MTV NL via T-DAB/T-DMB

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

Re: MTV NL via T-DAB/T-DMB

Bericht door EtherScout »

Uncle2 schreef:
Radiodigi schreef:Vandaag is een nieuwe zender voor het netwerk van MTVNL in Amsterdam in gebruik genomen op kanaal 11A. http://www.radiodigi.nl/regionaal.html De eerste testen geven de indruk dat de ontvangst binnenshuis vergelijkbaar is met de ontvangstkwaliteit van 11C.
Jammer dat ik het tijdstip gemist heb. 11A knalt hier nu indoors binnen. Nu nog leuke zenders erop! -bier Is al bekend hoeveel KW/erp erop staat?
11A is hier nu beneden in het huis te ontvangen, maar 5B is iets sterker. De ontvangst van 11A blijft op de meeste plekken onder de foutgrens (grote blokje op de meter), maar ik heb geluid. De ontvangst van 11C is beduidend beter, maar dit komt doordat ik van veel meer kanten signaal krijg. Zo is er in huis altijd wel signaal van een zender uit een gunstige richting.

Nu nog van 5B en 11A verschillende muxen van maken en ik heb er een mux bij!
DX'r

Bericht door DX'r »

EtherScout schreef:
Uncle2 schreef:
Radiodigi schreef:Vandaag is een nieuwe zender voor het netwerk van MTVNL in Amsterdam in gebruik genomen op kanaal 11A. http://www.radiodigi.nl/regionaal.html De eerste testen geven de indruk dat de ontvangst binnenshuis vergelijkbaar is met de ontvangstkwaliteit van 11C.
Jammer dat ik het tijdstip gemist heb. 11A knalt hier nu indoors binnen. Nu nog leuke zenders erop! -bier Is al bekend hoeveel KW/erp erop staat?
11A is hier nu beneden in het huis te ontvangen, maar 5B is iets sterker. De ontvangst van 11A blijft op de meeste plekken onder de foutgrens (grote blokje op de meter), maar ik heb geluid. De ontvangst van 11C is beduidend beter, maar dit komt doordat ik van veel meer kanten signaal krijg. Zo is er in huis altijd wel signaal van een zender uit een gunstige richting.

Nu nog van 5B en 11A verschillende muxen van maken en ik heb er een mux bij!
wel apart dat 5B daar beter is dan 11A.
Zou dus kunnen betekenen dat er weinig prik op staat en/of er hangt een aparte antenne voor 11A.
Uncle2

Bericht door Uncle2 »

FMScan gaat uit van 5Kw/Erp bij de nieuwe zender in A'dam. Maar gelet de indoor dipjes denk ik zelf tussen de 1 à 2 Kw/Erp maar er kan ook sprake zijn dat de synchronisatie met H'sum nog niet optimaal is. In ieder geval lijkt het vermogen lager dan de Regionale 8A zender van A'dam.
jassy

Bericht door jassy »

Die 5kW heb ik een keer ergens gelezen maar dat is het dus niet..... 8A is 2kW dus ik heb 11A op 1kW gezet. Ik weet niet waar Radiodigi de 4kW vandaan heeft??
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
Marijn541

Bericht door Marijn541 »

Op 9C te Eindhoven zendt alleen Radio JND uit.Op het scherm zijn ook de titel en artiest te zien die nu worden gedraaid.Overige zenders zijn weer weg.
Pure 300 Di Pure Highway Pure One Flow en Pure wekkerradio!
Noordzee

Bericht door Noordzee »

In de regio Emmen zijn alle 8 stations nog te beluisteren.
Uncle2

Bericht door Uncle2 »

Weet iemand hoe het komt dat bij ontvangst van een zwak ensemble, in dit geval MTV NL 5B Rotterdam, in het ontvangst gebied van Amsterdam mijn Pure One en ook mijn autoradio Kenwood afstemt op 5C terwijl 11A toch hier veel sterker is. Je zou toch denken dat de DAB ontvanger automatisch het sterkste signaal zoekt en niet op de laagste frequentie afstemt. Ligt dit aan de instelling van het ensemble of is dit normaal?
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Uncle2 schreef:Weet iemand hoe het komt dat bij ontvangst van een zwak ensemble, in dit geval MTV NL 5B Rotterdam, in het ontvangst gebied van Amsterdam mijn Pure One en ook mijn autoradio Kenwood afstemt op 5C terwijl 11A toch hier veel sterker is. Je zou toch denken dat de DAB ontvanger automatisch het sterkste signaal zoekt en niet op de laagste frequentie afstemt. Ligt dit aan de instelling van het ensemble of is dit normaal?
Welk station luisterde je naar ? Lijkt me iets dat in het ensemble wordt meegegeven, met een programma-ID of hoe het ook alweer mag heten.
Uncle2

Bericht door Uncle2 »

glokhoff schreef:
Uncle2 schreef:Weet iemand hoe het komt dat bij ontvangst van een zwak ensemble, in dit geval MTV NL 5B Rotterdam, in het ontvangst gebied van Amsterdam mijn Pure One en ook mijn autoradio Kenwood afstemt op 5B terwijl 11A toch hier veel sterker is. Je zou toch denken dat de DAB ontvanger automatisch het sterkste signaal zoekt en niet op de laagste frequentie afstemt. Ligt dit aan de instelling van het ensemble of is dit normaal?
Welk station luisterde je naar ? Lijkt me iets dat in het ensemble wordt meegegeven, met een programma-ID of hoe het ook alweer mag heten.
Maakt niet uit welk station. Bij elk station uit het MTV NL ensemble kiest hij eerst voor 5B wat vaak in de auto leidt tot uitval van de ontvangst.
RadioRatio

Bericht door RadioRatio »

Uncle2 schreef:Weet iemand hoe het komt dat bij ontvangst van een zwak ensemble, in dit geval MTV NL 5B Rotterdam, in het ontvangst gebied van Amsterdam mijn Pure One en ook mijn autoradio Kenwood afstemt op 5C terwijl 11A toch hier veel sterker is. Je zou toch denken dat de DAB ontvanger automatisch het sterkste signaal zoekt en niet op de laagste frequentie afstemt. Ligt dit aan de instelling van het ensemble of is dit normaal?
Weet het niet zeker maar zou kunnen dat er geen informatie wordt uitgezonden in de 5B en 11A muxen dat het om hetzelfde radioprogramma gaat, waardoor je DAB+ radio niet weet dat er een ander sterker signaal beschikbaar is voor hetzelfde programma.
Uncle2

Bericht door Uncle2 »

RadioRatio schreef:
Weet het niet zeker maar zou kunnen dat er geen informatie wordt uitgezonden in de 5B en 11A muxen dat het om hetzelfde radioprogramma gaat, waardoor je DAB+ radio niet weet dat er een ander sterker signaal beschikbaar is voor hetzelfde programma.
Ik denk dat het probleem kan worden opgelost als elke mux een unieke naam krijgt zoals nu het geval bij de Regio muxen.
EtherScout

Al het hele pinksterweekend is Roparunradio te ontvangen via MTVNL in 64 kb/s. Vandaag is de finish live te volgen. Roparunradio is het eerste Nederlandse evenementenstation dat via DAB+ te ontvangen is.
EtherScout

Uncle2 schreef:
RadioRatio schreef:
Ik denk dat het probleem kan worden opgelost als elke mux een unieke naam krijgt zoals nu het geval bij de Regio muxen.
Ik denk ook dat dit het probleem is, al zal dat niet in de naam maar in in het mux-id zitten. MTVNL gebruikt maar één multiplexer.

Ik zou zeggen: geef ze nog een paar maanden en dan moet het netwerk geregionaliseerd (losgekoppeld) zijn. Anders mogen die frequenties naar de regio-omroepen en doet MTVNL het voortaan maar met zo'n bovenregionaal net...
Laatst gewijzigd door EtherScout op 16 mei 2016 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
EtherScout

Ik verwisselde de quote-knop met de edit-knop. Mijn excuses. Dit bericht mag verwijderd worden.
Laatst gewijzigd door EtherScout op 16 mei 2016 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
EtherScout

Foutje, verwijderen AUB.
Plaats reactie