MTV NL via T-DAB/T-DMB

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

EtherScout

Re: MTV NL via T-DAB/T-DMB

Bericht door EtherScout »

radiogolfje schreef: 10 sep 2020 13:46 En wat er overblijft als alle MTV kanalen samengevoegd worden tot één kanaal.
Ik denk dat de kans aanwezig is, dat deze laatste twee blijven. Verder is het afwachten wie de veiling van de kavels in Laag 7 gaat winnen. Met een SFN op kanaal 7D heeft MTVNL een veel aantrekkelijker netwerk, dan dat ze nu hebben. Dat netwerk zou best eens een optie zijn voor wie bij kavelveilingen achter het net vist. Mits zo'n plekje betaalbaar is, natuurlijk.
EtherScout

DX'r schreef: 28 sep 2020 16:58
radiogolfje schreef: 28 sep 2020 13:07 en MTV gaat straks (lees vanaf 1 oktober) starten met een landelijk net, zal dus landelijk programma's aanbieden. Voor die stations met een grootheidswaanzin, kan je er bij MTV op. wwwwww
Dat zgn. landelijke net komt in 3 fase on air en wordt het landelijk qua bereik?
Komen er extra zender bij?

Voor de 3 fase zie helemaal onderaan op deze pagina
https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/d ... mtvnl.html
Dat 'landelijke' net is in feite na fase 1-2 al een feit. Fase 3 gaat slechts over Zeeland: een regio die grote kans loopt om sowieso een eigen frequentie te hebben. Ik verwacht geen enkele regionale activiteit meer van MTVNL. Ik ben benieuwd wat KBC en Oké FM gaan doen.

Kwa dekking verwacht ik voorlopig geen verbetering. Later is verbetering zeker mogelijk, maar een stevige landelijke dekking acht ik zeer onwaarschijnlijk. Ik beschouw het MTVNL-net (voorlopig) als extra. Alles wat hierop komt, is voor de luisteraar een bonus.
jassy

Bericht door jassy »

De eerste zenders gaan een deze dagen naar 7D namelijk Markelo en Lelystad.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
jassy

Bericht door jassy »

De eerste zenders gaan een deze dagen naar 7D namelijk Markelo en Lelystad. Ik ben benieuwd of ze ook daadwerkelijk worden omgeschakeld of dat ze direct uit gaan omdat er niet perse een ingebruikname verplichting is.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Jassy,

Inschakelverplichting is er volgens mij wel, ik elke provincie een zender. In Lelydorp staat er één met een top vermogen van wel 10 Watt, komt nergens binnen, maar hij staat aan.
EtherScout

radiogolfje schreef: 28 sep 2020 21:51 Jassy,

Inschakelverplichting is er volgens mij wel, ik elke provincie een zender. In Lelydorp staat er één met een top vermogen van wel 10 Watt, komt nergens binnen, maar hij staat aan.
MTVNL had tot nu toe de verplichting om elke frequentie 'in gebruik' te hebben. En dat hebben ze dus 'gedaan'. Straks is er nog maar één (of twee) frequentie(s), dus kunnen die excuuszendertjes uit. Wel komt er een verplichte minimumdekking voor in de plaats, waardoor zulke minizendertjes juist niet zinvol zijn.
jassy

Bericht door jassy »

radiogolfje schreef: 28 sep 2020 21:51 Jassy,

Dat klopt, in de oude vergunning staat dat er in elke provincie eentje aan moet. Dit zegt echter de nieuwe vergunning:
Artikel 5. Ingebruiknameverplichting
1. Vanaf 1 september 2024 biedt de vergunninghouder de dienst, omschreven in artikel 2,
aan met een geografische verzorging van 60% mobiele ontvangst en een
demografische verzorging van 50% binnenontvangst.
Ik verwacht dus dat ze alles uit zetten en dat alleen Hilversum, Amsterdam en hooguit Eindhoven/Loon op Zand en het 5B netwerk aan blijft.

marc1984

Bericht door marc1984 »

vanaf september 2024 moet MTVNL 60% outdoor dekking hebben en 50% indoor.
Vanaf september 2026 moet dit gegroeid zijn naar minimaal 75% outdoor en 60% indoor.

Voorlopig hoef je dus geen verbetering te verwachten aan het netwerk van MTVNL

Blijft tot September 2024 die verplichting gelden dat ze in elke provincie een zender aan hebben moeten staan
of is er in de tussentijd geen verplichting voor dit netwerk?
DX'r

Bericht door DX'r »

marc1984 schreef: 29 sep 2020 12:45 vanaf september 2024 moet MTVNL 60% outdoor dekking hebben en 50% indoor.
Vanaf september 2026 moet dit gegroeid zijn naar minimaal 75% outdoor en 60% indoor.

Voorlopig hoef je dus geen verbetering te verwachten aan het netwerk van MTVNL

Blijft tot September 2024 die verplichting gelden dat ze in elke provincie een zender aan hebben moeten staan
Kortom helemaal geen landelijke dekking, Lelystad komt het dorp niet uit, Markelo hoor je als je aan de achterkant van de antennes staat nix meer van :))
EtherScout

marc1984 schreef: 29 sep 2020 12:45 Blijft tot September 2024 die verplichting gelden dat ze in elke provincie een zender aan hebben moeten staan
In de vergunning staat, dat elk allotment (multiplex) in gebruik moet zijn. Dat waren er tot nu toe negen. Het ontbreken van zenders in Groningen en in Gelderland is daarom dus nooit een probleem geweest. Straks zijn er nog maar twee allotments, dus als je deze regel volgt, dan zouden tot 2024 twee zenders genoeg zijn om te voldoen.
jassy

Bericht door jassy »

EtherScout schreef: 29 sep 2020 19:42
marc1984 schreef: 29 sep 2020 12:45 Blijft tot September 2024 die verplichting gelden dat ze in elke provincie een zender aan hebben moeten staan
In de vergunning staat, dat elk allotment (multiplex) in gebruik moet zijn. Dat waren er tot nu toe negen. Het ontbreken van zenders in Groningen en in Gelderland is daarom dus nooit een probleem geweest. Straks zijn er nog maar twee allotments, dus als je deze regel volgt, dan zouden tot 2024 twee zenders genoeg zijn om te voldoen.
Vandaar ook mijn vermoeden dat Maastricht, Markelo, Lelystad, Tjerkgaast, Smilde en Emmen uit gaan. Noord Brabant zie ik ook nog wel uit gaan als ze daar in andere hardware moeten investeren.

Uiteraard laat ik mij verrassen maar ik zie het somber in.

jassy

Bericht door jassy »

11B Markelo is uit en 7D Markelo staat weer aan. Valt mee dus!

radiogolfje

Lelydorp zit nog op 5D, moet er wel voor naar buiten lopen, want die babyfoon is niet indoor te nemen.
en dat op 5km afstand.
radiogolfje

14.12 uur is Lelydorp op 5D uitgegaan en om 14.20 ging de zender op 7D aan, lijkt nog wel zachter dan die babyfoon op 5D.
jassy

Bericht door jassy »

radiogolfje schreef: 30 sep 2020 14:14 14.12 uur is Lelydorp op 5D uitgegaan en om 14.20 ging de zender op 7D aan, lijkt nog wel zachter dan die babyfoon op 5D.
Ik heb die indruk ook, dat het allemaal nog ietsje zwakker is geworden. Ze zijn in elk geval niet uit gegaan, daar was ik namelijk bang voor!

Plaats reactie