAB+ luisteren (op dit moment) om de extra kosten te rechtvaardigen. Het zijn gewoon commerciële omroepen die winst willen maken. Daarom kan ik me goed voorstellen dat dunbevolkte gebieden als Oost Groningen / Drenthe als laatste aan de beurt zijn (zelfde geldt trouwens voor Friesland 5A :wink: )
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

RadioRatio schreef:
Ou-Tannu schreef:voor oost gronigen / drenthe zou het volgens mij meer nut hebben om t vermogen in emmen wat op te krikken en een steunpaal er bij te planten in Stadskanaal.

zet er ook 1tje in de eemshaven richting t binnenland, dan heb je ook in die hoek gewoon de boel goed gedekt.
Daar wonen te weinig mensen die DAB+ luisteren (op dit moment) om de extra kosten te rechtvaardigen. Het zijn gewoon commerciële omroepen die winst willen maken. Daarom kan ik me goed voorstellen dat dunbevolkte gebieden als Oost Groningen / Drenthe als laatste aan de beurt zijn (zelfde geldt trouwens voor Friesland 5A :wink: )
beetje jammer dat ook de NPO daar nog steeds op 2 steunzenders staat te wachten..

en verder is het natuurlijk wel vraag vs aanbod.. geen aanbod.. geen vraag.. goto geen aanbod..
merijng

Bericht door merijng »

optimod schreef:Laten we hopen dat 538 Top 40 een placeholder is voor een zender die er echt toe doet, Kink FM b.v.
Ga daar maar niet van uit.

http://www.internetluisteronderzoek.nl/top50.php?env=fm

top40 is na non-stop de beste zender van 538. Tevens zie je dat Juize flink onderaan bungelt. Wij vragen hier nou eenmaal om!
optimod

Bericht door optimod »

merijng schreef:
optimod schreef:Laten we hopen dat 538 Top 40 een placeholder is voor een zender die er echt toe doet, Kink FM b.v.
Ga daar maar niet van uit.

http://www.internetluisteronderzoek.nl/top50.php?env=fm

top40 is na non-stop de beste zender van 538. Tevens zie je dat Juize flink onderaan bungelt. Wij vragen hier nou eenmaal om!
Flauwekul argument natuurlijk. DAB is juist om wat anders uit te zenden en je niet te laten leiden door luisteronderzoekjes. Dan sla je als zender behoorlijk de plank mis vind ik.
merijng

Bericht door merijng »

optimod schreef: Flauwekul argument natuurlijk. DAB is juist om wat anders uit te zenden en je niet te laten leiden door luisteronderzoekjes. Dan sla je als zender behoorlijk de plank mis vind ik.
Ik pak er alleen een luisteronderzoek bij om te beargumenteren dat top40 geen replacer is. Maar we zullen zien wie er gelijk heeft :razz:

Om dit verder te beargumenteren:

-Q nonstop
-Sky hits
optimod

Bericht door optimod »

Ook zendervervuiling die twee kanalen...
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

optimod schreef:Ook zendervervuiling die twee kanalen...
vind Qnonstop nog wel een fijne zender.. daar hoor ik met regelmaat nog wel plaatjes die je elders niet hoort.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Gelezen op radio-tv nederland.nl :

Afgelopen week zijn twee wijzigingen doorgevoerd op het DAB+ netwerk kanaal 11C. 100%NL is van 80kbps HE-AAC v1 naar 72k AAC-LC gegaan en Radio 10 Gold is van 40 naar 48 kbps gegaan.

Ik ben er blij mee, Radio 10 Gold hebben we geregeld op staan in de auto, 100%NL nooit.
optimod

Bericht door optimod »

40 naar 48 kbps is nauwelijks een verbetering te noemen. Als ze het ook aan de soundprocessing kant hebben aangepast zou het wel een verbetering kunnen zijn. Vind aan dat geluid van Radio 10 Gold geen kraak of smaak aan.
jassy

Bericht door jassy »

Veel interessanter is is dat 100%NL schijnbaar nu gebruik maakt van AAC-LC en niet meer van HE-AAC zoals de rest. NPO Test zendt ook uit in deze codering.

AAC-LC kenmerkt zich door het ontbreken van de hoge tonen die niet worden 'uitgerekend' zoals dat bij HE-AAC wel zo is. Wat vinden we er van?
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
optimod

Bericht door optimod »

Radio 10 Gold klinkt als een slechte MP3 dof, en met een hoop artifacts.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Ik hoor ook wel dat het geluid van Radio 10 Gold niet super is, dat kan zeker nog verbeterd worden.
Toch luisteren we er wel naar. Ze draaien leuke muziek uit de zeezenderperiode. En toen was de ontvangst via de MG (220 meter) ook niet altijd geweldig op de transistorradio.

Wat betreft AAC-LC : Kan ik niet heel veel over zeggen.
De muziek op 100% NL vind ik sowieso niet prettig om te horen. En op NPO Radio Test is nu een praatprogramma.
Het lijkt mij dat hoge tonen er ook bij horen, maar ik kan het dus niet goed beoordelen.
dab radio

Bericht door dab radio »

Bij mij staat 10 gold nog steeds op 40 kbps. en 100 pr Nl op 80 kbps. ra ra :roll:
DX'r

Bericht door DX'r »

dab radio schreef:Bij mij staat 10 gold nog steeds op 40 kbps. en 100 pr Nl op 80 kbps. ra ra :roll:
Ze hebben het weer terug gezet zie ik; heel apart; was het een foutje?
BP zit wel vaker te klieren zie MTVNL Eindhoven die opeens weer alleen Radio JND aan het uitzenden is terwijl Efteling Kids Radio daar ook uitgezonden moet worden lijkt me -zzz
Plaats reactie